ویتامین های مورد نیاز بدن را بشناسید

ویتامین های مورد نیاز بدن را بشناسید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

آیا می‌دانید طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان با مشکل کمبود ویتامین مواجه هستند؟ کمبود ویتامین ممکن است ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا ابتلا به بیماری‌های خاص باشد. درهرصورت شناخت انواع ویتامین های مورد نیاز بدن و منابع غنی آن، اولین گام در مسیر حفظ سلامت جسم و روح است. به‌ نظر شما کدام ویتامین‌ها برای بدنی سالم ضروری هستند؟ اگر شما هم مشتاق آشنایی با ویتامین‌های ضروری بدن هستید، از کنار اطلاعات این مقاله ساده رد نشوید.

ویتامین A؛ ویتامین مورد نیاز بدن برای پوست و مو

ویتامین a به‌عنوان یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن، حلال در چربی است. مصرف این ویتامین برای رشد سلول‌ها به‌خصوص در سنین کودکی توصیه می‌‌شود. ویتامین A مزایای بسیاری دارد که عبارت‌اند از:

• تقویت بینایی و سیستم ایمنی بدن

• رشد مو و بهبود سلامت پوست

• خاصیت سلول‌سازی

• شادابی پوست

ماهی، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، بروکلی، شیر و اسفناج از غنی‌ترین منابع ویتامین آ محسوب می‌شوند. بهترین زمان برای مصرف قرص ویتامین آ، همراه با ناهار یا شام است تا چربی موردنیاز برای هضم قرص فراهم شود.

درکنار ویتامین آ، مصرف سایر ویتامین‌ها مانند کلسیم برای داشتن پوست و موی سالم ضروری است. قرص کلسیم علاوه بر تقویت استخوان‌ها، موهای شما را نرم و ناخن‌هایتان را مقاوم می‌کند. یکی از برندهایی که با عنوان بهترین قرص کلسیم برای بانوان شناخته می‌شود، برند کلسی پاور است. البته قرص کلسیم توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود که ترکیبات آن‌ها متفاوت است. باید باتوجه‌به نظر پزشک، نسبت به مصرف قرص کلسیم مناسب اقدام کنید.

ویتامین‌‌های ضروری بدن برای مو و ناخن چیست؟ خانواده ویتامین b

با خانواده ویتامین‌های ب آشنا هستید؟ این خانواده از هشت ویتامین b1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 تشکیل شده‌اند که ویتامین‌های ضروری بدن محسوب می‌شوند. مزایای خانواده ویتامین ب برای بدن، به‌شرح زیر است:

• پیشگیری از سرطان و تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی

• بلوغ بهتر سلول‌های خونی

• افزایش سطح انرژی بدن

• عملکرد بهتر مغز

• سلامت نورون‌های عصبی

• بهبود کیفیت ناخن

• افزایش لطافت مو

• جلوگیری از شوره کف سر

با گنجاندن منابع غذایی ویتامین ب مانند غلات، گوشت طیور، تخم مرغ و مواد لبنی در رژیم غذایی، بدن از ویتامین‌های خانواده ب تغذیه می‌شود. همچنین اگر قصد مصرف قرص ویتامین ب را دارید، بهترین زمان مصرف آن صبح‌ است. ویتامین‌های ب در قالب قرص ب کمپلکس به بازار عرضه می‌شوند که ترکیبی از ۸ ویتامین ب هستند. همچنین این ویتامین‌ها به‌صورت تکی نیز مانند قرص ویتامین ب ۳، قرص ب ۲ یا قرص ویتامین ب۶ به‌فروش می‌رسند.

ویتامین C؛ ویتامین مورد نیاز بدن برای کلاژن‌سازی

ویتامین سی به‌عنوان یک آنتی اکسیدان، در فهرست ویتامین های مورد نیاز بدن قرار می‌گیرد. این ویتامین از آسیب به رادیکال‌ها و بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند و باعث تقویت دستگاه ایمنی می‌شود. کلاژن، قوی‌ترین بخش بافت پیوندی است که کلیه اعضای بدن را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و منبع کلاژن، ویتامین سی است.

ویتامین c در پرتقال، نارنگی و خرمالو، بروکلی، گوجه و توت فرنگی یافت می‌شود. یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین سی، خشکی پوست است. برای جبران این کمبود می‌توانید روزانه یک عدد قرص ویتامین سی مصرف کنید. البته افرادی که به بیماری پوستی مبتلا هستند،‌ باید قبل از مصرف ویتامین سی با پزشک مشورت کنند. خوشبختانه قیمت ویتامین c مناسب بوده و برای کلیه افراد قابل تهیه است.

ویتامین D؛ ویتامینی که استخوان‌ها برای رشد و استحکام نیاز دارند

ویتامین دی یکی از ویتامین‌‌های محلول در چربی است که باعث افزایش میزان جذب کلسیم، فسفات و منیزیم در روده می‌شوند. جذب بهتر این ویتامین‌ها به استحکام و رشد استخوان‌ها به‌خصوص در سنین جوانی کمک می‌کند.

از راه‌های جذب ویتامین دی می‌توان به مصرف مواد غذایی ماهی سالمون، تن ماهی و روغن جگر ماهی، قرص ویتامین و تابش آفتاب اشاره کرد. برای جذب ویتامین از طریق نور خورشید پیشنهاد می‌شود روزانه ۲۰ دقیقه زیر نور خورشید قرار بگیرید. باتوجه‌به ضررهای اشعه uv خورشید و احتمال ایجاد سرطان پوست،‌ برای آفتاب گیری حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

البته در کلیه فصل‌ها امکان آفتاب گرفتن وجود ندارد و به‌همین خاطر پیشنهاد می‌شود قرص ویتامین دی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برای تامین کمبود ویتامین دی قرص آن مصرف شود. مصرف قرص ویتامین d به‌صورت ماهانه یا هفتگی است که دوز آن بستگی به میزان ویتامین موردنیاز بدن دارد.

ویتامین E؛ برای افزایش مقاومت بدن در برابر رادیکال‌های آزاد

ویتامین e به‌عنوان یکی از ویتامین‌های محلول در چربی، خاصیت آنتی اکسیدان دارد و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این ویتامین که بیشتر در دانه‌های روغنی گیاهان یافت می‌شود، چربی مورد‌نیاز دیواره سلول را تامین می‌‌کند تا در برابر اشعه uv مقاوم باشد. علاوه‌بر این، ویتامین e برای داشتن پوستی سالم و سیستم ایمنی قوی ضروری است.

ویتامین e در منابع غذایی مانند، کره بادام زمینی، فندق، تخمه آفتابگردان و بادام یافت می‌شود. بهترین زمان مصرف قرص ویتامین E شب‌ها است تا به بهترین شکل ممکن جذب بدن شود. البته مصرف ویتامین e باید زیر نظر پزشک متخصص باشد و مصرف خودسرانه آن باعث مسمومیت‌های ویتامینی خواهد شد.

ویتامین k؛ التیام بخش زخم‌های بدن

ویتامین K، گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی هستند که بر اثر نور خورشید در زیر پوست تولید می‌شوند. ویتامین‌ k باعث انعقاد سریع‌تر خون در محل بریدگی می‌شود و فرایند بهبود زخم را سرعت می‌بخشد.

ویتامین کا علاوه‌بر جلوگیری از خونریزی، برای تقویت وضعیت استخوان‌ها و قلب نیز مفید است. نیمی از «ویتامین کی» موردنیاز بدن توسط روده ساخته می‌شود. با مصرف زرده تخم مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه‌فرنگی، مارچوبه، کرفس و لوبیا سبز می‌‌توان سطح ویتامین کا بدن را افزایش داد. قرص‌های جویدنی ویتامین کا نیز با تجویز پزشک قابل مصرف هستند.

با مولتی ویتامین‌‌های مکمل شاپ، از کمبود ویتامین بدن جلوگیری کنید

در این مقاله برخی از مهم‌ترین ویتامین های مورد نیاز بدن را بررسی کردیم. با گنجاندن این ویتامین‌ها در رژیم غذایی خود زندگی سالم‌تری را تجربه می‌کنید و بدن شما در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌شود. برای جذب بهتر ویتامین‌ها در کنار رژیم غذایی مناسب، می‌‌توانید از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید. مکمل‌ها، به‌صورت مستقیم ویتامین‌‌های موردنیاز بدن را تامین می‌کنند. برای تهیه مولتی ویتامین‌های اصل، می‌توانید به داروخانه آنلاین مکمل شاپ مراجعه کنید. فعالیت فروشگاه مکمل شاپ مورد تایید وزارت بهداشت بوده و مجوزهای قانونی در بخش مجوز قابل مشاهده هستند. برای مشاهده محصولات این فروشگاه، همین الان اسم مکمل شاپ را جستجو کنید و محصول موردنظر خود را با یک کلیک سفارش دهید.

بدون نظر

ورود