وجود انگل توکسو پلاسما در گوشت مرغ صحت دارد؟ پاسخ سازمان دامپزشکی به ابهامات

وجود انگل توکسو پلاسما در گوشت مرغ صحت دارد؟ پاسخ سازمان دامپزشکی به ابهامات

اواخر هفته پیش خبری در برخی خبرگزاری ها مبنی بر «وجود انگل توکسو پلاسما در گوشت مرغ» منتشر شده بود. محتوای این خبر که از قول محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسانه ای می شد این بود که درصد زیادی از طیور خانگی و صنعتی کشور به انگل توکسو پلاسما گوندی آلوده است؛ انگلی که از طریق مدفوع گربه منتشر می شود و همنشینی طیور خانگی یا صنعتی با گربه سانان سبب آلوده شدن گوشت آن‌ ها شده و مصرف این گوشت توسط خانم های باردار می تواند به سقط یا عقب ماندگی جنین منجر شود.

انگل توکسو پلاسما گوندی یک انگل تک یاخته ای است که بیشتر به واسطه مدفوع گربه های آلوده باعث آلوده شدن آب، سبزیجات و سایر مواد غذایی می شوند. استفاده از آب آلوده توسط طیور به نوبه خود باعث آلوده شدن گوشت آن ها شده و می تواند مصرف کنندگان این گوشت را آلوده کند.

وجود انگل توکسو پلاسما در گوشت مرغ این روزها در رسانه ها بحث داغی شده است. سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص اظهار نظر کرده است

بنابر برخی آمارها تا یک سوم جمعیت جهان به صورت مزمن به این نوع انگل آلوده هستند و کشور ما نیز از این آمار مستثنی نیست. همان طور که گفته شد ابتلا به این بیماری انگلی در خانم های باردار، به خصوص در ۳ ماه نخست بارداری می تواند با خطر سقط جنین همراه باشد. همچنین گفته می شود که این انگل برای افرادی که دارای نقص ایمنی بدن هستند، خطرناک است.

پس از انتشار این خبر، حبیب اسدالله نژاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، در خصوص وجود انگل در گوشت مرغ، گفت: «من این مسئله که مرغ ‌ها آلوده به این بیماری هستند را تکذیب می ‌کنم… دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مرجع معتبر برای طرح چنین ادعاهایی نیست و سازمان دامپزشکی کشور باید در این زمینه اظهار نظر کند.»

در همین راستا، بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که پژوهش دانشگاه اصفهان، در جامعه آماری محدود و شرایط غیرقابل تایید انجام شده، افزود: «بر اساس آنچه در اطلاعات پژوهش منتشر شده است، جامعه آماری تنها ۶۰ نمونه از سرم خونی طیور به حالت لختگی بوده است که هم از نظر جمعیت آماری و هم از نظر روش انجام آزمایش مورد تائید قرار نمی گیرد.»

وجود انگل توکسو پلاسما در گوشت مرغ این روزها در رسانه ها بحث داغی شده است. سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص اظهار نظر کرده است

نقیبی اطمینان داد از آن جایی که طیور صنعتی در محیطی ایزوله و دور از ناقل این انگل یعنی گربه نگهداری می شوند، میزان انتشار انگل در طیور صنعتی نادر است و احتمال ابتلای طیور بومی به این نوع اینگل بسیار بالاتر است. وی در پایان اضافه کرد که پخت کامل گوشت طیور می تواند در صورت وجود انگل در گوشت آن را از بین ببرد.

سید محمد آقامیری، سرپرست سازمان دامپزشکی کشور نیز دیروز وجود انگل توکسوپلاسما در ماکیان کشور را تکذیب کرد و گفت: «تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان بر روی تعدادی ماکیان تحقیقات انجام داده‌اند که چنین موضوعی منتشر شد… نمونه ‌برداری از تولیدات کشور از لحاظ علمی دارای مقررات خاصی است که باید توسط آزمایشگاه‌ های معتبر همچون آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور انجام شود و هر آزمایشگاهی نمی‌تواند در خصوص سلامت و بهداشت تولیدات کشور نظر بدهد تا امنیت روانی مردم و جامعه را به مخاطره بیندازد.»

بیشتر بخوانید:

آیا می دانید درون گوشت فست‌فودها چیست؟

بدون نظر

ورود