آشنایی با انواع پارچه فوتر

آشنایی با انواع پارچه فوتر

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سوالات زیادی در مورد این پارچه جذاب پاییز و زمستان وجود دارد که در بالا به آن ها اشاره شد. اگر قصد خرید پارچه فوتر را دارید اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از انتخاب خود مطمئن نیستید، در ادامه با این مطلب همراه باشید تا با انواع پارچه فوتر آشنا شوید.

با نزدیک شدن به فصول پاییز و زمستان، نام پارچه فوتر دوباره بر سر زبان ها می آید. پارچه فوتر که یکی از ضخیم ترین انواع پارچه است، برای دوخت پوشاک پاییزه و زمستانه مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه فوتر به انگلیسی ملتون melton نام دارد که مصارف متنوع و گسترده ای دارد. از پارچه فوتر لباسی برای طراحی و تولید مانتو پاییزه، پالتو، کت و غیره می توان بهره برد. اما سوال های زیادی در مورد این پارچه گرم و کاربردهای آن در ذهن ایجاد می شود. آیا پارچه فوتر انواع مختلفی دارد؟ از کجا می توان تشخیص داد که کدام نوع فوتر برای چه نوع لباسی مناسب است؟ ویژگی های کلی پارچه فوتر پیست؟ پارچه فوتر باکیفیت چه خصوصیاتی دارد؟ پارچه فوتر لطیف است یا تنخور آن باعث خارش بدن می شود؟ هنگام خرید پارچه فوتر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

سوالات زیادی در مورد این پارچه جذاب پاییز و زمستان وجود دارد که در بالا به آن ها اشاره شد. اگر قصد خرید پارچه فوتر را دارید اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از انتخاب خود مطمئن نیستید، در ادامه با این مطلب همراه باشید تا با انواع پارچه فوتر آشنا شوید.

آشنایی با انواع پارچه فوتر

خصوصیات کلی پارچه فوتر

پارچه فوتر نوعی پارچه ضخیم است که با الیاف پشم، ترکیب پشم و موهر، ترکیب پشم و پلی استر یا ترکیب ویسکوز و پلی استر تولید می شود. این پارچه که به دلیل تراکم زیاد و الیاف پشم، بسیار گرم است. با وزن متوسط تا سنگین تولید می شود. زیردست پارچه فوتر کمی نمد مانند است و پرزهای بسیار کوتاهی سطح آن را می پوشاند. این پارچه در مرحله تکمیل شانه زده می شود تا پرزهای سطح آن یکدست شوند و زیردستی کاملا لطیف و نرم داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی پارچه فوتر این است که اغلب به صورت تک رنگ تولید می شود. تنها مدل دورو آن ممکن است که طرحدار و یا چند رنگ باشد. البته در سال های اخیر به استفاده از دستگاه های چاپ دیجیتال انواع طرحدار آن نیز در بازار مشاهده می شود. بافت پارچه فوتر که معمولا جناغی یا ساده است از تراکم بالایی برخوردار است. تراکم زیاد بافت این پارچه در کنار الیاف پشم آن موجب شده تا پارچه فوتر انتخابی فوق العاده برای آب و هوای سرد شود. فرم پذیری عالی و ایستایی محکم از خصوصیات پارچه فوتر مرغوب است. هر کدام از ویژگی هایی که در بالا به آن ها اشاره شد در تعیین قیمت، وزن و مرغوبیت پارچه فوتر تاثیرگذار است. به همین خاطر در ادامه با معرفی انواع پارچه فوتر با ویژگی های خاص هر کدام بیشتر آشنا می شویم.

پارچه فوتر پالتویی

به طور کلی به تمامی مدل های پارچه فوتر که وزن سنگین و ایستایی محکم تری دارند. پارچه فوتر پالتویی گفته می شود. این پارچه علاوه بر وزن زیاد، تراکم بافت و به همان نسبت دوام بیشتری دارند. برای دوخت پارچه فوتر پالتویی اغلب از آستر استفاده می شود. پارچه فوتر پالتویی دارای انواع ترک، ایرانی و ایتالیایی است که نوع ترک و ایتالیایی آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در صورت انتخاب پارچه فوتر پالتویی مرغوب و مناسب، می توان از پالتو دوخته شده تا سال های زیادی بهره برد. این پارچه فرم پذیری بسیار خوبی دارد و برای دوخت پالتو های کلاسیک و کتی بسیار مناسب است.

پارچه فوتر کوبیده

پارچه فوتر کوبیده از دیگر مدل های پارچه فوتر پالتویی است که ایستایی کاملا محکم و طول عمر بالایی دارد. در این پارچه علاوه بر شانه زدن هنگام تکمیل پارچه، کوبیدن پارچه نیز انجام می شود تا تراکم پارچه بیشتر شود. همچنین پارچه فوتر کوبیده ظاهری نمدی تر نسبت به انواع دیگر پارچه فوتر دارد. برخی از پارچه های فوتر دارای پرز های بلند تر هستند و این پرز ها باعث جهت دار شدن پارچه می شود. اما پرز های پارچه فوتر کوبیده کاملا کوتاه شده و نمدی شکل شده است.

مهم ترین ویژگی پارچه فوتر کوبیده باکیفیت این است که پارچه در طول زمان و با استفاده به راحتی گلوله گلوله نمی شود و پرز نمی دهد. برخی از انواع نامرغوب پارچه فوتر کوبیده، با وجود استفاده از این روش تکمیل، همچنان گلوله می شود و پرز می دهند. برای اطمینان از کیفیت این پارچه بهتر است آن را از پارچه فروشی های معتبر خریداری کرد. پارچه فوتر کوبیده برای دوخت انواع پالتو کلاسیک، رسمی و کژوال مناسب است.

آشنایی با انواع پارچه فوتر

پارچه فوتر ساده

همان طور که از نام این پارچه پیداست، نوع ساده پارچه فوتر که بافت و تکمیل آن به روش معمول است گفته می شود. پارچه فوتر ساده به صورت تک لا بافته می شود و وزنی متوسط تا سنگین دارد. الیاف سطح این پارچه شانه زده و بنا به درخواست سفارش دهنده کوتاه می شود. پارچه فوتر ساده ممکن است نمدی و یا پرزدار باشد.

پارچه فوتر ساده مرغوب با استفاده متدوال و روزمره گلوله نمی شود. اما پارچه فوتری که با ترکیب پشم و موهر تولید شده باشد ممکن است سریع تر از دیگر مدل های پارچه فوتر ساده گلوله شود و پرز دهد.

فوتر چاپی

پارچه فوتر چاپی به نوعی از پارچه فوتر طرحدار گفته می شود که با استفاده از دستگاه های چاپ دیجیتال منقوش می شود. زمینه اصلی پارچه فوتر چاپی اغلب پارچه فوتر ساده سفید رنگ است. انتخاب رنگ سفید برای جلوه بهتر رنگ های چاپ به روی پارچه فوتر است. برای انتخاب طرح و رنگ برای پارچه فوتر چاپی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمامی نقوش مانند نقوش هندسی، چهارخانه، گلدار، کودکانه و غیره را می توان برای طیف وسیع مشتریان در نظر گرفت.

پارچه فوتر دورو

برخی از پارچه های فوتر به روش دولا بافی تولید می شود و هر دو طرف پارچه قابل استفاده است. به این مدل پارچه، پارچه فوتر دورو گفته می شود. در نحوه تولید پارچه فوتر دورو، از سه دسته و یا بیشتر نخ تار و پود استفاده می شود و دو لایه پارچه بافته می شود. این پارچه به گونه ای بافته می شود که هر دو لایه پارچه به هم متصل هستند و دوام و تراکم عالی دارند.

فوتر نازک یا گرم پایین

همان طور که قبلا به آن اشاره شد، پارچه فوتر از وزن متوسط تا سنگین قابل تولید است. پارچه فوتر با وزن متوسط یا نازک یکی دیگر از مدل های محبوب پارچه فوتر است. پارچه فوتر نازک که به صورت تک لا بافته می شود. ایستایی کمتری نسبت به انواع دیگر این پارچه دارد. ضخامت کمتر و تراکم بافت کمتر این پارچه موجب شده تا برای آب و هوای خیلی سرد مناسب نباشد.

آشنایی با انواع پارچه فوتر

تشخیص پارچه فوتر مرغوب

برای تشخیص پارچه فوتر باکیفیت باید به نکات مختلفی از جمله الیاف، تراکم بافت، وزن و قیمت پارچه توجه کرد. به طور معمول قیمت پارچه فوتر درجه یک اختلاف قابل توجهی با قیمت پارچه فوتر معمولی دارد. به عنوان مثال اگر قیمت پارچه فوتر درجه یک متری ۳۶۰ هزار تومان باشد. پارچه فوتر معمولی زیر ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. اما توجه داشته باشید که هر قیمت بالایی نشان دهنده کیفیت پارچه نیست و حتما از فروشگاه های معتبر و مطمئن خرید خود را انجام دهید.

بیشترین الیاف مورد استفاده برای پارچه فوتر، الیاف پشم طبیعی است که ظاهری مات و نیمه مات دارد. اگر هنگام خرید متوجه درخشش و براق بودن پارچه فوتر شدید. بدانید که در تولید آن از مقدار بسیار زیادی الیاف مصنوعی استفاده شده است و کیفیت بالایی ندارد. علاوه بر ظاهر پارچه فوتر، می توان با سوزاندن بخشی از تار یا پود و بویی که از آن به مشام می رسد متوجه طبیعی بودن الیاف و مرغوبیت آن شد.

الیاف پشم هنگام سوختن بویی شبیه به بوی موی سوخته یا گوگرد می دهد و خاکستر آن شکننده و سیاه رنگ است. علاوه بر الیاف، تراکم بافت بالا، به طوری که تار و پود پارچه فوتر به راحتی قابل دیدن نباشد. از دیگر خصوصیات پارچه فوتر باکیفیت است. همچنین وزن زیاد پارچه فوتر در کنار تراکم بافت زیاد، نشان دهنده استفاده از الیاف مرغوب پشم است.

نکات مهم خرید و دوخت پارچه فوتر

اولین نکته در مورد خرید پارچه فوتر، انتخاب پارچه بر اساس مدل و فرم لباس است. همچنین به دلیل آزاد بودن لباس های زمستانی بهتر است هنگام تعیین متراژ مورد نیاز دقت کرد. نکته مهم دیگر که باید هنگام خرید پارچه فوتر به آن دقت کرد، پرزدار بودن پارچه است.

در صورتی که پارچه دارای پرزهای جهت دار باشد. باید الگو ها در یک جهت به روی پارچه چیده شوند، بنابراین به متراژ بیشتری پارچه نیاز است. برای اطمینان خاطر بیشتر در مورد میزان عرض پارچه باید از فروشنده سوال کرد. در صورت نیاز درخواست کرد که عرض پارچه رو برایتان اندازه گیری کند.

در مورد دوخت پارچه فوتر و یا دیگر پارچه های پشمی دانستن این نکته لازم است که باید کل پارچه قبل از دوخت مرطوب و سپس اتوکشی شود. الیاف پشم ممکن است کمی اتورفت داشته باشند و با این کار اتورفت آن ها گرفته می شود. برای دوخت پارچه فوتر از سوزن کاملا تیز ترجیحا شماره ۱۶ یا ۱۸ استفاده شود. علاوه بر این برای دقت بیشتر برش، بهتر است از کاتر دوار استفاده شود.

بدون نظر

ورود