از کشف عتیقه های ۳۵۰۰ ساله تا ثبت ملی میدان بهارستان

جدیدترین خبرها از گردشگری ایران

از کشف عتیقه های ۳۵۰۰ ساله تا ثبت ملی میدان بهارستان

میدان بهارستان، ثبت ملی شد

خبر اول این که هم زمان با ۱۴ مرداد، روز ملی مشروطه، میدان بهارستان تهران به عنوان مکانی که نتیجه انقلاب مشروطه در آن رقم خورد، در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

2-w900-h600

میدان بهارستان یکی از قدیمی‌ترین میدان‌ها و محله‌های تهران است که از جنوب به محله سرچشمه، از شمال به دروازه شمیران و خیابان بهارستان، از غرب به خیابان جمهوری اسلامی (شاه‌آباد سابق) و چهارراه سیدعلی و از شرق به خیابان مجاهدین اسلام (ژاله سابق) و میدان شهدا محدود می‌شود. میدان بهارستان به خاطر وقوع رویدادهای تاریخی مهم به خصوص در دوران مشروطه یکی از مکان های تاریخی مهم کشورمان محسوب می‌شود.

3-w900-h600

میدان بهارستان، هم چون میدان مشق و میدان آزادی، از مهم ترین میادین پایتخت به شمار می رود که نقش زیادی در تحولات تاریخ سیاسی معاصر ایران ایفا کردند.

عتیقه های ۳۵۰۰ ساله در تالش کشف و ضبط شد

4-w900-h600

فرمانده انتظامی شهرستان تالش از کشف ۹۴ قلم شی عتیقه متعلق به هزاره اول قبل ازمیلاد مسیح خبر داد.

چندی پیش در پی دریافت گزارشات مردمی مبنی بر نگهداری اقلام عتیقه توسط چند نفر در شهرستان تالش، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت و کارآگاهان پلیس آگاهی با تحقیقات نامحسوس از صحت و سقم موضوع اطمینان حاصل کرده و پس از اخذ دستور قضایی اقدام به تشکیل تیم عملیاتی کردند.

مأموران پس از هماهنگی با مقام قضایی و اخذ مجوزهای لازم در یک عملیات غافلگیرانه سه نفر از قاچاقچیان را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. در بررسی از محل اختفای قاچاقچیان، ۹۴ قلم شیء عتیقه اعم از هشت عدد سر نیزه مفرغی، چهار کاسه مفرغی، ۳۳ قلم شیء مدور و سکه مفرغی اسلامی از نوع فلز روی کشف شد.

5-w900-h600

فرهنگ سازی برای تعامل بهتر  مردم با سازمان میراث و ناجا جهت اعلام موارد قاچاق میراث فرهنگی ایران، تکریم میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران را در پی خواهد داشت.

سفال های ۶۵۰۰ ساله در کرمانشاه کشف شد

6-w900-h600

درباره کشف آثار باستانی ایران، خبر بعدی این که سفال هایی متعلق به ۶۵۰۰ سال پیش در استان باستانی و تاریخی کرمانشاه کشف شد.

کشف سفال‌های متعلق به ۶۵۰۰ سال پیش در هرسین کرمانشاه، حاکی از احتمال حضور انسان در این منطقه از هزاره چهارم پیش از میلاد است.

«مهدی رهبر»، سرپرست هیأت نظارت، مشاوره و گمانه‌زنی موردی «پارک تاریخی هَرسین» با بیان اینکه «هرسینِ کرمانشاه از ۶۵۰۰ سال پیش زیستگاه انسان بوده است» گفت: از لابلای لایه‌های به‌هم‌ریخته، قطعاتی از سفال‌های پیش از تاریخ (حدود هزاره چهارم پیش از میلاد)، سفال‌های خاص دوره اشکانی و نیز سفال‌های دوره‌های مختلف اسلامی که نشانه حضور انسان از هزاره چهارم قبل از میلاد تا قرن حاضر در این مکان بود به دست آمده است.

همچنین تعدادی ابزار سنگی دوره پیش از تاریخ نیز از یافته‌های این گمانه‌ها بود. همچنین گمانه‌زنی به منظور شناخت آثار باستانی در محوطه «پارک سراب هرسین» با وجود محدودیت‌هایی از قبیل وجود درختان انبوه و عبور کابل‌های برق و لوله‌گذاری برای انتقال آب در ۲۰ گمانه آزمایشی در ابعاد مختلف تا خاک بکر به اجرا درآمده است. همچنین با توجه به دخل و تصرفاتی از قبیل خاکبرداری، خاکریزی و کند و کاوهای مختلف صورت گرفته، اصل بناها از بین رفته‌اند

برای مشاهده تاریخ سفال های ایران به موزه آبگینه تهران مراجعه کنید.

توضیحات شهرداری تهران مبنی بر تخریب خانه همسر رضا شاه

7-w900-h600

هفته پیش در مجله خبری گردشگری روزیاتو عنوان کردیم که متاسفانه، خانه همسر رضا شاه (ملکه توران) در شمال تهران تخریب شده است. اخیرا مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی شهرداری تهران در مورد نقش شهرداری در تخریب خانه توران توضیحاتی را ارائه کرد.

این مقام مسئول با بیان این که در چند روز گذشته اخبار مربوط به تخریب خانه توران فضای رسانه‌ای را متاثر کرد و نگرانی‌هایی را در بین دوست داران هنر و معماری میراثی پدید آورده گفت: اصرار و پافشاری ذی نفع ملک مورد نظر(کمیته امداد) که در جریان تخریب این بنا نهاد متبوع خود را از خطا مبری دانسته و انگشت اتهام را به سوی سایر ارگانها نشانه رفته است ما را بر آن داشت تا توضیحاتی مختصر درباره این پرونده به اطلاع برسانیم.

وی با بیان اینکه در روند صدور پروانه، استعلام سابقه میراثی و تاریخی تمامی املاک بر اساس لایه اطلاعاتی ثبت شده سازمان میراث فرهنگی مندرج در سامانه طرح تفصیلی صورت می‌گیرد گفت: در مورد ملک توران، متاسفانه سازمان مربوطه این ملک را واجد ارزش تشخیص نداده و شهرداری منطبق با قوانین و ضوابط در خصوص این ملک اقدام به صدور پروانه کرده است.

۱ میلیون دلار: درآمد ساعتی گردشگری ایران

8-w900-h600

خبر بعدی این که از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار ارز از ورود گردشگران خارجی به کشور بدست آمده که با این حساب، به دوسوم از اهداف برنامه رسیده‌ایم، چراکه قرار بود در این مدت درآمد ارزی حاصل از گردشگری بیش از چهار میلیارد دلار باشد.»

رئیس سازمان توسعه تجارت که در هم‌اندیشی جامعه تورگردانان بخش خصوصی و دولتی سخن می‌گفت، آمار درآمد ارزی حاصل از گردشگری در چهار ماه نخست امسال را ۲.۸۵ میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم گویای درآمد متوسط روزانه ۲۳ میلیون دلار برای گردشگری کشورمان است.

توسعه مهمان سرای عباسی خبر ساز شد

9-w900-h600

توسعه مهمان سرای عباسی در شهر اصفهان مدتی است که خبر ساز شده است. خیابان آمادگاه اصفهان این روز ها به کانون توجه فرهنگ دوستان کشور تبدیل شده و گویا مسئولان هتل عباسی می خواهند با تخریب بخشی از کتابفروشی های تاریخی واقع شده در این خیابان، به توسعه مهمانسرای عباسی بپردازند.

خیابان “آمادگاه” اصفهان که علاوه بر وجود هتل عباسی مشهور، دارای بناهای تاریخی ارزشمند و قدیمی مانند کتابفروشی‌های قدیمی اصفهان است، برای بسیاری از افراد فقط به دلیل موقعیت قرارگیری‌اش که درست مقابل هتل عباسی اصفهان است، نامی آشنا باشد اما شاید کمتر کسی به جز مردم اصفهان می‌دانند که در دوره پهلوی اول ساخته شده و حالا مسئولان هتل عباسی می‌خواهند با تخریب این کتابفروشی‌ها هتل دوم عباسی را بسط دهند.

مدیرعامل جدید هتل عباسی اخیرا اعلام کرده بود که  «مکانی که برای توسعه مهمانسرای عباسی اصفهان در نظر گرفته‌ایم، روبروی هتل قرار دارد، یعنی جایی که در حال حاضر کتاب‌فروشی‌ها فعالیت می‌کنند.

محدوده، مهمانسرای عباسی ۲ فضا به مساحت هشت هزار و ۲۰۰ متر است و موافقت‌های اولیه وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار اصفهان و شهردار اصفهان گرفته شده است.»

در همین حال، انجمن دوستداران میراث فرهنگی اصفهان در نامه ای به مسئولان هشدار دارد: خاطره تلخ برج جهان نما نباید دوباره در این شهر زنده شود. مجتمع فرهنگی – تجاری عباسی که درست روبروی هتل عباسی قرار دارد، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری مدرن فرهنگی- تجاری اصفهان با بیش از نیم قرن سابقه تاریخی است که با تاثیر از عناصر معماری ایرانی- اسلامی ساخته شده است. معماری این مجموعه پیوستگی خاصی با هتل عباسی، و دیگر بناهای تاریخی پیرامون خود دارد و به عنوان فضای باز و چشم‌انداز و تنفس‌گاه هتل عباسی جایگاه مهمی در ساختار معماری آن دارد و بدیهی است که تخریب آن و ساخت هر بنای دیگری در این محیط، عملا این ساختار یکپارچه را مخدوش می کند.

انجمن صنفی دفاتر خدماتی تهران: ممنوعیت سفر به ترکیه را لغو کنید

خبر بعدی این که انجمن صنفی دفاتر خدماتی تهران اخیرا در نامه ای به رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان، از وی خواست تا ممنوعیت اعزام تور به ترکیه که ماه گذشته به خاطر ناآرامی های این کشور صورت گرفت، لغو کند. اشاره این دفتر به بخشنامه ۹۵۳۴۰۰ معاونت گردشگری به دفاتر و شرکت های دارای مجوز مبنی بر ممنوعیت اعزام تور و مسافر به مقصد ترکیه بود. در نامه ای آمده است ممنوعیت اعزام رسمی از مبادی قانونی به ترکیه سبب شده تا عده ای دلال غیر حرفه ای، با غیبت صاحبان صنف، اقدام به فروش خدمات غیر استاندارد و مخاطره آمیز به مسافران کنند و وجود مسیرهای غیر مستقیم برای سفر به ترکیه، خروج بی رویه ارز از کشور را در پی دارد.

به نظر می رسد مواردی که در نامه ۲ صفحه ای اخیر انجمن صنفی دفاتر خدماتی تهران مبنی بر فراهم شدن لغو ممنوعیت و محدودیت های سفر به ترکیه برای ایرانیان ذکر شد، با واقعیت هایی که در این چند هفته مشاهده می کنیم در تضاد نباشد و امیدواریم معاونت گردشگری، با بررسی مجدد شرایط ایمنی و کیفیت خدمات به ایرانیان در ترکیه، از چالش های سفر به ترکیه برای ایرانیان بکاهد.

گفتنی است، ترکیه، مقصد سنتی گردشگری ایرانیان بوده و ۷۰ درصد از حجم گردشگری ایرانیان در خارج از کشور را به خود اختصاص می دهد.

 

خبر های خوش هم چنان برای یزدی ها

10-w900-h600

استان یزد که یکی از مقصد های گردشگری ایران به شمار می رود و به شهر قنات و قنوت معروف است، یکی دیگر از آثار خود را در فهرست آثار ملی ایران دید. کوشک و باغ ناجی یزد» متعلق به دوره قاجار، به عنوان سی‌ویکمین باغ ثبتی در استان یزد، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این عمارت و باغ، املاک شخصی به نام «ناجی»، با کاربری مسکونی بوده که در دوره‌های مختلف الحاقاتی در آن انجام شده است. این باغ پس از اهدا به شهرداری، در حال حاضر به صورت بوستان بازسازی و مورد استفاده عموم است.

کوشک این باغ که در بلوار شهید بهشتی یزد است، مشتمل بر چهار جبهه فعال در یک بنای مرکزی است. این عمارات در قسمت شرقی دارای یک تالار با بادگیر، دو اتاق در بالای آن و پنج اتاق در طبقه همکف است که به جز جبهه شمالی، بقیه قسمت‌ها دارای زیرزمین هستند.

جشن شهر جهانی ایران هم به تاخیر افتاد

11-w900-h600

خبر بعدی این که طبق برنامه های سازمان میراث فرهنگی کشورمان، قرار بود جشن بین المللی شهر جهانی سنگ های قیمتی ایران از امروز برگزار شود اما این مراسم با تاخیر برگزار خواهد شد. در پی انتخاب دو شهر مشهد و لالجین به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی سنگ‌های قیمتی و سفال در سال ۲۰۱۶ توسط شورای جهانی صنایع دستی، مراسم گرامیداشتی به همین منظور در این دو شهر برگزار می‌شود.

این مراسم‌ ۲۸ مرداد و ۴ شهریورماه با حضور مسعود سلطانی‌فر – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری -، بهمن نامورمطلق – معاون صنایع دستی کشور -، غدا هیجاوی القدوی – رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی -، داورانی از استرالیا و عمان، مقامات رسمی بین‌المللی، جمعی از مدیران و معاونان سازمان، مسوولانی از دیگر دستگاه‌ها، مدیران استانی، مسوولان شهرهای مشهد و لالجین، هنرمندان، اساتید و فعالان رشته‌های مختلف صنایع دستی برگزار می‌شود. جشن شهر مشهد به‌عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی ۲۸ مردادماه و لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال ۴ شهریورماه برگزار می‌شود.

روادید آذربایجان برای ایرانیان، لغو نشده، تسهیل شده است
12-w900-h600

با خبر شدیم که دکتر پاک آیین، سفیر ایران در باکو اخیرا اعلام کرد، روادید کشور آذربایجان برای سفر ایرانیان به کشور به طور  کامل لغو نشده است و تنها طرف آذربایجانی قول داده است که تسهیلاتی را برای صدور روادید به هموطنان ارائه کند. برخی از سایت ها و خبرگزاری ها، از لغو کامل صدور روادید برای گردشگران ایرانی علاقمند به سفر به این کشور همسایه خبر داده بودند.

تعطیلات برای سازمان گردشگری ممنوع!

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که متأسفانه به دلیل همزمان بودن ساعت کار بخش ستادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اماکن گردشگری مرتبط با این سازمان با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، درآمدهای سازمان مذکور در حداقل قرار گرفته است و به همین خاطر پیشنهادی از سوی فراکسیون گردشگری مجلس به دولت مطرح خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد فراکسیون در بخش ستادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این است که این سازمان همچون مجموعه هتلداران که در روزهای تعطیل، تعطیل نیستند ساعت کار خود را به گونه‌ای اصلاح کند که در ایام و تعطیلات خاص مثل نوروز، تعطیلات ملی و مناسبتی در فصل تابستان که اوج سفرهای داخلی و خارجی است بتوانند به گردشگران سرویس ارائه دهند.

 

خبرهای جدید از کاوش ها در پاسارگاد

13-w900-h600

خبر بعدی این که کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی مجموعه جهانی پاسارگاد فارس به کشف تراشه‌های زائد حاصل از ساخت مکعب‌های سنگی زندان سلیمان، سفال شاخص هخامنشی و نیز سرپیکان سه پره مفرغی از همان دوره منتهی شد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «علی موسوی» سرپرست کاوش در «محوطه باستانی پاسارگاد» با اشاره به کشف تراشه‌های زائد حاصل از ساخت‌وسازهای دوره‌ی هخامنشی اعلام کرد: کاوش‌های جامع و گسترده‌ی باستان‌شناسی در «محوطه باستانی پاسارگاد» پس از گذشت بیش از ۵۰ سال از سر گرفته شد و این طرح جامع در محوطه پاسارگاد با هدف مطالعه‌ی فراگیر آثار باستانی از دوران پیش از تاریخ تا سده‌های هفتم و هشتم هجری به مدت پنج سال پیش‌بینی شده است.

یافته‌های کاوش در این فصل شامل تراشه‌های زائد حاصل از ساخت مکعب‌های سنگی «زندان سلیمان»، سفال شاخص هخامنشی و نیز سر پیکان سه‌پره مفرغی از همان دوره است که کشف این بقایا در نهشته‌های کاوش شده در این تپه، به خوبی نشان از قدمت آثار کشف شده از دوره هخامنشی دارد. محوطه‌ی باستانی پاسارگاد نخستین و کهن‌ترین سکونتگاه سلطنتی سلسله هخامنشی در فارس است که تاریخ بنیان آن به دوره‌ی فرمانروایی کوروش بزرگ در قرن ششم پیش از میلاد می‌رسد.

 

برج تاریخی اسد خان مرمت شد

14-w900-h600

مرمت آثار باستانی و تاریخی ایران این بار به شهرستان میامی و برج اسد خان این شهر رسید.

عملیات مرمتی این بنای تاریخی بیشتر سُبک‌ سازی بام و ترمیم سقف‌ها، حذف اندودهای فرسوده، استحکام‌بخشی و ترمیم پوسته نمای این بنای تاریخی بود که در این مرحله از مرمت کار سبک‌سازی، اجرای تیرپوش و اصلاح و بازسازی دیواره‌های برج، انجام پی‌بندی‌های لازم، اجرای کاهگل و سیم گل انجام شد.

این برج در دوره قاجار ساخته شده است و با اجرای مرمت و احیای این بنای تاریخی، زمینه ثبت آن در فهرست آثار ملی فراهم خواهد شد.

این شهرستان دارای هفت کاروانسرا شامل «میامی»، «سپنج (جهان آباد)»، «میاندشت»، «عباس آباد»، «الحاک»، «مصدر آباد» و «محمد آباد» پل ابریشم و چهار منطقه نمونه گردشگری، شامل «دشت شقایق و آفتابگردان»، «جنگل و آبشار نام نیک» و «جنگل دشت شاد» و «عباس آباد» است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود