چگونه تری گلیسیرید را با رژیم غذایی کاهش دهیم؟

چگونه تری گلیسیرید را با رژیم غذایی کاهش دهیم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تری گلیسرید نوعی چربی موجود در خون است. وجود این چربی برای بدن لازم است زیرا یکی از منابع تامین انرژی بدن است اما وقتی سطح تری گلیسیرید بالا باشد می‌تواند خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی را هم زیاد کند. برای کاهش سطح تری گلیسیرید می‌توان ورزش کرد و در کنار آن مصرف قند و چربی را کمتر کرد. در ادامه چند مواد غذایی را که با استفاده از آن می‌توان به کم کردن تری گلیسیرید کمک کرد معرفی می‌کنیم.

استفاده از روغن‌های مناسب

چگونه تری گلیسیرید را با رژیم غذایی کاهش دهیم؟
انواع روغن های ذرت برای آشپزی

یک مطالعه نشان داده است افراد بزرگسالی که از روغن ذرت استفاده می‌کنند در مقایسه با مصرف روغن‌های دیگر، تری گلیسیرید آن‌ها کم شده بود. همچنین ترکیبات روغن ذرت می‌تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند. اگر در جستجوی روغن ذرت جدید یا اصل هستید می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌های معتبر پیدا کنید. قیمت بهترین مارک این روغن هم ممکن است. همچنین برای خرید روغن ذرت می‌توانید از طریق خرید آنلاین اقدام کنید. آسان بودن فرایند خرید و امکان یافتن روغن باکیفیت از مزایای خرید اینترنتی است.

ترکیبات روغن ذرت می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. جالب است بدانید که بر اساس مطالعات، روغن ذرت در مقایسه با چند روغن دیگر فیتواسترول بیشتری دارد و فیتواسترول‌ها می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند.

اجتباب از مصرف چربی‌های ترانس مصنوعی

چربی ترانس به دو صورت طبیعی و مصنوعی در غذاها یافت می‌شود. مصرف چربی‌های ترانس مصنوعی و صنعتی می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی شوند. برای مثال این نوع چربی می‌تواند یکی از عوامل باعث بروز بیماری قلبی باشد. این چربی‌ها معمولا در غذاهای سرخ‌شده وجود دارند. همچنین برای محافظت از سلامتی بهتر است غذاهای سرخ‌شده یا صنعتی را کمتر مصرف کرد و به‌صورت کلی مصرف چربی‌های ترانس مصنوعی را کاهش داد.

نتایج یک مطالعه نشان داده است مصرف زیاد مواد غذایی حاوی چربی ترانس می‌تواند سطح تری گلیسیرید خون و هم خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. محدود کردن مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده و سرخ‌شده می تواند به کاهش تری گلیسیرید کمک کند.

کاهش دادن مصرف کربوهیدرات

مطالعات ارتباط بین کاهش مصرف کربوهیدرات را با کم شدن تری گلیسیرید نشان داده‌اند. برای مثال در سال ۲۰۲۰ در طی یک بررسی، رژیم کربوهیدرات با رژیم غذاهای کم‌چرب مقایسه شدند. در این مطالعه مشخص شد محدود کردن مصرف کربوهیدرات تاثیر بیشتری بر کاهش تری گلیسیرید خون دارد و استفاده از رژیم کربوهیدرات می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه سطح تری گلیسیرید خون شود.

مصرف فیبر بیشتر

استفاده ار رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد می‌تواند تری گلیسیرید خون را کاهش دهد. بررسی در یک جامعه آماری کوچک که شامل نوجوانان می‌شد نشان داده است که مصرف غلات حاوی فیبر بالا در وعده صبحانه می‌تواند سطح تری گلیسیرید خون را تا اندازه‌ای کاهش دهد. همچنین بررسی ۱۱۷ بزرگسال که اضافه‌وزن داشتند نشان داد که بین خوردن فیبر و تری گلیسیرید پایین ارتباط وجود دارد.

محدود کردن مصرف قند و شکر در رژیم غذایی

چگونه تری گلیسیرید را با رژیم غذایی کاهش دهیم؟
بهترین رژیم غذایی بدون قند

شیرینی‌، آب‌میوه و سایر نوشیدنی‌ها حاوی شکر زیادی هستند. وقتی مصرف قند زیاد باشد می‌تواند باعث افزایش تری گلیسیرید شود و در نتیجه باعث بروز بیماری‌های قلبی شود. همچنین یک مطالعه نشان داده است بین مصرف قند زیاد و بالا بودن تری گلیسیرید کودکان ارتباط وجود دارد.

همچنین در سال ۲۰۲۰ نتایح یک تحقیق نشان داد بیش از ۵۰ درصد افرادی که از نوشیدنی‌های شیرین به‌صورت منظم استفاده می‌کردند تری گلیسیرید بالایی داشتند. جامعه آماری این بررسی حدود ۶۰۰۰ نفر بود. به‌صورت کلی مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و همچنین مصرف محدود خوراکی و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند به کم شدن تری گلیسیرید کمک کند.

قرار دادن ماهی چرب در وعده‌های غذایی

ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. گفته می‌شود اگر در هفته دو مرتبه ماهی چرب مصرف شود ممکن است تری گلیسیرید کم شود و در نتیجه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی هم  کاهش یابد. همچنین این ماهی علاوه بر کمک به کاهش تری گلیسیرید خون مزایای دیگری هم دارد. یک مطالعه نشان داد که خوردن ماهی سالمون دو بار در هفته، تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد.

همچنین برای بهتر شدن طعم ماهی می‌توان از ادویه های ارگانیک هماهنگ با آن استفاده کرد. اگر به دنبال ادویه جات ارگانیک و سالم هستید می‌توانید انواع ادویه محلی و روستایی را هم بررسی کنید. قیمت ادویه ارگانیک می‌تواند بر اساس برند و حجم تعیین شود. برای خرید این محصولات می‌توانید لیست قیمت آن‌ها را بررسی کنید. همچنین اگر قصد دارید این محصولات را از طریق خرید آنلاین تهیه کنید می‌توانید به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مراجعه کنید. برای مشاهده روش های بیشتر کاهش تری گلیسیرید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

در پایان، تری گلیسیرید چربی موجود در خون است و برای تامین انرژی بدن لازم است اما زیاد شدن میزان آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. رژیم غذایی سالم یکی از راه‌های کاهش تری گلیسیرید است و می‌توان با محدود کردن مصرف قند، کربوهیدرات و موارد دیگری سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود