فیلم کاناپه ؛ فیلم توقیف شده کیانوش عیاری به دلیل استفاده زنان از کلاه گیس!

فیلم کاناپه ؛ فیلم توقیف شده کیانوش عیاری به دلیل استفاده زنان از کلاه گیس!

فیلم کاناپه که این روزها خبر توقیفش دوباره نقل محاف خبری شده و در فضای مجازی هم دست به دست می شود، فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری محصول سال ۱۳۹۵ است.

فیلم کاناپه روایت زندگی دو خانواده‌ است که می‌خواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می‌شود.

بازیگران این فیلم سینمایی فرهاد آئیش، فرگل فربخش، ابوالفضل پورعرب، فریبا کامران، بیتا بیگی، بابک حمیدیان، آتوسا انواریان هستند.

از عوامل اصلی این سریال نیز می توان به کیانوش عیاری (تهیه کننده، نویسنده وکارگران)، حسن آقاکریمی (مدیر تولید)، شاهرخ دستورتبار (مجری طرح) اشاره کرد.

دلیل توقیف فیلم کاناپه چه بود؟

کیانوش عیاری، فیلمساز نام‌آشنای سینمای ایران، دو سال پیش کاناپه را ساخت. اما با دردسرهای زیادی که روبه‌رو شد نیز نتوانست مجوز نمایش در جشنواره ۹۵ را بگیرد. به گفته‌ی دبیر جشنواره این فیلم “به دلیل مسائل ممیزی مورد بررسی قرار نگرفت” و از شرکت در بخش مسابقه جشنواره بازماند.

ابراهیم داروغه، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان امور سینمایی در این باره گفته بود که “موضوع حجاب در کاناپه مطرح است و تصمیم اکران فیلم فراتر از تصمیم ماست.

دلیل حساسیت‌های ویژه نسبت به این فیلم به طور عمده مربوط به این موضوع است که کیانوش عیاری برای بازیگران زن در این فیلم از کلاه‌گیس استفاده کرده است. شش بازیگر اصلی زن فیلم “کاناپه” موهای خود را تراشیده‌اند و در تمامی صحنه‌ها از کلاه‌گیس به جای روسری استفاده کرده‌اند.

به گزارش “سینما، سینما”، عیاری با تاکید بر این که نپذیرفته شدن فیلم کاناپه برای بخش مسابقه جشنواره فجر ۹۵ غیرمنتظره نبوده، گفته است: «دیگر هیچ فیلم سینمایی نمی‌سازم که خانم‌ها در آن روسری به سر داشته باشند؛ چه در خلوت خودشان چه در مقابل محارم این کار را نخواهم کرد.»

این عمل کارگردان “کاناپه” اقدامی غیرمعمول در سینمای بعد از انقلاب ایران است و به همین جهت نه تنها مسئولان سینمایی بلکه “مقامات بالاتر” نیز باید نظر خود را درباره اکران فیلم ابراز می‌کردند.

کارگران این فیلم در سال ۱۳۹۵ در حالی که با اکران فیلم “خانه پدری” دچار مشکل شده بود، “کاناپه” را ساخت. فیلم “خانه پدری” کیانوش عیاری هم اجازه اکران نگرفت.

نظر اهل سینما در مورد فیلم کاناپه

مهرزاد دانش با بازنشر پوستر فیلم توقیف‌شده کیانوش عیاری، در صفحه توئیتر خود نوشت: کاناپه⁩ از بهترین فیلم‌های کیانوش عیاری⁩ است. جدا از ایده و درام و شخصیت و موقعیت، یکی از ریشه‌های این برتری، باورپذیری فیلم است. شمایل خانواده این فیلم، ملموس‌ترین رابطه والد-فرزندی و خواهرانگی را در سینمای چند دهه اخیر ایران نمایش می‌دهد و مخاطب را محرم خانواده می‌داند.

میترا قربانی‌فر، روزنامه‌نگار، هم درباره این پوستر نوشت: حالاکه تصویری از فیلم کاناپه کیانوش عیاری⁩ منتشر و در مورد کلاه‌گیس در فیلم حرف زده می‌شود، فکر می‌کنم به عنوان کسی که این شانس را داشت که فیلم را ببیند باید بگویم ⁦ کاناپه⁩ فارغ از مساله حجاب، در محتوا می‌توانست کنار اجاره‌نشین‌های مهرجویی⁩ در سینمای دهه ۹۰ ایران قرار بگیرد.

امید رئیس دانا، آهنگساز فیلم کاناپه هم درمورد آن نوشت: امروز برای اولین بار پارسینما عکسی از «کاناپه» کیانوش عیاری منتشر کرده که خانم‌ها رو بدون حجاب و با کلاه‌گیس نشون می‌ده. آقای عیاری کاناپه رو یکی از بهترین فیلم‌های خودش می‌دونه و من هم به عنوان آهنگساز این فیلم، نظرم همینه. امیدوارم شرایطی پیش بیاد همه در سینما تماشایش کنیم.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

توقیف کمدی سیاسی «چپ راست»، فیلم جدید رامبد جوان و پیمان قاسمخانی

سریال «می خواهم زنده بمانم» چرا توقیف شد؟

تصاویر تئاتر توقیف شده «امشب اینجا»: روایت عشق‌های چند ضلعی؟

نوید محمدزاده هم خواننده شد + ویدئو

انتشار قسمت نهم سریال خاتون ؛ دلیل توقف پخش این سریال محبوب چه بود؟

دردسرساز شدن ماجرای رقص گوهر خیراندیش در جشن حافظ + ویدئو

پایان پخش سریال قبله عالم به دلیل سانسورهای فراوان

اعتراض کارگردان باسابقه: به خاطر نپذیرفتن سریال های امنیتی از کار در صداوسیما محروم شدم

ناتمام ماندن سریال گیسو و حذف منوچهر هادی از پروژه

 

منبع: tazenews
مطالب مرتبط
۴ نظر

ورود

  • متین دی ۱۰, ۱۴۰۰

    با بحث بود و نبود حجاب کاری ندارم ولی اینکه حتی یک درصد فکر می کردند استفاده از کلاه گیس به جای موی اصلی بازیگرها مشکل الزام حجاب رو حل می کنه واقعا کار احمقانه ای بوده. انگار مثلا خشونت توی فیلم ممنوع باشه بعد یک فیلم پر از قتل و کشتار بسازند و آخرش بگن واقعا که کسی توی فیلم نمرد همش جلوه های ویژه بود. اگر این فیلم مجوز می گرفت خود حاکمیت کل فلسفه حجاب که سالهاست به خوردمون دادن رو عملا زیر سوال برده بود.

  • خسروی بهمن ۲, ۱۴۰۲

    تصاویر این فیلم نشان میده چقدر تصویر زنان در سینمای ما جعلی و تحریف شده است. زنانی که در خانه با حجاب راه میروند و با همان حجاب میخوابند و باز با همان حجاب به حمام میروند… که بفهمانن زنان ایران هیچ مشکلی با حجاب اجباری ندارن و حجاب یک امر عادی برای زنان است… این فیلم سعی کرده زن ایرانی را همان طور که هست به نمایش بگذاره.

    • سعید بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

      چه ربطی داره؟

      یعنی چقدر یه فیلم نامه میتونه ضعیف باشه که مخاطب به جای توجه به موضوع فیلم به یه همچین موارد بی اهمیتی فکر کنه پوشش حجاب سالهاست در فیلم های ما نمایش داده میشه و هیچ مشکلی هم نداشته

    • برو بابا فروردین ۱۸, ۱۴۰۳

      واقعا ینی چی که زن ها تو سریال شب و روز با حجابن ؟ با حجاب میخابن با حجاب تو خونه هستن
      واقعا دم کارگردان گرم
      مردم دین فقط به حجاب نیست .۹۰ درصد همین …ها آدم های …هستن ولی خیلی ها حجاب ندارن ولی دلشون پاکه و نماز و روزه شون هم واقعیه