ماجرای هدی رستمی و پروژه گردشگری جنجالی «فم تریپ» چیست؟

ماجرای هدی رستمی و پروژه گردشگری جنجالی «فم تریپ» چیست؟

چند روزی است یک بلاگر حوزه گردشگری در اینستاگرام به نام هدی رستمی و پروژه ی گردشگری اش به نام فم تریپ سوژه ی بحث و جدل کاربران شبکه های اجتماعی شده است. اما هدی رستمی کیست و ماجرای پروژه گردشگری فم تریپ چیست؟

هدی رستمی متولد سال ۱۳۶۵ در تهران است.

پس از اتمام دوران مدرسه به همراه خانواده ی خود به سوئد مهاجرت کرد. در آنجا ادامه تحصیل داد و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه سوئد در رشته طراحی صنعتی زیر مجموعه مکانیک دریافت کرد.

به گفته ی خودش در سوئد در کنار تحصیل، برای تأمین هزینه های زندگی کار هم می کرد تا اینکه تصمیم به سفر گرفت. ابتدا از سفرهای کوتاه در سوئد آغاز کرد تا اینکه رفته رفته شروع به جهانگردی کرد.

در سال ۹۰ در ادامه ی جهانگردی هایش یک بار به ایران هم آمد و پس از بازگشت از این سفر تصمیم گرفت از دانشگاه انصراف دهد و به ایران بازگردد. او در آن زمان در دانشگاه سوئد در رشته نوآوری در مقطع فوق لیسانس مشغول تحصیل بود. هدی رستمی در نهایت به ایران بازگشت و سفرهای خود را از ایران پی گرفت.

هدی رستمی پس از بازگشت به ایران، شروع به انتشار تصاویر ایرانگردی ها و جهانگردی های خود در اینستاگرامش کرد و رفته رفته به چهره ای شناخته شده در شبکه های اجتماعی به عنوان یک بلاگر حوزه ی گردشگری تبدیل شد.

به گفته ی هدی رستمی او تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سفر کرده است.

او همچنین درباره ی محل درآمد خود گفته است: «من یاد گرفتم در سفرهایم به روش های مختلف، از عکاسی و عکس فروختن و نوشتن سفرنامه برای مجلات مختلف پول دربیاورم. علاوه بر این ها، به زبان های سوئدی، انگلیسی، فارسی و عربی تسلط دارم و با یک سایت آنلاین برای ترجمه همکاری می کنم.»

در سال ۹۷ یک مجموعه مستند داستانی به نام «سفر به سرزمین پدربزرگ» با بازی هدی رستمی از شبکه مستند سیما پخش شد که قصه ی یک دختر جوان ایرانی تبار را روایت می کرد که برای اولین بار از سوئد به ایران سفر و از فرهنگ مردم و بناهای تاریخی ایران دیدن می کند. نقش این دختر را هدی رستمی ایفا می کرد.

هدی رستمی در سال ۹۸ تصمیم به راه اندازی یک پروژه ی گردشگری به نام فم تریپ (Fam Trip) با شعار Feel Iran جهت معرفی ظرفیت های گردشگری کشورمان به دنیا از طریق آوردن گردشگران خارجی به ایران گرفت. فم تریپ گونه‌ ای از سفر است که در آن فعالان حوزه ی گردشگری شخصاً به مقاصد گردشگری سفر می‌ کنند و تجربه ی دست اولی که از سفر خود کسب کرده اند را با مخاطبان به اشتراک می‌ گذارند. هدی رستمی در پروژه ی فم تریپ با دعوت از اینفلوئنسرها و بلاگرهای شناخته شده ی خارجی حوزه ی سفر، آن ها را به ایران می آورد و برای معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری کشورمان یک تور ایرانگردی برای آن ها به راه می اندازد.

فعالیت هدی رستمی در این سال ها اما بدون حاشیه نبوده و با انتقادهای زیادی رو به رو بوده است.

هدی رستمی مدتی است پروژه ی دوم فم تریپ خود را کلید زده و گروه جدیدی از بلاگرهای خارجی حوزه ی گردشگری را به ایران آورده است.

اما برخی کاربران معتقدند هدی رستمی در پروژه ی فم تریپ چهره ای غیر واقعی از ایران به دنیا ارائه می دهد.

رسول اسدزاده نوشت:

انتقادی که این روزها به هدی رستمی وارد است نمایش یک چهره بزک شده از ایران است. ما در کشوری زندگی نمی‌کنیم که در سواحل آن یک خانم به راحتی شبیه به خانم رستمی لباس بپوشد ( البته شاید خیلی‌ها بگویند تیپ و استایل نسل جدید در اماکن عمومی تفاوتی با آنچه که هدی رستمی نمایش می‌دهد ندارد ) ولی مساله اینجاست که توریست بی‌سواد و بی‌خبر از همه جا و دنبال کنندگان او نمی‌دانند این نوع لباس پوشیدن در کشور ما جرم محسوب می‌شود، شهروند خارجی بر خلاف ما ایرانی‌ها صبح تا شب پای اخبار جهان نیست. بسیاری از مردم جهان اطلاع دقیقی از آنچه که در کشور ما جاری است ندارند و همین بی سوادی باعث می‌شود دنبال کننده اینفلوئنسر‌ِ خارجی تصاویری که هدی رستمی از ایران ارائه می‌دهد را به عنوان یک تصویر نرمال از کشور ما بداند.

به نظر من چیزی که باعث می‌شود پروژه Feel iran و فم تریپ خانم رستمی به چشم منتقدین آزار دهنده دیده شود اوضاع عمومی کشورمان است. ما با فقر با کم آبی، با بحران‌های زیست محیطی، با هوای خاک آلود و نانِ گران زندگی می‌کنیم، مسافرت از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی پر کشیده است. غذاها و لباس‌هایی که رستمی به نمایش می‌گذارد در دسترس درصد کمی از جمعیت کشور خودش است. به همین دلایل است که پروژه فم تریپ در ایران عادی به نظر نمی‌رسد. البته که کارهای هدی رستمی در کنار منتقدین، طرفداران بسیاری هم دارد ولی آنچه که نمی شود انکار کرد این است که مهمان‌های خانم رستمی هرگز با جنبه‌های متفاوت زندگی در ایران آشنا نمی‌شوند بلکه آنها بصورت برنامه‌ریزی شده داخل آکواریومی لوکس از ایران قرار می‌گیرند. آکواریومی که حِرمان و حسرتِ مردم معمولیِ کشور از داخل آن دیده نمی‌شود.

بهروز حسینی نیز در یادداشتی در این باره نوشت:

باز هم بر سر پروژه گردشگری هدی رستمی جنجال به پا شده است. رستمی با دعوت از اینفلوئنسرهای معروف به ایران، درصدد نشان دادن روی دیگری از جامعه و کشور ایران است. کشوری که می‌توان از طبیعت و بناهای تاریخی‌اش لذت برد و احیانا عکس‌های به یادگار گرفت.

طنز قضیه اینجاست که همین رستمی پس از دی ۹۶ ابراز انزجار کرده بود از شرایط ایران! ولی طی مکاشفه‌ای عرفانی فهمید اوضاع آنطور هم که فکر میکند بد نیست! در زمانی که جامعه فعلی با انواع محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، مسائلی در انتخاب پوشش افراد از طرف برخی بیداد می‌کند، به گمان برخی سیاست خارجی کشور باعث اتلاف منابع بسیاری شده، کار امثال رستمی‌ها و یا ریحانه طراوتی‌ها ، عادی جلوه دادن شرایط ایران است. فراتر از آن، تبدیل کردن به ابژه‌ای زیباشناختی است. در این پروژه پوشش زنان تبدیل به سوژه گردشگری فرنگیان می‌شود که در تلفیقی از نور و رنگ، بعدی زیباشناختی به چنین پدیده‌ای داده می‌شود و می‌توان از آن برای سوژه‌های عکاسی استفاده نمود!

اگرچه رستمی مدعی است پروژه فم تریپ متعلق به وی است ولی زود مشخص شد کل قضیه احتمالا هدایت شده است. آن هم در شرایطی برخی نیاز دارند به اینکه به جهانیان نشان دهند همه چیز عادی است. رشد قارچ گونه آموزشگاه‌های گردشگری دراین سالها و تربیت چندهزار تورگاید بی‌سواد مطلق نسبت به تاریخ و فرهنگ این مرزو بوم ، نشان از آن دارد که گردشگران غربی، می‌توانند سفیران فرهنگی خوبی برای برخی در کشورهای غربی باشند که بیان کنند: مردم ایران بسیار خوشحال‌اند.

امین بزرگیان نیز در این زمینه نوشت:

عکس‌ها می‌توانند راوى چیز خطرناکى باشند. حتى اگر طراح این نوع آثار از هرنوع زیباشناختى کردن مساله‌ای خاص باشد، کار خود را تبرئه کند، اما اقتضاى روح زمانه است. روح زمانه؟ جهان فرهنگى، دوستدار آن مساله است؟

دوستدار هرچیزى است که به سرمایه تبدیل شود؛ بفروشد. جذب شدن یک مو بور غربى هدف است. بایستد و بگوید: «خب چه جالب! چه تفاوت فرهنگى بامزه‌اى.» مهم تولید چیز متفاوت است.

حذف کردن تمام جنبه‌هاى سیاسى و زیباشناختى کردن آن محصول شناخت ذائقه‌ی مخاطب غربىِ اینجور کارهاست. او که در لحظه متمایز کردن خود از ما لذت مى‌برد. افرادى نیز در این میان نشسته‌اند (تمایز-لذت) و اموراتشان مى‌گذرد. مثل هدی رستمی‌ها و عکس‌هایشان.

‌نظام سرمایه توانایى فوق العاده‌اى دارد. می‌تواند چپ، پسا استعمارى، رادیکال، فمن و… را تبدیل به فرصتى براى بازار خود کند. آنها را نیز بفروشد. ‌بیراه نیست که شیرین نشاط در مصاحبه‌ای مى‌گوید: “من به عنوان زن مسلمان عاشق ام‌کلثوم خواننده مصرى‌ام.” ‌این خودْ مسلمانْ جا زدن بی‌دلیل نیست، جلب توجه مى‌کند، سرمایه و مشترى جذب مى‌کند. ‌

مثل «من‌وتو» و کاری که با دوران پهلوی می‌کند: غیب کردن کاستی‌های آن دوران با عکس‌هایی از زنان لب دریا برای امروز ما به قصد فروش سیاسی. مثل تمام اینفلوئنسرهای اینستگرامی که با عکس‌هایشان زندگی نداشته‌شان را به دروغ به مخاطبان می‌فروشند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۸ نظر

ورود

  • مریم خرداد ۲۱, ۱۴۰۱

    عزیزم مگر قرار هست ما به هر توریست بی سواد و بی اطلاعی دردمان را بگیرم و فکر کنیم او ناجی ملت ایران هست. بالاخره این بخش زیبای ایران را ما خدا را شکر داریم و باید به کل دنیا پز بدهیم. مگر زیبایی های کشورمان را نمایش ندهیم مشکلات مملکت حل می شود. شما با ایران و ایرانی مشکل دارید نه با سیاست های حاکمان ایران

  • ناشناس خرداد ۲۲, ۱۴۰۱

    خلاصه اینکه درکی از درد مردم ندارند و وصلن. مثال هاش هم زیاده که طرف بخاطر پخش یه عکس بی حجاب، به ترویج فساد و بی بند و باری متهم شده. اون وقت یک نفری مثل هدی رستمی با اون وضع پوشش راحت میره توی کافه های تهران عکس و فیلم میگیره، تازه به کارش هم میگن فرهنگسازی

  • با یه مشت ...طرف هستیم خرداد ۲۲, ۱۴۰۱

    سلام اصلا حرفاتون قابل درک نیست
    خوب به خارجیا چه ربطی داره که ما چه مشکلی داریم
    مگه باید همه ازمشکلات ما خبردار بشن
    این کارا میتونه کمک کنه دیگران با ایران ما و با ظرفیت های گردشگری ما آشنا بشن
    آیا درسته دیگران هم از مشکلات درون خانوادگی شما هم خبردار بشن.

    • سعید خرداد ۲۲, ۱۴۰۱

      این به نوعی دروغ گویی به شخصی هست که به ایران سفر میکنه

    • Dara خرداد ۲۳, ۱۴۰۱

      دقیقا

      یکی هم که اومده کمی کمک کنه به صنعت گردشگردی
      اینا میخوان زمین بزننش

      فقط یک ایران داغون رو ارزو دارن
      دوست دارن خارجی ها نیان ایران تاریخی و با مردم مهمون نواز ما اشنا بشن

      انگار کشورای دیگه داخل تور های توریستیشون بازدید از محله های فقیر نشین هم دارن
      یا تور بازدید مشکلات و کمبود های کشورشون

      …. تو این استدلالتون

  • Dara خرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    یعنی خاک
    دوست دارین همیشه چهره سیاه ایران رو خارجی ها ببینن
    و هیچ گردشگر خارجی نیاد ایرانگردی چون ایران درگیر مشکلاته!!

    متاسفم برای این حقارت این مثلا کارشناس ها
    اینا نابودی ایرانو دوست دارن
    دوست ندارن گردشگری ایران رشد کنه و جذب سرمایه داخلی صورت بگیره

    کدوم کشور توریست هاشو میبره مناطق فقیرنشینش که شما میخواین این کار مزخرف رو

    • F.g خرداد ۲۳, ۱۴۰۱

      کاملا موافقم … اینا فقط می پسندند که چهره ی زشت از کشورمون نشون بدیم جه توی سینما چه در فرهنگ گردشگری واقعا نمی دونم چی باید گذاشت اسمشون رو…بعد کشورهای دیگه پلیدی هاشون رو جوری جلوه میدن که امثال این نویسنده ی …. دهنش آب بیوفته…

  • علی خرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    خب شما میری ی کشور برا گردش،میبرنت ناراحتیا و مشکلات رو نشونتون میدن؟چقدر بی راهه هست حرفاتون

    • میساها خرداد ۲۴, ۱۴۰۱

      فکر کردید اونجایی که شما زندگی میکنید و براشون سینه چاک کردید و این سوزش خودتون رو علنی کردید هیچ مشکلی نداره، یعنی اونجا فقر، بی پولی و مشکلات نیست!؟ بدبخت تر از همه عالم شمایید که از دیده شدن جاذبه های کشورتون هم آتیش میگیرد،بد دردیست… زادگی

  • حمید خرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    این دیدگاه نشون می ده چقدر مفلوک مریضی شما وچقدر حقیر کوتوله همین دوبی وکشورهای اطراف از مراکز خرید دور شو تاببینی حقیتو خجالت می کشیم از داشتن هموطنهایی امثال شما

  • Mostafa خرداد ۲۴, ۱۴۰۱

    من کاری با این خانوم ندارم.خیلی جاها هم منتقد کاراشم.اما نمیفهمم چرا بعضیا انقد بی فکر و بی شخ… هستن که هر وقت توریستی رو میبینن، بجای احوال پرسی و محبت بهش، شروع میکنن خودزنی و از بدبختیا گفتن و هزارتا دروغم میزارن روش؟!!!! خوب دوست بی سواد و وطن فروش من، چرا این کارو میکنی. شما میری کشور دیگه، اونا میان درباره بدبختی و مشکلاتشون باهات حرف میزنن!!!! ترو خدا یکم بفهمید.فهمیدن چیز بدی نیست.انقدر وطن فروش نباشید

  • ن خرداد ۲۴, ۱۴۰۱

    اتفاقا کار درستی می‌کنه قرار نیست در حوزه توریستی بدبختی های اقتصادی و… رو تو چشم دیگرانی کنیم که هیچ ربطی بهشون نداره.
    چیزی که ما باید به گردشگران و افراد خارج از ایران نشون بدیم فرهنگ و هنر و تاریخ غنی ماست و اینکه چقدر به این مباحث افتخار میکنیم وگرنه مسایل اقتصادی و مشکلات درون کشوری هر سرزمینی به مردم همون کشور ربط داره نه به کس دیگه ای

    • س خرداد ۲۴, ۱۴۰۱

      درسته همه جا همینکارو میکنن، الان چند نفرمون میدونیم پاریس زاغه نشین داره؟ اصلا همچین چیزی رو باور می کنیم؟

  • مبینا خرداد ۲۶, ۱۴۰۱

    توریست هدفش بازدید از طبیعت،مکان های تاریخی و فرهنگ ماست نه مشکلات جامعه ما،مشکلات ما و حل اونها به خودمان مربوط میشود و نه یک فرد خارجی

  • حسین خرداد ۲۶, ۱۴۰۱

    سیاهش را رسانه های خارجی نشان می دهد و میدانند و زیبایهایش را از نزدیک میبینند، پس نتیجه میگیرند که رسانه ها خیانت میکنند و همه حقایق را بازگو نمیکنند. مشکلات همه جا است ولی مانع نمیشود که زیبایی را دفن کرد

  • Dony خرداد ۱۲, ۱۴۰۲

    طبیعتاً وقتی برای گردش به جایی میرید به اماکن قشنگ و دیدنی می رید مثلاً وقتی به فرانسه سفر می کنید برای دیدن برج ایفل و شانزه الیزه و… است نه بی خانمان ها و اعتصاباتش…
    در ضمن به توریست های خارجی ربطی نداره که ما چه مشکلی داریم ، هر مشکلی هم داشته باشیم خودمون حلش می کنیم مگه دونستن اونا به حال ما فرقی می کنه؟ جز اینکه تصویر زشت تر از خودمون تو جهان بسازیم بله آقایون به اصطلاح تحلیل گر لازم نیست حتما کشورمون بی نقص باشه تا توریست جذب کنیم بلکه باید توریست جذب کنیم تا کشور بی نقصی داشته باشیم

  • مهدی مرداد ۱۳, ۱۴۰۲

    جالب اینجاست اگه فقر و بدبختی رو هم نشون خارجیا بدن، مثل سینما، بهشون میگن سیاه نما!
    هر کاری کنی یه چیزی بهت میبندن!