شکایت نویسنده ایرانی از سریال ترکی اتاق قرمز ؛ شهزاده ایگوال کیست ؟

شکایت نویسنده ایرانی از سریال ترکی اتاق قرمز ؛ شهزاده ایگوال کیست ؟

نویسنده ایرانی “شهزاده ایگوال” توسط وکیلش شیدا ییلدیریم از سریال ترکی اتاق قرمز به دلیل سرقت ادبی و کپی برداری شکایت کرد.

به ادعای این نویسنده، ماجرای میترا در قسمت ۳۵ تا ۴۲ در این سریال از کتاب او ” آژیر قرمز در تهران ” اقتباس شده است. شهرزاده ایگوال خواستار توقف پخش این سریال در پلتفرم های مختلف ، تلویزیون، رادیو، سینما و غیره شده و از دادگاه غرامت ۱۰۰ هزار لیری درخواست کرده است.

پرونده سرقت ادبی در سریال اتاق قرمز

ماجرای میترای ایرانی که چند قسمت پیش در سریال اتاق قرمز به نمایش درآمد، در دادگاه بود.

پرونده سرقت علیه سریال اتاق قرمز تشکیل شد که در قسمت ۶۱ به پایان رسید. شهزاده ن. ایگوال (Nilecem Elham Eftekhariniasr İgual) نویسنده ایرانی از طریق وکیل خود شیدا ییلدیریم به دادگاه حقوق صناعی و فکری استانبول مراجعه کرد و مدعی شد داستان ۸ قسمتی داستان زندگی میترای ایرانی (نام دیگر Şerhrazat) که از قسمت ۳۵ تا ۴۲ سریال اتاق قرمز به نمایش درآمد برگرفته از کتاب «آژیرهای قرمز تهران»  به نوشته اوست.

در محدوده دادخواست مطرح شده توسط نویسنده ایرانی، شرکت تولیدکننده OGM Production and Media Services Inc و شبکه تلویزیونی tv8 ابتدا درخواست شد که پخش قسمت های ۳۵-۳۶-۳۷-۳۸-۳۹-۴۰-۴۱-۴۲ این سریال در داخل و خارج از کشور، استفاده از آنها در تلویزیون، دیجیتال، مطبوعات، فضای باز، سینما، محل فروش، تبلیغات چاپی، رادیو، کانال های اینترنتی، رسانه های اجتماعی و سایر ابزارهای ارتباط الکترونیکی متوقف شود. اما در نهایت، غرامت مالی ۱۰۰ هزار لیری از تاریخ تخلف پرداخت شد و از متهمان خواست به همراه سود پیش پرداخت تجاری که از ابتدا شروع می شود وصول شود.

شهزاده ایگوال کیست؟

شهزاده ایگوال” نویسنده و جامعه شناس ایرانی است که اوایل دهه ۹۰ از ایران مهاجرت کرد و حالا هم در اسپانیا زندگی می کند. “ایگوال”، تنها نویسنده ایرانی عضو انجمن نویسندگان ترکیه است. جالب اینجاست که او به زبان ترکی استانبولی می‌ نویسد و از این طریق توانسته مخاطبان ترک‌زبان ترکیه را با آثارش همراه کند.

اخرین رمان او “اشک های اصفهان” نام دارد که در محافل ادبی و رسانه ای ترکیه بازتاب گسترده ای داشته است. این رمان در دوران صفویه روایت می شود و با اقبال همراه بوده است.

 اما خلاقیت و هنر این نویسنده به آثارش ختم نمی شود و او را می توان بانوی گردشگری ادبی ایران نامید. کسی که با آثارش زمینه سفر ترک ها به ایران را رقم زد و گردشگر این کشور را میهمان ایرانی ها کرد.

شهزاده ایگوال ؛ شهرزاد گردشگری ادبی ایران 

“شهزاده” درحقیقت شهرزاد گردشگری ادبی ایران است که مردمان سرزمینی را برای شنیدن قصه ها و ادبیاتش راهی ایران کرد که تا قبل از این هیچ شناختی از کشورمان نداشتند.

روزی که ترک ها به او گفتند که ایا در ایران دانشگاه هست، امکان گوش کردن موسیقی و رفتن به رستوران هست، دلش از این همه ناشناخته بودن زادگاهش شکست و تصمیم گرفت با تعریف تورهای ادبی نگاه به ایران را تغییر دهد.

“ایگوال” تا سال ۲۰۱۹ صدها توریست را به واسطه رمان هایش متوجه ایران کرد و پای نویسندگان مشهورترک را به سرزمین مادری اش باز کرد.

حالا معتبرترین اژانس های ترکیه با نام او تور برگزار می کنند و به سمینارها و همایش های زیادی برای سخنرانی دعوت می شود. یکی ازاژانس های حرفه ای ترکیه تور”گام به گام در ایران همراه با شازده ایگوال” را در سفرهای خود تعریف کرده است.

رسانه هایی هم که همراه او به ایران می آیند این سفرها را برای مخاطبان ترک روایت می کنند؛ تورهایی که حتی از سایر تورهای خارجی نیز بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. تورهای ادبی” ایگوال” در ایران با برگزاری شب ادبیات و معرفی فرهنگ و تاریخ ایران همراه است.

نوشتن کتاب به زبان ترکی

“ایگوال” به دلیل سه دهه زندگی در ترکیه و تسلط به زبان ترکی استانبولی رمان هایی نوشته که توجه نویسندگان مطرح این کشور و مخاطبان را به خودجلب کرده است.

همین جذابیت در روایت موجب شده تا مخاطبان رمان هایش و نویسندگان سرشناس ترکیه راغب شوند تا به ایران سفر کنند.

او کنفرانس های بسیاری را با نام “ایران را با یک ایرانی بشناسیم” در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی ترکیه برگزار کرده است.

عایشه کولین ، نویسنده ترک‌زبان، در مورد شهزاده ایگوال، می گوید: «شهزاده ایگوال نویسنده‌‌ ای ایرانی‌ الاصل است که در ترکیه زندگی می‌کند و به ترکی کتاب می‌ نویسد و چون این نویسنده از ما و شماست پیشنهاد می‌ کنم که اگر آثار ترجمه شده او را حتما بخوانید. چرا که قلمی شعرگونه دارد. » وی ادامه داد: « من هیچ‌ وقت در غربت نبودم اما غربت را به عنوان نمونه‌ ای زنده در آثار شاهزاده ایگوال می‌بینم.»

درباره سریال اتاق قرمز

اتاق قرمز (به ترکی استانبولی: Kırmızı Oda) یک مجموعه تلویزیونی درام و روانشناسی است که توسط انور گوناتام تهیه شده و بانو کیرمیتچی آن را به رشته تحریر درآورده است. پخش این سریال در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۲۰ از شبکه تی‌وی ۸ شروع شد.

بازیگران سریال اتاق قرمز در هر قسمت تغییر می کنند. بیننور کایا تنها بازیگر اصلی در تمام قسمت‌ها است. مانولیا یادیگاراوغلو که نقش آن را خانم (بیننور کایا) بازی می کند صاحب کلینیک و روانپزشک با سال‌ها تجربه است که با آیدین ازدواج کرده است.

اتاق قرمز یک مجموعه تلویزیونی اقتباس شده از نویسنده گلسرن بودایچی‌اوغلو، به همین نام است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. این مجموعه داستان مشتریانی است که به صاحب کلینیک که روانپزشکی در استانبول است و سایر روانپزشکان مراجعه می‌ کنند.

اتاق قرمز بیشتر در مناطق بیکوز و اسکودار فیلمبرداری می‌شود. از ساختمان کارخانه کفش بیکوز برای لوکیشن کلینیک استفاده می‌شود. جدا از این، بسیاری از مکان‌ها از جمله نماهایی از تنگه بسفر و به ویژه سواحل اورتاکوی، تپه چاملیکا و شیله مورد استفاده قرار گرفته است.

داستان سریال اتاق قرمز مسائل روانشناختی است که از واقعیت‌ها گرفته شده. از این رو با توجه به نگارش جذاب و متفاوتش بینندگان آن را با علاقه دنبال می‌ کنند.

این مجموعه ترکی در واقع یک درام خانوادگی و اجتماعی بوده که ایده اصلی آن از صحنه‌های تراپی عروس استانبول که از سوی بینندگان با استقبال خوبی رو به رو شد، گرفته شده است. کارگردانی سریرال اتاق قرمز را جم کارجی برعهده داشته و بازیگرانی همچون بینور کایا، صالح بادمجی و گلچین کولتور شاهین در این سریال هنرنمایی می‌ کنند.

اتاق قرمز با یک فیلم نامه جذاب

به لطف فیلمنامه جذاب و متفاوت اتاق قرمز و نیز بیان مسائل روانشناسی و ارائه راهکار برای مشکلاتی که شاید خود بیننده با آن‌ها مواجه باشد، مخاطبان زیادی هم دارد. در سریال اتاق قرمز، خانم دکتر مانولیا یک کلینیک روانشناسی دارد. او با سه پزشک دیگر که در بخش کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هستند، مراجعان و بیماران متفاوتی را می‌ بینند و برای درمان آن‌ها راهکار ارائه می‌ دهند.

در سریال اتاق قرمز، روایت‌هایی از تجاوزها، بی‌مهری‌ها، خشونت‌ها و تجاوزهای گفتاری همه و همه در قالب بیماران مختلف و با نگاهی متفاوت به تصویر کشیده می‌ شوند؛ دردهایی که شاید بسیاری از مردم حتی جرات بیان آن را ندارند اما با کمک این روانشناس بسیاری از این بیماری‌ ها درمان می‌ شوند.

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

زوج افسانه‌ای سریال ترکی “عشق ممنوع” دوباره همبازی می‌شوند

سریال ترکی «مردگان» پربیننده‌ترین سریال در ژانر وحشت شد

تغییر جنسیت بازیگر سریال ترکی چوکور یا «گودال»

سریال ترکی فاطما (Fatma) ؛ سریالی جنایی و مهیج با بازی شگفت‌انگیز بورجو بیریجیک

ازدواج سرکان چای اوغلو و اوزگه گورل ؛ عشق سریالی بازیگران فصل گیلاس

فیلم ریحانه پارسا در ترکیه ؛ آخرین نگاه

دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • سیما اسفند ۱۷, ۱۴۰۰

    خیلی سریال رومخی بود من همون اولا دیدم از خود شبکه تی وی ۸ . اعصابم نکشید انقدر که پر درد و بدبختی بود

  • سارا اسفند ۱۸, ۱۴۰۰

    بهترین سریالی که دیدم بوده کاش سری جدید میساختن

  • ... اسفند ۱۸, ۱۴۰۰

    سریال خوبی بود خیلی داستان های زیبایی داشت هرچند کمی غمنگیز بود ولی خب زیبا بود

  • شیلا اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

    سریال بسار جالبی بود و حقیقت زندگی رو بیان میکرد .بازیگران بخوبی ایفای نقش کردن