رئیس جمهور ترکمنستان دستور بستن «دروازه جهنم» را داد

رئیس جمهور ترکمنستان دستور بستن «دروازه جهنم» را داد

مشهورترین مکان ترکمنستان در سطح بین الملل «دروازه جهنم» نام دارد. به گزارش CNN، قربان قلی بردی محمدف، رئیس جمهور ترکمنستان دستور به بسته شدن این مکان داده است. «دروازه جهنم» یک میدان گازی در روستای «دروازه» است که در اوایل دهه ۷۰ میلادی، زمانی که حین حفاری برای اکتشاف گاز در شوروی، زمین فرو ریخت، به وجود آمد.

بنا بر گزارش ها دانشمندان این حفره ی عظیم را روشن کردند تا از پخش شدن گاز طبیعی جلوگیری کنند و از آن زمان تا حالا آتشش روشن بوده است. اگرچه این دهانه گاز به یکی از جاذبه های گردشگری مهم این کشور مبدل شده است، به نوشته ی روزنامه «نیترالین ترکمنستان» رئیس جمهور ترکمنستان از کابینه اش خواسته که راهی برای بستن دروازه جهنم پیدا کنند.

چندین دلیل برای این کار ذکر شده: تاثیرات منفی بر روی سلامتی مردمی که در آن حوالی زندگی می کنند؛ هدررفت منابع گازی ارزشمند و آسیب های محیطی. گاز طبیعی یکی از منابع مهم درآمد در این کشور آسیای مرکزی است. در حال حاضر ضرب العجلی برای بستن دروازه یا خاموش کردن آتش عنوان نشده است.

بستن دروازه جهنم؛ رئیس جمهور ترکمنستان

علاقه ی بردی محمدف که از سال ۲۰۰۶ تا کنون رئیس جمهور ترکمنستان بوده به سنگ مرمر و طلا زبانزد است. او در سال های اخیر دست به ساخت و سازهای فراوانی در این کشور علی الخصوص در عشق آباد زده و بناهای یادبود بسیاری را ساخته است.

یکی از این بناها، تندیس طلایی ۱۵ متری از سگ ترکمن آلابای، یکی از نمادهای رسمی این کشور، در پایتخت است. این مجسمه وسط یک چهارراه در محله ای تازه ساز در عشق آباد قرار گرفته است. رئیس جمهور آن قدر این نژاد از سگ را دوست دارد که یک کتاب درباره شان نوشته و یک روز تعطیلی ملی را به افتخارشان ترتیب داده است.

سگ طلایی ترکمنستان

گردشگری هنوز صنعت نسبتاً کوچکی در ترکمنستان است و شمار گردشگران خارجی سالانه تا قبل از همه گیری کرونا چند ده هزار تخمین زده می شود. در سال ۲۰۰۶، فرودگاه مدرن جدیدی در عشق آباد با ترمینالی به شکل پرنده ای عظیم الجثه آغاز به کار کرد. این پروژه ۲.۳ میلیارد دلار خرج برداشت و هدفش بالا بردن وجهه این کشور در سطح بین الملل بود.

بر طبق شاخص سالانه آزادی رسانه در جهان، جمع آوری شده توسط گزارشگران بدون مرز، رتبه ترکمنستان از لحاظ سانسور رسانه ای از بین ۱۸۰ کشور ۱۷۸ است.

بیشتر بخوانید:

اختصاص یک روز تعطیل ملی به سگ آلابای در ترکمنستان توسط رییس جمهور

پایتخت ترکمنستان گران ترین شهر دنیا در سال ۲۰۲۱ شد

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود