ادعای علی ملاقلی پور درباره افزایش دین گریزی: مردم قرآن‌ ها را به مساجد پس می‌ آورند

ادعای علی ملاقلی پور درباره افزایش دین گریزی: مردم قرآن‌ ها را به مساجد پس می‌ آورند

علی ملاقلی پور فرزند رسول ملاقلی پور، کارگردان فقید سینما که خود به کارگردانی سینما و تلویزیون مشغول است، در یادداشتی که وبسایت خبری «اعتماد آنلاین» آن را منتشر کرده با ذکر یک خاطره مدعی افزایش دین گریزی در جامعه از زمان ناآرامی های سال گذشته ی کشور شده است.

علی ملاقلی پور دین

علی ملاقلی پور در اینباره نوشته:

در حدود اعتراضات ۱۴۰۱ گاهی برای نماز به هنگام اذان مغرب به مسجد کوچک محل می رفتم.

پیش نماز آخوند جوانی بود طرفدار حکومت و پرشور پایان هر نماز تکبیر می گفت و درود را بلند می‌گفت مرگ بر آمریکا و اسراییل و آل سعود (که البته امروزه مساجد حکومتی در شیش و بش بین گفتن و نگفتنش هستند) و دلخوش به معدود پیرمردهایی بود که پشت سرش با او می گفتند.

و بعد هم تحت تاثیر حرفهای امثال رائفی پور کل مسأله اعتراضات ( به زعم او اغتشاشات ) را زیر سر اینترنت بدون فیلتر شکن در دوران کرونا می‌دانست که عده‌ای نوجوان و جوان به خاطر درس گوشی به دست شدند و با صحنه های خاک برسری و جنسی مواجه شدند…

و دیگر از دین برگشتند و چند حدیث هم پیدا می کرد و می‌گفت و دانش تحلیلیش همین حد بود ، من هم در دل آشوب بودم اما در سن چهل سالگی از کل کل و بحث گذشته بودم بعد هم باید از حکومتی ها پرهیز کرد و مقابل شان احتیاط کرد ، فقط یک بار به او کتاب مشکلات اساسی سازمان روحانیت را هدیه دادم که بخواند.

بعد نماز می رفتم کبابی کنار مسجد با کسبه گپ و گفت درباره اوضاع شلوغی ها و اخبار غیر رسمی و وضعیت بازار و چه خواهد شدها.

کبابی محل گفت از هنگام فوت زنده یاد مهسا امینی در گشت ارشاد و سرکوب معترضان صبح ها که می آیم در را باز کنم معمولا قرآن و ادعیه روی پله مسجد می بینم، بر می داریم و در قسمت زنانه مسجد می گذاریم تا حدی که قفسه ها و کارتون ها جا ندارد، یک روز یک خانومی را دیدم که چند قرآن آورد روی پله گذاشت قبل از اینکه برود پرسیدم خانوم برای چی قرآن رو اینجا میذارید!؟ زن گفت: آقا این اگر در خانه باشد پاره می شود و حرمتش را بچه ها حفظ نمی کنند و از هر چیزی دینی است متنفر شده اند، برای همین قرآن آوردم را اینجا بگذارم…

سخت فکرم مشغول بود و آخوند جوان هم در کبابی بود و حرف کاسب محل را می شنید. اینجا دیگر منبر یک طرفه نبود. واقعیات رخداده بود. نگاه کردم دیدم عمامه آخوند خاکی است.

گفتم حاج آقا زدن زیر عمامه ات؟ گفت بله چند تا جوون بودند زدند در رفتند.

مرد کبابی گفت حاج آقا برای خودت میگم لباستو نپوش وردار بیا اینجا فقط برای نماز بپوش.

آخوند جوان خندید گفت ما تا پای جان ایستادیم.

بیوگرافی علی ملاقلی پور

علی ملاقلی پور کارگردان، نویسنده و بازیگر، فرزند مرحوم رسول ملاقلی پور است.

رسول ملاقلی پور از کارگردانان مطرح سینمای جنگ ایران بود که از آثار مشهور او می توان به سفر به چزابه، نسل سوخته، قارچ سمی، مزرعه پدری و میم مثل مادر اشاره کرد. وی در سال ۸۵ بر اثر سکته مغزی در سن ۵۱ سالگی درگذشت.

علی ملاقلی پور دین

علی ملاقلی پور فعالیت در سینما را با دستیاری کارگردان و بازی در چند نقش کوتاه آغاز کرد.

او اولین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۹۳ ساخت، اثری کمدی به نام «قندون جهیزیه» با بازی صابر ابر، نگار جواهریان، اکبر عبدی و افسانه چهره آزاد. علی ملاقلی پور برای کارگردانی این فیلم سیمرغ بلورین بهترین استعداد جوانان را از جشنواره فجر سال ۹۳ دریافت کرد. اکران این فیلم اما با حواشی ای همراه بود.

علی ملاقلی پور دین

علی ملاقلی پور در شهریور ۹۴ در اعتراض به کم شدن سالن های نمایش فیلمش «قندون جهیزیه» که به دلیل افزایش سالن های فیلم «محمد رسول الله» ساخته ی مجید مجیدی صورت گرفته بود، در میانه ی بازی فوتبال میان ستارگان ایران و جهان که در ورزشگاه آزادی برگزار شده بود، به سبک جیمی جامپ وارد زمین فوتبال شد و نظم بازی را به هم ریخت، اقدامی که منجر به بازداشت او شد.

علی ملاقلی پور دین

پس از «قندون جهیزیه» علی ملاقلی پور در سال ۹۷ مستندی به نام «راه طی شده» درباره ی زندگی مهندس مهدی بازرگان ساخت. این مستند نیز با حاشیه‌ هایی روبرو شد و طرفداران مهندس بازرگان، این فیلم و ملاقلی‌ پور را متهم به تحریف تاریخ و زندگی اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی کردند.

علی ملاقلی پور دین

او پس از این دو تجربه، در سال ۹۸ اولین سریال تلویزیونی خود را ساخت، مجموعه ای کمدی به نام «کتونی زرنگی» با بازی هدایت هاشمی، افسانه چهره آزاد و ملیکا شریفی نیا که قرار بود در بهمن ۹۸ از شبکه سوم سیما پخش شود. این سریال که تحت حمایت مالی و معنوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ساخته شده بود، درست در شب پخش از کنداکتور شبکه سه سیما حذف شد، اتفاقی که به دنبال انتشار تصاویری از کامنت های سیاسی تند علی ملاقلی پور در فضای مجازی رخ داد. سریال «کتونی زرنگی» پس از ۳ سال توقیف بالاخره در بهمن ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه سه رفت.

علی ملاقلی پور چند تجربه ی کوتاه نیز در زمینه ی بازیگری دارد که عمده ی آن ها در آثار پدرش بوده است، از جمله: نسل سوخته، قارچ سمی، مزرعه پدری، سیزده و ایتالیا ایتالیا.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • !!! اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۲

    خودکرده را تدبیر نیست
    کاری که رضا شاه نتونست _ بی حجابی- رو مسئولان ج.ا با افراط و تفریط انجام دادن
    هدفی که لابی یهود نتونست- صلح اسراییل با اعراب- باز هم به کمک ایران انجام شد
    توده یی ها میخواستن ایران رو جزو اقمار شوروی کنن که نتونستن اما مسئولان ج.ا رفتن زیر سایه پوتین
    حالا هم دین گریزی مردم به لطف سیاست های غلط و پلیسی ج.ا انجام شد
    غرب باید هم خوشحال باشه برای دوام این سیاست های غلط

  • مهدی اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲

    اینا بهونس دین رو قران رو مگه این دولت یا دولت ها اوردند که این کارها رو میکنید، اینا با خدا هم دشمنی دارن با کی لج میکنید با خدا؟ پس آنان که ایمان مى ‏آورند چه اندک‏ شماره‏ اند. بقره ۸۸