شرایط ثبت نام بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

شرایط ثبت نام بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

خانم‌هایی که در سازمان‌ها یا کارگاه‌های دولتی یا خصوصی کار می‌کنند مشمول قانون کار و رفاه اجتماعی بوده و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. سازمان تامین اجتماعی برای اینکه بتواند برای زنانی که در خانه فعالیت می‌کنند و تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌ها نیستند، مزیت و پوشش ایجاد کند، طرح بیمه زنان خانه دار را عنوان کرد. این بیمه نامه از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده و برای تحت پوشش بودن باید یکسری شرایط داشت. اگر شما هم جزو خانم‌هایی هستید که در هیچ کارگاهی فعالیت نمی‌کند و به خانه داری مشغول‌اید تا انتهای این متن همراه ما باشید تا با شرایط و چگونگی پرداخت حق بیمه نامه زنان خانه دار بیشتر آشنا شوید.

بیمه زنان خانه دار چیست؟

به طور حتم همه زنان جامعه در خارج از خانه مشغول به فعالیت نیستند و نمی‌توانند از شرایط و مزیت‌های بیمه اجباری تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. بنابراین سازمان تامین اجتماعی طرح بیمه زنان خانه دار را برای سایر افراد طراحی کرده تا بتوان نگرانی‌های زمان کهنسالی و پیری را برای تامین هزینه‌های مالی کاهش داد. در حال حاضر زنان خانه‌دار با کمتر از ۵۰ سال سن، واجد شرایط این نوع بیمه‌گذاری هستند اما نظرسنجی انجام شده در مورد بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار در سال ۱۳۹۴ نشان داد که ۹۲درصد از پاسخگویان، از این نوع بیمه اطلاع بسیار کمی داشتند و ۶۴درصد نیز اعلام کردند که از پرداخت حق بیمه ناتوان هستند، چراکه طبق ضوابط مقرر، در این نوع بیمه‌گذاری، سهم دولت ۲ درصد بوده و بیمه زنان‌ خانه‌دارتامین اجتماعی ذیل بیمه حرف و مشاغل آزاد تعریف می‌شود.  همچنین بسیاری از زنان خانه دار برای استفاده از خدمات درمانی تحت پوشش بیمه نامه همسر یا فرزندان خود هستند که همین موضوع می‌تواند یک تهدید برای زنان خانه دار باشد. نکته مهم این است که در این شرایط نمی‌توان ادعا کرد که می‌توان در آینده شرایط بازنشستگی داشت بلکه با توجه به قوانین تامین اجتماعی، بیمه شده اصلی می‌تواند بعد از پرداخت سال‌های حق بیمه از شرایط بازنشستگی استفاده کند. با توجه به توضیحاتی که داده شد، سازمان تامین اجتماعی برای رفاه بانوانی که در خانه مشغول خانه داری هستند فکری کرد و بیمه زنان خانه دار را طراحی و اجرا کرده است. در این بیمه نامه زنان خانه دار با توجه به یکسری شرایط و پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات بازنشستگی، درمانی، ازکارافتادگی و مستمری بهره‌مند شوند. شرایط استفاده از این بیمه نامه را در ادامه توضیح خواهیم داد.

در چه سنی می‌توان از بیمه زنان خانه دار استفاده کرد؟

خانم‌هایی که قصد تهیه بیمه زنان خانه دار را دارند باید بدانند که این بیمه نامه با شرایط سنی قابل خریداری است. اگر شما خانم مجرد یا متاهل هستید، باید شرایط سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال داشته باشید. سپس می‌توانید به یکی از مراکز خدماتی بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و تحت پوشش بیمه نامه زنان خانه دار باشید. البته که شرایط استفاده از این بیمه نامه برای خانم‌های بالای ۵۰ سال هم امکان‌پذیر است اما باید بدانید که شرایط پرداخت حق بیمه بیشتر دارد. به طور مثال: اگر شما خانمی‌ با سن ۵۳ سال هستید باید بدانید که ۳ سال حق بیمه گذشته شده از سن ۵۰ را پرداخت کنید تا مشمول بیمه نامه شوید.

خرید بیمه زنان خانه دار

تفاوت حق بیمه پرداختی در بیمه زنان خانه دار

پرداختی حق بیمه در بیمه نامه زنان خانه دار، میزان دریافتی مستمری و شرایط پوشش بیمه نامه را تغییر خواهد داد. در این بیمه نامه سه طرح پرداخت حق بیمه در نظر گرفته شده تا بیمه‌گزار با توجه به شرایط خود بتواند این بیمه نامه را خریداری کند. با توجه به این شرایط میزان ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی برای پرداخت حق بیمه در نظر گرفته شده تا تفاوت‌هایی در شرایط فوت فرد ایجاد شود.

در نرخ ۱۲ درصدی اگر بیمه شده قبل از اتمام بازه پرداخت حق بیمه فوت کند، هیچ مستمری به خانواده وی تعلق نمی‌گیرد، اما چنانچه در صورت پرداخت کامل ماه‌های در نظر گرفته شده در بیمه نامه فوت کند، خانواده می‌توانند از مستمری آن استفاده کنند. با پرداخت ۱۴ درصد حق بیمه، شرایط متفاوت خواهد بود. در این شرایط اگر فوت فرد بیمه ‌شده قبل یا بعد از پرداخت کامل حق بیمه و رسیدن به بازنشستگی باشد، مستمری به خانواده بیمه شده پرداخت خواهد شد.

به طور حتم هرچه میزان پرداختی حق بیمه بیشتر شود، مزیت‌های بیمه نامه هم بیشتر خواهد شد. در پرداخت حق بیمه ۱۸ درصدی علاوه بر استفاده از مزیت‌های حق بیمه ۱۴ درصدی می‌توان تحت پوشش خدمات درمانی و همچنین مستمری از کارافتادگی قرار گرفت.

چه افرادی می‌توانند بیمه زنان خانه دار را تهیه کنند؟

برای اینکه بتوان بیمه زنان خانه دار را خریداری کرد باید توجه داشت که یکسری شرایط باید برقرار باشد تا میزان ریسک بیمه نامه بررسی شده و با توجه به آن نرخ بیمه نامه مشخص شود. از این رو شرایط خاص برای افراد در نظر گرفته شده به شرح زیر است:

  • خانم‌هایی که در کارگاه‌هایی فعالیت ‌می‌کنند که مشمول قوانین بیمه ‌تامین اجتماعی نیستند.
  • خانم‌هایی که در سال‌های گذشته در سازمان یا کارگاهی فعالیت ‌می‌کردند و سابقه بیمه دارند، اما در حال حاضر تحت پوشش هیچ بیمه ‌تامین اجتماعی نبوده و مشغول خانه داری هستند.
  • بانوان خانه دار که در هیچ سازمان یا مجموعه‌ای استخدام و مشغول به کار نیستند.

خرید بیمه زنان خانه دار

شرایط بازنشستگی در بیمه زنان خانه دار

بعد از بررسی‌های لازم برای تحت پوشش بودن در بیمه زنان خانه دار، شرایط مختلفی وجود دارد که قابل بررسی بوده و با توجه به آن می‌توان شرایط بازنشستگی و حق بیمه نامه را در نظر گرفت. این شرایط به شرح زیر است:

  • داشتن ۵۵ سال سن و حداقل ۵ سال سابقه که متناسب با سنوات پرداخت بیمه باشد.
  • خانم‌هایی با سن ۵۵ سال که حداقل ۲۰ سال سابقه دارند.
  • خانم‌های دارای ۲۰ سال سابقه، بدون شرط سنی بازنشستگی برای جانبازان در نظر گرفته شده است.
  • خانم‌هایی که سن ۴۵ سال دارند و سابقه آن‌ها حداقل ۳۰ سال است.
  • خانم‌ها با ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی ‌می‌توانند این بیمه‌نامه را خریداری کنند.
  • خانم‌هایی که حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن دارند. (برای معلولان عادی)
  • افرادی که دارای سن ۴۲ برای مشمولیت قانون کار با حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشند.
  • خانم‌هایی که دارای ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب و در شرایط سخت و زیان آور مشغول به کار هستند.

همچنین دو نکته برای بانوان با شرایط ۵۵ سال وجود دارد که به شرح زیر است:

  • خانم‌ها با ۵۵ سال سن و سابقه پرداخت بیمه بین ۱۰ الی ۲۰ سال ‌می‌توانند درخواست بازنشستگی داشته باشند، اما در نظر بگیرید که مشمول پرداخت ۳۰ روز کامل مستمری نخواهند بود و با توجه به سنوات و مستمری می‌توانند بین ۱۰ تا ۲۰ روز را به عنوان دریافتی داشته باشند.
  • خانم‌ها با ۵۵ سال سن و سابقه زیر ۱۰ سال می‌توانند با پرداخت حق بیمه سال‌های باقی‌ مانده تا ۱۰ سال، شرایط بازنشستگی را برای دریافتی ۱۰ روز فراهم کنند.

به طور کلی بهتر است، اگر مشمول شرایط بیمه زنان خانه دار هستید، این بیمه نامه را خریداری کنید و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. همچنین در صورت هرگونه ابهام درباره این بیمه نامه به مجله سایت بیمه دات کام مراجعه کنید و از مطالب این کارگزاری آنلاین خرید بیمه به سوالات خود پاسخ دهید.

بدون نظر

ورود