با این راهکارها مواد غذایی تازه را از کهنه تشخیص دهید

با این راهکارها مواد غذایی تازه را از کهنه تشخیص دهید

همه ی ما انتظار داریم در بازار تنها مواد غذایی تازه برای ما عرضه شود اما واقعیت امر چیز دیگری است. قفسه ی فروشگاه ها مملوء از مواد غذایی کهنه و تازه ای است که به صور در هم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و تشخیص شان از همدیگر کار ساده ای نیست.

اما ما راهکارهایی داریم که به شما کمک می کنند مواد غذایی تازه را تشخیص دهید.

ماهی

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

ماهی تازه هرگز بوی تند ماهی نمی دهد و تنها یک بوی ملایم دارد. ماهی تازه صید شده را می توان از روی رنگ آبشش هایش هم تشخیص داد که باید قرمز یا صورتی باشد.

ماهی منجمد هم باید همان بوی ماهی تازه را دهد. با این حال، ماهی تازه را بهتر است در عرض ۲ روز مصرف کرد، اما ماهی منجمد را می توان تا ۳ ماه در فریزر نگه داشت.

گوشت

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

تشخیص تازگی گوشت قرمز کار ساده ای نیست. هنگام خرید، باید در آن واحد به چند عامل توجه داشته باشید: رنگ، بو و حتی حسی که هنگام لمس گوشت پیدا می کنید. گوشت تازه همیشه سفت است و وقتی آن را فشار می دهید، فرورفتگی ناشی از فشار، به سرعت به حالت قبل بازمی گردد. اگر جای فرورفتگی روی گوشت، چه گوشت قرمز و چه گوشت سفید، باقی ماند، یعنی گوشت کهنه است.

شیر

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

اصلی ترین ملاک های تازگی شیر، بو، طعم و رنگ آن هستند. شیر تازه به رنگ سفید یکدست با یک ته رنگ زرد است.

بادمجان

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

گرچه کهنگی میوه و سبزیجات معمولاً از روی پلاسیدگی یا نرمی بخش هایی از آن ها قابل تشخیص است، اما بادمجان یک مشخصه ی دیگر هم دارد که از روی آن می توانید تازگی اش را بررسی کنید. این مشخصه کلاهک بادمجان است. اگر کلاهک بادمجان در حال تیره شدن باشد و از سبز به قرمز تغییر رنگ دهد، یعنی وقت دور انداختن آن رسیده است.

کره

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

گرچه کره ی باز نشده می تواند تا ۹ ماه در فریزر بماند، اما قبل از مصرف، تکه ای از آن را بِبُرید و نگاهی به رنگ آن بیاندازید. اگر رنگ درون و بیرون کره یکی بود، یعنی کره تازه است و مصرف آن مشکلی ندارد. اما اگر رنگ درون کره روشن تر از رنگ بیرون آن بود، یعنی کره اکسیده شده و دیگر تازه نیست.

خرما

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

خرمای تازه چروکیده است، اما نه چندان، و خیلی سفت هم نباید باشد. میوه های خشک وقتی تازه هستند حالتی گوشتی و پوستی نسبتاً براق دارند. به علاوه، وجود شکرک یا لکه های سفید، به این معنی است که در حال خراب شدن هستند.

سیر

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

سیر تازه بوی مختصری دارد. اما اگر بوی آن بیش از حد تند باشد، احتمالاً یعنی سیر کهنه است یا به درستی نگهداری نشده. به علاوه، ممکن است از داخل شروع به فاسد شدن کرده باشد.

لیموترش

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

لیموترش خوب قبل از هر چیزی از ضخامت پوست و وزنش قابل تشخیص است. در واقع شاید در نگاه اول بزرگ به نظر نرسد، اما باید سنگین باشد. نازکی پوست، تو رفتگی محل اتصال شاخه به میوه و خطوط کوچکی که از آن بیرون آمده اند، نشانه ی با کیفیت بودن لیموترش هستند. این ویژگی ها نشان می دهند که لیموترش مملوء از مواد مغذی است.

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

رسیده بودن لیموترش را هم می توان به سادگی با چشم تشخیص داد. پوست آن اگر زرد پررنگ و نرم بود، یعنی لیموترش رسیده است. اما اگر رنگ لیموترش زرد کمرنگ بوده و ته رنگ سبز داشته باشد، بهتر است از خرید آن خودداری کنید.

پیاز

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

پیاز را بردارید و به زیر لایه ی رویی آن دقت کنید. اگر زیر آن لکه دیدید، طوری که انگار پوست محو شده بود، یعنی پیاز کپک زده و باید از خرید آن خودداری کنید.

مرغ

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

هنگام انتخاب مرغ، آن هایی را انتخاب کنید که مایع کمتری دورشان وجود دارد. اگر مرغ منجمدی را از فریزر برداشتید و دور آن آنقدر یخ بود که انگار غرق در یخ بوده، مصرف این گوشت بی خطر نیست. علاوه بر این، پوست مرغ نباید بیش از حد قرمز باشد.

ماست

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

ما گاهی چیزهایی را دور می ریزیم که خوردن آن ها مشکلی ندارد. مثلاً گاهی ماست آب می اندازد و یک لایه آب رویش را می گیرد، اما این به معنای خراب شدن ماست نیست. آب ماست هم قابل خوردن است و هم مفید.

تخم مرغ

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

وقتی تخم مرغ را شکستید، به زرده ی آن دقت کنید. اگر در وسط قرار گرفت و سفیده به شکل یک دایره ی شفاف دور آن را گرفت، یعنی تخم مرغ تازه است. علاوه بر این، زرده باید حجیم باشد. اگر تخت بود، نباید آن را بخورید. اگر لبه های سفیده شفاف نبود و تخم مرغ پخش شد، احتمالاً یعنی تخم مرغ تان خراب شده است.

یک راه دیگر هم برای تشخیص کیفیت تخم مرغ هست. داخل یک لیوان آب بریزید و یک تخم مرغ خام (تخم مرغ شکسته نشده) را درون آن قرار دهید. اگر تخم مرغ ته لیوان رفت و از بغل ایستاد، یعنی تازه است و مشکلی ندارد. اگر تهم مرغ چرخید و روی یک سرش ایستاد، یعنی تازه نیست اما هنوز قابل خوردن هست. اگر تخم مرغ روی سطح آب ماند، یعنی باید آن را دور بیاندازید.

زیتون

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

هنگام خرید زیتون بهتر است نوع هسته دار آن را انتخاب کنید. چون زیتون ها را بعد از درآوردن هسته ی آن ها، داخل ترشی می گذارند و این ترشی به درون زیتون ها نفوذ و آن ها را نرم می کند. به علاوه، مزه ی واقعی زیتون هم از بین می رود.

قهوه

تشخیص تازه بودن مواد غذایی

به قهوه دوست ها توصیه می شود قهوه را به صورت پودر خریداری نکنند چرا که پودر قهوه بسیاری از اوقات ناخالصی هایی دارد و با چیزهای دیگری مخلوط شده است. سخت می شود فهمید داخل پودر قهوه دقیقاً چیست. گاهی به آن پودر ذرت یا حتی خاک  اره اضافه می کنند. برای دوری از این مشکل، قهوه را به صورت دانه خریداری کنید و خودتان در خانه یا در مغازه ای مطمئن آن را آسیاب کنید.

منبع: brightside ، brightside ، brightside
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود