ماجرای لغو اکران فیلم «من ناصر حجازی هستم» به‌خاطر حضور وریا غفوری چیست؟

ماجرای لغو اکران فیلم «من ناصر حجازی هستم» به‌خاطر حضور وریا غفوری چیست؟

مستند من ناصر حجازی هستم به کارگردانی نیما طباطبایی و تهیه کنندگی امیر رفیعی، در سال ۱۳۹۲ درباره دروازه بان اسطوره ای تیم استقلال، ناصر حجازی ساخته شد. قسمت دوم این مستند نیز به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت ناصر حجازی برای سال ۱۴۰۰ آماده شد. قرار بود غروب اول خرداد، یک شب پیش از دوازدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد ناصر حجازی، این مستند برای دانشجویان اکران شود که این برنامه لغو شد. گفته می شود علت کنسل شدن اکران من ناصر حجازی هستم در مجموعه صبامال، حضور وریا غفوری به عنوان مهمان این اکران بوده است.

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

 امیر رفیعی که تهیه و ساخت فیلم های زندگی ناصر حجازی را برعهده داشته، در حالی که خبر از اکران دانشجویی قسمت اول این اثر به میزبانی دانشگاهی در تهران با حضور خانواده ایشان، همسر زنده یاد منصور پورحیدری و وریا غفوری در پردیس سینمایی صبامال داده بود، با استوری اخیر خود از آن مرکز آموزشی، منتفی شدن این نمایش را بدون اعلام هیچ دلیلی بیان کرد.

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

پیش از این هم، مستند من ناصری حجازی هستم برای اکران مشکلاتی داشت و توقیف شده بود. هم‌زمان با آغاز اکران فیلم زندگی ناصر حجازی در گروه سینماهای هنر و تجربه که مصادف با تولد حجازی بود و باوجود اکران این مستند در آن شب، طی شکایت امیر قلعه نویی از سوی بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه، این مستند توقیف شد. اتفاقی که سر و صدای زیادی در محافل خبری داخل و خارج از کشور ایجاد کرد. پس از این اتفاق با مراجعه اعضای خانواده ناصر حجازی و تهیه‌کننده فیلم به دادسرای فرهنگ و رسانه و ارائه توضیحات لازم، این مستند رفع توقیف شد تا نمایش آن در سینماهای ایران بلامانع گردد.

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

با آغاز اکران این مستند و گذشت زمان، امیر رفیعی تهیه‌کننده آن به دلیل اکران‌های پراکنده، محدود و نامناسب فیلم در گروه سینماهای هنر و تجربه، در گفتگویی با روزنامه شرق اعلام کرد: «نخواستند حجازی در تیم ملی باشد حالا نمی‌خواهند فیلمش هم دیده شود». رفیعی بعد از توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی بار دیگر حرف‌های خود را این گونه تکرار کرد: «برخی در نمایش فیلم سنگ اندازی می‌کنند».

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

پس از اتمام اکران من ناصر حجازی هستم در گروه سینماهای هنر و تجربه و طی شکایت سازمان صداوسیما، امیر رفیعی تهیه‌کننده فیلم به دلیل تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد که البته همان روز بازپرس پرونده او را با قرار کفالت آزاد نمود. این اتفاق سر و صدای زیادی در خبرگزاری‌های داخل و خارج از کشور ایجاد کرد. این پرونده در نهایت با تبرئه رفیعی مختومه اعلام گردید.

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

در ادامه حواشی فیلم، امیر قلعه نویی که پس از رفع توقیف این مستند کماکان پیگیر شکایت خود از امیر رفیعی و نیما طباطبایی بود، سرانجام توانست یک ماه پس از توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی برغم قرار منع تعقیب صادر شده از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه برای آنها، رأی را بشکند تا پرونده فیلم زندگی ناصر حجازی بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. اتفاقی که باعث شد تا رفیعی و طباطبایی بعد از مراجعه به دادسرای فرهنگ و رسانه با قرار کفالت آزاد گردند. این پرونده با ارجاع از بازپرسی به دادگاه طی جلسه‌ای با حضور طرفین برگزار شد که رفیعی مسئولیت محتوای فیلم را بر عهده گرفت تا با درخواست وی از شاکی پرونده، رضایت فقط پیرامون نیما طباطبایی که درگیر بیماری سرطان بود، اتفاق بیافتد.

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

پرونده‌ای که منجر به محکومیت رفیعی به ۶ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۷ ضربه شلاق تعلیقی شد. رفیعی در ارتباط با شکایت‌های قلعه نویی گفت: «وجدانم راحت است که حقایق بیان شده و شک ندارم روح پاک ناصر حجازی نیز از این فیلم راضی است. خوشحالم که سطح شهر با بیلبورد، پوستر و… مملو از تصاویر ایشان شد و این مهم در زمان حیاتش ممکن نبود. اگر به دلیل بازنشر مطالب مطبوعات کشور مجرم هم شناخته شوم برایم ذره‌ای اهمیت ندارد و پای آن می‌ایستم چراکه نمی‌توانستم تاریخ را تحریف کنم. قضاوت مردم برای من از هر مرجعی بالاتر است».

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

در دی ماه ۱۴۰۱، وریا غفوری در آستانه بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر و حواشی مربوط به حضور تیم ملی ایران بازداشت شد. این بازداشت با حکم قضایی صورت گرفت و او که پیش از این برای پاسخگویی در خصوص برخی مسائل احضار شده بود، به دلیل اهانت و تخریب تیم ملی فوتبال و تبلیغ علیه نظام امروز بازداشت شد.

خبر بازداشت غفوری به سرعت با واکنش پررنگ اهالی هنر، سیاست و ورزش کشور رو به رو شد و موج حمایت از این فوتبالیست محبوب به اوج خود رسید؛ موجی که حتی باعث شد خبر بازداشت وی تبدیل به تیتر بسیاری از نشریات معتبر جهان شود و بسیاری از بازیکنان پیشین تیم ملی ایران پس از برد بزرگ ایران برابر ولز به جای گفتن از آن به وریا غفوری بپردازند.

لغو اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به خاطر وریا غفوری

سر انجام در ۸ آذر ۱۴۰۱، وریا با اعزام از زندان به دادسرا و انجام آخرین تحقیقات قضایی از زندان آزاد شد. بر اسا گزارش ها، با بررسی پرونده، انجام آخرین تحقیقات قضایی، نظر دادستان تهران و بازپرس پرونده؛ وریا غفوری پس از حضور در دادسرای تهران با سپردن قرار وثیقه مناسب از زندان آزاد شد.

با وجودگمانه زنی هایی که علت لغو اکران دانشجویی مستند من ناصری حجازی هستم را حضور وریا غفوری به عنوان مهمان این اکران مطرح کرده اند، هنوز علت دقیق کنسل شدن اکران این مستند مشخص نشده است.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود