معرفی یک گزینه پرحاشیه برای تصدی وزارت راه و شهرسازی؛ با مهرداد بذرپاش آشنا شوید

معرفی یک گزینه پرحاشیه برای تصدی وزارت راه و شهرسازی؛ با مهرداد بذرپاش آشنا شوید

به دنبال استعفای رستم قاسمی، وزیر پیشین راه و شهرسازی، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، روز گذشته در توییتر خود اعلام کرد مهرداد بذرپاش به‌ عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی خواهد شد، چهره‌ ای نزدیک به محمود احمدی‌ نژاد که از ابتدای فعالیت سیاسی‌ اش نام وی با حاشیه عجین بوده و یکی از پرتکرارترین نام‌ هایی است که از جبهه اصولگرایی به عنوان یک مدیر اصولگرا شنیده می‌ شود. مهرداد بذرپاش با ۴۲ سال سن در حال حاضر رئیس دیوان محاسبات کشور است.

با رسیدن سید ابراهیم رئیسی به ریاست دولت سیزدهم، با توجه به ارتباط خوب مهرداد بذرپاش با محمد مخبر، معاون اول دولت، در سه مقطع نام بذرپاش به عنوان گزینه حضور در هیئت دولت به عنوان وزیر مطرح شده است. به عبارت دیگر جز گمانه‌زنی پیش از تشکیل دولت، هر بار وزارتخانه‌ای بدون وزیر شده، فارغ از اینکه تخصص مهرداد بذرپاش چیست، نام او به عنوان گزینه احتمالی وزارت به میان آمده و البته در سومین مقطع جدی‌تر از قبل هم شده است.

اولین بار پس از معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت، برخی تحلیل‌ها حکایت از این داشت که مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی خواهد شد؛ گمانه‌ای که صورت نگرفت و نام او در لیست وزرای معرفی‌شده به دولت قرار نگرفت. اما پس از پایان کار حجت‌الله عبدالملکی در وزارت کار و رفاه اجتماعی، یکبار دیگر سمت‌وسوی گمانه‌زنی‌ها به طرف مهرداد بذرپاش به‌عنوان وزیر احتمالی رفت، اما خبری از معرفی به مجلس نبود.

حالا با دومین تغییر کابینه ابراهیم رئیسی و به‌دنبال استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی، یک‌ بار دیگر نام مهرداد بذرپاش به عنوان نامزد حضور در کابینه مطرح شده است و البته این‌ بار مقامی رسمی او را کاندیدای کسب عنوان وزارت معرفی کرده است.

اواخر آبان ماه امسال، مجتبی توانگر، نماینده مجلس در واکنشی تند به شایعات درباره حضور مهرداد بذرپاش در کابینه دولت نوشت:

هر وزارتخانه ای که احتمال تغییر آن می رود این آقای همه جا گزینه از طریق یکی از معاونین به رییس جمهور برای تصاحب آن کرسی فشار می آورد.

آقای مهندس! مگر چقدر توانایی دارید که هم می توانی شهردار شوید هم وزیر راه هم وزیر صمت هم وزیر رفاه؟

برادر من! چرا این قدر ولع قدرت داری؟

بیوگرافی مهرداد بذرپاش

او که متولد ۱۳۵۹ و فرزند شهید منصور بذرپاش است، در دانشگاه صنعتی شریف و در گرایش تولید صنعتی، مدرک کارشناسی صنایع را گرفته، کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت اجرایی گرایش برنامه‌ریزی استراتژیک در دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده و در همان دانشگاه دکترای مدیریت تکنولوژی گرفته و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما است.

وی در دوران دانشجویی به عنوان رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بسیار خبرساز بود و حتی روایت‌هایی از برخوردهای فیزیکی وی با دیگر دانشجویان مطرح است.

با پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات ۹ اسفند ۱۳۸۱ شورای شهر تهران و انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران در سال، بذرپاش زمانی که تنها ۲۲ سال داشت، از سوی احمدی نژاد به عنوان مشاور جوان شهردار تهران انتخاب شد؛ عنوانی که تا پایان دوره حضور احمدی‌نژاد در شهرداری تهران همراه بذرپاش بود. وی البته همزمان ریاست فرهنگسرای خاوران را نیز در اختیار داشت و با رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴، فعال ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد شد و همزمان با پایان دوره شهرداری احمدی‌نژاد، پست‌هایش در شهرداری تهران را تحویل داد.

پس از رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری، بذرپاش در سال ۱۳۸۵ و در سودای رسیدن به شهرداری تهران کاندیدای نمایندگی شورای شهر تهران شد اما در آرزوی خود ناکام ماند.

مهرداد بذرپاش در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ابتدا از سوی وی به عنوان مشاور رئیس‌جمهوری معرفی و پس از آن در فروردین ۱۳۸۶ با حکم احمد قلعه‌بانی مدیرعامل وقت سایپا به عنوان مدیرعامل شرکت پارس خودرو منصوب شد و تنها چند ماه بعد و در بهمن ۱۳۸۶ در حالی که تنها ۲۸ سال سن داشت به عنوان مدیرعامل سایپا جای احمد قلعه‌بانی را گرفت و تا سال ۱۳۸۸ در این سمت حضور داشت.

مدیریت بذرپاش در پارس خودرو و سایپا منتقدان فراوانی داشت. ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی در دوران مدیریت سایپا نیز که البته با تکذیب بذرپاش و حتی تهدید به شکایت رسانه مطرح‌کننده آن مواجه شد، از دیگر مواردی است که بر حاشیه‌های این چهره اصولگرا می‌افزاید. در گزارشی که در سال ۹۵ منتشر شد ادعا شد طبق صورت‌های مالی گروه خودروسازی سایپا، بذرپاش همراه با چهار عضو دیگر هیئت‌مدیره طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌ بودند.

با روی کار آمدن دولت دوم احمدی‌نژاد، این مدیر خبرساز که مانند رئیس‌جمهوری وقت، گاه اظهار نظرهایش مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، به دولت دهم رفت و در دوم مرداد ۱۳۸۸ از سوی احمدی‌نژاد به عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان انتخاب شد، اما حضور او در ریاست این سازمان چندان طولانی نبود.

با زمزمه‌های تلاش احمدی‌نژاد برای انحلال سازمان ملی جوانان و همچنین اختلاف‌نظر بذرپاش با رئیس دولت وقت بر سر اسفندیار رحیم‌مشایی در جلسه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ دولت، وی از سوی احمدی‌نژاد از این سمت برکنار شد. البته پس از صدور حکم برکناری، بذرپاش حکم جدیدی از احمدی‌نژاد گرفت و به‌عنوان مشاور اجتماعی منصوب شد.

پس از پایان کار در دولت، مهرداد بذرپاش هر چند حامی اصلی خود یعنی محمود احمدی‌نژاد را از دست داده بود، اما در همان دوران حضور در پارس‌خودرو، سایپا و سازمان ملی جوانان، ارتباط خوبی با بدنه اصول‌گرایان برقرار کرد؛ به گونه‌ای که یازدهم بهمن ۸۹ به عنوان قائم‌مقام بنیاد تعاون سپاه معرفی شد و در همان حال در انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام کرد.

بذرپاش در انتخابات ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ مجلس نهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات کاندیدا شد و با کسب با ۳۵۱ هزار و ۵۲۵ رای به عنوان نفر بیستم تهران به دور دوم راه یافت و در مرحله دوم توانست به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شود. او در مجلس نهم از سوی نمایندگان به عنوان عضو هیئت رئیسه انتخاب شد.

بذرپاش در همان دوره حضور در مجلس، از رئیس صداوسیما حکم گرفت و با حکم محمد سرافراز به عنوان «دبیر قرارگاه تخصصی ماهواره» منصوب شد.

پیشروی سیاسی بذرپاش با حضور در مجلس نهم به‌گونه‌ای ادامه یافت که حتی در مقطعی از او به عنوان نامزد احتمالی اصول‌گرایان در انتخابات سال ۹۶ نام برده می‌شد و حتی سودای ریاست‌جمهوری را تا میدان فاطمی هم پیش برد، اما درحالی‌که به نظر می‌رسید برای ثبت‌نام راهی ساختمان وزارت کشور شده است، در برابر خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که به نفع نیرو‌های انقلاب از حضور در انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری انصراف داده است.

اما پس از انصراف، حکم جدیدی برای مهرداد بذرپاش در نظر گرفته شد و او که پیش از این مهره محبوب محمود احمدی‌نژاد بود، در لیست نزدیکان محمد مخبر قرار گرفت و طی سه سال دو حکم از رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام دریافت کرد. او در سال ۹۶ رئیس هیئت‌مدیره بنیاد احسان شد و در سال ۹۹ به مدیرعاملی بنیاد برکت رسید.

با زمزمه‌های احتمال انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات کشور در سال ۹۹، برخی از افراد انتقاداتی را به این تصمیم وارد کردند.

یکی از دلایل انتقادها نسبت به انتخاب او به عنوان رئیس دیوان محاسبات، نداشتن سوابق تحصیلی مرتبط با این جایگاه بود.

احمد توکلی نماینده ادوار مجلس و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم به انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات اعتراض کرد. وی در این نامه تاکید کرد که «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد؛ در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد». توکلی، بذرپاش را به «سابقه‌تراشی» متهم کرد. الیاس نادران نماینده ادوار مجلس نیز مدعی شد بذرپاش برای کسب عنوان ریاست و برای فراهم کردن ۲۰ سال سابقه کار، دست به جعل مدرک زده است. درمورد بذرپاش همچنین ادعاهایی درباره استفاده وی از بورسیه غیرقانونی برای ادامه تحصیلات مطرح شده است که البته با پیگیری رسمی منجر به نتیجه هم مواجه نشده است.

به هر صورت و با وجود مخالفت‌های زیاد، مهرداد بذرپاش به صندلی ریاست دیوان محاسبات تکیه زد. حواشی انتخاب بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات نشان داد او در بدنه اصولگرایی علاوه بر حامیان بزرگ، منتقدان جدی نیز دارد.

عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از دیگر مسئولیت‌هایی است که بذرپاش بر عهده داشته است.

مهرداد بذرپاش همچنین مدیرمسئولی روزنامه اصولگرای «وطن امروز» را بر عهده دارد که با تیترها و برخی گزارش‌های جنجالی خود خبرساز می شود. این روزنامه به خصوص با روی کار آمدن دولت حسن روحانی مواضع تندی علیه رئیس‌جمهوری، وزرا و البته اصلاح‌طلبان اتخاذ کرد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود