جزئیات عجیب از مصوبه کنکور که به رانت ختم شد؛ قبولی پزشکی با کارنامه مردودی + ویدیو

جزئیات عجیب از مصوبه کنکور که به رانت ختم شد؛ قبولی پزشکی با کارنامه مردودی + ویدیو

یک عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت، جزئیات تکان دهنده‌ای را از تحصیل افراد با میانگین نمرات بسیار پایین در کنکور، در رشته‌های پزشکی افشا کرد و به مصوبه ای اشاره کرد که اگرچه همه رای به ابطال آن دادند، اما مواهب آن حداقل برای ۱۳۴ نفر همچنان ادامه دارد.

نام کنکور اگرچه با رقابت گره خورده اما تبصره و مصوبه کم ندارد که معنای رقابت را از آن بگیرد، یکی از آن‌ها همین مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی (۲۵ تیر ۱۳۹۲) درباره تغییر رشته و نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بود، به‌موجب این مصوبه فرزندان اعضای هیات علمی که جزو پذیرفته شدگان آزمون سراسری بودند می‌توانستند از دانشگاه مبدا به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت (ترجیحا دانشگاه محل خدمت) عضو هیأت علمی و یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیکترین شهر به محل خدمت عضو هیأت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب مطابق با ضوابط انتقال یا تغییر رشته بدهند.

براساس این مصوبه حد نصاب نمره علمی لازم برای انتقال ۹۰ درصد و برای تغییر رشته ۹۲/۵ درصد نمره کل آخرین نفر پذیرفته شده در رشته محل مورد تقاضا بود.

دراین‌باره علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت می‌گوید: «با این روش کسانی با دکترای دامپزشکی به دکترای پزشکی یا دکترای داروسازی تغییر رشته و تغییر دانشگاه دادند.»

اما این پایان کار نبود، در سال ۱۳۹۶ تبصره‌ای به این مصوبه اضافه شد با نام انتقال مشروط، این تبصره می‌توانست همه آن ۹۰ و ۹۲/۵ درصد حد نصاب علمی برای انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها را کنار بگذارد به شرطی که آن‌ها می‌توانستند در دانشگاه مقصد در همان رشته قبلی یا رشته جدید دو ترم متوالی معدل ۱۵ بگیرند.

افشای جزئیات تکان دهنده از قبولی در رشته پزشکی با کارنامه مردودی + ویدئو

امرایی دراین‌باره بیان می‌کند: «این تبصره برای سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ انجام شد، این روش باعث شد کسی‌که کارشناسی حسابداری قبول شده بود با این تبصره داروسازی بخواند، کارشناسی مدیریت بیمه با همین تبصره الان دارد دندان‌پزشکی می‌خواند، کسی را داشتیم کارشناسی صنایع غذایی بوده و الان دارد پزشکی می‌خواند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا این افراد هنوز دانشجو هستند می‌گوید: «بله الان دانشجو هستند. شورای سنجش و پذیرش حکم به اخراج این افراد از دانشگاه‌ها داد که اجرا نشده است، دیوان عدالت اداری حکم شورای سنجش و پذیرش را تایید کرد، باز هم اجرا نشد؛ از شورای نگهبان استعلام گرفتند و این شورا گفت حکم شورای سنجش و پذیرش درست است و با مسببین هم باید برخورد شود. اما این افراد هنوز در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل می‌دهند، علاوه براین کسانی‌که پای این مصوبه را امضا کردند الان در مسئولیت‌های مهم آموزشی هستند.»

افشای جزئیات تکان دهنده از قبولی در رشته پزشکی با کارنامه مردودی + ویدئو

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره تعداد نفراتی که توانستند از این تبصره برای انتقال دانشگاه یا تغییر رشته استفاده کنند با بیان این‌که این تغییرات در دانشگاه آزاد بوده می‌گوید: «در یک مقطع زمانی ۱۳۴ نفر استفاده کردند، آمارشان بالاتر از این است اما ما اطلاعات ۱۳۴ نفر را به همراه اسم و تمام مشخصات به‌طور کامل داریم. در این میان فرزندان مقامات وقت هم هستند.»

او ادامه می‌دهد: «کسی را داشتیم که میانگین نمراتش در دروس اختصاصی ۸ درصد بوده اما الان دارد پزشکی می‌خواند، این‌ها با امضای چه کسانی وارد دانشگاه شدند؟ چه‌کسانی پای آن مصوبه را امضا کردند؟ که الان رتبه ۱۷۵ هزار دارد پزشکی می‌خواند، درحالی‌که سایر داوطلبان باید برای آن جنگ کنند که رتبه‌شان زیر ۵ هزار شود.»

حواشی کنکور در ایران تمامی ندارد. همین چند هفته پیش بود که افشاگری هولناک دیگری از تحصیل ۱۰۰۰ متقلب کنکور در رشته های مهندسی و پزشکی خبرساز شده بود. در این باره بیشتر بخوانید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • دامپزشکی؟ مرداد ۴, ۱۴۰۲

    منظور از دامپزشک واقعا دامپزشکیه یا مثلا پرستار دامها؟
    تو کشورای غربی دامپزشک خیلی کلاس بالاس از مهندسی درامدش بیشتره. مخصوصا تو کشورای امریکا کانادا استرالیا هلند بریتانیا نیوزلند که شاید ۲۰ درصد کمتر از پزشک باشه. اما بالاتر از مهندسه درامدشون

  • احمد مرداد ۸, ۱۴۰۲

    کاش جرات داشتید در مودرد سمیه خانواده شهدا و ایثارگران می نوشتید که بخش عمده ای از سهمیه ها را دارند.