درگذشت فوتبالیست فرانسوی پس از ۳۹ سال کما

درگذشت فوتبالیست فرانسوی پس از ۳۹ سال کما

ژان پیر آدامز، فوتبالیست سابق که به دنبال وقوع خطای پزشکی در جراحی زانویش در سال ۱۹۸۲ به کما فرو رفت، در سن ۷۳ سالگی درگذشت. این خبر را تیم های سابق او، نیم المپیک، پاری سن ژرمن و نیس اعلام کردند.

آدامز که بازیکن پست مدافع مرکزی بود، فعالیت خود را از تیم فوتبال فونتنبلوی فرانسه آغاز کرد. او به این تیم محلی کمک کرد در مسابقات آماتوری پیروز شود و پس از آن به شهر نیم ِ فرانسه نقل مکان کرد تا با تیم دسته اول آن زمان این شهر قرارداد ببندد.

ظرف دو سال بعدی، نه تنها تیم نیم به مقام دوم لیگ فوتبال فرانسه دست یافت بلکه آدامز نیز به تیم ملی فرانسه راه پیدا کرد و به یکی از اولین بازیکنان سیاهپوست آن بدل شد.

آدامز در تیم ملی فرانسه با همکاری هم‌تیمی سیاهپوست خود، ماریوس ترزور یک دفاع مرکزی شراکتی تشکیل داده بود که به «گارد سیاه» معروف شده بود.

آدامز که متولد سنگال بود، ۹ فصل متوالی در لیگ دسته اول فرانسه بازی کرد و در تیم های نیس و پاری سن ژرمن نیز حضور داشت. او در ۲۲ بازی ملی تیم ملی فوتبال فرانسه شرکت داشت.

تیم های نیم المپیک، نیس و پاری سن ژرمن در پیام هایی توییتری درگذشت بازیکن سابق خود را تسلیت گفتند و یاد و خاطره ی او را گرامی داشتند.

عمل جراحی که زندگی آدامز را زیر و رو کرد

روز ۱۷ مارس ۱۹۸۲ آدامز برای انجام یک عمل جراحی معمولی بر روی تاندون آسیب دیده ی زانوی خود به بیمارستان رفت. در آن زمان کارکنان بیمارستان دست به اعتصاب زده بودند.

برنادت، همسر آدامز که در تمام سال هایی که او در کما بود در خانه شان از او مراقبت کرد، در سال ۲۰۱۶ به سی‌ان‌ان گفته بود: «تکنسین بیهوشی که یک خانم بود ۸ بیمار را پشت هم مثل خط تولید بیهوش کرد.»

«دکتری که ژان پیر را معاینه کرد یک کارآموز بود که یک سالی بود که کار می کرد و بعداً در دادگاه اعتراف کرد که آمادگی کاری که برعهده اش گذاشته بود را نداشت.»

«با توجه به اینکه عمل حیاتی ای نبود و بیمارستان هم در اعتصاب بود، آن ها پزشک نداشتند و آن خانم ۸ بیمار را پشت هم، در دو اتاق جداگانه بیهوش کرد. یک نفر باید با من تماس می گرفت و می گفت که عمل باید عقب بیافتد.»

اما آن ها هرگز این کار را نکردند و متخصص بیهوشی و کارآموز مرتکب اشتباهات متعددی شدند.

کار لوله گذاری در مجرای تنفسی آدامز به شکل بدی انجام شده بود، به طوری که لوله به جای اینکه امکان تخلیه ی ریه ها را فراهم کند راه آن ها را بسته بود، به همین دلیل به آدامز اکسیژن نرسید و این امر به ایست قلبی او انجامید.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود