کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست مویی چیست؟ کیست مویی چگونه ایجاد می شود؟ درمان کیست مویی چگونه است؟ لیزر کیست مویی چگونه انجام می شود؟ آیا امکان جراحی کیست مویی وجود دارد؟ این ها همه سوالاتی هستند که شاید شما نیز شنیده یا از خود و اطرافیانتان پرسیده باشید. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را به طور کامل با کیست مویی و درمان های آن آشنا کنیم.

کیست مویی چیست؟

«کیست مویی» یا «کیست پیلونیدال» که با نام «مو برگشتی» نیز شناخته می شود، یک سوراخ در پوست است که اغلب در قسمت پایین کمر و در چین خوردگی یا شکاف بالای باسن به وجود می آید. این اتفاق بر اثر بازگشت و پیچیدن موها زیر پوست رخ می دهد و به شکل سوراخ یا حفره هایی کوچک است که از مو یا چرک پر می شود. این عارضه می تواند به مرور زمان دردناک و عفونی شود. این عارضه عموماً با ترشحات چرکی و بدبو همراه است.

دلیل ایجاد کیست مویی چیست؟

با وجود فرضیه های مختلف، دلیل وقوع این عارضه هنوز مشخص نیست. فرضیه ای می گوید عارضه ای مادرزادی است. فرضیه ای دیگر می گوید که در اثر فشار پوست بین کفل ها، مو در پوست گیر می کند و بدن موی بازگشته به زیر پوست را به عنوان عامل بیگانه تلقی کرده و با شروع واکنش دفاعی علیه آن، درد و عفونت شروع می شود.

کیست مویی چیست و چطور درمان می شود؟

علائم کیست مویی چیست؟

اگر کیست مویی عفونی نشده باشد، ممکن است علامتی وجود نداشته باشد. هنگامی که کیست، آلوده شود ممکن است برخی علائم زیر وجود داشته باشد:

  • احساس درد تا بالای باسن
  • پوست قرمز و دردناک در اطراف آن ناحیه
  • تورم کیست
  • ترشح چرک یا خون (در صورت پارگی آبسه)
  • بوی نامطبوع از ترشحات عفونی
  • درد هنگام ایستادن یا نشستن
  • موهای بیرون زده از ضایعه

چه افرادی به کیست مویی مبتلا می شوند؟

هر کسی ممکن است به کیست مویی مبتلا شود اما افراد ذیل بیشتر در خطر ابتلا به این عارضه هستند:

  • مردها (آقایان ۳ تا ۴ برابر بیش از زنان در معرض این بیماری هستند)
  • افراد با میانگین سنی ۲۰ الی ۳۵ سال
  • کسانی که مدت زمان زیادی در روز می نشینند (رانندگان کامیون، کارمندان و…)
  • کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این عارضه را دارند
  • افراد دارای اضافه وزن
  • کسانی که موی بدن شان ضخیم یا خشن است
  • افرادی که لباس تنگ می پوشند
  • اشخاصی که پیش از این کیست مویی داشته اند

کیست مویی چیست و چطور درمان می شود؟

علت  ایجاد کیست مویی در زنان

معمولا علت کیست مویی در زنان و مردان یکسان است. مگر در مواقعی که پای هورمون های زنانه در میان باشد. گاها بر اثر اختلالات هورمونی یا افزایش ترشح برخی از هورمون ها در زنان بیمار دچار ضخامت مو یا انسداد غدد چربی زیر پوست می شود. ترشح بیش از اندازه غدد چربی و مسدود شدن آنها یکی از عوامل مهم بروز کیست مویی در زنان می باشد. همچنین افزایش ترشح هورمون تستسترون در زنان موجب ضخیم شدن موهای زائد شده و اغلب این بیماران دچار موی برگشتی و در نهایت کیست مویی می شوند.

آبسه کیست مویی چیست؟

زمانی که مو و محتویات مرده پوست و بافت در داخل حفره کیست مویی باقی می مانند بعد از گذشت مدت زمانی طولانی دچار آبسه و عفونت می شوند. در این زمان می گوییم بیمار دچار آبسه کیست مویی شده است. اگر این آبسه خود به خود تخلیه شود و بیمار دچار آبسه های مکرر شود دچار عارضه دیگری به نام فیستوله شدن کیست مویی می شود. ترکیدن کیست مویی به معنای درمان شدن عفونت و آبسه آن نیست و حتما باید به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

درمان کیست مویی چیست؟

تا چندی پیش، از عمل جراحی باز یا بسته برای درمان این بیماری استفاده می شد اما به دلیل خونریزی، جذب عفونت توسط زخم باز و نیز درد هنگام کشیدن بخیه ها و گاه بازگشت بیماری، امروزه از لیزر برای از بین بردن این عارضه استفاده می شود. درمان با لیزر غالباً در کمتر از یک ساعت انجام می شود.

جراحی کیست مویی به روش بسته

در جراحی کیست مویی به روش بسته متخصص بعد از برداشتن مو و شکاف جدار کیست، زخم باز را با بخیه می بندد. بنابراین بعد از جراحی کیست‌ مویی بسته، بیمار نیازی به مراقبت های سخت و تعویض پانسمان کیست مویی ندارد. در صورتی که این جراحی با لیزر و توسط متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه انجام شود احتمال عود کیست مویی نزدیک به صفر است. دوره نقاهت این جراحی بسیار کوتاه است و بازگشت به محل کار بین ۱ تا ۵ روز خواهد بود. از روز چهارم یا پنجم بیمار می تواند با اجازه پزشک معالج حمام کند و ناحیه عمل را شستشو دهد.

جراحی کیست مویی به روش باز

در این روش بعد از جراحی و تخلیه کیست مویی زخم ناحیه باز می ماند و با بخیه بسته نمی شود. به همین دلیل به این روش جراحی باز کیست مویی اطلاق می شود. متاسفانه هزینه درمان کیست مویی در این روش بسیار بالاست زیرا بیمار باید روزانه پانسمان خود را تعویض کند و این تعویض روزانه پانسمان حدودا تا ۲ ماه به طول می انجامد. به دلیل این که زخم این جراحی باز است بسیار در معرض عفونت و آسیب قرار دارد. به همین دلیل احتمال عود در این جراحی بسیار بالاست. بیمار معمولا تا ۲ ماه درگیر زخم باز است و بازگشت به محل کار و زندگی روزمره در مقایسه با جراحی بسته بسیار طولانی است. همین دوره نقاهت طولانی عوارض و هزینه و مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

درمان خانگی کیست مویی چگونه است؟

درمان های خانگی کیست‌مویی قبل از مراجعه به متخصص جراحی عمومی توصیه نمی شود. با اجازه پزشک معالج می توانید از درمان های خانگی کیست‌مویی جهت تخفیف درد و التهاب و ضدعفونی کردن ناحیه کیست‌مویی کمک بگیرید. مالیدن محلول آب و سرکه سیب برای از بین بردن میکروب های ناحیه کمک کننده است. استفاده از داروهای گیاهی مثل گل گاو زبان، موم عسل و دم کرده ریحان باعث تسکین درد و التهاب می گردد. همچنین بعد از جراحی کیست مویی نیز می توان از خواص این گیاهان با اجازه پزشک معالج و در زمان مناسب سود برد. دقت کنید تنها روش درمان قطعی کیست‌مویی جراحی و تخلیه کیست می باشد.

بیشتر بخوانید:

سندروم پای بی قرار ؛ چرا پاهایتان را مدام تکان می‌دهید و چطور درمانش کنید؟

۱۰ عاملی که مسئول اصلی رویش مو در چانه زنان شناخته می شوند

با ۸ عضو ظاهراً بلااستفاده بدن و وظایف جالب و مهم آن ها آشنا شوید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود