تتر (USDT)؛ نسل اول ارزهای پایدار (stable coin) با قیمت ثابت

تتر (USDT)؛ نسل اول ارزهای پایدار (stable coin) با قیمت ثابت

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ارزهای پایدار یا استیبل کوین­ها یا ارز دیجیتال پایدار یا ارز دیجیتال ثابت همگی به یک نوع ارز اشاره دارند که نقش ارزهای ایمن را در فضای معاملات دیجیتال بر عهده دارد. این دسته رمز ارزها در زمان نوسانات شدید بازار این توانایی را دارند تا با تبدیل سایر رمز ارزها، سود را ذخیره کرده و از ضرر و زیان هم پیشگیری کنند.

گفتنی است که ارز استیبل کوین به ابزار مالی یا کالای دیگر مرتبط است و به دنبال هدف اصلی خود که ارائه جایگزین برای رمز ارزهای دارای نوسانات شدید است، در بازار فعالیت دارد. از جمله این رمز ارزها بیت کوین است. در این مطلب قصد داریم تا در مورد نسل اول ارزهای پایدار صحبت کنیم که یکی از آنها تتر است.

در مورد استیبل کوین ها بیشتر بدانید

در مورد استیبل کوین ها بیشتر بدانید

استیبل کوین متکی به پشتوانه­ای مالی است. این پشتوانه­ها با هم متفاوت بوده و به همین جهت هم باعث شده­اند تا ارزهای دیجیتال در گونه­های مختلف تقسیم­بندی شوند. این گونه­های مختلف در دوسته متمرکز و غیر متمرکز قابل تقسیم­بندی هستند. هر کدام از آنها هم در دسته­های دیگر تقسیم­بندی شده­اند که در این مقاله مجال صحبت در مورد آنها وجود ندارد.

نسل اول ارزهای پایدار کدام ارز است؟

نسل اول ارزهای پایدار، رمز ارز تتر است. هدف از عرضه تتر، ارائه یک نوع ارز دیجیتال بر مبنای بلاک چین بوده است که از نوسانات قیمت به دور باشد.

پشتوانه این رمز ارز واحد پولی آمریکا یعنی دلار است. این در حالی است که دیگر ارزهای پایدار منجمله Bit USD و Nu Bits به یک الگوریتم وابسته­ بودند. باید دانست که ارزهای با ثبات برای ثابت نگه داشتن قیمت خود از یک شیوه بدون نیاز به پشتوانه فیات استفاده می­کردند.

ارز پایدار تتر وابسته به یک بلاک چین خصوصی است. هدف از ایجاد این ارز، بهبود بخشیدن به زمان پرداخت و فرآیندهای مربوط به پرداخت درون موسسات مالی است.

نسل دوم ارزهای پایدار

نسل دوم این نوع ارزهای موسوم به ارزهای پایدار منجمله USD Coin، True USD و Dai برای افزایش میزان شفافیت عمل در مقایسه با ارزهای پایدار نسل اول شکل گرفتند. برخی از آنها در رده بهترین ارز دیجیتال ارزان هم قرار دارند.

منظور از افزایش شفافیت، منتشر کردن مسائل حسابرسی مرتبط با ارزهای با ثبات دیجیتال است که بوسیله یک حساب بانکی مورد پشتیبانی قرار می­گیرند. همینطور یک روال پشتوانه­ای آشکارتر برای ارزهای پایداری که پشتوانه آنها حساب بانکی و دلار نیست.

به این ترتیب شاید بتوان مدعی شد که JPM COIN عنوان پیشرو نسل سوم ارزهای دیجیتال باشد. ضمن این که بخشی خاص از بازار منجمله موسسات مالی را به عنوان هدف در نظر گرفته است.

تتر مهمترین ارز پایدار

تتر با سایر رمز ارزهای موجود در بازار از جمله با بیت کوین دارای تفاوت­های اساسی است چرا که تتر در دسته استیبل کوین­ها قرار دارد. از آنجایی که تغییر در ارزش پشتوانه تتر و سایر استیبل کوین­ها روی آنها هیچ اثری ندارد، آنها را ارزهای باثبات می­گویند.

در مورد استیبل کوین ها بیشتر بدانید

تتر تنها رمز ارز پایدار این عرصه نیست بلکه قدرتمندترین آنها به شمار می­رود؛ تتر همیشه در ردههای بالای ارزهای پایدار جهان قرار دارد.

USDT برای نخستین بار توسط ریو کالینز، بروک پیرس و کریگ راه­اندازی شد. تولید این رمز ارز به سختی تولید بیت کوین نیست و عرضه آن هم محدودیتی ندارد. فرایندی موسوم به ماینینگ یا فرایند استخراج برای بیت کوین معنایی ندارد چرا که تولید آن از طرف یک نهاد متمرکز است.

گفته می­شود که به ازای هر تتر ۱ دلار آمریکا تحت عنوان پشتوانه در بانک ذخیره می­شود. البته این ادعا توسط برخی به چالش کشیده شده و گفته­اند که تتر فاقد پشتوانه است و دلاری در بانک به عنوان پشتوانه آن ذخیره نشده است!

جالب است بدانید که هر چه تقاضا برای دریافت تتر بیشتر باشد، عرضه آن هم به همان اندازه صورت می­گیرد و برخلاف سایر رمز ارزها از جمله بیت کوین محدودیتی در عرضه ندارد. همچنین تبدیل تتر هم کار چندان مشکلی نبوده و به این دلیل رمز ارز محبوب دنیا به شمار می­رود.

معرفی انواع تتر

به این علت که تتر نوعی توکن محسوب می­شود و دارای بلاک چین اختصاصی نیست، پیاده­سازی آن روی بلاک چین­های مختلف صورت می­گیرد. در آغاز USDT کار خود را بر روی بلاک چین بیت کوین استارت زد اما امروزه بر روی بلاک چین­های مختلف قابل دسترسی است. در ادامه به مهمترین بلاک چین­ها که تتر روی آن پیاده می­شود، اشاره شده است:

  • USDT ERC20 یکی از این انواع مختلف است که بر مبنای بلاک چین اتریوم است.
  • USDT TRON نوعی دیگر است که بر بلاک چین بیت کوین مبتنی است.
  • USDT Omni بر بلاک چین ترون مبتنی است.

گفتنی است که تتر بر روی بلاک چین الگوراند، ایاس، بایننس اسمارت چین و… هم سوار است. هر کدام از این بلاک چین­ها هم دارای فرمت خاص خود برای آدرس رمز ارز مورد نظر هستند. بنابراین باید حتما در زمان انتقال به نوع شبکه دقت لازم را داشته باشید. چنانچه تتر را به فرمت یا آدرس اشتباه منتقل کنید، کل داریی شما از بین می­رود. پس لازم است که فرمت شبکه مبدا و مقصد را به صورت دقیق چک کنید.

در مورد استیبل کوین ها بیشتر بدانید

سخن آخر

تتر یکی از رمز ارزهایی است که پشتوانه آن دلار آمریکا است؛ هر چند در این مورد شک و شبهاتی را شکل دادند اما همچنان ادعا بر آن است که دلار پشتوانه تتر است.

تتر را رمز ارز پایدار گفته­اند چرا که از نوسانات شدید بازار تاثیرپذیر نیست و بنابراین از متضرر شدن سرمایه­گذران پیشگیری می­کند. تتر بر روی بلاک چین­های مختلفی مبتنی است که در این مقاله به آنها اشاره شده است.

سوالات متداول

اگر در مورد بحث حاضر که به تتر و استیبل کوین­ها مربوط است، سوالی در ذهن دارید پیشنهاد می­کنیم که در ادامه همراه ما باشد چرا که سعی شده تا به رایج­ترین پرسش­­ها پاسخ داده شود.

تفاوت تتر با دلار در چیست؟

گفته شده که ارزش تتر برابر با یک دلار است ولی تفاوت آنها در این مسئله است که تراکنش­های رمز ارز تتر روی بلاک چین و به شکل غیرمتمرکز انجام می­گیرد. فقط تولید و توزیع آن به شکل متمرکز انجام می­گیرد.

آیا انواع تتر به یکدیگر قابل تبدیل هستند؟

انواع تتر قابلیت تبدیل به همدیگر را دارند فقط باید در زمان انتقال شبکه مبدا و مقصد همانند هم باشند. مثلا چنانچه شما تتر را بر روی شبکه­ای دیگر، مثلا بر روی ترون به آدرس Tether بر روی شبکه اتریوم منتقل کنید، سرمایه خود را بر باد داده­اید.

آیا تتر امن است؟

واقعیت آن است که پاسخی قطعی برای این پرسش وجود ندارد. همین عامل هم باعث شده تا این ارز دیجیتال پایدار به رده بالاتری صعود نکند. اما باید به یاد داشته باشید که تتر بر مبنای بلاک چین است و به همین علت هم از همه مزایای بلاک چین برخوردار است.

بدون نظر

ورود