کشور سوییس و حقایقی کمتر شنیده شده درباره آن که هر خارجی را متعجب می کند

کشور سوییس و حقایقی کمتر شنیده شده درباره آن که هر خارجی را متعجب می کند

با آمدن نام کشور سوییس همه ی ما به یاد مناظر تماشایی رشته کوه آلپ، پنیر تازه، شکلات های خوشمزه و البته بانک های معروف این کشور می افتیم. اما این ها تنها ظاهر ماجرا هستند و چیزهای شگفت انگیز زیادی در این کشور وجود دارد که حتی از زبان راهنماهای تور هم آن ها را نخواهید شنید.

با چند حقیقت خواندنی درباره کشور سوییس همراه باشید.

۱- شعار سوییسی ها این است: هر چه قابل بازیافت است را بازیافت کن

حقایقی کمتر شنیده شده در مورد سوییس

در سوییس مردم سعی می کند هر زباله ای را بازیافت کنند، از روزنامه و قوطی فلزی و شیشه گرفته تا حتی دستمال توالت های مصرف شده. از مواد غذایی هم به شکل معقولی استفاده می شود. مثلاً با اینکه ما معمولاً روغن مصرف شده را دور می ریزیم اما سوییسی ها آن را در ظرف می ریزند و به مراکز مخصوصی تحویل می دهند.

۲- اگر وسایل نقلیه عمومی تأخیر داشته باشند خسارت آن به مسافران پرداخت می شود

حقایقی کمتر شنیده شده در مورد سوییس

اگر وسایل نقلیه عمومی یک ساعت یا بیشتر تأخیر داشته باشند، مسافران می توانند طلب خسارت کنند. مبلغ آن می تواند تا ۵۰ درصد از هزینه ی بلیت باشد. اگر به خاطر تأخیر در یک مسیر میان شهری، مسافری مجبور به اقامت شبانه شوند، شرکت وسیله نقلیه مورد نظر ملزم به برگرداندن هزینه های اقامت به او است. تنها در صورتی لازم به پرداخت غرامت نیست که تأخیر اتوبوس یا قطار به خاطر بلایای طبیعی بوده باشد.

۳- سوییسی ها از کارت بانکی خوش شان نمی آید

حقایقی کمتر شنیده شده در مورد سوییس

علیرغم سیستم بانکی بسیار پیشرفته ای که کشور سوییس از آن برخوردار است، مردم آن به ندرت از کارت های بانکی برای پرداخت هزینه ها استفاده می کنند و پول نقد را ترجیح می دهند. حتی اگر قرار به خرید چیز گران قیمتی مثل خودرو باشد هم اول هزینه ی آن را از حساب خود برداشت می کنند. این عادت را یک پدیده فرهنگی در سوییس می دانند.

سوییسی ها معتقدند وقتی در کیف پول اسکناس کاغذی باشد حس می کنید که واقعاً صاحب پول هستید، ویژگی ای که در مورد کارت های بانکی وجود ندارد. این امر کنترل هزینه ها را برای آن ها راحت تر می کند و باعث می شود کمتر خرج کنند.

۴- هر خانواده سه حساب بانکی دارد

حقایقی کمتر شنیده شده در مورد سوییس

در سوییس به جای بحث درباره ی اینکه حساب مشترک برای زوج ها بهتر است یا حساب جدا، حد وسط را گرفته اند. در این کشور به زوج های جوان توصیه می شود بعد از ازدواج ۳ حساب بانکی افتتاح کنند. یکی از حساب ها برای هزینه های مشترک الزامی است و دو تای دیگر مخصوص نیازهای شخصی هر یک از زوجین، مثل تفریحات و سرگرمی ها و فعالیت های مربوط به رشد فردی.

۵- سوییسی های صرفه جو در خانه وای-فای روشن نمی کنند

جوانان سوییسی امروزه ترجیح می دهند از اینترنت نامحدود موبایل استفاده کنند. آن ها هنگام کار با لپ تاپ و کامپیوتر هم با فعال کردن هات اسپات تلفن همراه خود از اینترنت موبایل استفاده می کنند. به همین دلیل دیگر نیازی به وای-فای خانگی نیست و به جای دو هزینه، تنها یک هزینه برای اینترنت می پردازند.

۶- سوییسی ها دوست دارند خود را خوب جلوه دهند

سوییسی ها وقتی می خواهند جایی مشغول به کار می شوند سعی می کنند خود را به بهترین شکل نشان دهند. بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۶۰ درصد رزومه ها در سوییس تطابقی با واقعیت ندارند. سوییسی ها گاهی درباره ی سوابق خود اغراق می کنند. مثلاً درباره ی تجربه های شغلی خود می گویند که یک دوره ی کوتاه به عنوان کارآموز در یک شرکت بزرگ کردند. جالب آنکه تحقیقات نشان داده متقاضیان مسن تر بیشتر تمایل دارند سابقه ی خود را خوب جلوه دهند.

۷-  از انعام ندادن به پیشخدمت ها خجالت نمی کشند

هیچ کس مشتری ای که رستوران را بدون انعام دادن به یک پیشخدمت خوب ترک کند، قضاوت نمی کند. با این وجود اگر مشتری ای مایل باشد قدردانی خود را از سرویس دهی خوب یک پیشخدمت ابراز کند، فقط هزینه ی غذای خود را گرد می کرد. مثلاً اگر هزینه ی غذا ۱۴/۵ فرانک سوییس شده باشد، ۱۵ فرانک می دهد و می گوید: «بقیه اش برای خودتان.»

۸- خانم ها می توانند به طور رایگان از محصولات بهداشتی مخصوص شان استفاده کنند

حقایقی کمتر شنیده شده در مورد سوییس

فعالان حقوق زنان در سوییس به نصب ماشین های فروش خودکار نوار بهداشتی و تامپون در مدارس و دانشگاه های سرتاسر این کشور اصرار دارند. هدف آن ها کمک به دخترانی است که با یک پریود نابهنگام یا کیف پولی خالی غافلگیر می شوند. بانیان این پروژه همچنین برای از میان بردن تابویی که در رابطه با صحبت درباره ی ویژگی های فیزیولوژیکی زنان وجود دارد، تلاش می کنند.

۹- در سوییس شکلات مخصوص زنان وجود دارد

حقایقی کمتر شنیده شده در مورد سوییس

سوییسی ها عاشق شکلات اند. این کشور مقام اول را در دنیا از جهت میزان مصرف شکلات دارد. هر فرد عادی در سوییس سالانه تا ۹ کیلوگرم شکلات می خورد. آن ها شکلات هایی هم دارند که مخصوص زنان هستند.

به گفته ی شکلات سازان سوییس، این شکلات ها می توانند دردهای دوران پریود را تسکین دهند چون حاوی ۱۷ نوع گیاه دارویی هستند که در منطقه ی آلپ می رویند. متخصصان زنان هم تأیید کرده اند که این شکلات ها می توانند برای سلامت زنان مفید باشند.

۱۰- آدامس جویدن در سوییس تابو است

جویدن آدامس با صدای بلند برای سوییسی ها امری آزاردهنده است. آن ها این کار را نهایت بی ادبی می دانند. به گردشگران توصیه می شود در سوییس از جویدن آدامس در مکان های عمومی خودداری کنند. بهتر است این کار را در تنهایی انجام دهید و فقط آن وقت آدامس بجوید.

۱۱- با این حال، تف کردن امری عادی است

سوییسی ها ایرادی در تف کردن در خیابان نمی بینند. این مسأله در مورد فین کردن هم صدق می کند.

۱۲- سوییسی ها «باد» را مقصر همه ی مشکلات شان می دانند

به بادی که گاهی از سمت رشته کوه های آلپ می وزد Föhn گفته می شود. در حقیقت سشوارهای Föhn هم نام خود را از این باد گرفته اند. درحالی که مردم کشورهای دیگر، مشکلات خود را اغلب به گردن توفان های مغناطیسی می اندازند، سوییسی ها باد Föhn را مقصر مشکلات مختلف شان می دانند. آن ها از این پدیده ی طبیعی برای توضیح سردرد، نوسانات خلقی و حتی تصادفات رانندگی خود استفاده می کنند.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • خادمیان بهمن ۷, ۱۴۰۰

    در ایران هم آب دهان و آب بینی را در خیابان می‌اندازند بدون ملاحظه! لااقل در اینمورد با سوئیس برابری.

  • علی بهمن ۸, ۱۴۰۰

    من در سوییس زندگی میکنم و درباره سوییسی ها لطفاً اغراق نکنید.. سوییسی ها نیز مانند تمام مردم دنیا کاملا عادی و هیچ چیز متمایزی ندارن و در همه جای دنیا مردم با سلایق و عادات مختلف وجود داره

  • آزاد بهمن ۸, ۱۴۰۰

    چهار ساله اینجا زندگی میکنم، این فرمایشات رو از کجا آوردین؟

    • شنگول بهمن ۸, ۱۴۰۰

      منم نمی دونم چطور این حرفها رو درآورده برات عجیب نیست این با کشور کره ی جنوبی ازش اشتباه شده

  • مارکوپولو بهمن ۸, ۱۴۰۰

    واقعامردم سوئیس آب دهان پرت میکنن؟وفین میکنن توکوچه وخیابون؟فکرکنم مطالب قبلی که درباره عجایب کشورسوئیس روزیاتوقبلانوشته شده،به واقعیت بیشترنزدیک ترهست تا این مطلب جدید درباره کشورسوئیس!

  • رامتین بهمن ۱۰, ۱۴۰۰

    عجب آدمای خسیس و بی کلاسی هستن! اگه شرایط ایران به لحاط نوع حکومت مناسب بود میتونستیم تو دنیا بهترین باشیم نه اینکه همه دنبال مهاجرت و فرار از این مملکت باشن!