صدور حکم اعدام متهمان حادثه حرم شاهچراغ (ع)؛ از عاملان حمله چه می دانیم؟

صدور حکم اعدام متهمان حادثه حرم شاهچراغ (ع)؛ از عاملان حمله چه می دانیم؟

با اتمام روند رسیدگی به پرونده حادثه حرم شاهچراغ (ع)، احکام مجازات متهمین این پرونده صادر شد و دو تن از متهمان اصلی به اعدام محکوم شدند.

متهمان حادثه حرم شاهچراغ (ع) چه کسانی هستند و چه اتهامی دارند؟

عامل اصلی حادثه حرم شاهچراغ (ع)، مهاجم مسلحی که با نام‌های مستعار متعددی از جمله ابوعایشه، حامد بدخشان و سبحان شناخته می شد، ۴ آبان ماه در همان شب حادثه در جریان درگیری با مأموران در حرم شاهچراغ (ع) کشته شد.

متهمان حادثه شاهچراغ

به گفته ی حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس این پرونده ۵ متهم دیگر نیز دارد که همگی از اتباع بیگانه و عضو گروه تروریستی داعش هستند.

حجت الاسلام موسوی با اعلام محکومیت دو تن از متهمان اصلی این پرونده به اعدام در ملاء عام، گفت: اتهام این دو متهم معاونت در افساد فی الارض، بغی و اقدام علیه امنیت کشور است.

متهمان حادثه شاهچراغ

متهمان حادثه شاهچراغ

وی با تأکید بر اینکه دو متهم اصلی پرونده در مسلح سازی، تدارکات، پشتیبانی و هدایت عامل اصلی حمله تروریستی به شکل مستقیم دخالت داشتند گفت: یکی از این عوامل محمد رامز رشیدی نام دارد که در اعترافات خود به تحویل اسلحه، همراهی با عامل اصلی ترور جهت شناسایی کامل محیطی حرم شاهچراغ (ع) پیش از حمله و همچنین در شب حادثه، اسکان وی و ارتباط مکرر و اخذ دستور از سرکرده داعش اعتراف کرده است.

رئیس کل دادگستری فارس به نقش محکوم به اعدام دیگر این پرونده اشاره کرد و بیان داشت: این متهم نیز که سید نعیم هاشم قتالی نام دارد در دادگاه به تحویل گرفتن عامل اصلی ترور بعد از ورود به ایران و همچنین اسکان وی و سایر اعضای داعش در تهران و جابجایی آنان در خانه‌های امن و سایر تدارکات و حتی تهیه بلیط سفر به شیراز برای عامل اصلی ترور اعتراف کرده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه به محکومیت ۳ تن دیگر از متهمین به مجازات‌های سنگین حبس اشاره کرد و در تشریح آن بیان داشت: متهم دیگر این پرونده محمد رحمانی که از سر پل‌های گروه‌های داعش در تهران بود به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان امانی متهم دیگر پرونده به دلیل عضویت و حمایت از گروه تروریستی داعش به ۱۵ سال و یک روز و حمید اله کابلی دیگر عضو دستگیر شده گروه داعش نیز به ۵ سال حبس محکوم شدند.

متهمان حادثه شاهچراغ

متهمان حادثه شاهچراغ

حجت الاسلام و المسلمین موسوی به تعیین صلاحیت دادگاه انقلاب شیراز در رسیدگی به اتهامات چند تن دیگر از عوامل داعش مرتبط با این پرونده نیز اشاره کرد و افزود: پرونده این متهمین در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی شیراز در حال تکمیل تحقیقات است که پس از صدور قرار نهایی و کیفرخواست جهت صدور رأی به دادگاه ارسال خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: آراء صادره در خصوص ۵ متهم این پرونده مطابق آئین دادرسی کیفری قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

از تابعیت متهمان حادثه حرم شاهچراغ (ع) چه می دانیم؟

به دنبال حمله چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ به حرم مطهر شاهچراغ (ع) که به شهادت ۱۳ تن از خادمان و زائران و مرگ مهاجم مسلح این حادثه انجامید، تعداد دیگری از متهمان مرتبط با این اقدام شناسایی و دستگیر شدند. پس از این حادثه، بیانیه ای در رسانه ها منتشر شد که گفته می شد در آن گروه داعش مسئولیت حمله را قبول کرده بود.

متهمان حادثه شاهچراغ

وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای که روز ۱۷ آبان در رابطه با دستگیری عاملان حادثه حرم شاهچراغ (ع) منتشر کرد به ارائه ی توضیحاتی درباره ی هویت دستگیر شدگان پرداخت.

در این اطلاعیه آمده بود:

کلیه افراد دستگیر‌شده، غیرایرانی و با ملیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند.

عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده عملیات در داخل کشور، تبعه جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی‌(ره) وارد کشور شده بود. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ‌کننده در جمهوری آذربایجان اعلام نموده بود. بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آنها رسانده بود.

عنصر پشتیبانی‌کننده صحنه عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌ نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» و عامل تیراندازی در حرم مطهر به‌ نام «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» که تبعه تاجیکستان بود.

همچنین چندی قبل، نورنیوز، رسانه ی نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد عاملان حادثه ی حمله به حرم شاهچراغ (ع) با گذرنامه ی جمهوری آذربایجان وارد ایران شده بودند.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • متهم؟ اسفند ۲۸, ۱۴۰۱

    یعنی چقدر حقیر . که تو تیتر به جای مجرم مینویسین متهم.
    فیلمش هست. خودشون اعتراف کردن. قشنگ چهره شون معلومه. هنوز متتهمن؟
    والله نمیدونم تو غرب چطوریه ولی حتی تو مهد دموکراسی یعنی امریکا هم به اینا میگن مجرم.
    قشنگ نشون دادین وابسته به کجایین

    • چه خوب اسفند ۲۸, ۱۴۰۱

      بله .. بله … تو مثال‌هاتون آمریکا تبدیل می‌شه به مهد دموکراسی .. چندهفته‌ی دیگه ازش به‌عنوان جنایتکار یاد می‌کنین، هفته‌های دیگه هم، القاب دیگه. چه‌قدر خوبین شما !! این هم نمایش‌ خودِ خودتون بود، خسته نباشین.

  • ناصر اسفند ۲۸, ۱۴۰۱

    اعدام درملا عام ،،شاید برای اینه که مردم کمی قضیه انتقام گرفتن وتاوان پس دادن عاملین جنایت رو حس کنن و مرحمی بشه روی زخمشون ،،،اگرچه بعقیده من اعدام کردن اصلا درست و جایز نیست و بهتره توسیستم قضائی ما حبسهای طولانی مدت جایگزین اعدام بشه ،،،کاش یه کم درمورد جرم ونحوه همکاری اونا ک حبسای ۲۵ سال تا۵ سال براشون بریدن رو مینوشتین ،،،مثلا یارو راننده بوده یکیشونو ندونسته جابجا کرده ولی بعنوان شریک جرم براش ۵سال بریدن؟؟؟من همچین تصوری دارم الان ونمیدونم جرم اونا چی بوده

    • اعدام حقشونه اسفند ۲۸, ۱۴۰۱

      اعدام حقشونه. خود من کلی دوست دارم اپوزیسیونن و انگلیس زندگی میکنن. چندبار که چاقو کشی شد تو لندن تنها حرفشون این بود که کاش اونجا تو لندن این چاقو کشا رو اعدام میکردن. و همینا تو شاهچراغ شدن طرفدار حقوق بشر و هشتگ نه به اعدام میزنن تازه میگن اینا حق داشتن با کلاشنیکف یعنی اسلحه ی جنگی برن و مردم رو بکشن. چون میخواستن نظامو ساقط کنن. گفتن اینا کارشون درسته . به خدا همشونم ساکن المان هلند انگلیسن.
      بعدم اینا سلول هستن. شبکه هستن ولی به صورت سلول فعالیت میکنن. یعنی شبکه های بدونه ارتباط با بقیه. فقط دستور میگیرن مثلا چیکار کنن کجا برن نرن. حتی نمیدونن طرفی که سوار کرده کی هست چی هست چیکار میکنه. فقط کارشو انجام میده که بره سوار کنه و ببره. طرف وقتی عضو میشه یعنی اینکه قبول میکنه کارهای تروریستی بکنه. حتی کارش این باشه که طرفو جابجا کنه.