یکم نوامبر مصادف با روز جهانی وگان ؛ همه چیز در مورد امروز

یکم نوامبر مصادف با روز جهانی وگان ؛ همه چیز در مورد امروز

امروز اول ماه نوامبر مصادف است با روز جهانی وگان. در این روز جامعه گیاهخواران رسم گیاهخواری و کنار گذاشتن لبنیات و پروتئین حیوانی از رژیم غذایی خود را جشن می گیرند.

در روز جهانی وگان مردم سراسر دنیا به گیاهخواری تشویق می شوند چراکه براساس ادعای برخی از بزرگان وگان این رژیم غذایی میتواند باعث بهبود سلامت انسان شده و همزمان به لطف آن آسیب های کمتری هم به محیط زیست وارد می شود.

روز جهانی وگان در سال ۲۰۲۱ مصادف است با هفتاد و هفتمین سال بزرگداشت گیاهخواری در دنیا.

تفاوت میان وگان و وجترین

هر دو رژیم بر مصرف بیشتر مواد غذایی گیاهی تمرکز دارند، اما وجترین ها اجازه دارند تخم مرغ، عسل و لبنیات مصرف کنند. وگان ها اما تمامی غذاهای حیوانی یا محصولاتی که منبع حیوانی دارند را حذف می کنند، از جمله گوشت قرمز، مرغ، لبنیات، عسل و تخم مرغ.

هر دو رژیم غذایی اگر به درستی انجام شوند می توانند کاملاً بی ضرر باشند. گرچه برای دستیابی به اهدافی که برای سلامتی یا کنترل وزن خود دارید، لازم به وگان یا وجترین شدن نیست. جزئیات بیشتر در مورد تفاوت وگانیسم و وجترینسیم را میتوانید در پستی که قبلا در روزیاتو منتشر کردیم مطالعه کنید.

تاریخچه روز جهانی وگان

روز جهانی وگان در تاریخ یکم نوامبر سال ۱۹۹۴ و با هدف گرامیداشت جامعه وگان انگلستان و واژه وگان نامگذاری شد. در نوامبر همان سال جامعه وگان انگستان شکلی رسمی به خود گرفت و رسما تاسیس شد.

با این حال اما گفته می شود که وگانیزم قدمتی بیش از دو هزار سال دارد در حالی که وجترینیسم حتی ۵۰۰ سال قبل از وگانیزم وجود داشته است. فیثاغورث ریاضیدان و فیلسوف مشهور یونانی از جمله وگان های معروف دنیاست. او همواره مردم را به دوستی با تمام موجودات عالم تشویق می کرد و طرفداران آیین بودا نیز وگان هستند و باور دارند وگانیزم باعث می شود که به هیچ حیوانی آسیب نرسد.

وگانیسم راه سالم زندگانی است که هرکسی می تواند آن را دنبال کند. رژیم غذایی وگان نیز مزایای زیادی برای سلامت انسان دارد. یکی از دلایل اصلی نامگذاری امروز به نام وگان معطوف نمودن توجه مردم به گیاهخواری و فواید بیشمار آن برای سلامتی است. این روز در سراسر دنیا به روش های مختلفی از جمله برگزاری کارناوال، فستیوال های آشپزی و گردهمایی های عمومی گرامی داشته می شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود