راهنمای مبتدیان برای شناخت بیت‌کوین، مکانیسم‌ها، و کاربردهای آن

راهنمای مبتدیان برای شناخت بیت‌کوین، مکانیسم‌ها، و کاربردهای آن

بیت‌کوین، اولین ارزدیجیتال جهان، از بدو ارائه شدنش در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو دنیای مالی را تحت تأثیر قرار داده است. اما بیت‌کوین چیست و عملکردش چگونه است؟ راهنمای حاضر برای کمک به تازه‌واردان دنیای کریپتو جهت درک اصول اولیه بیت‌کوین، نحوه کارکرد و کاربردش، و محبوبیت احتمالی‌اش در زندگی روزمره تهیه شده است.

بیت‌کوین چیست؟

ارز دیجیتال بیت‌کوین مستقل از بانک‌های مرکزی یا هر مرجع دیگری عمل می‌کند. بیت‌کوین برای امنیت تراکنش‌ها، قاعده‌مند کردن ایجاد واحدهای جدید، و تأیید نقل‌وانتقال دارایی‌ها از کریپتو استفاده می‌کند. بنابراین، بیت‌کوین ارزی غیرمتمرکز است که برخلاف ارزهای فیات مانند یورو یا دلار آمریکا توسط نهادی واحد کنترل نمی‌شود.

کارکرد بیت‌کوین چگونه است: تشبیهات معمول فناوری اصلی رمزارزها

فناوری زیربنایی بیت‌کوین بلاک‌چین نام دارد. بلاک‌چین دفتر کلی توزیع‌شده است که تمام تراکنش‌های انجام‌شده با استفاده از رمزارز را ثبت می‌کند. هرگاه یک تراکنش بیت‌کوین تکمیل و توسط گرهی تأیید شود به «بلاکی» از داده‌ها اضافه می‌شود. بلاک‌های اجراشده به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه می‌شوند و رکوردی دائمی، عمومی، و غیرقابل‌تغییر از همه تراکنش‌ها ایجاد می‌کنند.

راهنمای مبتدیان برای شناخت بیت‌کوین، مکانیسم‌ها، و کاربردهای آن

گره‌ها(نودها): کتابداران دنیای بیت‌کوین

گره‌های بیت‌کوین کامپیوترهایی متصل به شبکه بیت‌کوین هستند که نرم‌افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کنند. این گره‌ها تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید، ارسال، پردازش، و ذخیره می‌کنند. به‌طورکلی هر گره همچون نقطه‌ای در شبکه است. برای مثال، هر ماشین همچون گرهی در شبکه بزرگراه‌ها است یا هر همکار همچون گرهی در شبکه حرفه‌ای همکاران است. گره‌ها همچون کتابدارانی هستند که کتابخانه دیجیتالی وسیعی (بلاک‌چین) را مدیریت می‌کنند. گره‌های کامل همچون کتابداران ارشدی هستند که سوابق جامعی از کتاب‌های کتابخانه را نگهداری می‌کنند. گره‌های ناکامل همچون دستیاران کتابدار هستند و برای دریافت اطلاعات جامع متکی به کتابداران اصلی هستند؛ بااین‌حال، می‌توانند به افراد در یافتن کتاب‌های موردنظرشان کمک کنند. کتابداران دستیار به دقیق و به‌روز ماندن فهرست کتابخانه کمک می‌کنند تا کاربران به‌راحتی بتوانند به کتاب‌های موردنظرشان دسترسی داشته باشند.

استخراج: دریافت پاداش بابت حل پازل‌ها

گروهی از افراد را تصور کنید که در مسابقه جدول کلمات متقاطع با هم رقابت می‌کنند. کسی که در سریع‌ترین زمان ممکن پازل را حل کند جایزه‌ای نقدی برنده می‌شود. جدول کلمات متقاطع بیت‌کوین چالش ریاضی پیچیده‌ای است که ماینرها باید حل کنند و بابت این استخراج پاداش پولی دریافت می‌کنند. ماینرها همچون حل‌کنندگان جدول کلمات متقاطع از قدرت محاسباتی‌شان برای حل مسائل ریاضی و از توانایی‌هایشان برای رقابت بر سر جوایز استفاده می‌کنند؛ هر چه قدرت محاسباتی ماینرها بیشتر باشد شانسشان برای دریافت پاداش بیشتر می‌شود. به بیان دقیق‌تر، فرض کنید مری می‌خواهد ۱ بیت‌کوین برای جو بفرستد. ماینرها برای تأیید تراکنش مسئله‌ای ریاضی را، که صحت تراکنش مری را اثبات می‌کند، حل می‌کنند. تراکنش پس از حل مسئله به بلاک‌چین اضافه می‌شود و ماینر مقدار مشخصی بیت‌کوین پاداش می‌گیرد.

مکانیسم اجماع: یک فرآیند تصمیم‌گیری دموکراتیک

جلسه‌ای در تالار شهر را در نظر بگیرید که در آن اعضای جامعه برای رأی‌گیری درباره سیاستی جدید دورهم جمع می‌شوند. افراد رأیشان را به صندوق می‌اندازند و سیاستی که ۵۱ درصد یا بیشتر از آرا را تصاحب کند پذیرفته می‌شود. چنین فرآیند دموکراتیکی متضمن انعکاس اراده اعضای جامعه در تصمیمات جامعه است.

مکانیسم اجماع بیت‌کوین نیز، مشابه با مثال فوق، برای توافق بر سر اعتبار بلاک‌هایی که تازه به بلاک‌چین اضافه شده‌اند به گره‌ها نیاز دارد. وقتی ماینری بلاک جدیدی را پیشنهاد کند، سایر گره‌ها درباره معتبر بودنش رأی می‌دهند. درصورتی‌که بیش از نیمی از گره‌ها اعتبار بلاک جدید را تائید کنند، بلاک جدید به بلاک‌چین اضافه می‌شود. چنین فرآیند دموکراتیکی حفظ امنیت و دقت بلاک‌چین را تضمین می‌کند.

سایر رمزارزها و کاربردهایشان

امروزه، علاوه بر بیت‌کوین، از هزاران رمزارز دیگر نیز استفاده می‌شود. در ادامه رمزارز رایج دیگری همراه با کاربردهای احتمالی‌اش در دنیای واقعی به بحث گذاشته شده است.

اتریوم (ETH): توسعه‌دهندگان از طریق پلتفرم اتریوم می‌توانند قراردادهای هوشمند را ایجاد و روی شبکه اتریوم مستقر کنند. قراردادهای هوشمند قراردادهایی خوداجرا هستند که شرایط توافقشان مستقیماً کدنویسی شده است. طراحان مستقل NFT می‌توانند قراردادی هوشمند ایجاد کنند که به‌موجب آن مبلغ پرداختی پس از تأیید نهایی طرح توسط مشتری قابل‌برداشت گردد.

به‌غیراز اتریوم، مجموعه‌ای گسترده از رمزارزها در صرافی کوینکس قابل معامله هستند. کوینکس یک صرافی پیشروی رمزارز است. این صرافی مفتخر به وقوع صفر مشکل امنیتی و تعهد به امنیت کاربرانش است. کوینکس ضمن ارائه بیش از ۷۰۰ رمزارز و بیش از ۱۱۰۰ جفت معاملاتی به غنی‌سازی فرم‌های محصولاتش بر اساس صرافی ادامه می‌دهد. همچنین، کوینکس خدمات مشتقه‌ای مانند معاملات فیوچرز، معاملات مارجین، AMM، استخراج، حساب‌های سپرده گذاری، معاملات استراتژیک، و کوینکس داک را ارائه می‌کند.

نتیجه‌گیری

تازه‌کاران حوزه رمزارز با فهم اصول فوق‌الذکر از طریق موارد استفاده واقعی می‌توانند درک بهتری از کارکردهای داخلی بیت‌کوین و جایگاهش در دنیای ارزهای دیجیتال به دست آورند. تداوم اهمیت توسعه بلاک‌چین و وب ۳ منجر به ایجاد فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برای افراد، مشاغل، و دولت‌ها شده است.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود