چگونه یارانه خود را جدا کنیم؟ + مدارک مورد نیاز و شرایط لازم

چگونه یارانه خود را جدا کنیم؟ + مدارک مورد نیاز و شرایط لازم

اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید، طلاق گرفته‌اید یا به هر دلیل دیگری می خواهید یارانه خود را از سرپرست خانواده جدا کنید، بهتر است ابتدا در مورد مدارک و شرایط آن اطلاعاتی کسب کنید. اما قبل از آن، خوب است بدانید که به دستور ریاست جمهوری، واریز یارانه معیشتی جدید آغاز شده است.

واریز یارانه معیشتی جدید

بعد از پایان مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور، بر اساس اعلام بانک  مرکزی واریز یارانه جدید آغاز شد. این واریز مبلغ کمک‌معیشتی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها و به‌صورت گروه به گروه در حال انجام است.

به گفته رئیس‌جمهوری، پیشنهاد سازمان برنامه این است که به ۳ دهک اول ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر پرداخت شود، یعنی خانواده ۵ نفره ۲ میلیون تومان دریافت کنند، نسبت به دهک چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان هر نفر بگیرند. یارانه نان و دارو را همه دهک‌ها دریافت می‌کنند. قیمت نان و دارو افزایش نمی‌یابد.

همچنین یارانه دارو به‌شکل بیمه پرداخت می‌شود با همین قیمتی که الآن وجود دارد، یعنی یارانه‌ای که واردکننده دارو دریافت می‌کند، در شرایط جدید به بیمه پرداخت می‌شود.

جدا کردن یارانه نقدی از سرپرست خانوار

یارانه یکی از طرح های دولت برای کمک به مردم است که البته به دلیل ثابت ماندن مبلغ آن و پایین آمدن ارزش ریال، مانند سال های قبل ارزش ندارد.

برای جدا کردن یارانه بعد از ازدواج چه باید کرد؟ جدا کردن ایرانه از سرپرست چقدر طول می کشد؟ پاسخ تمامی این سوالات را در این مطلب می خوانید.

شرایط جدا کردن یارانه

۱- ازدواج

پسری که قبل از ازدواج کردن پدر او سرپرست خانواده است و یارانه به حساب او می رود، خود سرپرست یک خانواده جدید می شود. خیلی از زوج های جوان بعد از ازدواج، که از خانواده پدر جدا می شوند و زندگی جدیدی را اغاز می کنند، یارانه خود را نیز از آنها جدا می کنند تا با جدا کردن یارانه بتوانند یک کمک خرج برای زندگی جدید خود داشته باشند که البته کار درستی است.

زوج ها باید مدارک خود را آماده کنند و به آدرس هایی که مراکز پلیس +۱۰ به آنها داده مراجعه کنند تا نامشان از لیست خانواده حذف شود. سپس با ارائه مدارک به مرکز پلیس ۱۰+ و پر کردن فرم و گرفتن شماره پیگیری که از مرکز قبلی گرفته اند می توانند مراحل ثبت نام و جدا کردن یارانه خود را با معرفی خانواده جدید به اتمام برسانند.

انجام دادن این مراحل حدود ۱ تا ۲ ماه طول می کشد. به همین دلیل برای اینکه یارانه یک ماه را از دست ندهید باید مراحل بالا را بین دهم تا بیستم هر ماه انجام دهید.

قبل از انجام دادن این پروسه زوجین باید یک حساب بانکی ایجاد کنند و شماره کارت و شماره حساب خود را به همراه داشته باشند. همچنین برای ثبت نام یارانه می توانند از سایت refahi.ir اقدام کنند.

مدارکی که که برای این کار نیاز است عبارت است از:

مدارک لازم برای جدا کردن یارانه از خانواده بعد از ازدواج

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی والدین خود و همسر
  • اصل و کپی عقدنامه

۲- طلاق

زوج هایی که از یکدیگر جدا شده اند، جهت انتقال یارانه بعد از طلاق باید با در دست داشتن مدارکی مثل شناسنامه، کارت ملی، سند طلاق و کپی تمام مدارک به دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه کرده و تقاضای سرپرستی جدید برای دریافت یارانه کنند. پس از آن فرد باید حساب یارانه جدا برای خود در یکی از بانک­ها ایجاد کند؛ در غیر اینصورت یارانه برای او پرداخت نمی شود.

۳- خانواده بدسرپرست

افراد خانواده بد سرپست نیز برای جداسازی یارانه باید به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند. اما پیش از مراجعه به این مراکز باید برای انجام امور تغییر در کفالت و حضانت به مرکز فرمانداری استان محل زندگی مراجعه کرده و نامه رسمی از فرمانداری دریافت کنند.

۴- فوت سرپرست خانوار

پس از فوت سرپرست خانوار، یارانه اعضای خانواده به طور موقت قطع می‌شود. برای ادامه دریافت یارانه، مادر به همراه فرزندان خود باید با مدارکی مثل اصل شناسنامه و کارت ملی، کپی مدارک شناسایی، کارت ملی سرپرست قبلی و گواهی فوت سرپرست خانواده به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

پس از انجام مراحل لازم، یارانه یا به حساب مادر خانوار واریز می‌شود یا در مواقعی که فرزند ارشد سرپرستی خانواده را بر عهده بگیرد، به حساب او واریز می‌شود.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

همه چیز در مورد یارانه های معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم

روش پرداخت یارانه نان اعلام شد

یارانه دستمزد چیست و چه کسانی این یارانه را دریافت خواهند کرد؟

یارانه یک میلیون تومانی عید فطر به چه کسانی تعلق می گیرد؟

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مصطفی اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱

    سلام من ازدواج کردم ولی به پدرم یارانه تعلق نمیگیره اگه جداسازی کنم شامل من میشه؟