ماجرای حکم اعدام سامان صیدی و مرگ هستی حسین پناهی چیست؟

ماجرای حکم اعدام سامان صیدی و مرگ هستی حسین پناهی چیست؟

یکی از افرادی که در دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان اعتراضات اخیر حضور داشت، سامان صیدی، رپر کُرد بود که در روزهای گذشته در فضای مجازی ادعا شد به اعدام محکوم شده است، این ادعا اما واکنش خبرگزاری میزان، رسانه رسمی قوه قضاییه را در پی داشته است.

سامان صیدی معروف به سامان یاسین، خواننده ی رپ اهل کرمانشاه است که آثاری با مضامین سیاسی – اجتماعی دارد. گفته شده او اوایل مهر ماه به دلیل شرکت در اعتراضات بازداشت شده است.

در اولین جلسه ی دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان اعتراضات اخیر که روز ۷ آبان با ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، اتهام سامان صیدی، محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور عنوان شد. پس از اعلام این خبر، برخی در فضای مجازی مدعی شدند این رپر کُرد به اعدام محکوم شده است.

خبرگزاری میزان، رسانه رسمی قوه قضاییه در واکنش به این ادعا نوشت:

در روزهای اخیر، نام فردی در فضای مجازی مطرح شده است که ادعا شده این فرد نیز به اعدام محکوم شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، این فرد نیز یکی از متهمانی است که همراه با محمد قبادلو در جلسه دادگاه ۷ آبان حضور داشته است.

نام این فرد، سامان صیدی است، فرزند تیمور. وی به محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور متهم است.

در بخشی از جلسه دادگاه، قاضی از متهم صیدی در مورد سلاح کلت کمری که در اختیار وی بود، سوال کرد که این سلاح را از کجا آورده و در حال حاضر در چه محلی است که متهم گفت: سلاح برای من نبوده و الان هم نمیدانم کجاست چون آن را از پنجره به بیرون پرت کردم.

قاضی گفت: چرا اسلحه را از پنجره به بیرون پرتاب کردی؟

متهم صیدی گفت: به من گفتند که اگر ماموران بیایند شاید برای تو دردسر شود و من هم اسلحه را به بیرون پرتاب کردم.

رسانه‌های ضد انقلاب با عنوان اینکه سامان صیدی یک هنرمند است و صرفا در اعتراضات شرکت کرده و به اعدام محکوم شده است به گونه‌ای خبرسازی کرده‌اند که انگار متهم بی گناه بوده و صرفا به عنوان یک معترض در اغتشاشات اخیر شرکت کرده و برای او حکم صادر شده و حکم هم قطعی است.

این در حالی است که متهم صیدی همراه خود سلاح گرم داشته و تیراندازی هم کرده است. همچنین این پرونده همچنان مفتوح بوده و حکمی در خصوص آن صادر نشده است.

ماجرای هستی حسین پناهی چیست؟

یکی دیگر از نام هایی که این روزها در اخبار مربوط به اعتراضات اخیر به چشم می خورد، هستی حسین پناهی است، دانش آموز ۱۶ ساله ی اهل کردستان که در فضای مجازی ادعا شده به دست مأمورین مجروح شده و حالا در کما به سر می برد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس کل دادگستری استان کردستان، حسین حسینی، توضیحاتی درخصوص ادعاهای مطرح شده درباره ی این دختر دانش آموز ارائه کرده است.

این خبرگزاری نوشته:

رئیس کل دادگستری استان کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین حسینی درباره کشته شدن یک دختر ۱۶ ساله در دهگلان استان کردستان اظهار کرد: رسانه‌های ضدانقلاب با انتشار اخبار کذب و دروغ برای دعوت از مردم برای تجمع و اغتشاش، درصدد ایجاد ناامنی در جامعه هستند و در جدیدترین مورد خبرسازی خود در استان کردستان مدعی شدند دختر دهگلانی توسط مامورین مجروح شده و به کما رفته است.

وی تصریح کرد: در پی انتشار این ادعا در فضای مجازی موضوع در دستور کار اولویت دار دادگستری استان قرار گرفت و طبق تحقیقات مشخص شد خانم هستی حسین پناهی ۱۶ ساله و اهل روستای قوری چیا از توابع دهگلان استان کردستان است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان در تشریح اتفاق صورت گرفته برای هستی حسین‌پناهی بیان کرد: دانش آموز مورد اشاره روز چهارشنبه مورخ ۱۸ آبان ماه از دبیرستان محل تحصیل خود در دهگلان به قصد عزیمت به منزل در روستای قوری چیا سوار مینی بوس سرویس مدرسه خاتم الانبیاء دهگلان شده و در مسیر برگشت به منزل، با وجود ممانعت همکلاسی‌‎ها و راننده سرویس، این فرد خودش را از مینی بوس به پایین پرت می‌کند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی با اعلام اینکه هم اکنون حال عمومی این دختر دهگلانی مساعد گزارش شده است، گفت: در بیمارستان کوثر سنندج اقدامات درمانی لازم روی خانم حسین پناهی انجام شده است.

وی افزود: در همین مورد پرونده‌ای در دادگستری استان کردستان تشکیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز در رابطه با ماجرای هستی حسین پناهی نوشته:

گزارش‌ها حاکی است ظهر روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه سرویس دبیرستان متوسطه اول خاتم الانبیا دهگلان، حوالی ساعت ۱۳ به سمت روستای قروچای در حرکت بوده است تا دانش آموزان این روستا را به منزل برساند.

در همین حین و در مسیر روستا، “هستی حسین پناهی” که به گفته دوستانش در آن روز از وضعیت روحی خوبی برخوردار نبوده است، درب مینی بوس را باز کرده و خود را به بیرون پرتاب می‌کند که در اثر آن دچار مصدومیت شده و به بیمارستان دهگلان انتقال می‌یابد.

در بیمارستان دهگلان نیز با توجه به وخامت حال وی و بر اساس دستورالعمل‌های امداد و درمان، درخواست اورژانس هوایی شده و هستی حسین پناهی از طریق بالگرد به بیمارستان کوثر سنندج انتقال یافت.

سوپروایزر بالینی بیمارستان کوثر روز پنجشنبه در این ارتباط به خبرنگاران گفت: بیمار بعد از افتادن از ماشین در مسیر دهگلان به روستای قروچای، دچار خونریزی مغزی و افت هوشیاری می‌شود که با توجه به حساسیت وضعیت بیمار، با امداد هوایی به سنندج منتقل می‌شود.

آرام نزاکتی افزود: در هر جایی که اتفاق و حادثه‌ای می‌افتد فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی، به محل حادثه مراجعه و بیمار را به یک مرکز درمانی منتقل می‌کنند و بعد از ثبات وضعیت او را به مرکز درمانی مجهزتر منتقل می‌کنند.

او ادامه داد: خانم حسین پناهی نیز بعد از ثبات وضعیت در مرکز درمانی دهگلان، با امداد هوایی به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شد.

نزاکتی افزود: موقعی از امداد هوایی استفاده می‌شود که زمان طلایی برای مریض لحاظ شود و حضور او در ساعات اولیه حادثه در مرکز درمانی پیشرفته حائز اهمیت باشد.

سوپروایزر بالینی بیمارستان کوثر افزود: بیمار بعد از انتقال به این مرکز درمانی، تحت نظر سرویس مغز و اعصاب و جراحی و سی تی اسکن قرار گرفت.

نزاکتی اضافه کرد: این بیمار در حال حاضر تحت دستگاه تهویه مکانیکی است و برای اقدامات ثانوی به بخش آی سی یو منتقل شد که وضعیت هموداینامیک از نظر قلبی و تنفسی ثابت است و تغییر چندانی نداشته است.

دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • همشونو اعدام کنین آبان ۲۳, ۱۴۰۱

    من یه فرد بی طرفم.
    همین اغتشاشگرا و اشوبگرا کتکم زدن. شیشه پرایدمو شکوندن. سرنج و اکلیل انداختن داخل حیاط موتورسیکلت همسایه اتیش گرفت.
    قدیما تو محلمون یه زورگو یه یاغی یه لات داشتیم. دختر ۱۲ ساله با جیغ و فریاد از خونش فرار کرد. روز بعد کلانتری. بعدم شلاق بهش زدن چون هنوز تجاوز نکرده بود. این اشغال کثافت با همین شلاق رفته سوئد اونجا شده پناهنده سیاسی.
    اینام همینن.
    همشونو اعدام کنین بره

    • حامد آبان ۲۴, ۱۴۰۱

      تو بی طرفی؟!
      اون استخونی که جلوت انداختن تو گلوت گیر نمیکنه؟!
      اشوبگرا چرا کتکت زدن؟؟
      بر فرض که موتور همسایه رو آتیش زدن و توی بی ارزشو کتک زدن همرو اعدام کنن بره؟
      حالت از خودت بهم نمیخوره؟

      • عسل آذر ۱۱, ۱۴۰۱

        حامد جون خونت رو کثیف نکن داداشم. واقعیت رو گفته اگه به مذاقت تلخه مشکل واقعیت نیس باید کامت رو علاج کنی. این جماعت اغتشاشی با این رفتارهاشون جای هیچ دفاعی نگذاشتن. هنوز سرت نیومده بفهمی چه جانوارانی هستن.جهت آنتن خونت رو عوض کن….

    • سلام دی ۷, ۱۴۰۱

      اغتشاشگرجایی میان مردم نداره مردم احتیاج ب آرامش دارن اونایی ک طرف اغتشاشات رامیگیرن ی مشت بیکاروعلافن ک چشم ب جیب دولت دارن

  • حامد آذر ۲۵, ۱۴۰۱

    بی صبرانه منتظر اجرای حکم هستیم.