اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری برای یک فیلم گرفت چه کسی بود؟

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری برای یک فیلم گرفت چه کسی بود؟

این سوال ساده پاسخی پیچیده دارد. تا اواسط دهه ۱۹۴۰، اغلب بازیگران هالیوود تحت قراردادهای بلند مدت با استودیوها قرار داشته و به جای اینکه به ازای هر فیلم دستمزد بگیرند، دستمزد سالیانه دریافت می کردند. بعد از آن رسم بر این شد که بازیگران یک دستمزد ثابت به اضافه درصدی از سود فروش فیلم را دریافت می کردند که باعث می شد بازیگران به ازای یک فیلم دستمزدهای بالاتری داشته باشند. اطلاعات نادرست بسیاری در اینترنت در مورد اینکه چه بازیگری برای اولین بار به رکورد دستمزد یک میلیون دلاری برای یک فیلم دست یافت وجود دارد. درست است که مارلون براندو برای بازی در  Mutiny on the Bounty  در مجموع یک میلیون دلار دستمزد دریافت کرد اما در همین دسته نیز او اولین بازیگری نیست که برای اولین بار به چنین دستمزدی برای یک فیلم رسید.

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری گرفت چه کسی بود؟

بدین ترتیب سوال درست این است: اولین بازیگری که دستمزد تضمین شده یک میلیون دلار را برای یک فیلم دریافت کرد چه کسی بود؟

اولین بازیگری که یک دستمزد یک میلیون دلاری تضمین شده را در تاریخ سینما دریافت کرد الیزابت تیلور بود. قرارداد الیزابت تیلور برای بازی در فیلم Cleopatra در سال ۱۹۶۳ عدد تضمین شده یک میلیون دلار بود بدون توجه به اینکه عملکرد فیلم در باکس آفیس چگونه باشد. قرارداد پیچیده تیلور برای بازی در این فیلم، در کنار چیزهای دیگر، ۱۰ درصد از فروش فیلم را نیز به این بازیگر می داد و در صورتی که ساخت فیلم بیش از چند هفته مشخص طول می کشید، دستمزد او از یک میلیون دلار نیز فراتر می رفت. او در نهایت برای بازی در این فیلم ۷ میلیون دریافت کرد که بخش زیادی از آن به فروش خوب فیلم در گیشه باز می گشت.

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری گرفت چه کسی بود؟
مری پیکفورد

دستمزد بازیگران عصر سینمای صامت

دستمزدهای سالانه بازیگران در عصر سینمای ثابت بسیار قابل توجه و نجومی بود. برای مثال، مری پیکفورد در سال ۱۹۱۴ قرارداد لوکس خود را با  Famous Players تمدید کرد و دریافتی وی به شرح زیر بود:

  • نیمی از سود فروش فیلم هایش
  • دستکم هفته ای ۱۰,۰۰۰ دلار
  • یک پاداش ۳۰۰,۰۰۰ دلاری
  • مبلغ ۱۵۰,۰۰۰ دلار پاداش به مادرش به عنوان حسن نیت
  • مبلغ ۴۰,۰۰۰ دلار برای بررسی سناریوها پیش از عقد قرارداد

در سال ۱۹۱۴ متوسط درآمد یک کارگر در ایالات متحده چیزی بین ۲,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ دلار در سال بود.

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری گرفت چه کسی بود؟
روسکو «فتی» آربوکل

چه بازیگری اولین دستمزد سالانه یک میلیون دلاری را دریافت کرد؟

در سال ۱۹۱۹، روسکو «فتی» آربوکل به اولین بازیگری تبدیل که دستمزد سالانه تضمین شده یک میلیون دلار را دریافت کرد. هیچ بازیگر دیگری در عصر سینمای صامت به رکورد دستمزد سالانه آربوکل نرسید، اگر چه ستارگانی مانند داگلاس فیربنکس، مری پیکفورد و چارلی چاپلین در مجموع عایدی بیشتری داشتند زیرا هم کنترل فیلم هایشان را در اختیار داشته و هم از سود نهایی فیلم سهم می بردند. همچنین آن ها مالک استودیوهای فیلمسازی خودشان بودند و از طریق انتشار فیلمهایشان از طریق کمپانی یونایتد آرتیستس نیز کسب درآمد می کردند. در دهه ۱۹۴۰ برخی بازیگران شروع به ساخت فیلم هایی برای استودیوهای فیلمسازی تاسیس شده توسط خودشان کردند و بدین ترتیب دستمزد و عایدی آن ها بسیار قابل توجه بود.

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری گرفت چه کسی بود؟
تایرون پاور

از سال ۱۹۱۹ سوپراستارهای سینما معمولاً به شکل مخفیانه علاوه بر دستمزد خود درصدی از سود فیلم هایشان را نیز بدست می آوردند. اگر چه این درصدها در دوره کنترل استودیوها در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ بسیار کم شده بود، اما در دهه ۱۹۵۰ برخی از ستاره های سینما بار دیگر علاوه بر دستمزد ثابت، درصدی از فروش فیلم را به خود اختصاص می دادند. برای مثال تایرون پاور در قرارداد با یونیورسال پیکچرز برای فیلم  The Mississippi Gambler در سال ۱۹۵۳ علاوه بر دستمزد خود، درصدی از فروش فیلم را گرفت که در نهایت دستمزد او را به یک میلیون دلار رساند.

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری گرفت چه کسی بود؟

اولین بازیگرانی که بیش از یک میلیون دلار برای یک فیلم دستمزد دریافت کردند؟

اگر چه قرارداد مارلون براندو برای بازی در فیلم Mutiny on the Bounty در سال ۱۹۶۲ دستمزد یک میلیون دلاری را تضمین نمی کرد اما بر اساس شروطی که در قرارداد وجود داشت، عایدی او از این فیلم را در نهایت به بیش از یک میلیون دلار رساند. در قرارداد مارلون براندو برای بازی در این فیلم دو شرط به شرح زیر وجود داشت:

  • ۵۰۰,۰۰۰ دلار به عنوان پیش پرداخت و ۱۰ درصد از فروش فیلم
  • دستمزد ۵,۰۰۰ دلاری برای هر روز اضافه فیلمبرداری بیش از مدت تعیین شده

بدین ترتیب در شرایطی که هنوز فیلم آماده نمایش نشده بود، مارلون براندو ۱,۲۵۰,۰۰۰ دلار دستمزد خود را کامل گرفته بود. Mutiny on the Bounty فیلم پرفروشی بود و بیش از ۱۳ میلیون دلار فروخت اما نکته مهم این بود که فیلم بسیار پرهزینه ای بود که با هزینه ۱۹ میلیون دلاری ساخته شده و بسیاری براندو را عامل این شکست تجاری می دانستند.

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری گرفت چه کسی بود؟
ویلیام هولدن

برخی منابع دیگر نیز بر این باورند که ویلیام هولدن اولین بازیگری بوده که برای بازی در یک فیلم خاص یک میلیون دلار دستمزد گرفته است. اما همانند تایرون پاور و مارلون براندو، او نیز از همان ابتدا یک دستمزد هفت رقمی دریافت نکرده بود. هولند برای بازی در فیلم The Bridge on the River Kwai در سال ۱۹۵۷ پیشاپیش ۳۰۰,۰۰۰ دلار دستمزد به اضافه ۱۰ درصد از سود فروش فیلم را دریافت کرد. قرار بود سهم او از سود فروش فیلم به ازای سالی ۵۰۰۰۰ دلار پرداخت شود اما پس از آنکه فیلم پرفروش از آب درآمد و سود ناشی از سودهای پرداخت نشده اش از دستمزدش بالاتر رفت، هولدن در نهایت پذیرفت مبلغی را به صورت یکجا دریافت کند که دستمزد نهایی او برای فیلم را از یک میلیون دلار بیشتر می کرد.

اولین بازیگری که دستمزدی یک میلیون دلاری گرفت چه کسی بود؟
کلودیو رینز

وقتی فیلم بریتانیایی Caesar and Cleopatra در سال ۱۹۴۶ منتشر شد، استودیو سازنده علناً اعلام کرد که کلود رینز ستاره فیلم برای بازی در آن یک میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است. این ادعا البته درست نبود هر چند شرایط دستمزد او در قراردادش بسیار پیچیده به نظر می رسید. رینز برای ۱۲ هفته حضور در فیلمبرداری این فیلم ۵۰,۰۰۰ دلار دستمزد گرفته بود همراه با ۵۰,۰۰۰ دلار دستمزد بیشتر در صورتی که فیلمبرداری به هر دلیلی از این مدت بیشتر به طول بینجامد. به عنوان یک شهروند آمریکایی که با ویزای کار بریتانیا در این کشور کار می کند، رینز باید مالیات بر درآمد بالایی پرداخت می کرد اگر بیش از مجوز کار شش ماهه اش در این کشور می ماند.

تاخیرها و مشکلات مرتبط با جنگ جهانی دوم، مشکلات آب و هوایی انگلیس در فصول زمستان، پاییز و بهار و انتقال بعدی کمپانی سازنده فیلم به مصر باعث شد وی همچنان تحت قرارداد باقی بماند و به مدت ۹ ماه در این پروژه مشارکت داشته باشد که از مدت ویزای کاری او فراتر رفته و مالیات بر درآمدش را به مقدار قابل توجهی افزایش می داد. خوشبختانه بر اساس قراردادی که رینز بسته بود، مالیات های او را باید کمپانی سازنده فیلم می پرداخت که در مجموع ۱.۳ میلیون دلار بوده و مستقیماً به دولت بریتانیا پرداخت می شد. به نظر می رسد که در نهایت تنها ۱۰۰,۰۰۰ دلار به عنوان دستمزد به رینز پرداخت شد. بدین ترتیب اینکه وی بیش از ۱ میلیون دلار دستمزد دریافت کرده صحت ندارد هر چند به خدمت گرفتن او برای کمپانی سازنده فیلم بیش از یک میلیون دلار هزینه داشت.

بیشتر بخوانید:

مبارزان UFC برای هر مسابقه چقدر دستمزد می گیرند؟

دستمزد در نظر گرفته شده برای جانی دپ در «دزدان دریایی کاراییب ۶» چقدر بود؟

۱۰ بازیگر طراز اول هالیوودی که بیشترین دستمزد را به ازای هر کلمه دیالوگ دریافت کردند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود