تغییرات آب و هوایی باعث نابودی خاورمیانه و شرق مدیترانه می‌شود

تغییرات آب و هوایی باعث نابودی خاورمیانه و شرق مدیترانه می‌شود

دانشمندان می گویند تغییرات آب و هوا می تواند خاورمیانه و شرق مدیترانه را ویران کند.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان هشدار دادند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند تأثیر مخربی بر زندگی میلیون‌ها نفر در شرق مدیترانه و خاورمیانه داشته باشد. در این مناطق دما تقریباً دو برابر میانگین جهانی در حال افزایش است.

طبق گزارشی که موسسه قبرس تهیه کرده است، خاورمیانه تا پایان قرن شاهد گرم شدن کلی تا ۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر است.

این افزایش دما تقریباً دو برابر پیش‌بینی‌شده در سایر مناطق کره زمین و سریع‌تر از سایر نقاط مسکونی جهان بود.

این گزارش که تحت نظارت مؤسسه شیمی ماکس پلانک و مرکز تحقیقات آب و هوا و جو مؤسسه قبرس تهیه شده است، در کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP27) که در ماه نوامبر در مصر برگزار می شود، ارائه خواهد شد.

یک کارشناس گفت که ترکیبی از کاهش بارندگی و گرم شدن آب و هوا منجر به خشکسالی شدید و به خطر افتادن امنیت آب و غذا می شود و بسیاری از کشورها برای بالا آمدن سطح دریاها آمادگی ندارند.

دکتر جورج زیتیس از مؤسسه قبرس، نویسنده این گزارش گفت:

«این (سناریو) به چالش‌های جدی برای زیرساخت‌های ساحلی و کشاورزی منجر می‌شود و می‌تواند منجر به شور شدن سفره‌های آب‌های ساحلی، از جمله دلتای پرجمعیت و کشت‌شده نیل شود.»

دستیابی به اهداف اصلی توافق پاریس، پیمان جهانی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، می تواند افزایش سالانه دما را تا حدود ۲ درجه سانتیگراد تثبیت کند.

دانشمندان اجرای سریع اقدامات کربن زدایی با تاکید ویژه بر بخش انرژی و حمل و نقل را توصیه می کنند.

جوس للیولد، مدیر موسسه شیمی ماکس پلانک، استاد موسسه در موسسه قبرس و هماهنگ کننده ارزیابی گفت:

«از آنجایی که بسیاری از نتایج منطقه ای تغییرات آب و هوایی فرامرزی هستند، همکاری قوی تر بین کشورها برای مقابله با اثرات نامطلوب مورد انتظار ضروری است.»

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

شهری کوچک در فنلاند که گرم شدن هوای آن سه برابر دیگر نقاط جهان است

ساخت سفید ترین رنگ دنیا با قابلیت خنک کنندگی هوا

در هوای گرم چطور بدون وسایل خنک کننده راحت بخوابیم؟

منبع: yahoo
مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • محسن شهریور ۱۹, ۱۴۰۱

    الان که نابود شده. روستای پدریمون ۱۰ سال پیش به صورت ۱۰۰ درصد خالی از جمعیت شد. نه تو چاه ابی مونده نه رودخونه ایی مونده. همه چی خشک شده ما که خیلی وقت پیش کوچ کردیم از اونجا ولی تا ۱۰ سال پیشا با تانکر اب میاوردن کم کم همه اومدن شهر و الان حتی ۱ نفر زندیگ نمیکنه.
    کودکیمو هنوز یادمه. ۲۵ سال قبل که اونجا زندگی میکردیم جایی خشک نبود. همه جا سرسبز بود دوتا کوچه بود همه مسکونی. ۲۰ تا گاوداری و گوسفند بودش. زمینا همه پر هویج و سیب زمینی و سبزیجات و گندم و یونچه. هرچی بگی بود. به صورت تقریبی بگم ۳۰ تا خانواده بودیم. یعنی حدود ۱۰۰ نفر جمعیت. همه سر کار و خرج ۱۰۰ نفر در میومد . بدونه یارانه دادن دولتی. خودمون کشاورز بودیم. اما گوسفند و مرغ داشتیم. یادمه با مینی بوس میرفتیم شهر محصول میبردیم و محصول مورد نیاز رو میاوردیم. تابستونا وقتی مدرسه نبود یادمه میرفتیم سر زمین. چون ما گندم میکاشتیم کار نمیشد کرد میرفتیم سر زمین همسایه ها و کمک میکردیم. یه جوی جدول مانند کشیده بودن از وسط روستا و زمینای کشاورزی میگذشت. مینشستیم نهار میخوردیم. هیچوقت چنین غذایی نخوردم وقتی شهر اومدیم. گوشت به راحتی پیدا میشد. تقریبا هر روز یه وعده گوشت توش بود. یا مرغ یا گوسفند یا گاو. و همش خودکفا. کسی نمیرفت مغازه گوشت بخره. الان اما به زور کیلویی ۳۰۰ هزار تومن گوشت خریداری میشه.
    و میتونم بگم دلتنگم. اگه اینترنت درست بشه و بشه فریلنسری راحت کار کرد میرم تو روستا زندگی میکنم. یه زمین اطراف قزوین داریم. دور افتادس ولی اب داره و روستا هم ۵۰ تا خانوار. ارزومه برم بسازمش. بچه هامو با محیط روستا پرورش بدم. تا انسانی تر بار بیان.
    چون ریشم روستاییه. بزرگ شدم و دوست دارم. و خجالتی هم نداره این حرفها. اونایی اصالت ندارن خجالت میکشن و مسخره میکنن.

  • امیر شهریور ۱۹, ۱۴۰۱

    دانشمند هم دانشمندان قدیم!
    چرا اینقدر علوم تجربی هم سیاسی شدن؟
    از شدت گرما جنگل ها توی آمریکا توی آتیش می سوزن؛ توی انگلستان آدم میمیره و جاده ذوب میشه؛
    توی چین به شدت قحطی شده و توی ژاپن و کره جنوبی شدید ترین سیل ها اومده.
    قطب ها دارن آب میشن و سطح آب جهانی داره کل کشور هایی که ساحل دارن رو تهدید می کنه.
    بعد حالا یهو خاورمیانه قراره بره هوا!!!
    عجبا!

    • خسته شهریور ۱۹, ۱۴۰۱

      حرف مفت نزن گوزن تو گرما مردی هم دستمالت رو بکش خب؟ الان مردم دارن تو مرز تلف میشن و آب های زیرزمینی خشک ه کار سیاسته؟ چاه ها چی ان “اصلاح طلب” یا بارون”مزدور دشمن” ه که دیگه رنگشو نمیبینم؟! تو دنیا کوچولوت زندگی کن تا وقتی که کل ش رو سرت خراب شه