مواد شیمیایی درون مواد غذایی و وسایل روزمره باعث مرگ زودرس می شود

مواد شیمیایی درون مواد غذایی و وسایل روزمره باعث مرگ زودرس می شود

میان قرارگیری در معرض گروه رایجی از مواد شیمیایی به نام فتالات ها با مرگ زودرس، به ویژه مرگ بر اثر بیماری های قلبی ارتباط وجود دارد. این نتیجه ی تحقیقی است که در نشریه ی علمی Environmental Pollution منتشر شده است.

این مواد شیمیایی که ساخته ی دست انسان هستند در صدها محصول، از جمله ظروف نگهداری غذا، شامپوها، محصولات آرایشی، عطرها و اسباب بازی های کودکان وجود دارند.

دهه ها است که دانشمندان می دانند فتالات ها می توانند مخل عملکرد هورمون های مهم بدن شوند. حتی کوچک ترین اختلال هورمونی ای می تواند آثار چشمگیری داشته باشد، از جمله مشکلات رشدی و باروری و همینطور مشکلات مغزی و ایمنی.

تحقیقات متعدد از وجود ارتباط آشکار میان قرارگیری در معرض فتالات ها و ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری های قلبی حکایت دارد.

لئوناردو تراساند، از دست اندرکاران پژوهشی که به تازگی منتشر شده و مدیر بخش تحقیقات خطرات زیست محیطی مرکز لانگون در نیویورک می گوید: «این مواد شیمیایی سابقه دار هستند و حقیقت این است که وقتی به مجموع شواهد و قراین نگاه می کنید، به الگویی از نگرانی می رسید.»

تراساند و همکارانش به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از بیش از ۵ هزار فرد بزرگسال ۵۵ تا ۶۴ سال پرداختند. آن ها پی بردند کسانی که بالاترین سطح فتالات را در ادرار خود داشتند احتمال مرگ زودرس، به ویژه بر اثر دلایل مرتبط با قلب بیشتر است.

بر اساس محاسبات این پژوهش، سالانه ۹۱ هزار تا ۱۰۷ هزار آمریکایی بزرگسال بر اثر عوامل مرتبط با این مواد شیمیایی دچار مرگ زودرس می شوند. طبق ارزیابی های نویسندگان این پژوهش، این مرگ های زودرس سالانه ۴۰ میلیارد تا ۴۷ میلیارد دلار به بهره وری اقتصادی آمریکا خسارت وارد می سازد.

بلع یا تنفس این مواد شیمیایی – که در همه جا وجود دارند – خطرساز شود

فتالات ها معمولاً برای افزایش ماندگاری محصولات به آن ها اضافه می شوند. لوله های پلاستیکی و برخی اسباب های کودکان ممکن است حاوی این مواد شیمیایی باشند تا به راحتی نشکنند. محصولات آرایشی و بهداشتی هم معمولاً حاوی فتالات هستند تا عطر آن ها حفظ شود.

این گروه از مواد شیمیایی به قدری متداول اند که فتالات ها را موادی می دانند که در هر جایی وجود دارند. این مواد شیمایی درصورتی که بلعیده یا تنفس شوند خطرساز می شوند. بنابراین خطر قرارگیری در معرض آن ها به ویژه در کودکان بالا است چون آن ها معمولاً دستان خود را در دهان شان فرو می برند.

تراساند راهکارهایی برای دور نگه داشتن فتالات ها از خانه ی خود ارائه کرده که به شرح زیر است:

  • استفاده از لوسیون ها و شوینده های لباس غیر معطر
  • استفاده از شوینده های بدون عطر
  • استفاده از ظروف شیشه ای، استیل، سرامیکی یا چوبی برای ریختن و نگهداری غذا
  • خرید میوه و سبزیجات تازه یا منجمد به جای محصولات کنسروی یا فرآوری شده
  • خودداری از استفاده از خوشبوکننده های هوا و تمامی وسایل پلاستیکی با کدهای ۳ ، ۶ و ۷
  • خودداری از گذاشتن ظروف پلاستیکی در مایکروفر و ماشین ظرفشویی

واکنش منفی مدیران صنعتی به این پژوهش

انجمن شیمی آمریکا که نماینده ی صنایع تولید مواد شیمیایی، مواد پلاستیکی و کلرین آمریکا محسوب می شود، در بیانیه ای این پژوهش را «به وضوح نادرست» خواند چرا که به جای در نظر گرفتن تفاوت هایی که در میزان سمی بودن انواع فتالات وجود دارد، تمامی آن ها را در یک دسته قرار داده است.

تراساند اما گفت واکنش این انجمن به شکلی قابل پیش بینی شبیه به واکنش صنعت دخانیات در زمانی بود که پژوهش ها مضر بودن دخانیات را اثبات کرد و هیچ شواهد و مدارکی مغایر با نتیجه ی پژوهش ها از سوی این انجمن ارائه نشد.

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود