سالروز ساقط شدن پهپاد آر کیو-۴ گلوبال هاوک آمریکایی و هشتگ #ورود_ممنوع در توییتر

سالروز ساقط شدن پهپاد آر کیو-۴ گلوبال هاوک آمریکایی و هشتگ #ورود_ممنوع در توییتر

سه سال پیش در چنین روزی بود که یک فروند پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک آمریکایی در نزدیکی منظقه تنگه هرمز توسط سامانه پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه ساقط شد و امروز در توییتر هشتگی با عنوان #ورود_ممنوع ترند شده است. ساقط شدن پهپاد پیشرفته RQ-4 Global Hawk در تاریخ ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۸ رخ داد، زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده بود و تنش در خلیج فارس و دریای عمان و البته تنگه هرمز به دلیل تحریم های شدید علیه صادرات نفت ایران از سوی ایالات متحده اعمال شده بود، در کمپینی که دونالد ترامپ آن را فشار حداکثری نسبت به ایران نامیده بود.

ساقط شدن پهپاد آر کیو-4 گلوبال هاک آمریکایی

در حالی که نیروهای آمریکایی مدعی بودند پهپاد آر کیو-۴ گلوبال هاوک آن ها بر فراز آب های بین المللی در پرواز بوده، نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد که این پهپاد وارد حریم هوایی آب های ایران شده و پس از بی توجهی به اخطارهای رادیویی ساقط شده است. این پهپاد جاسوسی در اولین ساعات بامداد روز پنج شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ با آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه و به طور ویژه سامانه پدافند هوایی سوم خرداد ساقط شد. مقامات آمریکایی این پهپاد ساقط شده را از نوع اِم کیو- ۴ سی تریتون اعلام کرده بودند اما ایران آن را از نوع گلوبال هاوک اعلام کرد که در نهایت نیز توسط فرماندهی سنتکام تایید شد. در ادامه روز سی ام خرداد، ویدیویی از لحظه اصابت موشک پدافند سپاه به پهپاد آمریکایی منتشر شده و مبدأ پرواز آن پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی اعلام شد.

ساقط شدن پهپاد آر کیو-4 گلوبال هاک آمریکایی

ساقط شدن پهپاد آر کیو-4 گلوبال هاک آمریکایی

گفته می شود که این پهپاد در مسیر بازگشت خود به سمت پایگاه، حریم هوایی ایران را نقض کرده و توسط پدافند ایران منهدم شد. مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز با اشاره به پیداشدن قطعات پهپاد در آبهای ایران گفت که پهپاد آمریکایی ۷ کیلومتر برابر با ۴ مایل دریایی به آب‌های سرزمینی نفوذ کرده بود اما مقامات آمریکایی همچنان مدعی بودند که این پهپاد در حال پرواز بر فراز آب های بین المللی بوده است. سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مورد این حادثه گفته بود که در کنار این پهپاد، یک هواپیمای بویینگ پی-۸ پوسایدن متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده نیز با ۳۵ سرنشین در حال پرواز بوده که به حریم هوایی ایران وارد شده اما پدافند هوافضای سپاه علیرغم قادر بودن به هدف قرار دادن این هواپیما، از ساقط کردن آن خودداری کرده و به جای آن، پهپاد بدون سرنشین را ساقط کرد.

ساقط شدن پهپاد آر کیو-4 گلوبال هاک آمریکایی

یک روز بعد بود که نیروی هوافضای سپاه در یک نشست خبری، تکه هایی از پهپاد ساقط شده گلوبا هاوک آمریکایی را به نمایش گذاشت. بعد از این اتفاق، گفته می شود که دونالد ترامپ دستور انجام حمله ای محدود به عنوان انتقام را داده بود اما در لحظه های آخر دستور خود را لغو کرد. ترامپ مدعی شده بود که وقتی فرماندهان نظامی کشورش به او گفته اند این حمله محدود به کشته شدن حدود ۱۵۰ نیروی ایرانی منجر شده و تناسبی با سرنگونی یک پهپاد بدون سرنشین ندارد، دستور لغو حمله را صادر کرده است.

ساقط شدن پهپاد آر کیو-4 گلوبال هاک آمریکایی

پهپاد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک توسط کمپانی مشهور نورثروپ گرومن ساخته شده که یک هواپیمای جاسوسی و تجسسی است و ام‌ کیو-۴ سی تریتون نمونه پیشرفته تر آن است که توسط نیروی دریایی ایالات متحده برای عملیات شناسایی و جمع آوری اطلاعات به کار گرفته می شود. سرعت پهپاد گلوبال هاوک ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی آن ۱۴,۰۰۰ کیلومتر است و توانایی حمل تا ۹۰۰ کیلوگرم تجهیزات شناسایی و جاسوسی را دارد. مداومت پروازی این پهپاد پیشرفته ۲۸ ساعت بوده و توان گشت هوایی در ارتفاع ۱۸,۲۲۸ متری سطح زمین را نیر دارد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی از نزدیک به هواپیمای بدون سرنشین تجسسی گلوبال هاوک MQ-4 Triton

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود