افشای ثروت های مخفی و فرارهای مالیاتی رهبران جهان در قالب اسناد پاندورا

افشای ثروت های مخفی و فرارهای مالیاتی رهبران جهان در قالب اسناد پاندورا

ثروت مخفی بیش از ۳۰۰ نفر از رهبران، سیاستمداران و میلیاردرهای جهان در خارج از کشور خود در یکی از بزرگ ترین افشاگری های مربوط به اطلاعات مالی افشا شده است. این اسناد که از آن ها با نام اسناد پاندورا یاد می شود، نشان می دهند که بیش از ۳۵ رهبر فعلی و سابق جهان، از جمله نزدیکان ولادیمیر پوتین، از حساب های مالی در نقاط خاصی از جهان برای مخفی کردن ثروت خود و فرار مالیاتی استفاده می کنند. این اسناد شامل دستکم ۱۲ میلیون سند از ۱۴ شرکت خدمات مالی در کشورهایی است که شامل جزایر ویرجین، پاناما، قبرس، بلیز، امارات، سنگاپور و سوییس هستند. این اسناد توسط کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی بدست آمده و نشان می دهند که تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا و همسرش چری بیش از ۴۳۴,۰۰۰ دلار را با فرار مالیاتی برای خرید یک کمپانی خارج از کشور و سپس استفاده از آن برای خرید یک دفتر کار در لندن استفاده کرده اند.

بر اساس اسناد پاندورا بیش از 300 نفر از رهبران و سیاستمداران جهان ثروت و املاک خود را در پناهگاه های مالیاتی مانند موناکو مخفی کرده اند

در این میان، رییس جمهور روسیه نیز با دارایی هایی در موناکو مرتبط شده در حالی که کمپانی متعلق به یک معشوقه منتسب به وی یک آپارتمان به ارزش ۴.۱ میلیون دلار زیر کازینو اصلی شهر موناکو خریداری کرده است. این آپارتمان لوکس چهار طبقه ای توسط یک کمپانی خریداری شده که در نهایت ارتباط آن با سوتلانا کریوونوگیخ محرز شده است. این زن که در زمان خرید این آپارتمان ۲۸ ساله بود، به ادعای یک رسانه افشاگر روسی، مادر فرزند پوتین است که همان سال دختری به نام الیزاوتا یا لویزا را به دنیا آورده است. از زمان آشنا شدن با پوتین، این نظافتچی سابق املاک بسیاری را صاحب شده است که از آن میان می توان به آپارتمانی در منطقه اعیانی سنت پترزبورگ اشاره کرد. همچنین از املاک این زن روسی به ملکی در مسکو و یک قایق تفریحی اشاره شده که ارزش کلی آن ها به ۱۰۰ میلیون دلار می رسد. پادشاه اردن نیز یکی دیگر از رهبران جهان است که در اسناد پاندورا نام وی دیده می شود، کسی که بیش از ۷۰ میلیون پوند املاک در بریتانیا و ایالات متحده دارد، از جمله در کالیفرنیا، مالیبو، لندن و اسکوت.

بر اساس اسناد پاندورا بیش از 300 نفر از رهبران و سیاستمداران جهان ثروت و املاک خود را در پناهگاه های مالیاتی مانند موناکو مخفی کرده اند

در حالی که بسیاری از نقل و انتقالات مالی صورت گرفته توسط هزاران شرکت خارجی در این اسناد فاش شده اند، هیچ عمل غیرقانونی در این میان صورت نگرفته است. در واقع این اسناد نشان می دهند که چگونه دولت بریتانیا در عمل به تعهد خود برای ثبت مالکان املاک در خارج از این کشور شکست خورده است. در واقع بیم بازرسان از این است که برخی از این املاک در نتیجه پولشویی خریداری شده باشند و برخی دیگر از افرادی که نام آن ها در این اسناد دیده می شود به فساد و فرار مالیاتی بین المللی متهم هستند. بر اساس بخشی دیگر از این اسناد، آندری بابیس نخست وزیر چک که اواخر هفته در رقابت های انتخاباتی کشورش شرکت خواهد کرد، یک کمپانی خارجی که برای خرید دو ویلا به مبلغ ۱۶.۲ میلیون دلار در جنوب فرانسه به کار گرفته را در فهرست دارایی های خود وارد نکرده است. الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان و خانواده و نزدیکانش صاحب املاک هایی در بریتانیا به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار هستند.

بر اساس اسناد پاندورا بیش از 300 نفر از رهبران و سیاستمداران جهان ثروت و املاک خود را در پناهگاه های مالیاتی مانند موناکو مخفی کرده اند

بر اساس اسناد پاندورا، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۹۹۹، پانزده خانه در بریتانیا خریده و برای این کار از کمپانی های تجاری خارجی در جزایر ویرجین برای فرار مالیاتی استفاده کرده است. همچنین اعضای کابینه دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان، و خانواده هایشان نیز میلیون ها دلار ثروت در کمپانی های خارجی سرمایه گذاری کرده اند. ولودیمیر زیلنسکی رییس جمهور اوکراین نیز نیز کمی پیش از پیروزی اش در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۱۹، دارایی های خود در یک کمپانی خارجی را منتقل کرده است. کلودیا شیفر و شکیرا از دیگر چهره های مشهوری هستند که نامشان در اسناد پاندورا دیده می شود.

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • بهمن مهر ۱۲, ۱۴۰۰

    اینها رو مقایسه کنید با سردمداران پاک دست و زاهد و باتقوای خودمون. می دونید دیگه اموال یکیشون فقط یک حسینیه و یک خونه ساده است یا یکی دیگه کلا ۲۸ میلیون پول توی بانک و یک خونه توی منطقه ۴ داره که تازه به اسم زنشه یا اون یکی از دار دنیا فقط یک آپارتمان ۱۴۰ متری داره و یک حساب بانکی. واقعا ما مردم قدرنشناس لیاقت چنین مسئولین زاهدی رو نداریم. حقمون بود امثال تونی بلر به ما حکومت می کردن.