کدام فرماندهان سپاه در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه به شهادت رسیدند؟

کدام فرماندهان سپاه در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه به شهادت رسیدند؟

دیروز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه که در کنار سفارت ایران در این کشور واقع شده، هدف حمله ی موشکی جنگنده های اسرائیل قرار گرفت و به طور کامل تخریب شد. هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان این حمله ی هوایی اعلام نشده اما تاکنون شهادت ۳ تن از فرماندهان ارشد شاخه ی سوریه و لبنان نیروی قدس سپاه پاسداران، که در زمان حمله در ساختمان کنسولگری حضور داشتند، به تأیید رسیده است.

اسرائیل کنسولگری سوریه

حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مقابل سفارت ایران با بیان اینکه در جریان حمله ی هوایی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بین پنج تا ۷ نفر به شهادت رسیده‌اند، گفت: «در حال حاضر نمی‌توانم آمار دقیقی در مورد تعداد شهدا اعلام کنم و تا زمان پایان آواربرداری باید صبر کنیم تا آمار دقیق به دست آید».

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه «ساختمان کنسولگری ایران در دمشق توسط جنگنده‌های اف-۳۵ و با ۶ موشک مورد حمله قرار گرفته است»، ادامه داد: «من در محل کار خودم در سفارت بودم و از اتاق خودم دیدم که به ساختمان خسارت وارد شد. اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی علیه دیپلمات‌ها اقدام به جرم و جنایت می‌کند و تاکنون این رژیم جرم و جنایت زیادی علیه دیپلمات‌ها انجام داده است».

اسرائیل کنسولگری سوریه

اسرائیل کنسولگری سوریه

اکبری اعلام کرد: «در جریان این حمله تعدادی از همکاران ما و مستشاران نظامی که در ساختمان حضور داشتند به شهادت رسیدند که اسامی آن‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم».

سفیر ایران در ادامه و در پاسخ به سوال‌ها تاکید کرد که در حال حاضر نمی‌تواند آمار دقیقی از تعداد شهدای این حمله تروریستی اعلام کند و باید تا پایان آواربرداری در این زمینه صبر کرد.

اکبری تصریح کرد: «۲ نفر از کسانی که مسوولیت حفاظت از سفارت را برعهده داشتند نیز در این حمله تروریستی شهید شدند».

از سویی دیگر، رسانه ی «اسرائیل هیوم» درباره ی این حمله ادعا کرده است که نیروی هوایی اسرائیل به دنبال ترور یک مقام ارشد ایرانی در دمشق بوده است. با این حال، یک رسانه ی عبری دیگر مدعی شده هدف ترور در دمشق یکی از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین بوده که در زمان حمله جهت شرکت در یک جلسه در ساختمان کنسولگری ایران حضور داشته است.

اسرائیل کنسولگری سوریه

اسرائیل کنسولگری سوریه

اسامی فرماندهان سپاه شهید شده در حمله ی هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه

به نقل از کانال سپاه پاسداران، اسامی و مناصب ۳ فرمانده سپاه شهید شده در حمله ی اسرائیل به کنسولگری ایران به این شرح است:

۱- سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان.

۲- سرتیپ حسین امان اللهی، رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان.

۳- سرلشکر محمدهادی حاج رحیمی، دوست صمیمی و جانشین زاهدی، همچنین از شاخه سوریه و لبنان نیروی قدس سپاه پاسداران.

همچنین روابط عمومی کل سپاه روز گذشته در اطلاعیه‌ای ضمن تأیید خبر شهادت محمدرضا زاهدی، محمد هادی حاج رحیمی و حسین امان اللهی، از شهادت ۴ تن از مستشاران و افسران همراه آنان خبر داد که اسامی آن ها به این شرح است: شهید سید مهدی جلالتی، شهید محسن صداقت، شهید علی آقا بابایی و شهیدسید علی صالحی روزبهانی.

سردار محمدرضا زاهدی کیست؟

اسرائیل کنسولگری سوریه

سردار محمدرضا زاهدی (معروف به حسن مهدوی) متولد ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در اصفهان، در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ تحمیلی از فرماندهان میانی سپاه بود و فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت.

وی در فاصله سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بود.

سردار زاهدی در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود.

تصویری از سردار شهید زاهدی در کنار سردار قاآنی

اسرائیل کنسولگری سوریه

اسرائیل کنسولگری سوریه

اسرائیل کنسولگری سوریه

اسرائیل کنسولگری سوریه

وی از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارالله نیز شد و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت.

سردار زاهدی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود.

شبکه ۱۴ اسرائیل، پیش از این لااقل در دو گزارش مجزا، رسماً اعلام کرده بود که سردار محمدرضا زاهدی یکی از اهداف اصلی ترور این رژیم است.

سردار محمدهادی حاج رحیمی کیست؟

اسرائیل کنسولگری سوریه
تصویری از شهید حاجی رحیمی (سمت چپ) در کنار شهید حسن ایرلو

سردار محمدهادی حاج رحیمی، معاون سردار زاهدی که نیز جزء شهدای این حمله قرار دارد، پیش از این، معاون هماهنگ کننده نیروی قدس بوده است.

یک نظر

ورود

  • مهدی فروردین ۱۵, ۱۴۰۳

    مرگ بر اسرائیل لکه ننگ بشریت #انتقام_سخت