واکنش ها به اظهارنظر جنجالی نوشین معراجی؛ حکم شرعی و قانونی ازدواج سفید چیست؟

واکنش ها به اظهارنظر جنجالی نوشین معراجی؛ حکم شرعی و قانونی ازدواج سفید چیست؟

اظهارنظر جنجالی یک فیلمنامه نویس زن درخصوص روابط زن و مرد در یکی از نشست های خبری جشنواره فیلم فجر امسال، طی روزهای گذشته واکنش های گسترده ای را به دنبال داشته و بحث ازدواج سفید را داغ کرده است. اما حکم شرعی و قانونی ازدواج سفید چیست؟

در نشست خبری فیلم نمور در جشنواره فجر، یکی از خبرنگاران پرسشی را مطرح کرد که پاسخ نویسنده ی فیلم، نوشین معراجی به آن خبرساز شد.

وقتی یکی از خبرنگاران از نوشین معراجی پرسید با توجه به حلال زاده نبودن یکی از شخصیت های فیلم، چرا اثر خود را به مقام مادر تقدیم کرده، معراجی در پاسخ گفت به نظر او وقتی دو نفر همدیگر را دوست داشته باشند حتی در صورت شرعی نبودن رابطه ی آن ها بچه ای که به وجود می آید حلال زاده محسوب می شود و در هر حال کسی که بچه ای را به دنیا می آورد یک مادر و ارزشمند است.

ویدئوی این بخش از نشست خبری فیلم نمور خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد و واکنش های زیادی را به دنبال داشت.

ابتدا کارگردان فیلم نمور، داود بیدل در واکنش به انتقادات اعلام کرد اظهارنظر نوشین معراجی شخصی بوده و ارتباطی به این فیلم ندارد. بیدل تأکید کرد موازین دینی از خط قرمزهای خود او است.

نوشین معراجی هم که به ترویج ازدواج سفید متهم شد، در پاسخ به انتقادات گفت خود مقید به دین اسلام و معتقد به عقد شرعی است اما در شرایط پرفشار نشست خبری نتوانسته بود منظور خود را به درستی بیان کند و برداشت اشتباهی از صحبت های او صورت گرفته و انتشار ویدئوی تقطیع شده ی صحبت های او نیز به این سوء تفاهم دامن زده است. او همچنین از مردم به خاطر این اتفاق عذرخواهی کرد.

دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و وزیر ارشاد هم به طور جداگانه توضیحاتی در این خصوص ارائه دادند.

اما این پایان ماجرا نبود. اعتراضات به صحبت های نوشین معراجی ادامه یافت و حتی پای مسئولین کشور  هم به میان آمد.

حجت الاسلام عالی، استاد حوزه که تصور می کرد نوشین معراجی از داوران جشنواره بوده، در اینباره گفت: «آن خانم داوری که تو جشنواره حرف ازدواج سفید را زد، مسئولین ارشاد تو دهنش باید می‌زدند. تو غلط میکنی درباره چنین چیزی نظر میدی!»

ائمه جمعه ی چند شهر مختلف هم در خطبه های نماز جمعه به این موضوع پرداختند. امام جمعه اهواز، حجت الاسلام محمدنبی موسوی‌فرد در اینباره گفت: «جشنواره فجر دل مومنین را به درد آورد. برخی هوس باز و از خدا بی خبر حرف های یزید و معاویه را بر زبان آوردند.»

معاون قضایی دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعنوان مدعی العموم درخواست کرد تا نسبت به اظهارات خلاف واقع و غیرکارشناسی یکی از اعضای سازنده یکی از آثار جشنواره چهلم فیلم فجر اقدامات لازم صورت گیرد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع موظف به اقدام قاطع و موثرتر است و درصورت تکرار این گونه اتفاقات فاجعه آمیز، مردم متدین واکنش متناسب را نشان خواهند داد و برخورد انقلابی خواهند کرد.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر اصفهان، احمد عبداللهی‌نژاد در توییتی درباره ی عذرخواهی نوشین معراجی نوشت: «غلط کردمِ خانم نویسنده بخاطر غلطی که کرده بود. نویسنده فیلم نمور از اظهارنظر نسنجیده خود عذرخواهی کرده و گفته من به عقد شرعی معتقدم! پ.ن: این عذرخواهی نشان می دهد او مرتد نشده و حکمش اعدام نیست ولی بدان معنا هم نیست که برخورد با او مغفول واقع شود.»

مرتضی آقا تهرانی، نماینده مجلس از برگزاری یک جلسه‌ی اضطراری در کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور وزیر ارشاد اسلامی پیرامون حواشی جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت وزیر ارشاد باید در این خصوص پاسخگو باشد.

اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمیه (س) خواهران استان قزوین هم در بیانیه‌ای اشاعه فرهنگ بی حیایی و بی‌عفتی (زنا) در جامعه اسلامی از تریبون جشنواره‌ای که مقدس و متعلق به فجر انقلاب است را محکوم و خواستار برخورد با مسببین آن شدند.

با تداوم اعتراضات نوشین معراجی با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود بار دیگر درخصوص اظهارات خود توضیحاتی ارائه و عذرخواهی کرد.

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی هم دیروز در خصوص این اتفاق گفت: «در حاشیه جشنواره سینمایی فجر، اظهارنظر غلطی انجام شد که با وجود عذرخواهی مکرر گوینده آن، وزارت ارشاد نیز آن سخنان را رد و محکوم کرد.» رئیسی با تشکر از حساسیت و غیرت دینی در مقابل این قضیه، افزود: «معتقدیم که خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود.»

در این میان اما انتقاداتی هم به واکنش چهره های سیاسی و مذهبی کشور به اظهارات نوشین معراجی صورت گرفت.

علی مطهری، فعال سیاسی واکنش های تند به حواشی جشنواره فیلم فجر و سخنان نوشین معراجی نویسنده فیلم‌نامه «نمور» را نقد کرد و نوشت:

«سخن خانم معراجی نویسنده فیلم‌نامه نمور در جشنواره فیلم فجر مبنی‌بر این‌که “اگر زن و مردی عاشق هم باشند و بچه‌دار شوند به‌ نظر من فرزند آنها حلال‌زاده است” که بعداً گفتند منظور من نفی عقد ازدواج نبود، واکنش هایی از طرف برخی علما و امامان جمعه داشت که بیشتر، از این سنخ بود که چرا کسی به دهان او نکوبید.

این نوع پاسخ دادن زیبنده عالمان دین نیست. نگاهی به کتابهای آیت‌الله مطهری درباره حقوق زن بکنید تا ببینید ایشان چگونه این‌گونه شبهات را با استدلال جواب داده‌اند.

پاسخ آنچه از خانم معراجی نقل‌شده این است که گذشته از مغایرت این روش با شریعت، این روشِ تشکیل خانواده کلاهی است که بر سر زنان گذاشته می‌شود زیرا در عقد ازدواج، گذشته از مهری که نشانه احترام به زن است، تعهداتی بر دوش مرد قرار داده می‌شود که ضامن آسایش زن است. علاوه‌براین، آن عشق‌ها معمولاً پایدار نیست و نمی‌تواند جای تعهد ازدواج را بگیرد.»

حکم شرعی و قانونی ازدواج سفید که صیغه در آن خوانده نشده است

حالا با داغ شدن بحث ازدواج سفید به دنبال اظهارات جنجالی نوشین معراجی، بد نیست درباره مسایل حقوقی و شرعی حلالزادگی یا حرامزادگی طفل ناشی از رابطه ای که در آن صیغه عقد خوانده نشده است، به نکاتی اشاره کرد.

در ابتدا باید دو ساحت را از یکدیگر تفکیک کرد. اول، ساحت حقوق و نظام حقوقی ما درباره عقد نکاح و توابع آن از جمله «فرزند قانونی» بودن طفل حاصل از عقد نکاح قانونی است. دوم، ساحت شرع و بحث شرعی عقد نکاح و توابع آن است.

ممکن است پرسیده شود با توجه به اینکه قانون ما برخاسته از شرع است، این تفکیک چه فایده ای دارد؟ در پاسخ باید گفت هرچند قانون ما برخاسته از شرع است ولی بسیاری از تشریفات قانونی در شرع، نیامده و برای همین، در احکام خمسه (تحریم، تحلیل، کراهت، استحباب و اباحه) برای آن حکمی نداریم و به قول معروف مسایل روز و مستحدثه است. مثلا درباره لزوم ثبت املاک و اموال غیرمنقول در شرع حکمی نداریم ولی در قانون، احکام بسیار سفت و سختی درباره لزوم ثبت املاک در سازمان ثبت املاک و اسناد کشور داریم که مساله را از شرع مجزا می کند.

عقد قانونی نکاح

در ساحت اول بحث یعنی مسایل حقوقی عقد نکاح و توابع آن باید به یک موضوع مهم اشاره شود و آن بحث عقود و اعمال تشریفاتی در قانون است. اعمال حقوقی تشریفاتی در مقابل اعمال حقوقی رضایی قرار می گیرند. اعمال حقوقی رضایی یعنی با رضایت یک یا دو طرف، عمل حقوقی انجام می شود مانند خرید و فروش نان که با رضایت مشتری و نانوا (به اصطلاح ایجاب و قبول) در نانوایی انجام می شود. مشتری نان را برمی دارد. قیمت را روی میز می گذارد و می رود. به اصطلاح قانون مدنی، این عقود با قصد انشا، منعقد می شود و تمام حمایتهای قانونی را هم دارد.

ولی اعمال حقوقی تشریفاتی برای اینکه از سوی قانون به رسمیت شناخته شوند و قانون پیامدهای ناشی از آن را حمایت و پشتیبانی کند، نیاز به انجام تشریفات خاصی دارند. مثلا برای انتقال (خرید و فروش) مال غیرمنقول مانند خانه و باغ، باید حتما سند رسمی این ملک، به خریدار منتقل شود وگرنه قانون می گوید من کسی را صاحب و مالک می شناسم که سند به نام اوست. ماده ۶۲ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه به این منظور، بسیار سختگیرانه حکم کرده و احکام متعدد قانون ثبت هم چنین تشریفاتی را بیان می کند.

باید در نظر داشت به بیان برخی حقوقدانان، نکاح و ازدواج هم جزو عقود تشریفاتی به شمار می روند یعنی برای آنکه این عقد از سوی قانون به رسمیت شناخته شود و پیامدهای حقوقی آن پشتیبانی شود و مثلا فرزند حاصل از ازدواج، از والدین خود ارث ببرد، باید تشریفات قانونی را برای آن جاری کرد.

به موجب ماده ۲۰ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ عنوان شده است: «ثبت عقد نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق، الزامی است.» همچنین بر اساس ماده ۴۹ این قانون «چنانچه مردی، بدون ثبت در دفاتر رسمی، اقدام به ازدواج دائم نماید و از ثبت آن خودداری کند، علاوه بر اینکه ملزم به ثبت ازدواج می شود، به پرداخت جریمه نقدی (از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال) و حبس (از ۹۱ روز تا ۶ ماه) محکوم خواهد شد.» با تصویب این قانون، مجازات پیش‌بینی شده در ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی در مورد عدم ثبت ازدواج ( یک سال حبس ) کاهش یافته است.

بر این اساس، اگر مردی عقد نکاح را ثبت نکند، دچار مشکل قانونی می شود و تا زمانی که عقد نکاح ثبت نشده، از طرف قانون، رابطه نکاح به رسمیت شناخته نمی شود و لذا پیامدهای آن مانند ارث بردن زوجین از همدیگر در نکاح دایم یا ارث بردن فرزندان حاصل ازدواجی که ثبت نشده است، هم از لحاظ قانون، پشتیبانی نمی شود.

سوال اینجاست آیا فرزند حاصل ازدواجهایی که ثبت نشده اند، حلال زاده نیستند؟ در پاسخ به این سوال، ناگزیریم وارد ساحت شرعی بودن بحث عقد نکاح شویم چون دعوا سر این است که خانم هنرمندی گفته فرزندانی که در رابطه ای با آن توصیفات متولد شده اند، حلال زاده هستند. چون بحث احکام خمسه، در ساحت شرع است، ناگزیر خواهیم شد برای تبیین بحث به آن ساحت رجوع کنیم.

تفاوت نکاح شرعی با نکاح قانونی

به لحاظ شرعی، بین علمای فقه شیعه توافق اجماعی بر این که عقد نکاح باید دارای تشریفات باشد یا نباشد، وجود ندارد.

گروهی از فقها معتقدند باید حتما تشریفاتی از جمله ایجاب و قبول به لفظ در نکاح جاری شود و نکاح معاطاتی صحیح نیست.  امام خمینی(ره) حتی معتقد است می توان بر نکاح معاطاتی احکام زنا را جاری ساخت. در بین این گروه از فقهای معاصر آیت الله خمینی و آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانی قرار دارند.

امام خمینی در رساله توضیح المسایل خود فتوا داده است: در زناشویی چه دائم چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می‏خوانند یا دیگری را وکیل می‏کنند که از طرف آنان بخواند.

آیت الله سیستانی در رساله خود گفته است: به واسطه عقد ازدواج، زن به مرد، و مرد به زن حلال می‌شود، و آن بر دو قسم است: دائم، و غیر دائم (ازدواج موقت)….

آیت الله صافی گلپایگانی نیز گفته است: در زناشویی ـ چه دائم و چه غیردائم ـ باید صیغه خوانده شود و تنها راضی‎ بودن زن و مرد کافی نیست و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می‎خوانند، یا دیگری را وکیل می‎کنند که از طرف آنان بخواند.

به تعبیر این گروه از علمای شیعه، باید لفظ در هر نوع از نکاح جاری شود و طرفین ایجاب و قبول را به لفظ جاری کنند یا وکیلشان الفاظ را بیان کند. استدلال آنها آنطور که مرحوم شیخ انصاری گفته این است که در معاطات، رضایت دوطرف را برای عمل داریم و در زنا نیز غالبا رضایت طرفینی وجود دارد و صرف وجود رضایت طرفینی، باعث حلال شدن رابطه بین آنها نمی شود و حتما باید الفاظ مخصوص عقد نکاح بیان شود.

در مقابل گروه دیگری از فقها معتقدند که با معاطات نیز نکاح جاری می شود. استدلال این گروه از فقها آن است که معاطات، اظهار اراده برای عقد است و هر عملی که اظهار اراده بر ایجاد عقد را امکان پذیر می سازد، (اگر موانع در بین نباشد) امکان انعقاد آن عقد را نیز میسر می کند و چنانچه در قرآن آمده است: «یا ایهاالذین امنوا اوفوا بالعقود» یعنی به عهدهای خود وفا کنید. در مساله ازدواج گفته می شود اعمالی مانند فرستادن جهیزیه یا خرید مشترک اقلام مورد نیاز منزل، دلالت بر اظهار قصد برای نکاح دارد و البته با تسری این اعمال می توان گفت زندگی مشترک در زیر یک سقف یا همان نکاح معاطاتی نیز باعث کشف از اراده طرفین ازدواج است.

امام خمینی(ره) در این باره نوشته است: طرفین می توانند به کمک بعضی کارهای مجاز و حلال، قصد خود را به یکدیگر اعلام کنند؛ مانند اینکه زن جهیزیه بخرد و آن را به منزل مردی که قصد ازدواج با وی دارد، ببرد یا اموری که در عرف های مختلف دلالت بر همین معنا دارد.

موافقان نکاح معاطاتی یا ازدواج بر مبنای اراده طرفین و بدون تشریفات جاری ساختن صیغه، به روایت نوح بن شعیب اشاره می کنند که در آن حضرت امیرالمومنین علیه السلام گونه ای معاطات را بین زنی که در بیابان تشنه بود و مردی که درخواست رابطه با او را داشت، برقرار ساخته و حکم بر تزویج آن زن و مرد فرموده بودند.

مرحوم فیض کاشانی و جمع دیگری درباره ازدواج از جمله فقهایی هستند که بیان الفاظ صیغه خاص مانند «انحکت و زوجت» را لازم نمی دانند و رضایت و قصد طرفینی به رابطه را برای حلال بودن رابطه و برقراری ازدواج بین زوجین کافی دانسته اند.

همچنین روایت دیگری را محمد بن اسماعیل بزیغ نقل از امام رضا(علیه السلام) نقل کرده که امام ازدواج از طریق رضایت، را جواز فرموده بودند. مرحوم ابی جعفر محمد بن حسن، شیخ طوسی در کتاب تهذیب الاحکام چنین روایتی را بر جواز نکاح معاطاتی نقل کرده است.

با این حساب، گروه دوم فقهایی که عنوان شد برقراری رابطه حلال ازدواج از طریق معاطات و با قصد انشاء و اظهار آن را حلال دانسته و نتیجتا توابع ازدواج حلال نیز از نظر آنها محترم است. از جمله اینکه فرزندان حاصل از ازدواج معاطاتی، حلال زاده هستند. با این حساب نمی توان گفت اجماع فقها بر آن است که فرزندان ناشی از ازدواج معاطاتی، در حکم فرزندان ناشی از زنا هستند.

۳۳ نظر

ورود

  • HH اسفند ۲, ۱۴۰۰

    ضمن تشکر از وقتی که پای نگارش و بعضا کپی پیست این مطلب گذاشتید اما باید گفت این روایاتی هم که برای تایید نکاح معاطاتی آوردید مشکل اعتبار روایی دارن و جالبه که به این موضوع اشاره نکردید. یعنی میخواید بگید نمیدونستید ؟ کسی که این ها رو تحقیق کرده و این موضوعات رو بررسی کرده واقعا نمیدونسته این ها مشکل اعتبار روایی دارن یا عمدا نگفته ؟ خیلی جالبه.

    برای مطالعه بیشتر هم اگر حوصلش رو دارید میتونید عبارت “نکاح معاطاتی از منظر فقه” رو در گوگل جست و جو و به طور مفصل و کامل در وبس.ایت پر.تال جامع علوم انسانی مطالعه کنید.

    • Zs اسفند ۲, ۱۴۰۰

      یک زن پاک و مقدس هیچ وقت به ازدواج حیوانی و شرم آوری مانند ازدواج سفید و صیغه موقت تن نمی دهد نظر این خانم به درد خودش و امثال خودش میخوره مزخرف بیهوده گو

      • احمد اسفند ۳, ۱۴۰۰

        حیوان کسی است یا موجودی است سریع درمقابل خلاقیت عقلی ومنطقی واکنش منفی نشان میدهد

        • هادی اسفند ۳, ۱۴۰۰

          اتفاقاً حیوان کسی است که عقل و فهم و درک و شعور خودشو به خاطر خودخواهی و داشتن آهن پاره و پلاستیک (همون تکنولوژی ) زیاد کنار می‌گذاره و زندگی ابدی در دنیای آخرت رو به مال ما چیز دنیا می فروشه ، اگر وصیت استیو جابز قبل مرگش رو بخونید منظور بنده رو بهتر می فهمید.

    • مهدی اسفند ۴, ۱۴۰۰

      امثال نوشین که تو صدا وسیما وفوتبال و…که تا یه میکروفن میبینن جو گیر میشن ودر مسایل که نه سررشته داارن ونه سر در میارن فراوانند مخصوصا توامور مردم ..کی میخوان بفهمند که پاشون را اندازه خودشون باید دراز کنند نمیدونم شاید باید برخورد قاطع تر با اونها بشه این خواسته وجهه خودشو که شاید حاصل ازدواج سفید بوده را رسمیت ببخشه?

      • مریم اسفند ۴, ۱۴۰۰

        ازدواج سفید لزوما به معنی صیغه نخوندن نیست ازدواج سفید تو دنیا یک معنی داره اون هم اینه که ثبت قانون حکومتی نمیشه چون دو طرف نمیخوان تن به قانون حکومتی بدن ….در قدیم هم خیلی پدربزرگ مادربزرگها در واقع ازدواج سفید میکردن مثلا چون تو سن کم میخواستن و یا هر چی چند تا هم بچه و نوه داشتن …الان مثل رونالدو که نمیخواد زیر بار قانون نصف اموال بره …به نظر من هم تو ایران قانون زندان و مهریه اسلامی نیست و اتفاقا مسلمانهای واقعی ازدواج سفید میکنن و اصلا به معنی غیر شرعی بودن و صیغه نخوندن نیست….

  • حکم خدا اسفند ۲, ۱۴۰۰

    با تشکر از HH، با این اوصاف و به لطف خانم نویسنده بی سواد و اکتفا به احادیث و روایات غیر معتبر ان شالله در آینده زنازادگی حلال زادگی خواهد شد .

    • حسین اسفند ۳, ۱۴۰۰

      کاش همچی تواین مملکت همینجوری پیگیری میشد

    • ناشناس اسفند ۳, ۱۴۰۰

      یادمان باشد که فرامین خدا بعنوان یک پروتوکل زندگی و اجتماعی محسوب میشود . لذا این خانم انگار کوچکترین مطالعه ای از دین خدا و دستورالعملهای اجرایی آن نداشته است .
      این خانم شدیداً نیاز به ازشاد دارد که بویی از سنتهای ایرانی و دینی نبرده است .

  • احمد اسفند ۳, ۱۴۰۰

    نظرایشان درخصوص ازدواج سفیدشایدبه ظاهر توجیه قانونی وشرعی نباشداما اگرآزادی اراده را مبنا ء قراردهیم وواین اراده را زاییده علاقه وعشق بدانیم تاپایداری این دومعقوله در وجودفکری وقلبی طرفین باشد ازازدواج سنتی بسیارپایدارتر وکم آسیبتر به زندگی زوجین وجامعه ومحیط پیرامون آنها می باشد.

    • محمد اسفند ۳, ۱۴۰۰

      هرکه بابد تو راسته کار خودش اظهار نظر بکنه این خانم میتونه بگه با تومور مغز یه بیمار چیکار باید کرد هرکسی باید حدود خودشو بدونه حالا از این خانم یه سئوال دارم آیاحاضر شوهرش به یه خانم دیگه عشق پاک داشته باشه

  • ب ز اسفند ۳, ۱۴۰۰

    حضرت مریم پس چگونه خضرت عیسی مسیح را به دنیا اوردند؟

    • گمنام خدا اسفند ۳, ۱۴۰۰

      واییییییییییی . وقتی میگیم طرف راجب ی چیز درست تحقیق نکرده و نمیدونه ، دقیقا داریم از همین موضوع حرف می‌زنیم. داداش این شبهه ی شبهه ای که کاملا باطله و همه فهمیدن چی بوده .تو قرآن هم راجبش صحبت شده . حضرت مریم وحی برش نازل شد تا بره زیر درخت خرما خارج شهر و سه عدد خرما بخوره و ‌‌‌‌بعد به اذن خدا حضرت عیسی رو باردار شدن . نمیدونی همیشه میگن حضرت موسی خیلی بیش از حد مهربان بوده ‌. چون کروموزوم هاشون فقط از سوی مادر بوده .

  • تقی اسفند ۳, ۱۴۰۰

    اسلام دین رافت و مهربانی است گفتن بزن تو دهنش درست نیست ترویج خشونت است تحت تاثیر جو حاکم بر اونجا یه غلطی کرد که بعدش هم مکررا عذرخواهی کرد
    عقد و ازدواج به نفع خانها هست چون تنها در این چهار چوب است که میتوانی حقت را بگیری غیر از این باشد خانواده ای شکل نمیگرد وبچه ای هم که بدنیا بیاد هیچکی بزرگ نمیکنه و یه بحران اجتماعی شکل میگیره

    • مریم اسفند ۴, ۱۴۰۰

      قوانین حال فعلی خانواده اسلامی نیستن چه طور رویتان میشود که با این آمار طلاق و فرزند و زندگی در مورد اسلام حرف بزنید؟ کجای اسلام گفته یک مرد را به خاطر مهریه به زندان بیندازید یا توقیف اموال کنید؟ یک نمونه از این کار در اسلام بیاورید ؟ اتفاقا داریم یک زنی که شوهرش شب بیرونش کرده بود از منزل و گریه میکرد حضرت علی شمشیر رو گردنش گذاشت تا همسرش به خانه بروند همان شب ….ایا داریم که اگر زنی رها شده بود همان شب شوهر طرف را پیدا کنید ؟ خیر در اینجا زن را اذیت میکنن و حتی قاضیهای بی شرم به زن پیشنهاد صیغه میدن ! تو رو خدا شما از اسلام دور هستید و اسلام از شما دور …مسلمانهای واقعی ازدواج سفید خواهند کرد نه به معنی صیغه نکردن و نامشروع بودن بلکه به معنی تن ندادن به قانون غلط و غیر اسلامی حکومتی …

  • اشنا اسفند ۳, ۱۴۰۰

    بایدموانع عدم ازدواج جوانان برطرف شودنه اینکه تحت تاثیرفرهنگ روبه انحطاط غربی بجای اصلاح شرایط اجتماعی راهکارهای خطرناک نابودی مناسبات اجتماعی راروش های دین زدایی وزنا تبلیغ کنیم سلامت ورشدجامعه وعدالت وامنیت درسایه میزان رشددین درجامعه می باشد نه روش های ضددینی قانونی شدن زنا

  • ایرانی اسفند ۳, ۱۴۰۰

    به نظرمن ازاینکه الکی نظریه بدین.. واقعیت روببینید… ازدواج سفیدحقیفتی است که درجامعه وجود دارد.. چرا مشکل روحل نمیکنیدخانم معراجی چیزی که دیده گفته.. تاکی باحقبقت میجنگید؟تعصب. شعار. نظاهربه دین داری.. چشم مسولین روبسته… خانه ی عفاف مشهدوخانه ی عفاف شمال.. مرکز تولیدحرامزاده هست اونا ثوابه… اخوندهای چینی حرامزاده تولیدمیکنندحلاله.. همه ساکتن… چون این خانم حقیقت روگفته ازدواج سفیدتوی ایران رواج داره چه حلال چه حرام..بجای حل مسئله مثل همیشه صورت مسئله رو پاک میکنید.، تاکی سرخودتان ومردم له اسم شرع وقاپون کلاه میگذاریدـ.. وتاکی باحقیقت میجنگید

  • محمد اسفند ۳, ۱۴۰۰

    هرکه بابد تو راسته کار خودش اظهار نظر بکنه این خانم میتونه بگه با تومور مغز یه بیمار چیکار باید کرد هرکسی باید حدود خودشو بدونه حالا از این خانم یه سئوال دارم آیاحاضر شوهرش به یه خانم دیگه عشق پاک داشته باشه

  • ناشناس اسفند ۳, ۱۴۰۰

    یک عمره داد میزنیم که رابطه جنسی نا مشروع حرام است و این خانم فرهنگ غرب را ترویج کرد . دختر خودش نا مشروع بچه دار بشه خوشش میاد ؟ خانم اینجا ایرانه با قوانین سنتی و شرعی . روحانیون هم بهتره با استدلال این زن را توجیه کنند و از تهدید و تند روی پرهیز کنند . حالا از روی بی عقلی یک حرفی زده که باید ایشان را ارشاد و توجیه نمود . پیامبر خدا هم ارشاد میکرد ولی تهدید و برخورد تند نمیکرد . حضرت علی هم به زنان بدکاره مستمری پرداخت میکرد تا دنبال خلاف نباشند ولی برخورد تند نمیکرد . یعنی روحانیون ما از بزرگان دین برتر و سرتر هستند ؟

  • fm اسفند ۳, ۱۴۰۰

    این آخوندهای که دارند اعتراض میکنند همون کسایی هستند که برای دختران زیر ۱۵ سال حکم رشد برای ازدواج اجباری صادر میکنند.اصلی ترین شرط برای ازدواج رضایت دو طرف هستش وقتی یه دختر به زور ازدواج میکنه بهش تجاوز میشه و این ازدواج به هیچ وجه قابل قبول نیست ولی همین آخوندها فقط بخاطر اینکه توی شناسنامه ثبت شده قبولش دارند چرا این آقایون به کودک همسری اعتراض نمیکنند میدانید چرا چون بابت خوندن صیغه پول میگیرند من با حرف این خانم موافقم هرچند باید اول فیلم رو ببینیم وقتی دو نفر همدیگه رو زن و شوهر بدونند پس زن و شوهر هستند

    • احمد اسفند ۳, ۱۴۰۰

      من فرمایش خانم درخصوص ازدواج سفید درصورت اراده آزاد زوجین باایجاب وقبول بسیارمنطقی وعقلی وکاملا صحیح است ازآنجاکه الفاظ صیغه اداع می شود تامشخص شود طرفین با اراده وبارضایت ازدواج می کنند نتیجتا”فرمایش خانم آسان ترکردن فرهنگ ازدواج در جامعه است تا نسل بلوغ جنسی از نعمت بزرگ لذت جنسی بهره سهلتر داشته باشند

  • کریم اسفند ۳, ۱۴۰۰

    مگر صیغه زاده ها از نتفه حرام و معاملات جنسی سودآور بعضی از روحانیون نیست که خلال یه روز به قیمت سیصد دلار به ۸نفر عرب با سویت معامله میشه. سوال اینه آیا بچه‌ای که با سکس گروهی بوجود می‌آید حلال زاده است یا خیر

  • مَنَم اسفند ۴, ۱۴۰۰

    تا وقتی تا این حد رسوم بیخود ازدواج وجود داره و تا وقتی راه ازدواج برای جوونا تا این حد دشواره و تا وقتی مشکلات دیگه ای وجود داره
    من خودم رسمیت رابطه ای که با عشق هست و پایداری داره ولی توش ازدواج نداره رو نسبت به رابطه ای که هر آن قراره بپاشه و فقط به خاطر یه کاغذ امضاء شده متصله رسمی تر میدونم .
    خدا هم هرچی گفته مال خودش ، جهنمش رو ما میریم خب

  • pari اسفند ۴, ۱۴۰۰

    کاشکی آقایون حوزه ی علمیه و نماز جمعه های شهرهای مختلف ک دراین مورد به سخن گفتن و مشت تو دهن کوبیدن این خانم رأی صادر میکنن یکمم سخنانشونو روی فقر و گرونی وهم سوق بدن،، ک زن بیوه ایی بخاطر نرخ بالای کرایه ها و گرونی گوشت و مرغ صیغه ی هر مردی نشن و وحشت باردار نشدن حلالی رو نداشته باشن ک تو خرج و مخارج یکی دیگه هم بمونن، در ضمن رابطه ی عاشقانه خیلی مقدس تر از تعیین نرخ ساعت صیغه است.

  • ناشناس اسفند ۴, ۱۴۰۰

    این به کنار چرا خود آخوندا تو تمام مسائل دخالت میکنن مثلا پزشکی؟

  • وای اسفند ۴, ۱۴۰۰

    سلام به همه خییلی بعضی ها ناخوشن آخه خدا گفته که باید عقد داشته باشید. من معنی ازدواج سفید را نمی فهمم مگر نمی خواد مرد آخرش سرپرستی کند پس چرا یک سر ،یک لحظه نمی روند عقد بکنند؟ مگر با خدا مشکل دارید؟

  • میرزا اسفند ۴, ۱۴۰۰

    وقتی یک زن مادر میشه بدن اون تغییر میکنه و روحیاتش

  • بنده خدا اسفند ۴, ۱۴۰۰

    ای کاش بعضی از افراد اول فکر می کردند و بعد نظر می دادند این بچه. حرام زاده است نه حلال زاده. ای کاش همه ما برای آینده و زندگی خودمون و اطرافیانمون درست فکر و تصمیم بگیریم که با تصمیمات غلط هم زندگی خودمون و دیگران را به خطر نداریم و آبروی ملت رو نبریم

  • معلم بازنشسته اسفند ۴, ۱۴۰۰

    جناب حجت الاسلام عالی اگر شما وافعا حجت اسلام هستید نباید قضاوت عجولانه میکردید
    شما انقدر عجول هستید که نفهمیدید این خانم داور جشنواره نبوده است و برداشت ذهنی خودتان را به این خانم نسبت دادید و حیثیت و امنیت یک زن مسلمان هنرمند را دچار خدشه کردید . این یک گناه کبیره است و برای من محرز شد که شما عادل نیستید و نماز خواندن پشت سر شما باطل است واقعا خیلی زشت است کسی که واعظ منبر در حسینیه رهبری است یک زن را تهدید کند که باید دهانش خورد شود . من که معلم بازنشسته دینی و قران هستم اگر در ۱۲ فروردین سال ۵۸ میدانستم قرار است بخاطر اظهار نظر کسی ( درست و یا غلط ) دهانش را خرد کنند هرگز به جمهوری اسلامی رای نمیدادم .
    جناب اقای عالی ای کاش قبل از اینکه فتوا به دهان خرد کردن میدادید یکبار احکام شرعی ازدواج را از روی رساله امام خمینی میخواندی .
    لطفا به این چند مسئله توجه کن
    دختر و پسری که به زبان عربی اشنا نیستند لازم نیست بینشان صیغه به زبان عربی رایج شود . اگر به فارسی هم بگویند در صورت رضایت پدر دختر حلال میشود حتی اگر این ازدواج در دفترخانه ثبت نشود بنابراین بچه حاصل از این ازدواج حلال زاده است هرچند که از لحاظ قانونی مشکل دارد اما این بچه دیگر حرامزاده نیست .
    اقای عالی در عرف بسیاری از بانوان کلمه صیغه به منزله فحش خواهر و مادر است و از این کلمه نفرت دارند به همین جهت بین دو نفر یک توافقی صورت گیرد که در عمل همان صیغه باشد اما این لفظ را بکار نبرند . حتی ممکن است پدر و مادر بدون اطلاع فرزندشان خودشان صیغه عقد را جاری کنند .لذا تصور من از اظهارات خانم نوشین معراجی همین است و بهیچ وجه منظور ایشان یگ ارتباط شیطانی بین دوطرف نبوده . مباحث زیادی در این باب وجود دارد بیش از این اطاله کلام نمیکنم

  • داریوش اسفند ۴, ۱۴۰۰

    خیلی وقته که عموم از دین فاصله گرفتند .علما بهتر به جای مشت گره کردند به فکر عزت از دست رفته دین باشند و چهار تا دلیل قشنگ ارائه بدهند .
    زور رو وقتی نشون میدن که منطقی نباشه .

    در آخر یه سوال میمونه
    قبل از اسلام که صیغه نبود .تکلیف ازدواج ها چیه مثل خانواده های آدمهای معرف زمان قبل از پیامبر

  • پیام اسفند ۴, ۱۴۰۰

    حرامزاده و نامشروع آنددسته از مسولانی هستند که این وضع رو برای مردم درست کردن که ازدواج نمیتونن بکنن

  • خودم اسفند ۴, ۱۴۰۰

    اینها برای هر چیزی حکم شرعی دارند الا اختلاس و دزدی، حکم اقازاده هایی که در اروپا هر شب چند نفر رو صیغه می کنن‌د چیست؟ عقد و صیغه ساعتی چطور کار حلال و انسانی هست؟ چند همسری چطور؟ اینکه مشهد شده تایلند چطور؟