راهنمای خرید فرش ماشینی

راهنمای خرید فرش ماشینی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از مهم‌ترین خریدهایی که در زندگی همه ما ایرانی‌ها وجود دارد، خرید فرش می‌باشد و قطعاً بدون آن زیبایی خانه‌ها کمتر به چشم می‌آید. برای آن که خرید شما به بهترین صورت انجام بگیرد، لازم است که به سؤال‌هایی همچون تراکم مناسب فرش، ابعاد، برند و … که در ذهنتان است، پاسخ دهید پس توصیه ما این است که قبل از خرید فرش ماشینی حتماً اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

در همین راستا در این مقاله اطلاعاتی جامع در خصوص فرش ذکر کرده‌ایم که یک راهنمای خرید فرش ماشینی به‌حساب می‌آید پس مطالب آن را از دست ندهید و تا پایان ما را همراهی کنید.

نکات مهم و کلیدی در خرید فرش ماشینی

حال که با ما همراه شده‌اید، باید بدانید که با درنظرگرفتن نکاتی خاص و کلیدی یک فرش ماشینی درجه یک را خریداری خواهید کرد که زیبایی آن سال‌ها دوام خواهد داشت. در ادامه این نکات کلیدی که در خرید فرش ماشینی لازم و ضروری است، لیست شده‌اند:

الیاف به‌کاررفته در فرش ماشینی از اهمیت برخوردار می‌باشند.

جنس الیاف به‌کاررفته در فرش و توجه به آن از هر چیزی اولویت‌دارتر است و باید به آن توجه ویژه شود. فرش‌ها را از الیاف‌های مختلف می‌سازند که همین امر سبب تفاوت در قیمت‌های آن ها شده است. در ادامه فرش‌ها را از نظر الیاف به طور کامل بررسی کرده‌ایم:

۱.    فرش ماشینی اکریلیک:

در بازار فرش ماشینی که از جنس الیاف اکریلیک ساخته شده است، فروش بالایی دارد. فرش‌های با این جنس نخ از نرمی و لطافت خاصی برخوردار می‌باشند که نخ آن ها بسیار بادوام و باکیفیت است.

این نخ ها که شبیه به پشم هستند، در ابتدا پرز زیادی را تولید می‌کردند که خوشبختانه با وجود ماشین‌آلات صنعتی و تکنولوژی‌های خاص این پرز دهی رفع شده است. البته استفاده از الیاف هیت ست شده این پرز دهی را به‌شدت کاهش داده است.

این نوع فرش دارای خاصیت برگشت‌پذیری بالایی است که دوام و عمر آن را در برابر رفت‌وآمد و فشار اجسام سنگین افزایش می‌دهد. برگشت‌پذیری یعنی اینکه اگر به قسمتی از فرش شما فشار وارد شود، پرز و خاب فرش به‌راحتی بازگردد و تفاوتی با دیگر قسمت‌های فرش در آن دیده نشود. البته برگشت‌پذیری سبب ماندگاری و نرمی بالای فرش می‌شود.

یک ویژگی دیگر که برای فرش‌های اکریلیک بیان کرده‌اند، مقاومت در برابر حرارت و اجسام داغ است. برخی از فرش‌ها با قرارگیری یک قابلمه داغ به‌سرعت تغییر شکل داده و زیبایی خود را از دست می‌دهند، درحالی‌که نخ اکریلیک این‌چنین نیست.

این فرش‌ها در برابر نور خورشید و شست‌وشو مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند، اما با همه این مزیت‌ها تجزیه‌ناپذیر بودن فرش اکریلیک در کشورهای اروپایی آن را کم استفاده کرده است.

۲.    فرش ماشینی پلی‌استر:

فرش‌هایی که الیاف آن ها از پلی‌استر است، پرز دهی ندارند و همین به یک مزیت بزرگ برای آن ها تبدیل شده است پس اگر به پرز حساسیت دارید، حتماً فرش ماشینی از جنس پلی‌استر را خریداری نمایید. در الیاف پلی‌استر می‌توان گفت جذب رطوبت نزدیک به صفر است و همین خشک شدن آن ها را راحت‌تر می‌کند.

اگر به محیط‌زیست و سلامت آن فکر می‌کنید، خرید فرش با الیاف پلی‌استر را به شما توصیه می‌کنیم زیرا کاملاً تجدیدپذیر است. این نوع فرش تا حدودی مقاومت خوبی در برابر قابلمه داغ و حرارت‌های غیرمستقیم از خود نشان می‌دهد، اما اگر حرارت مشتقیم مانند اتو داغ بر روی آن ها قرار بگیرد، آن قسمت از فرش آسیب می‌بیند.

در کنار این مزیت‌ها برای فرش پلی‌استر باید گفت که در مقابل نور خورشید مقاومت کمی را از خود نشان می‌دهند و همین سبب رنگ‌پریدگی آن در گذر زمان و شست‌وشوی آن ها می‌شود.

همچنین برگشت‌پذیری این نوع فرش پایین است و نباید پایه‌های مبل و یا اجسام نوک‌تیز بر روی آن قرار بگیرد. در گذر زمان و استفاده مداوم از فرش پلی‌استر لطافت و نرمی آن تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند و لطافت روزها اولیه خود را نخواهد داشت.

۳.    فرش ابریشم مصنوعی:

 در بازار فرش‌هایی از جنس ابریشم مصنوعی نیز موجود هستند که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند و هیچ‌گونه پرز دهی در آن ها دیده نمی‌شود، اما دوام آن ها کم است و پس از دو سال استفاده، زیبایی و نرمی نخواهند داشت و بدون استفاده باقی می‌مانند.

در کنار فرش‌های ذکر شده در این قسمت از الیاف دیگری چون پروپیلن و اکریلیک، پروپیلن، BCF و … استفاده می‌شوند که قیمت و کیفیت آن ها نیز متفاوت است. فقط به یاد داشته باشید، از خرید فرش‌هایی که بی‌کیفیت هستند و مدام پرز می‌دهند خودداری کنید زیرا سبب آسیب به ریه‌ها می‌شود.

از تراکم و شانه فرش ماشینی غافل نشوید.

تراکم و شانه فرش یکی از عوامل مؤثر در انتخاب و خرید فرش است که حتماً در زمان مراجعه به فروشگاه‌های حضوری و غیرحضوری این دو واژه را بسیار خواهید شنید. تراکم فرش در واقع تعداد ردیف پودهایی است که در یک متر طولی فرش وجود دارد.

شانه فرش نیز تعداد گره‌های قرار گرفته در یک متر از عرض فرش می‌باشد. امروزه که تکنولوژی پیشرفت کرده است، دستگاه‌های فرش‌بافی به‌ازای گره‌هایی که در یک ردیف قرار می‌گیرند، سه ردیف پود ایجاد می‌کنند.

تراکم و شانه فرش هم بر زیبایی و هم بر استحکام و دوام فرش تأثیر می‌گذارد و چون الیاف بیشتری در ساخت آن ها به کار برده می‌شوند، قیمت بالاتری نیز دارند.

در بازار فرش دست شما برای خرید باز است و می‌توانید فرش را با تعداد تراکم و شانه مختلف خریداری نمایید. فرش ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه با تراکم‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند که بیشترین تراکم برای شانه‌های فوق به ترتیب، ۲۵۵۰، ۳۰۰۰، ۳۶۰۰ و در نهایت برای فرش ۱۵۰۰ شانه نهایتاً تراکم ۴۵۰۰ در بازار موجود است که از دستگاه‌های پیشرفته برای بافت آن ها استفاده می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که اگر از شرکت‌های معتبر فرش را خریداری نکنید، احتمال اینکه اعدادی دور از واقعیت را بر روی فرش به‌عنوان تراکم حک کنند، وجود دارد. فرش شاهکار مشهد از تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کند و صداقت و کیفیت را در اولویت قرار داده است و تمام اطلاعات درج شده بر روی فرش کاملاً تضمین شده و واقعی است.

طرح مطابق باسلیقه خود را انتخاب نمایید.

یکی از مواردی که به‌عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی باید در نظر داشته باشید، طرح‌های مختلف فرش می‌باشد. دنیای فرش‌ها پر از نقش‌ونگار است و این شمایید که باسلیقه خود باید مناسب‌ترین و بهترین فرش ماشینی را در انتخاب نمایید. خوشبختانه طرح‌های امروزی که در فرش‌ها به کار برده می‌شوند، بسیار گسترده‌اند و به همه سلیقه‌ها جواب داده‌اند. در ادامه به برخی از طرح فرش ماشینی اشاره کرده‌ایم.

طرح افشان در فرش ماشینی:

این طرح بسیار جذاب و زیباست و طرف‌داران زیادی دارد. این طرح‌ها فاقد حوض وسط هستند و تنها یک حاشیه کناری دارند. نقش برگ، گل و ساقه‌های آن تمام فضای فرش را پرکرده است و تنوع در نقش و نگارهای آن زیاد است.

طرح افشان فرش ماشینی یک طرح همیشه به‌روز است و قدیمی شدن آن وجود ندارد. رنگ‌های مختلف به‌کاررفته در طرح افشان در کنار گل‌های زیبا آن را به پرفروش‌ترین طرح موجود در بازار تبدیل کرده است. طرح‌های افشان به‌کاررفته در فرش‌های شاهکار مشهد بی‌نظیر است.

طرح خشتی در فرش ماشینی:

 یکی از طرح‌های سنتی که در بیشتر فرش‌های ایرانی دیده می‌شود و همواره از زیبایی خاصی برخوردار است، فرش طرح خشتی می‌باشد. این طرح‌های چهارضلعی هم به‌صورت مدرن و هم به‌صورت سنتی در فرش‌های ماشینی به کار برده می‌شوند.

طرح‌های خشتی ریشه در سنت‌ها و آثار باستانی و بناهایی چون مساجد و … دارند که با طرح‌های مختلفی در بازار وجود دارند.

طرح سنتی در فرش ماشینی:

فرش ماشینی سنتی زیبایی خاصی را به خانه‌ها هدیه خواهد کرد و سبکی بسیار دلنشین را برای شما فراهم می‌آورد. طرح‌های سنتی نه‌تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا بسیار پرفروش است. اگر دکوراسیون شما به‌صورت سنتی است، از خرید فرش‌های با این طرح غافل نشوید.

این موارد تنها بخشی از طرح‌های موجود در بازار است که شما با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید طرح‌های متنوع‌تری را مشاهده و در نهایت خریداری نمایید. به یاد داشته باشید، تنوع در طرح‌ها بسیار زیاد است و شما باید متناسب با دکوراسیون خود یکی را خریداری نمایید.

رنگ فرش ماشینی بسیار مهم است.

شما می‌دانید که رنگ در فرش‌های ماشینی بسیار مهم است و زیبایی فرش در گرو ترکیب رنگ آن می‌باشد. معمولاً فرش‌ها را به دودسته با زمینه تیره و روشن تقسیم می‌کنیم. اگر دکوراسیون شما و وسایل منزلتان دارای رنگ روشن هستند، توصیه می‌کنیم که از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

فرش‌های رنگ روشن فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند و فضا را دلنشین‌تر می‌کنند پس اگر فرش را برای فضای کوچک انتخاب می‌کنید، حتماً رنگ روشن را در نظر داشته باشید.

فرش‌های تیره گردوغبارها را بسیار واضح نشان می‌دهند، پس اگر فرش شما در معرض گردوغبار وجود دارد، رنگ تیره به شما توصیه نمی‌شود و رنگ‌های روشن گزینه مناسب‌تری است.

در مقابل فرش‌های رنگ روشن کثیفی و آلودگی را بیشتر نشان می‌دهند و اگر فرش را برای محل‌های پر رفت‌وآمد خریداری می‌کنید، فرش‌های تیره مناسب‌ترند.

البته همه این موارد برای حفظ زیبایی و نظافت فرش است که در نهایت این سلیقه شماست که منجر به انتخاب یک فرش ماشینی رنگ روشن و تیره می‌شود.

هدف یا مکان مورداستفاده فرش خریداری شده را در نظر داشته باشید.

فرش‌ها در انواع مختلفی چون فرش‌های لاکچری، فرش ماشینی مدرن فانتزی ، کلاسیک، فرش کودک، تابلوفرش و … تولید می‌شوند که باید متناسب با استفاده از آن فرش‌ها را خریداری نمایید. در واقع فرش‌هایی که در پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد، باید از دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند و کیفیت در تاروپود آن ها کاما مشهود باشد.

این دوام سبب می‌شود که در برابر پاخور بودن و فشار مبل و صندلی‌های پذیرایی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در مقابل برای اتاق‌خواب‌ها که رفت‌وآمد در آن ها کمتر است، استفاده از فرش‌های ارزان‌قیمت‌تر با تراکم کمتر نیز توصیه می‌شود.

طرح‌های مختلفی برای هر قسمت از خانه وجود دارد که با درنظرگرفتن آن ها انتخاب شما راحت‌تر خواهد بود.

ابعاد فرش را متناسب انتخاب کنید.

تمام فضاهای خانه را نباید با فرش پوشاند بلکه باید قسمت‌هایی از کناره‌های دیوارها خالی بماند تا پایه‌های وسایل چوبی منزل بر روی آن قرار بگیرد. پس حتماً قبل از خرید فرش ابعاد دقیق فضا را به دست آورید تا انتخاب شما راحت‌تر شود.

برای پذیرایی و اتاق‌خواب‌ها فرش‌های ماشینی با ابعاد ۴، ۶، ۹ و ۱۲ متری تولید می‌شوند و برای کناره‌ها و قالیچه نیز ابعاد مختلفی طراحی و تولید شده‌اند.

برند تولیدکننده فرش نشان‌دهنده کیفیت و اعتبار فرش می‌باشد.

در نهایت پس از گذر از سلیقه در انتخاب فرش ماشینی باید به یک نکته اصلی به نام برند تولیدکننده فرش توجه کنید. فرش‌های ماشینی توسط شرکت‌های متعددی همچون فرش شاهکار مشهد تولید می‌شوند که نام‌آشنا بودن برند بسیار مهم است.

فرش‌ها باید دارای کیفیت باشند زیرا قرار است، چند سال در خانه شما دوام بیاورند و زیبایی خود را به‌خوبی حفظ کنند. اگر فرش‌ها کیفیت پایینی داشته باشند، خیلی سریع رنگ و زیبایی خود را از دست می‌دهند و مبلغ پرداختی شما هدر می‌رود. پس حتماً به یک برند نام‌آشنا که اصالت کالاهای خود را تضمین می‌کند، اعتماد نمایید.

خرید فرش ماشینی باکیفیت

برای خرید فرش ماشینی می‌توانید به سایت‌های آنلاین مراجعه کنید و چون تنوع در طرح و رنگ زیاد است، باید وقت کافی و لازم را برای خرید فرش اختصاص دهید. حتماً موارد گفته شده در قسمت قبلی را به کار ببرید زیرا راهنمای کامل در خرید فرش ماشینی است.

یکی از نکات مهم قیمت فرش ماشینی است که این قیمت باید باکیفیت، تراکم، برند، ابعاد و … همخوانی داشته باشد.

کلام پایانی در رابطه با راهنمای خرید فرش ماشینی

خرید فرش ماشینی حساسیت بالایی دارد زیرا هم قیمت آن بالاست و هم اینکه فرش قرار است سال‌ها مهمان‌خانه شما باشد. پس باید نکات لازم را قبل از خرید در نظر گرفت تا بهترین فرش را خریداری کنید که بعدها پشیمان نشوید. در این مقاله نکات و مواردی که سبب انتخاب ایده‌آل و مناسب فرش می‌شود، را مورد بررسی قرار دادیم تا شما را به‌خوبی در زمان خرید فرش ماشینی راهنمایی کرده باشیم.

بدون نظر

ورود