رانندگی در استرالیا چه قوانینی دارد؟

رانندگی در استرالیا چه قوانینی دارد؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در تعطیلات سفرهای جاده‌ای یکی از جالب‌ترین و محبوب‌ترین راه‌ها برای دیدن مناطق و طبیعت بکر و زیبای استرالیاست. چه بخواهید اقامت خود را در یک ساحل آرام و زیبا بگذرانید و یا به یک ماجراجویی در خارج از شهر و ایالت خود بروید، مسیرهای دیدنی بسیار زیادی برای انتخاب خواهید یافت

رانندگی در کشور استرالیا خیلی جالب است و یا بهتر است بگوییم کمی متفاوت با کشور خودمان است، زیرا قوانین و شرایط رانندگی در این کشور در هر ایالت تفاوت‌های متخص به خودش را دارد و شما باید هنگام ورود به هر ایالت از این کشور طبق نظم و قوانین همان شهر و ایالت رانندگی کنید. پس بهتر است اگه قصد مهاجرت به کشور استرالیا با یونیک ویزا یا سفر تفریحی به این کشور را دارید تمام نکات رانندگی در این مناطق را یاد بگیرید یا به قول معروف بهتر است بگوییم که، رانندگی در این کشور دنگ و فنگ و مشکلات خاص خودش را دارد که بهتر است خودتان رو برای این موضوع آماده کنید.

در تعطیلات سفرهای جاده‌ای یکی از جالب‌ترین و محبوب‌ترین راه‌ها برای دیدن مناطق و طبیعت بکر و زیبای استرالیاست. چه بخواهید اقامت خود را در یک ساحل آرام و زیبا بگذرانید و یا به یک ماجراجویی در خارج از شهر و ایالت خود بروید، مسیرهای دیدنی بسیار زیادی برای انتخاب خواهید یافت. همچنین گزینه‌های مناسبی برای کمپرون و کمپ کردن در طبیعت برای یک سفر به یاد ماندنی برایتان وجود دارد. ما در این مطلب سعی داریم تمامی مطالب مفید برای رانندگی در این کشور زیبا را برایتان موشکافی کنیم پس اگر قصد یک سفر جاده‌ای و رانندگی در این کشور زیبا را دارید با ما تا انتها همراه باشید.

قوانین کلی رانندگی در استرالیا

  • کمربند ایمنی
    استرالیا از اولین کشورهایی بود که بستن کمربند ایمنی را اجباری کرد، بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودرو چه جلو و چه عقب اجباری است و نبستن کمربند ایمنی جریمه سنگینی در پی خواهد داشت و نیز قوانین خاصی در مورد داشتن صندلی کودک برای کودکان (در صورت داشتن کودک در ماشین) دارد و وجود کپسول ضد حریق در خودرویتان اجباری است. اگر سوار بر اسکوتر، موتور سیکلت، دوچرخه الکترونیکی یا دوچرخه هستید، حتما باید از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • تلفن‌های همراه
    استفاده از تلفن‌های همراه در هنگام رانندگی غیرقانونی است، حتی اگر در چراغ راهنمایی متوقف باشید یا در ترافیک باشید این کار ممنوع می‌باشد.
  • رانندگی در حالت غیر طبیعی
    یکی ازرایج ترین دلایل تصادفات در دنیا، رانندگی در حالت مستی و یا استفاده از مواد مخدر توسط راننده است، براساس قوانین راهنمایی رانندگی در استرالیا رانندگی در مستی تخلف محسوب شده و در قانون برای آن مجازات تعیین شده است. حد مجاز الکل خون ۰.۰۵ است. پلیس به طور تصادفی آزمایش تنفس و مواد مخدر را در کنار جاده‌ها در سراسر کشور انجام می‌دهد و رانندگی در حالت غیر طبیعی تحت تأثیر مواد مخدر یا مشروبات الکلی جرم است.
رانندگی در استرالیا چه قوانینی دارد؟
  • محدودیت سرعت
    استرالیا از سیستم متریک استفاده می‌کند، این بدان معناست که تمام اندازه گیری‌ها و محدودیت‌های سرعت بر حسب کیلومتر محاسبه می‌گردد (نه مایل). شما در استرالیا باید همیشه باید متناسب با شرایط آب و هوایی رانندگی کنید، اما محدودیت سرعت در مناطق شهری ۵۰ کیلومتر در ساعت است مگر اینکه علامت دیگری وجود داشه باشد مبنی بر کم‌تر شدن یا بیشتر شدن آن. دراکثر جاده‌های دیگر حداکثر سرعت مجاز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است، اگرچه برخی از بزرگراه‌ها بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌توانند باشند. با این حال، در تمام جاده‌های باز، محدودیت‌های سرعت پایین‌تر به ‌خصوص در اطراف مدارس و اغلب در محیط‌های داخل شهری نشان داده می‌شوند. پلیس بزرگراه‌ها در این کشور در مورد اجرای محدودیت‌های سرعت بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند و دوربین‌های کنترل سرعت به طور گسترده در استرالیا استفاده می‌شوند.
  • توقفگاه خودرو
    همیشه در سمت چپ جاده پارک کنید، همچنین سبقت گرفتن از سمت چپ جاده ممنوع بوده و خلاف قوانین می‌باشد و فقط در زمانی می‌توانید سبقت بگیرید که در وسط جاده یک خط منقطع باشد. توقف کردن و پارک کردن در مقابل علائم ترافیکی غیرقانونی است، باید در هنگان پارک خودروی خود حتما به علائم پارک توجه کنید – برای مثال ۲P به این معنی است که فقط می‌توانید دو ساعت در محل خودروی خود راپارک کنید،لازم به ذکر است که این قوانین به شدت اجرایی می‌شوند ودر صورت تخلف جریمه خواهید شد.
  • گذرگاه های راه آهن
    اگر به گذرگاه راه آهن رسیدید، حتما باید قبل از عبور از آن‌ها توقف کنید، حتی اگر دروازه‌ها بالا باشند، و در هر نقطه‌ای که هستید عابران پیاده همیشه حق تقدم دارند.

نحوه رانندگی در استرالیا

  • در سمت چپ رانندگی کنید
    رانندگی از سمت چپ مهمترین چیزی است که باید در مورد رانندگی در استرالیا بدانید که این قانون را از انگلیسی‌ها به ارث برده‌اند. این موضوع ممکن است برای افرادی که تازه به استرالیا مهاجرت کرده‌اند کمی عجیب باشد و گاها دچار مشکل در تعیین و تشخیص مسیر شوند و مجبور باشند در طول مسیرتوقف کنند تا بتوانند تشخیص دهند که چگونه باید به مسیر ادامه دهند، اما نگران نباشید براحتی می‌توانید پس از مدتی خود را با این قانون تطبیق دهید واگردر رانندگی از سایررانندگان تبعیت کنید براحتی به آن عادت می کنید. اگر در سمت دیگر جاده رانندگی می‌کنید، به یاد داشته باشید که راننده باید همیشه نزدیک به مرکز جاده باشد. و در لاین چپ بمانید مگر اینکه در حال سبقت گرفتن باشید (همیشه از سمت راست سبقت بگیرید و عبور کنید). خط منقطع سفید در وسط جاده به این معنی است که در صورت ایمن بودن می‌توانید سبقت بگیرید – اگر دو خط وجود داشته باشد، فقط زمانی می‌توانید سبقت بگیرید که نزدیک‌ترین خط به شما شکسته باشد.
  • مجوزها
    در استرالیا هر ایالت و منطقه قوانین راهنمایی و رانندگی خاص خود را دارد، اما مدارک مورد نیازدر تمامی ایالت‌ها یکسان است. شما می‌توانید با استفاده از گواهینامه رانندگی بین المللی (IDP) خود تا سه ماه در استرالیا رانندگی کنید، که می‌توانید قبل از ترک کشور خود آن را از سازمان مورد نظر خود دریافت کنید.

نحوه خرید سوخت در استرالیا

رانندگی در استرالیا چه قوانینی دارد؟
  • انواع سوخت
    اکثر خودروهای موجود در کشور استرالیا با سوخت بنزین بدون سرب کار می‌کنند، اگرچه بسیاری از خودروهای ۴WD، موتورخانه‌ها و برخی از کمپر‌ها ممکن است از سوخت دیزلی استفاده نمایند.
  • ایستگاه‌های خدمات

در استرالیا، بیشتر مردم پمپ بنزین‌ها را به عنوان «servos» می‌نامند (مخفف «پمپ خدمات»). این مدل پمپ بنرین‌ها برای استراحت توالت و همچنین ذخیره سوخت، نوشیدنی و تنقلات جایگاه‌های بسیار مناسبی هستند. سروو را در فواصل منظم در تمام بزرگراه‌های اصلی خواهید یافت. در مناطق دورافتاده مثل جاده‌ها و محیط‌‌های برون شهری اغلب این سروو‌ها در کنار خود کافه‌ها و خانه‌های اقامتی کوچک نیز دارند.

  • دسترسی و در دسترس بودن
    در شهرهای بزرگ و حتی کوچک، سوخت عموماً ۲۴ ساعته در دسترس مردم است، اما در مناطق روستایی، به ویژه در مناطق بیابانی، ممکن است در شب و آخر هفته تعطیل باشند. دیزل راحت‌تر از بنزین در خارج از شهر در دسترس است، و بسیاری از جوامع بومی سوخت اوپال را به جای بنزین می‌فروشند، و استفاده از آن در هر خودرویی که معمولاً با بنزین معمولی بدون سرب کار می‌کند مناسب است و مشکل ساز نخواهد شد. بیشتر پمپ‌های سوخت سلف سرویس هستند و معمولاً بعد از پر کردن باید به داخل فروشگاه بروید تا هزینه را پرداخت کنید.
نکاتی برای رانندگی در استرالیا
رانندگی در استرالیا چه قوانینی دارد؟
  • نقشه ها و ناوبری
    جاده‌های استرالیا به خوبی علامت گذاری شده‌اند، اما همیشه بهتر است برای سفر‌های آفرود با خود نقشه سفر به همراه داشته باشید. در خارج از شهرها و برخی از جاده‌های دور از شهر، پوشش تلفن همراه ممکن است مناسب نباشد، بنابراین برای مسیریابی‌تان به آن اعتماد نکنید و با خود نقشه به همراه داشته باشید.
  • عوارض جاده
    بسیاری از بزرگراه‌های شهرهای پایتخت در استرالیا عوارضی هستند و باید با برچسب الکترونیکی عوارض  را پرداخت کنید. این برچسب‌ها را می‌توانید از وب‌سایت اداره راه‌های ایالتی و ترافیک محلی قبل از اینکه وارد جاده‌ها بشوید و سفر خود را آغاز کنید، بخرید. در بیشتر موارد می‌توانید تا سه روز پس از استفاده از جاده‌ها نیز به صورت آنلاین عوارض خود را پرداخت کنید.

فرهنگ رانندگی در استرالیا

استرالیایی‌ها به ندرت از بوق ماشین خود استفاده می‌کنند، مگر در موارد اضطراری. و اکثر رانندگان اگر به آنها در ترافیک راه داده باشید از شما تشکر می‌کنند و همین انتظار را نیز از شما دارند که اگر آنها نیز به شما کمک کردند، از آن‌ها تشکر کنید.

کلام آخر

در این مطلب که از uniquevisa  گردآوری شده بود: قوانین و مقررات رانندگی در کشور استرالیا را برایتان توضیح دادیم و ملاحضه نمودید که کشور استرالیا در رانندگی بسیار منظم و دارای قوانین سفت و سخت می‌باشد. خاطرتان باشد که این قوانین به دو صورت است، یک سری از این قوانین و مقررات برای تمامی ایالت‌های مختلف یکسان است اما در برخی از ایالت‌های دیگر، قوانین به صورت سخت گیرانه‌تر اعمال می‌‌شود پس حتما قبل از ورود به هر ایالت قوانین مربوط به آن را مطالعه کرده و آگاه باشد.
حتما به قوانینی که باعث جریمه شدن شما می‌شوند دقت کنید و به آن‌ها احترام بگذارید تا در این کشور به مشکل نخورید و بتوانید به راحتی از رانندگی در استرالیا لذت ببرید.

۳ نظر

ورود

  • سیدنی اسفند ۲۳, ۱۴۰۱

    سیدنی یکی از اشناهامونه. مهندس نرم افزاره.
    یه تویوتا هایلوکس داره سالی ۳۰ روز مرخصی با حقوق داره میره میگرده. پمپ خدمات رو خیلی تعریف میکنه. معمولا ۱۰ تا اتاق مثل اتاق هتل دارن اما قیمتش خیلی ارزونه. خیلی از پمپ بنزینا وچر صبحونه هم شامل این اتاقا هست. رفتارشون خیلی عالیه. اول کانادا زندگی میکرد. کانادا فوق لیسانس گرفت. اما رفت استرالیا. استرالیا رو بهتر از کانادا میدونه