از خرافه تا واقعیت: چرا نباید شب ناخن بگیریم؟

از خرافه تا واقعیت: چرا نباید شب ناخن بگیریم؟

در افسانه های قدیمی در مورد ضرر و زیان های ناخن گرفتن در شب چیزهای زیادی آمده است شاید فکر کنید تمام اینها خرافات ساده لوحانه و بدوی است اما توضیحات علمی نیز برای آن آورده شده است.

با این که هنوز قطع به یقین صحت داشتن این توضیحات مشخص نیست اما در مورد آنها زیاد بحث می شود و در فضای مجازی انعکاس زیادی داشته است. مثلا گفته می شود گرفتن ناخن ها در شب باعث از بین رفتن کلسیم ذخیره شده خواهد شد.

در این مطلب روزیاتو، هم به دلایل خرافی ناخن گرفتن خواهیم پرداخت و هم دلایل علمی آن را می گوییم. با روزیاتو همراه باشید.

دلیل علمی ممنوعیت ناخن گرفتن در شب 

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد که کلسیم اضافه بدن در ساعات پایانی روز در ناخن ها جمع شده و از ناخن ها به عنوان انبار موقت کلسیم بدن استفاده می شود . این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون باز می گردد و مورد مصرف قرار می گیرد. گرفتن ناخن ها در شب باعث از بین رفتن این کلسیم ذخیره شده خواهد شد. همچنین کمبود کلسیم اولین آثارش در بینایی مشاهده می شود.

توصیه های دین اسلام

از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید می کند، گرفتن ناخن است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است در روز جمعه باشد و از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود‏.

در نتیجه در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد. پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد.

چرا نباید شب ناخن بگیریم؟

افسانه قدیمی و خرافات ممنوعیت ناخن گرفتن در شب 

روایتی درباره به چاه انداختن ناخن یافت نشد. اما آنچه در روایات آمده این است که مستحب است بعد از چیدن ناخن، آن‌ را دفن‏ کرد. شایعه مطرح شده مبنای علمی ندارد و علاوه بر اینکه کلسیم در ناخن ها ذخیره نمی شود مکانیزمی نیز برای ذخیره شدن این کلسیم در شب و بازگشت دوباره‌ی آن به بدن در روز وجود نداد. مشخص نیست هدف این شایعه پردازی چه بوده است ولی به احتمال زیاد توجیهی برای یک افسانه ی قدیمی است:

بر اساس یک افسانه ژاپنی ناخن گرفتن در شب می تواند منجر به مرگ شود، عمر را کوتاه کند و ارواح خبیثه را جذب کند. همچنین برخی اعتقاد داشتند که بخشی از روح شما در ناخن هایتان قرار دارد و گرفتن آن در شب باعث می شود بخشی از روح خود را در شب پر از ارواح خبیث آزاد کنید.

چرا نباید شب ناخن بگیریم؟

در قدیم به علت کمبود نور در هنگام ناخن گرفتن در شب ممکن بود به خود صدمه بزنند

تقویت باور ممنوعیت ناخن گرفتن در شب می تواند ریشه در زمانی داشته باشد که نور کافی در شب وجود نداشت. در آن زمان، انسان ها از نور آتش و چراغ به عنوان روشنایی استفاده می کردند و ناخن های خود را با وسایل نوک تیز می گرفتند،.

کمبود نور و استفاده از این وسایل می توانسته است باعث شود انسان ها در هنگام ناخن گرفتن در شب به خود صدمه بزنند. همچنین در این حالت ممکن بود تکه های ناخن در غذای انسان بیفتد و مشکلاتی برای او بوجود بیاورد.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

چرا ناخن می جویم؟ و چگونه ناخن جویدن را ترک کنیم؟

شکل و رنگ ناخن چه اطلاعاتی را در مورد سلامتی شما فاش خواهند کرد؟

۶ راهکار ساده که باعث خواهند شد ناخن ها و پاهای زیباتری داشته باشید

با ۲۰ خرافه و باور غلط در کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید

بدون نظر

ورود