ماجرای دختربچه ۹ ساله افغان که برای گرسنه نماندن خانواده اش همسر یک پیرمرد شد

ماجرای دختربچه ۹ ساله افغان که برای گرسنه نماندن خانواده اش همسر یک پیرمرد شد

یک پدر افغان که دختر ۹ ساله اش را به یک مرد ۵۵ ساله فروخت تا همسر او شود می گوید زیر بار احساس گناه «خرد شده» اما در عین حال ادعا می کند که چاره ی دیگری هم نداشت.

پروانه ملک که در یک اردوگاه پناهجویان در افغانستان زندگی می کرد بعد از توافقی که میان والدینش با آن مرد برای فروختن او صورت گرفت، می ترسید که مرد او را کتک بزند.

پدر او اما گفت که بعد از قطع کمک های بین المللی به افغانستان به دنبال سلطه ی طالبان بر این کشور، فروختن دخترش تنها راهی است که برای حمایت از خانواده ی خود دارد.

گروه های حقوق بشری می گویند گرسنگی و استیصال گسترده در افغانستان سبب شده هر چه می گذرد خانواده های بیشتری مجبور به فروش فرزندان خود شوند.

پدر پروانه، عبدل ملک، در معامله ی فروش دخترش از مرد خریدار درخواست کرد او را کتک نزد.

وقتی پروانه را می بردند او سعی کرد مقاومت کند.

عبدل گفت می خواهد از استیصال و درماندگی ای بگوید که خانواده های افغان با آن مواجه هستند: «ما یک خانواده ی هشت نفره هستیم و من مجبورم بچه ام را بفروشم تا بقیه ی خانواده زنده بمانند.»

این خانواده در یک اردوگاه پناهجویان در ولایت بادغیس افغانستان زندگی می کنند و عبدل سعی کرده هر زمان که بشود اندک پولی درآورد.

اما او گفت با بحران اخیر افغانستان دیگر نتوانسته پولی درآورد تا با آن شکم عزیزان خود را سیر کند و مجبور شده پول زیادی از اقوام خود قرض کند.

او در حالی که اشک می ریخت به خریدار دخترش گفت: «او دیگر عروس تو است. خواهش می کنم مراقبش باش. تو حالا دیگر مسئولش هستی. خواهش می کنم کتکش نزن.»

مرد ۵۵ ساله ادعا کرد که قصد دارد پروانه را مثل عضوی از خانواده ی خودش بزرگ کند و گفت این دختر ارزان قیمت بود و قرار است در خانه ی او کار کند.

عبدل گفت دنبال کار گشته اما بی فایده بوده و دیگر نمی تواند از پس نیازهای اولیه ی زندگی شان برآید.

او گفت زیر بار احساس گناه، شرم و نگرانی «خرد» شده و پول فروش دخترش تنها برای چند ماه کفاف می دهد.

در یک مورد غم انگیز دیگر، یک مادربزرگ افغان گفت که مجبور به فروختن نوه ی دو ساله ی خود شد تا بتواند خانواده اش را نجات دهد.

این مادربزرگ ۵۶ ساله که از ولایت هندوکش افغانستان بود، گفت: «ما داریم از گرسنگی می میریم و هیچ کمکی به ما نشده، حتی از سمت اقوام مان. اگر کسی کمک مان می کرد نوه ام را نمی فروختم.»

به گفته ی برنامه ی جهانی غذا، نهاد وابسته به سازمان ملل، نزدیک به یک میلیون کودک در افغانستان در معرض خطر گرسنگی هستند.

این نهاد می گوید تداوم این وضع می تواند به مرگ میلیون ها نفر در این کشور بیانجامد مگر آنکه اقدامی فوری برای نجات ۲۲/۸ میلیون افغانی صورت گیرد که در آستانه ی مرگ بر اثر گرسنگی هستند.

از زمان عقب نشینی ناگهانی نیروهای غرب از کابل، کمک های جهانی به مردم افغانستان قطع شده است.

تصرف وحشیانه ی قدرت در افغانستان به دست نیروهای طالبان سبب خودداری جامعه ی جهانی از به رسمیت شناختن این گروه به عنوان دولت جدید این کشور و ارسال کمک شده است.

یک زن افغان دیگر نیز گفت: «بچه های دیگرم داشتند از گرسنگی می مردند به خاطر همین مجبور شدیم دخترم را بفروشیم.»

«چطور می توانم ناراحت نباشم؟ او بچه ی من است. کاش مجبور نمی شدم دخترم را بفروشم.»

دیوید بیزلی، رئیس برنامه ی جهانی غذا می گوید: «افغانستان حالا یکی از بدترین بحران های انسانی دنیا را دارد، اگر بدترین آن را نداشته باشد.»

«شمارش معکوس برای وقوع یک فاجعه آغاز شده.»

منبع: mirror
۶ نظر

ورود

  • حنا آبان ۱۲, ۱۴۰۰

    واقعا امید وارم این اوضاع تموم شده من خودم در ایران مهاجرم کمک های جهانی چرا نمی یاد من خودم شیعه هستم و مخالف طالبان اما مردم دارن می میرن

  • مسعود آبان ۱۲, ۱۴۰۰

    همین CNN اگر نصف حقوق یک ماه مستندسازش رو میداد به این خانواده بیشتر از پولی بود که برای فروش دخترش گرفته ولی خوب اونوقت چطور گزارش جنجالی می ساختن و تیتر می زدند AFGHAN GIRLS FOR SALE. نمیگم وظیفه CNN که شرایط اینها رو درست کنه ولی کمال بیشرفی اونه که برای افزایش مخاطب و کسب درآمد بیشتر از تمام مراحل فروش دختره فیلم و مصاحبه تهیه کردن بدون اینکه کمکی به اونها بکنند.

  • بت شکن آبان ۱۲, ۱۴۰۰

    فرهنگشونه بخاطر فقر نیست من افغانی زیاد دیدم که برای بچه هاشون دختر از افغانستان خریدن

  • مهندس عمران دانشگاه دولتی بیکار آبان ۱۳, ۱۴۰۰

    کثیفتر بدتر از این پاکستان ندیدم
    هند کلی گندم میخواد بفرسته. اما پاکستان نمیزاره. یعنی تف تو ذات این پاکستانیهای لعنتی.
    پاکستان لعنتی هم در جواب هند گفته ما تصمیم نگرفتیم هنوز. داریم فکر میکنیم. یکی نیست بگه اشغال مگه کوری؟ دارن از گشنگی میمیرن تو فکر میکنی؟
    صد رحمت به اون کفار غربی به خدا. وگرنه مسلمونا نطفه شونو با کشتار و تروریسم بریدن.
    بگما منظورم کل پاکستانیها نیست. خود من دوست پاکستانی داشتم. میگه ۹۰ درصد مردم پاکستان اشغال به تمام معنا هستن. این دوست من متعلق به شیعه های پاکستان بود. میگفت باقی پاکستانیها منجمله دولتشون و نماینده های پارلمانشون یه اشغال به تمام معنا هستن. حتی تو بمبگذاری و کشتار شیعه های پاکستان به جار تسلیت میخندیدن. یا شیرینی پخش میکردن. اتفاقا میگه شیعه های کشمیر بیشتر تمایل به هند دارن تا خود پاکستان. یعنی این ۹۰ درصد پاکستانیها اینقدر اشغال هستن که حتی مردم خودشون حاظرن به هند برگردن.

    • فرهاد آبان ۱۵, ۱۴۰۰

      کسی که آشغال و غیرآشعال بودن آدمها رو براساس مذهبشون میسنجه و به ۹۰ درصد مردم یک کشور برچسب آشغال میزنه خودش از آشغال هم بی ارزش تره.