امکان درمان اختلالات مغزی کودکان در بیمارستان آجی بادم

امکان درمان اختلالات مغزی کودکان در بیمارستان آجی بادم

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است از برخی مشکلات عصبی رنج ببرند. برخی کودکان ممکن است با مشکلات مادرزادی به دنیا بیایند که در بزرگسالی باعث بوجود آمدن مشکلات بسیار شدید ترین بشود و لذا این مشکلات باید در اسرع وقت درمان شوند. در گروه مراقبت های بهداشتی Acıbadem، پیچیده ترین اختلالات مغزی کودکان توسط تیم جراحی مغز و اعصاب اطفال به سرپرستی پروفسور دکتر Memet Özek، مورد درمان قرار میگیرد . بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال Acıbadem سالانه ۶۰۰ نوزاد و کودک  از سراسر جهان را تحت درمان قرار می دهد.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما ، روی لینکwww.acibadem.ir  کلیک کنید.

فلج مغزی و اسپاستیسیتی

فلج مغزی یا CP، یک اختلال عصبی است که حرکات بدن و هماهنگی ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، این عارضه ناشی از آسیب مغزی است که قبل یا در طول تولد نوزاد یا در طول چند سال اول زندگی نوزادان رخ می دهد. شایع ترین دلیل فلج مغزی کمبود اکسیژن نوزاد در هنگام تولد است که ممکن است منجر به نقص عصبی شود. فلج مغزی به طور کلی به مناطقی از مغز که حرکات فیزیکی را کنترل می کند آسیب می رساند و همچنین می تواند منجر به ایجاد سایر مشکلات سلامتی مانند اختلال بینایی، شنوایی و گفتار و همچنین اختلالات یادگیری شود. اسپاستیسیتی بیشتر توسط CP ایجاد می شود که در آن عضلات اسپاستیک کودکان سفت و منقبض دائمی هستند و به این دلیل این کودکان به سختی و بدون کنترل راه می روند.

فلج مغزی به طور کامل قابل درمان نیست. با این حال، یک درمان مناسب می تواند اثرات سی پی را کاهش دهد و در نتیجه کیفیت زندگی بیماران را افزایش دهد.

  • فیزیوتراپی: برای کاهش انقباضات بدن و افزایش تحرک قبل ویا بعد از جراحی استفاده می شود.
  • جراحی: در مجموعه Acıbadem انواع مختلفی از جراحی ها  برای درمان فلج مغزی انجام می شود: ریزوتومی انتخابی پشتی ( سلکتیو ریزوتومی)، تزریق سم بوتولینوم، نوروتومی انتخابی ( سلکتیو نوروتومی)، تحریک عمقی مغز( دیپ براین ایستیمیولاشین DBS) و پمپ باکلوفن داخل نخاعی. انتخاب هر یک از این درمانها بستگی به علت، شرایط بالینی و سن بیمار دارد. پس از عمل، میزان درد و اسپاسم کاهش می یابد و انعطاف پذیری دست، الگوهای راه رفتن و تحرک عملکردی بهبود می یابد. این جراحی همچنین امکان انجام فعالیت های خودمراقبتی را برای بیماران فراهم می کند.

تومورهای مغزی

تومورهای مغزی تقریباً ۲۰ درصد از کل تومورهای دوران کودکی را تشکیل می دهند. تومورها را می توان به دو دسته خوش خیم و بدخیم طبقه بندی کرد. تومورهای خوش خیم غیر سرطانی هستند، رشد نسبتا کندی دارند و به سایر قسمت های مغز و بدن گسترش نمی یابند. در مقابل، تومورهای بدخیم سرطانی هستند، به سرعت رشد می کنند و تمایل به گسترش به سایر قسمت های مغز و بدن دارند. تومورهای مغزی دوران کودکی عموماً از بافت های خود مغز منشا می گیرند. متأسفانه، تومورهای مغزی دوران کودکی معمولاً بدخیم هستند. مدولوبلاستوماها شایع ترین تومورهای مغزی در دوران کودکی هستند. این تومور بدخیم است و در حفره خلفی، ناحیه ای که مخچه و ساقه مغز در پشت سر قرار دارند، ایجاد می شود و ممکن است بر هماهنگی عضلات و حرکت بدن کودک تأثیر بگذارد.

درمان تومورهای مغزی کودکان پیچیده است. به طور معمول سه گزینه درمانی برای تومورهای مغزی وجود دارد: جراحی، رادیوتراپی/رادیوسرجری و شیمی درمانی. اگر تومور مغزی خوش خیم (غیر سرطانی) باشد، احتمالاً در طول جراحی به طور کامل برداشته می شود. از آنجایی که تومورهای خوش خیم با بافت های طبیعی مغز تداخل ندارند، اگر کل تومور به طور ایمن برداشته شود، تمایلی به ظاهر شدن مجدد پس از جراحی ندارند. از سوی دیگر، تومورهای بدخیم (سرطانی) مغز بیشتر با بافت ها و عملکرد طبیعی مغز تداخل دارند و اغلب باعث بروز علائم و عوارض می‌شود. علاوه بر جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی نقش کلیدی در درمان تومورهای بدخیم دارند.

در گروه مراقبت های بهداشتی Acıbadem، پیچیده ترین اختلالات مغزی کودکان توسط تیم جراحی مغز و اعصاب اطفال به سرپرستی پروفسور دکتر Memet Özek، مورد درمان قرار میگیرد

صرع

صرع یک ​​اختلال عصبی است که نورون های کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. صرع از فعالیت های الکتریکی و سیگنال های غیر طبیعی در مغز ناشی می شود، باعث تشنج های بی دلیل می شود، کیفیت زندگی کودکان را کاهش می دهد و موفقیت تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد. صرع در کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان است. تقریباً ۴ تا ۵ درصد از همه کودکان در دوره ای از دوران کودکی خود دچار تشنج می شوند و تنها حدود ۱ درصد از کودکان مبتلا به صرع تشخیص داده می شوند.

صرع در مراحل ابتدا با دارو قابل درمان است. داروهای ضد صرع مختلفی وجود دارد و اگر دارویی نتواند مشکل را به اندازه کافی برطرف کند، پزشک می تواند یکی از داروهای دیگر را اعمال کند. با این وجود، از هر ۴ کودک، ۱ کودک از صرع مقاوم به دارو رنج می برند. در این موارد جراحی صرع بهترین گزینه درمانی برای کودکان است.

سه نوع جراحی صرع کودکان وجود دارد:

  1. جراحی رزکتیو که در طی آن ناحیه صرعی که باعث تشنج می شود از مغز خارج می شود.
  2. کورپوس کالوزوتومی شامل قطع ارتباط بین نیمکره های مغز است.
  3. تحریک عصب واگ (VNS) فرآیند کاشت یک دستگاه به طور کلی در زیر استخوان ترقوه است. تکانه های الکتریکی را به مغز می فرستد که می تواند یک فعالیت الکتریکی غیر طبیعی مرتبط با تشنج را کنترل کند.

هیدروسفالی

هیدروسفالی تجمع مایع در مغز است. این بیماری که یک نقص عصبی مادرزادی مکرر است ، در ۲ کودک از هر ۱۰۰۰ کودک در جهان دیده می شود. این بیماری باعث تجمع بیش از حد مایع مغزی نخاعی در حفره های مغز می شود و در نتیجه، عملکرد مغز کودک ممکن است تحت تأثیر منفی قرار گیرد. در اوایل دوران نوزادی، هیدروسفالی توسط خانواده یا متخصص اطفال به دلیل ماکروسفالی، یعنی بزرگ بودن بیش از حد ظاهرسر، تشخیص داده می شود. هیدروسفالی کودکان به ندرت در دوران نوزادی، کودکی یا نوجوانی ایجاد می شود. بیش از ۲۵ سال است که در بخش جراحی مغز و اعصاب کودکان Acıbadem، هیدروسفالی با روش آندوسکوپی درمان می شود. در این روش جراح مغز و اعصاب اطفال یک دوربین با قطر ۲ تا ۳ میلی متر و ابزار آندوسکوپی را وارد مغز می کند. سوراخ کوچکی در کف بطن سوم مغز حفر می شود یا مسیری برای تخلیه آب اضافی مغز پیدا می شود. در پایان، مایع مغزی نخاعی به سمت ناحیه ای جریان می یابد که می تواند دوباره توسط بدن جذب شود. این روش، آندوسکوپی ونتریکولوستومی سوم نامیده می شود.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما ، روی لینک www.acibadem.ir کلیک کنید.

بدون نظر

ورود