تقلید بی نقص و حیرت انگیز صدای گریه بچه توسط پرنده استرالیایی + ویدئو

تقلید بی نقص و حیرت انگیز صدای گریه بچه توسط پرنده استرالیایی + ویدئو

مرغ های چنگ به توانایی شان در تقلید گستره ی وسیعی از صداها مشهورند، از بوق ماشین گرفته تا مته و اره برقی.

و حالا «اِکو» مرغ چنگ ساکن باغ وحش تارونگای سیدنی در حال تقلید صدای گریه ی نوزاد دیده شده است، دقیقاً با همان جیغ های گوش خراشی که از ته حلق بیرون می آید.

معلوم نیست اکو این گریه را که مو را به تن سیخ می کند از کجا یاد گرفته چون باغ وحش تارونگا به خاطر محدودیت های کرونایی برقرار شده در سیدنی فعلاً تعطیل است.

لیان گولبیوفسکی، سرپرست بخش پرندگان باغ وحش تارونگا می گوید اکو تلاش برای تقلید صدای گریه را از یک سال قبل شروع کرد.

او دراینباره می گوید: «تنها حدسی که می زنم این است که آن را از بازدیدکننده های باغ وحش شنیده است. معلوم است که در این مدت که باغ وحش به خاطر کرونا تعطیل بوده رویش کار کرده. ولی این موضوع مرا نگران می کند چون من فکر می کردم باغ وحش جای شادی برای خانواده ها باشد.»

«دو صدای دیگر هم هست که در حال حاضر از خود در می آورد و به تازگی یادشان گرفته. یکی صدای دریل برقی که به طرز ترسناکی دقیق تقلیدش می کند و دومی صدای آژیر آتش سوزی است. حتی آن جمله ی “محل را ترک کنید” را هم می گوید.»

دکتر الکس میزی از دانشگاه لاتروب استرالیا می گوید مرغ های چنگ وحشی گستره ی وسیعی از صداها را تقلید می کنند و این یکی از کارهایی است که برای جذب جفت خود می دهند.

او در اینباره می گوید: «این پرنده ها حتماً حافظه ی فوق العاده ای دارند که می توانند اینقدر صداهای زیادی را تقلید کنند.»

«آن ها آوازهایی مخصوص به خودشان هم دارند که با رقص همراه است. اگر یک مرغ چنگ نر قوی باشید که غذای زیادی در قلمرو خود دارد قاعدتاً می توانید وقت زیادی را تمرین صدا و جذب جفت های بیشتر کنید.»

میزی می گوید احتمالاً اکو توانسته صدای گریه ی چندین بچه را بشنود تا بتواند در تقلید صدای خود به مهارت برسد.

او می گوید صدای این پرندگان به طور طبیعی شکلی ماشینی دارید و به همین دلیل می تواند با صدای انسان اشتباه گرفته شود.

گولبیوفسکی می گوید: «باغ وحش یک محیط پر سر و صدا است به همین خاطر برای این پرنده ها سخت است که بعضی از این صداها را تقلید نکنند.»

او می گوید مرغ های چنگ نر اندوخته ی منحصر به فردی از اصوات دارند که از آن ها در فصل جفتگیری استفاده می کنند. «اگر صدای جدیدی با اندوخته ی صوتی آن ها متناسب باشد آن را تمرین می کنند. خیلی مطمئن نیستم که چه چیز صدای گریه ی نوزاد برای اکو جالب یا جذاب بوده اما امیدوارم نسخه ی نهایی و تکمیل شده نباشد و تغییرش دهد.»

در طبیعت، مرغ های چنگ نر مسن تر این صداها را به نسل های جوان تر انتقال می دهند. در دهه ی ۱۹۳۰ گروهی از مرغ های چنگ را از جزیره تاسمانی در جنوب شرق استرالیا به شهر هلزویل در ایالت ویکتوریای استرالیا آوردند.

این پرندگان تا چندین نسل صدای آواز پرندگان نوک شلاقی شرقی که در جزیره تاسمانی زندگی می کنند را تقلید می کردند.

مرغ های چنگ ماده هم تقلیدگران عالی ای هستند اما به دلایل متفاوتی از صدای خود استفاده می کنند. میزی می گوید: «ما فکر می کنیم آن ها صدای بسیاری از پرندگان و حیوانات شکارچی را تقلید می کنند و این یکی از کارهایی است که برای دفاع از لانه ی خود انجام می دهند. آن ها محتاطانه تر از صدای خود استفاده می کنند.»

منبع: theguardian
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود