یخچال طبیعی «آخرالزمان» در آستانه متلاشی شدن و ایجاد خطر جدی برای جهان است

یخچال طبیعی «آخرالزمان» در آستانه متلاشی شدن و ایجاد خطر جدی برای جهان است

یخچال طبیعی پهناور توایتز واقع در جنوبگان که به خاطر خطری که ذوب شدنش می تواند در پی داشته باشد به «یخچال آخرالزمانی توایتز» نیز معروف است، به دلیل وخامت بحران اقلیمی به سرعت در حال «عقب‌روی» است.

به گزارش Mirror، این یخچال طبیعی که به دریای آموندسن در غرب جنوبگان جاری می شود تقریباً هم اندازه ی بریتانیا یا فلوریدا است و ذوب شدنش همین الآن هم باعث بالا آمدن ۴ درصدی سطح دریاها شده است.

دانشمندان می گویند این یخچال طبیعی حالا در خطر فرو ریختن است و از آن جا که آب گرم اقیانوس ها یخ زیرین این یخچال طبیعی را آب می کند، شاید فقط چند سال دیگر دوام بیاورد. دانشمندان می گویند بخش شناوری از یخچال توایتز که تا حالا نسبتاً پایدار بوده ممکن است «مثل شیشه جلو اتومبیل تکه تکه و خرد شود.»

یخچال طبیعی

پژوهشگران می گویند این یخچال همین الآن هم سالانه ۵۰ میلیارد تن یخ درون اقیانوس می ریزد. امروز این امر تاثیر اندکی بر سطح جهانی دریاها دارد اما آن قدری یخ در حوضه ی آبریز این یخچال طبیعی وجود دارد که در صورت ذوب شدن همه آن می تواند سطح اقیانوس ها را ۶۵ سانتی متر بالا ببرد.

برای قرن ها این سناریوی آخرالزمانی نامحتمل تلقی می شد اما محققان می گویند توایتز به سرعت در حال واکنش به گرمایش زمین است.

پروفسور تد اسکامبوس، یخچال‌شناس و مدیر پروژه «همکاری بین المللی یخچال توایتز» می گوید: «تا کمتر از یک دهه دیگر در جلوی این یخچال شاهد تغییرات چشمگیری خواهیم بود. این باعث افزایش سرعت توایتز و گسترش بخش خطرناک این یخچال طبیعی خواهد شد.»

یخچال طبیعی

در سوی دیگر کره زمین، در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۰ در جریان یک موج گرما در سیبری درجه حرارت به ۳۸ درجه سلسیوس رسید که به گفته ی کارشناسان به عنوان یک رکورد برای شمالگان محسوب می شد.

به گفته ی سازمان جهانی هواشناسی این درجه حرارت که بیشتر مناسب مناطق مدیترانه ای بود تا قطبی، زمانی اتفاق افتاد که در بیشتر تابستان درجه حرارت ها به طور میانگین ۱۰ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال برای سیبری بود.

این موج گرما، آتش سوزی های ویرانگر و تبخیر آب دریا را در پی داشت و نقش مهمی در تبدیل سال ۲۰۲۰ به یکی از سه سال گرم تاریخ زمین ایفا کرد. ناحیه شمالگان در حال تجربه ی درجه حرارت های بسیار بالاست و با سرعتی معادل دو برابر میانگین جهانی در حال گرم شدن است.

بیشتر بخوانید:

اگر همه یخچال های طبیعی زمین یک شبه آب شوند چه اتفاقی می افتد؟

اگر ذوب یخچال های طبیعی زمین ادامه یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

منبع: Mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • حمید آذر ۲۵, ۱۴۰۰

    موضوعی هست اینکه تغییرات اقلیمی ۱۰۰۰ برابر سریع تر از پیش بینی ها اتفاق می افتد !