حمله مخالفان جنگ به سفیر روسیه در لهستان با «رنگ خون» + ویدئو

حمله مخالفان جنگ به سفیر روسیه در لهستان با «رنگ خون» + ویدئو

دیروز دوشنبه همزمان با «روز پیروزی» در لهستان، وقتی سفیر روسیه در این کشور برای تقدیم گل در قبرستان سربازان شوروی ورشو، پایتخت لهستان حضور یافت، تظاهرکنندگان با رنگ قرمز به او حمله بردند و اجازه ی این کار را به او ندادند. «روز پیروزی» در لهستان برای پاسداشت مقاومت این کشور در برابر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به این نام نامگذاری شده است.

وقتی سفیر لهستان در روسیه، سرگی آندریف با هیئت همراهش به قبرستان سربازان شوروی ورشو رسید، با صدها نفر از مخالفان جنگ روسیه در اوکراین مواجه گشت.

ویدئوهای منتشر شده از این اتفاق نشان می دهد تظاهرکنندگان دو گلوله رنگ قرمز، یکی از پشت و دیگری از جلو، به سوی سرگی آندریف پرتاب کردند که گلوله ی دوم مستقیم به صورت او برخورد کرد.

تظاهرکنندگان در ادامه اجازه ی تقدیم گل در قبرستان را به سفیر روسیه و همراهانش نداند.

معترضان با در دست داشتن پرچم اوکراین، فریادکشان شعار «فاشیست» و «قاتل» سرمی دادند. برخی هم لباس هایی آغشته به رنگ قرمز به تن داشتند که نمادی از قربانیان جنگ روسیه در اوکراین بود.

در نهایت پلیس برای کمک به سفیر روسیه و هیئت همراهش وارد عمل شد و آن ها را به سرعت به خودروی خود بازگرداند.

سرگی آندریف پس از این اتفاق در گفتگویی با یکی از خبرگزاری های روسیه اظهار کرد که او و تیمش آسیب جدی ای در این حادثه ندیدند.

او همچنین گفت: «ما اعتراض مان را به طور رسمی ابراز خواهیم کرد. به ما توصیه کرده بودند که مراسم را مفصل برگزار نکنیم، اما وسط راه با آن ها رو به رو شدیم. ما هم وضعیت را بدتر نکردیم.»

قبرستان شوروی شهر ورشو آرامگاه ابدی بیش از ۲۰ هزار تن از سربازان ارتش سرخ است که در جنگ با آلمان نازی جان خود را از دست دادند.

لهستان از زمان کنار رفتن دولت کمونیستی ای که با  پشتیبانی مسکو روی کار آمده بود، تعدادی از یادبودهای مربوط به ارتش سرخ را جمع آوری کرده است، با این حال، اجازه داده این قبرستان سر جای خود باقی بماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ماریا زاخارووا در واکنش به حمله ی معترضان به سفیر روسیه در لهستان و دیپلمات های روس همراهش در شهر ورشو، بار دیگر ادعای روسیه درباره ی مبارزه با نئونازیسم در اوکراین را تکرار کرد. او گفت: «حامیان نئونازیسم بار دیگر چهره ی خود را نشان دادند.»

یک روز پیش از این اتفاق نیز مخالفان جنگ روسیه در اوکراین تظاهراتی اعتراضی در ورشو برگزار کرده بودند. آن ها یک تراکتور را مقابل در سفارت روسیه در لهستان پارک کرده بودند.

از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، تصاویر تراکتورهای اوکراینی که تانک های روسی را می کشند، به نماد مقاومت مردم اوکراین بدل شده است.

لهستان که اتحادیه همبستگی سولیدارنوشچ را در خود جای داده، اتحادیه ای که نقشی اساسی در سرنگونی کمونیسم در مرکز و شرق اروپا داشت، از سالیان دور رابطه ای تنش آلود با روسیه داشته و از حامیان اعمال تحریم های شدید علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین است.

منبع: aljazeera
۳ نظر

ورود

  • ماهک ادیب اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    چرا این لهستانیای پدرسوخته با جنگ یمن و عراق و روسیه و غیره با سفرای امریکا و انگلیس و اسرائیل اینکارو نمیکنن…پدرسوخته های بی شرف همشون با همن این غربیای کثیف

    • بماند... اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

      همین‌که شما کنار اون کشورها باشین، براشون کافیه؛ خرج همه‌شون رو می‌دین دیگه، به بقیه نیازی نیست‌.

  • شاهین تیر ۱۲, ۱۴۰۱

    زندباد مردم لهستان زنده باد اکراین.روسیه یک کشور اشغالگر هست و سرزمین های ایرانی را در دوره ی ننگین قاجاریه به زور انگلیس از مام میهن جدا کرد و دست به تحریف تاریخ و هویت ایرانی مناطق اشغالی زده.ننگ بر روسیه ننگ بر پوتین