آغاز دریافت کارمزد از دستگاه های کارتخوان؛ کارمزد هر تراکنش چقدر است؟

آغاز دریافت کارمزد از دستگاه های کارتخوان؛ کارمزد هر تراکنش چقدر است؟

بعد از مدت‌ها، دستورالعمل دریافت کارمزد از دستگاه‌ های کارتخوان اعلام شد و هر تراکنش با این دستگاه‌ها مشمول کارمزد جدید می‌شود. اما جزئیات دریافت کارمزد از دستگاه‌ های کارتخوان چیست، مبلغ کارمزد کارتخوان ها چقدر است و چه کسانی باید کارمزد بدهند؟

۱۱ سال از آخرین تغییرات کارمزدی شبکه پرداخت کشور می‌گذرد و حالا بانک مرکزی از دستورالعمل جدید دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها رونمایی کرده و قرار است تمامی تراکنش‌های انجام شده با کارتخوان ها مشمول کارمزد شود.

جزئیات دریافت کارمزد از دستگاه‌ های کارتخوان

با بخشنامه بانک مرکزی، از امروز ۴ تیر، تمامی درگاه‌ های پرداخت اینترنتی و دارندگان دستگاه‌ های کارتخوان، به‌جز نانوایی‌ ها و سوپرمارکت‌ ها، ملزم به پرداخت کارمزد خواهند بود.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌ های پرداخت بانک مرکزی با اعلام این خبر گفت: «طرح کارمزد تراکنش خرید کارتی که پیش از این قرار بود در هفته پایانی خرداد اجرایی شود بناست از یکشنبه، ۴ تیر آغاز شود.»

محمدرضا مانی‌یکتا گفت: «طبق تاکید بانک مرکزی، تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده‌اند و سهم این صنوف همچنان بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.»

کارمزد هر تراکنش‌ کارتی چقدر است؟

جزئیات دریافت کارمزد از دستگاه‌ های کارتخوان

بر اساس شیوه‌نامه جدید نظام کارمزد، مبلغ کارمزد پرداختی دارندگان کارتخوان به مبلغ تراکنش انجام شده بستگی دارد. اما فعلا برای انجام این تراکنش‌ها کف و سقف مشخصی در نظر گرفته شده است.

طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی، میزان کارمزد تراکنش‌ های زیر ۶۰۰ هزار تومان تنها ۱۲۰ تومان است. هر چقدر مبلغ تراکنش بانکی بیشتر شود، رقم کارمزد به صورت پلکانی بالا می‌رود و در تراکنش‌های بالاتر از سقف ۶۰۰ هزار تومان، دو ده هزارم (۰/۰۰۰۲) مبلغ تراکنش کارمزد دریافت می‌شود.

این دستورالعمل اعلام کرده که نهایت مبلغ کارمزد دریافت شده از دارندگان کارتخوان، چهار هزار تومان است.

جزئیات دریافت کارمزد از دستگاه‌ های کارتخوان

مطابق با جدول زمانی اجرای این بخشنامه، اصلاح نظام کارمزد پذیرندگان به صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود و تراکنش‌های با مبالغ بالا در اولویت اجرا هستند. همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده‌ و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

جزئیات دریافت کارمزد از دستگاه‌ های کارتخوان

مدیر اداره نظارت بر نظام‌ های پرداخت بانک مرکزی عنوان کرد: «باوجود تقبل پرداخت قسمتی از کارمزد شبکه پرداخت توسط پذیرندگان، همچنان بخش عمده این کارمزدها توسط شبکه بانکی تامین خواهد شد.»

کارمزد تراکنش را چه کسی پرداخت می‌کند؟

جزئیات دریافت کارمزد از دستگاه‌ های کارتخوان

بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، کارمزد تراکنش‌های بانکی بر عهده دارنده دستگاه کارتخوان است و خریدار یا به عبارتی دارنده کارت نباید کارمزدی پرداخت کند و از پرداخت کارمزد معاف است.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود