«لوسیل» شهری از جنس آینده؛ گشتی در ابرشهر تازه تأسیس کشور قطر

«لوسیل» شهری از جنس آینده؛ گشتی در ابرشهر تازه تأسیس کشور قطر

شهر تازه تأسیس لوسیل در قطر از صفر ساخته شده است. لوسیل بخشی از چشم انداز قطر و اولین شهر سبز این کشور است. کار ساخت این شهر از سال ۲۰۰۶ آغاز شده و کماکان ادامه دارد. لوسیل یک پروژه ی شهرسازی هوشمند است که توسط شرکت ساختمان سازی قطری لوسیل (Lusail Real Estate Development Company) در حال انجام داشت. این شهر که بر روی ساحل بنا شده، در فاصله ی ۲۲ کیلومتری از شمال دوحه پایتخت قطر قرار دارد.

شهر لوسیل بخشی از چشم انداز ملی ۲۰۳۰ قطر است. طبق تخمین ها این شهر در نهایت ۴۵۰ هزار جمعیت خواهد داشت که از این میزان، ۲۰۰ هزار نفر ساکنین شهر، ۱۷۰ هزار نفر نیروی کار و بیش از ۸۰ هزار نفر گردشگر خواهند بود. مجموع هزینه ی ساخت این پروژه ۴۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

لوسیل در سال ۲۰۱۲ عنوان بهترین ساخت و ساز چند منظوره را از جایزه بین المللی International Property Awards دریافت کرد.

امکانات شهر لوسیل

لوسیل یکی از بزرگ ترین پروژه های تجاری خاورمیانه محسوب می شود. این شهر ۳۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و طول ساحل آن به بیش از ۲۸ کیلومتر می رسد. شهر لوسیل به گونه ای طراحی شده که نیازهای فردی و جمعی را تأمین کند و سبک زندگی ای مدرن و پیشرفته از جهت فناوری ایجاد کند. کار طراحی این شهر با در نظر گرفتن تمامی جنبه های زندگی افراد، از شغل تا تفریح و استراحت انجام گرفته است. در عین حال، فضاهایی هم برای تعامل جمعی در آن طراحی شده است. در طراحی این شهر ۱۹ منطقه ی تفریحی، تجاری و مسکونی وجود دارد.

در شهر لوسیل در مجموع ۲۵ هزار ساختمان مسکونی کوتاه و بلند در ۱۹ منطقه ی شهر وجود خواهد داشت، به همراه ۴ جزیره ی مصنوعی، یک کولاب و ۲ لنگرگاه مخصوص قایق های تفریحی. میادین تجاری، ساختمان های چند منظوره، برج های تجاری، بیمارستان ها، بنادر، زمین های گلف، ۵ ورزشگاه، فروشگاه های خرده فروشی، مدارس، مساجد، مراکز خرید، معابر عمومی و مراکز فرهنگی، از دیگر امکانات این شهر هستند.

پارک «هلال ماه»، مرکز غذاهای خیابانی «مارینا» و گردشگاه «لوسیل» از جمله جذاب ترین نقاط گردشگری شهر لوسیل است.

از آنجایی که قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بود، یکی از ورزشگاه های آن با ظرفیت ۸۰ هزار نفر ساخته شد.

طراحی شهر لوسیل

کار طراحی شهر لوسیل به طور جامع، با در نظر گرفتن تمامی فعالیت های روزانه ی افراد و با کمترین اثر بر سبک زندگی آن ها صورت گرفته است. بیشتر خدمات مدیریتی مهم شهر در زیر زمین قرار دارند. برای نخستین بار در قطر، شبکه برق رسانی به گونه ای طراحی شده که برق شهر از طریق پست های زیرزمینی تأمین می شود. نزدیک به ۱۰ تونل زیرزمینی هم برای عابران پیاده در سرتاسر شهر در نظر گرفته شده است که تمام مناطق لوسیل را به یکدیگر متصل می کنند. شهر سبز لوسیل همچنین به تونل هایی زیرزمینی برای انتقال لوله های آب مجهز است که با حداقل مصرف انرژی به ساختمان ها آب خنک می رسانند.

علاوه بر این، طراحی لوسیل به گونه ای صورت گرفته که مرکز شهر اتاق فرمان آن باشد. کنترل تمامی خدمات شهر در مرکز آن است. کار مدیریت تمامی خدمات هوشمند به صورت متمرکز در «مرکز فرمان و کنترل لوسیل» در مرکز شهر انجام و در این مرکز بر روی تمامی عملیات ها نظارت می شود. این شهر هوشمند همچنین برای ایجاد محیطی امن و آرام برای ساکنان خود، از جدیدترین فناوری های روز دنیا استفاده می کند.

شهر سبز الکترونیک

لوسیل نخستین شهر سازگار با محیط زیست قطر است. ایده ی اصلی آن ساخت یک شهر با ترکیب مدرنیته با سنت های غنی کشور قطر و معماری اسلامی بود. همچنین هدف از این پروژه ایجاد سبک زندگی ای هوشمندانه تر و سازگارتر با محیط زیست برای افراد و ارتقای زندگی افراد و توانمندسازی کسب و کارها از طریق خدمات هوشمند و سازگار با محیط زیست بوده است. کار طراحی شهر با در نظر گرفتن استراتژی هایی بوم شناسانه و هوشمند در زمینه ی صرفه جویی در مصرف انرژی انجام شده است. این شهر از طریق زیرساخت های یکپارچه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، از جمله وای فای گسترده ی شهری و یک شبکه ی فیبر نوری فعالیت می کند.

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • محمدرضا اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲

    ما هم بخوایم یک لوسیل بسازیم تو مثلا مرکز ایران .
    همین ۴۵۰ هزار نفر جمعیت داشته باشه با ۳۸ کیلومتر مربع مساحت . ۴۵۰ هزار نفر میشه ۱۳۸ هزار خانوار ، اگر دولت بتونه زمین رو فراهم کنه ، هزینه ساخت هر متر خونه با کیفیت ۱۵ میلیون هست !
    ۱۳۸ هزار خانوار اگه یک خانه ۱۰۰ متری خریداری کنن و بخوان به اندازه تهرانپارس پول بدن متری ، متری ۳۸ میلیون حداقل هست ! یعنی هر خانوار باید ۳.۸ میلیارد تومان هزینه کنه که میشه ۷۶ هزار دلار . این رقم در ۱۳۸ هزار خانوار ضرب بشه در مجموع ۱۰.۴ میلیارد دلار جمع میشه !!!
    ۱۳۸ هزار خانه با بالاترین کیفیت میشه ۴.۵ میلیارد دلار و ۵.۹ میلیارد دلار میمونه که میشه :
    🌟 ۳۸ کیلومتر خیابان را با بالاترین استاندارد جهانی در مجموع ۲۶۶ میلیون دلار .
    🌟 یک دانشگاه خیلی بزرگ و مدرن باید ساخته بشه با یک میلیارد دلار
    🌟 ۱۵۰۰ اتوبوس مدرن برای حمل و نقل غنی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار
    🌟 یک فرودگاه ۷ میلیون نفره مثل فرودگاه امام فقط با معماری مدرن به ارزش ۷۷۰ میلیون دلار
    🌟 ۷ هتل ۵ ستاره فوق مدرن به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار ( تهران کلا ۹ هتل ۵ ستاره داره )
    🌟 ۱۳.۵ کیلومتر خط LRT مدرن و پیشرفته به ارزش ۳۹۰ میلیون دلار
    🌟 دو تا بیمارستان هزار تخت با بالاترین تکنولوژی جهان ۶۰۰ میلیون دلار
    🌟 ۵ برج مدرن به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار
    🌟 ۵۰۰ میلیون دلار یک سازه خیلی مدرن و پیشرفته
    🌟 ۷۷۰ میلیون دلار یک ورزشگاه مثل لوسیل !
    همه اینها شد ۵.۹ میلیارد دلار … بدون یک ریال کمک و سرمایه‌گذاری دولتی

    • علی اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۲

      چی میگی؟!

      • میگه مافیا اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۲

        میگه ما مافیا داریم حتی تو ساخت و ساز و خونه.
        چطوره تو قطر میسازن میشه چهار و نیم میلیاد
        اینجا ساخته بشه میشه ۱۰ میلیارد دلار؟
        بعد ما سیمان و مواد معدنی رو داریم که باعث میشه ساخت ارزونتر هم بشه. ولی ساخت و ساز حتی ۲ برابر قطر در میاد. خب معلومه مافیا هست. همین مسکن های و این پروژه های ساخت و ساز فکر میکنی دست کیه؟ مافیاها.