تفاوت پروفیل سبک و سنگین ساختمانی چیست؟

تفاوت پروفیل سبک و سنگین ساختمانی چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پروفیل‌ ها قطعاتی هستند که در یک طول مشخص یا از قبل تعیین شده با یک مقطع ثابت تولید می‌شوند. در صنایع فولاد، پروفیل‌ها از نظر وزن پروفیل به دو دستۀ سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. قیمت پروفیل برحسب وزن پروفیل و به کیلوگرم محاسبه می‌شود. همچنین عواملی مانند قیمت مواد اولیه، کیفیت پروفیل ساخته شده، قیمت پروفیل در بازار جهانی (و در نتیجه تغییرات حاکم بر بازار ارز) و نوع عملیات به‌کار رفته در تولید آنها بر روی قیمت این محصولات فولادی اثر قابل‌ملاحظه‌ای دارند. در این نوشتار، ابتدا با تعریف پروفیل شروع می‌کنیم و سپس به معرفی انواع پروفیل می پردازیم. در نهایت، با توجه به ویژگی‌های بیان شده برای دو پروفیل سنگین و سبک، تفاوت‌های آنها را با هم بیان خواهیم کرد.


پروفیل باز و پروفیل بسته

معمولاً پروفیل‌ها براساس مواردی نظیر جنس، شکل، اندازه و کاربرد دسته‌بندی می‌شوند. از نظر ظاهری پروفیل‌ها تنوع بسیاری دارند اما در حالت کلی به دو دستۀ باز و بسته تقسیم می‌شوند.
پروفیل باز
پروفیل‌هایی که یک شکل ظاهری باز مانند T، U یا Z دارند، پروفیل باز نامیده می‌شوند. تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و تسمه جزء پروفیل‌های باز به‌شمار می‌روند که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف به‌ویژه ساختمان‌سازی دارند. در تولید پروفیل باز، هم از ورق سیاه و هم از ورق روغنی استفاده می‌شود. وزن پروفیل باز به ضخامت آن بستگی دارد.
پروفیل بسته
پروفیل‌های با سطح مقطع بسته، پروفیل بسته یا قوطی نام دارند و در صنایع گوناگون از جمله بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشتی‌سازی، پل‌سازی و غیر به‌کار برده می‌شوند. یکی از عوامل اصلی در قیمت پروفیل وزن آن است و در این مورد هم، هرچه ضخامت پروفیل بیشتر باشد، وزن پروفیل هم بیشتر خواهد بود.

  • پروفیل سبک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پروفیل‌های باز و بسته‌ای که با استفاده از عملیات نورد سرد بر روی ورق روغنی (ورق سرد) و در ضخامت‌های کمتر از ۱.۵ میلی‌متر ساخته می‌شوند، به پروفیل سبک یا پروفیل مبلی معروف هستند.

شکل‌پذیری، رنگ‌پذیری و قابلیت آبکاری، سطح صاف و هموار، جوش‌پذیری بالا، یکنواختی قطر و ضخامت و مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، از جمله ویژگی‌های پروفیل سبک می‌باشد. این نوع پروفیل در صنایع ظریفی مانند مبل‌سازی، خودروسازی، دوچرخه‌سازی و …. کاربرد فراوانی دارد.
وزن پروفیل سبک در واحد، به این دلیل که در ضخامت‌های زیر ۱.۵ میلی‌متر ساخته می‌شود، کم است. قیمت پروفیل سبک در بازار آهن، براساس عواملی چون قیمت ورق روغنی، تغییرات بازار ارز و تکنیک به‌کار رفته برای ساخت آن تعیین می‌شود. ورق‌های روغنی قیمت بالاتری در مقایسه با ورق‌های سیاه دارند.

پروفیل سنگین چیست و چه ویژگی‌های دارد؟

انواع پروفیل باز و بسته با ضخامت بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر، جزء پرکاربردترین مصالح در صنایع سنگینی چون ساختمان‌سازی (اسکلت‌بندی ساختمان)، کشتی‌سازی، خودروسازی و … هستند و به آنها پروفیل سنگین گفته می‌شود.

پروفیل سنگین طی فرآیند نورد گرم بر روی ورق سیاه (ورق گرم) با ضخامت‌های بالای ۱.۵ میلی‌متر و طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌شود. استحکام زیاد، جوش‌پذیری بالا، مقاومت پیچشی و مقاومت خمشی بالا، مقاومت بالا در برابر ساییدگی و سختی سطح پروفیل، از جمله ویژگی‌های پروفیل سنگین هستند.
همانند پروفیل سبک، قیمت پروفیل سنگین نیز تحت تاثیر عوامل تغییر دهندۀ قیمت در بازار آهن، مانند نرخ ارز، تکنیک تولید محصول و تغییرات قیمت ورق سیاه قرار دارد. معمولاً کارخانجات به‌صورت روزانه قیمت محصول تولیدی خود را اعلام می‌کنند.
هرچه ضخامت پروفیل تولیدی بیشتر باشد، وزن پروفیل بیشتر و در نتیجه قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. پروفیل سنگین در صنایع ساختمان‌سازی، ماشین‌سازی، راه‌سازی، خودرو سازی و صنایع نظامی کاربردهای فراوانی دارد.

تفاوت‌های انواع پروفیل سبک و سنگین

بر اساس مطالب عنوان شده در مورد پروفیل‌های سبک و سنگین، می‌توان به‌راحتی تفاوت‌های بین این دو پروفیل پرکاربرد را بیان کرد.

اولین تفاوت این دو نوع پروفیل، به روش تولید آنها و نوع مادۀ اولیه به‌کار رفته در آنها مربوط می‌شود. در ساخت پروفیل سبک از عملیات نورد سرد بر روی ورق روغنی استفاده می‌شود. ولی پروفیل‌های سنگین، با نورد گرمِ ورق‌های سیاه تولید می‌شوند. فرآیند کار با ورق‌های روغنی پیچیده‌تر است و به همین دلیل قیمت این نوع ورق‌ها از ورق‌های گرم یا سیاه بیشتر است.

در واقع، ورق‌های سیاهی که با نورد گرم تولید می‌شوند، برای کاربردهای ظریف‌تر، پس از اکسیدزدایی (شستشو با اسید)، از چهار قفسۀ غلتکی عبور داده می‌شوند تا ضخامت کمتری پیدا کنند و ضخامت آنها در همه جای محصول یکنواخت شود. پس از عملیات کاهش ضخامت، برای جلوگیری از اکسیده شدن فلز، سطح آن با یک لایه روغن پوشیده می‌شود.

وزن پروفیل اثر زیادی بر روی قیمت تمام شدۀ پروفیل دارد. با این همه، هزینۀ ساخت پروفیل سبک، باتوجه به فرآیند تولید پیچیده‌تر و مادۀ اولیه گران‌تر، بیشتر است. به همین دلیل، قیمت پروفیل سبک در مقایسه با پروفیل سنگین بیشتر می‌باشد. البته چون قیمت پروفیل بر اساس واحد طول محاسبه می‌شود، قیمت تمام شدۀ پروفیل سنگین همیشه از پروفیل سبک بیشتر است. توجه داشته باشید که ضخامت اثر زیادی بر روی وزن پروفیل و در نهایت قیمت پروفیل دارد.
سختی سطح پروفیل سبک در مقایسه با پروفیل سنگین کمتر است و استفاده از آن در صنایع ظریف‌تر مانند دوچرخه‌سازی و حتی ساخت فرفوژه یا تابلوهای تبلیغاتی رواج بیشتری دارد. پروفیل سنگین در مواردی که نیاز به استحکام و مقاومت کششی و خمشی بالا باشد، مانند راه‌سازی، پل‌سازی، ساخت ماشین‌آلات سنگین و … استفاده می‌شود.

برای تولید پروفیل سبک از ورق‌های روغنی St12، St14 و St13 استفاده می‌شود. معمولاً پروفیل‌های سنگین با ورق‌های سیاه St37 و St52 و تحت استاندارد BS EN 10025 ساخته می‌شوند.
جمع‌بندی
پروفیل‌های سبک و سنگین، جزء پرکاربردترین مصالح در صنعت و ساختمان‌سازی هستند. پروفیل سبک و سنگین، از لحاظ کاربرد، وزن پروفیل و قیمت پروفیل تفاوت‌های اساسی با هم دارند. عواملی نظیر تغییرات بازار ارز، تغییرات قیمتی مواد اولیه و فرآیند تولید موجب تغییرات نوسانی قیمت پروفیل در بازار پرتلاطم آهن و محصولات فولادی و فلزی می‌شوند. ضخامت ورق به‌کار برده شده در تولید پروفیل، اثر مستقیمی بر روی وزن پروفیل دارد. هرچه ضخامت پروفیل بیشتر باشد، وزن آن در واحد طول نیز بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های سبک و سنگین کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند.

بدون نظر

ورود