شایعات بحث برانگیز درباره کارمند ایرانی وزارت دفاع آمریکا؛ آرین طباطبایی کیست؟

شایعات بحث برانگیز درباره کارمند ایرانی وزارت دفاع آمریکا؛ آرین طباطبایی کیست؟

در روزهای گذشته مطرح شدن شایعاتی تأیید نشده درباره ی ارتباط آرین طباطبایی، کارمند ایرانی وزارت دفاع آمریکا با حکومت ایران، این محقق و سیاستمدار را به سوژه ی داغ فضای مجازی بدل کرده است.

آرین طباطبایی کیست

آرین طباطبایی که در حال حاضر در سمت رئیس دفتر معاون وزیر دفاع آمریکا مشغول فعالیت است، در سال ۱۴۰۰ در تیم مذاکرات برجامی ایران و آمریکا حضور داشت اما به علت برخی اختلاف نظرها از آن ها جدا شد.

حساسیت حضور یک ایرانی در بین مقامات ارشد آمریکایی به جایی رسیده که رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته فرعی اطلاعات نظامی این مجلس در نامه‌ ای به وزیر دفاع ایالات‌متحده، حضور آرین طباطبایی در سمت رئیس دفتر معاون وزیر دفاع آمریکا را به دلیل رابطه ی نزدیک او با جمهوری اسلامی و عضویتش در طرح کارشناسان ایران بسیار هشداردهنده خواندند.

این دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا از لوید آستین، وزیر دفاع، خواستند تا ۱۱ مهر به پرسش‌هایی از جمله چگونگی تایید صلاحیت و ارائه دسترسی امنیتی به آرین طباطبایی و آگاهی احتمالی پنتاگون از ارتباطات او با حکومت ایران توضیح دهد.

آرین طباطبایی کیست؟

آرین طباطبایی متولد ایران و دختر سیدجواد طباطبایی، خالق نظریه ی ایرانشهری، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه ی فلسفه و تاریخ و سیاست است.

آرین طباطبایی کیست

آرین طباطبایی دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته مطالعات جنگ از دانشگاه کینگز کالج لندن است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و فارسی صحبت می‌کند.

این پژوهشگر بین‌ الملل و حوزه علوم سیاسی از اساتید دانشگاه جورج تاون در آمریکا، محقق پیشین اندیشکده رند، عضو شورای روابط خارجی در آمریکا، عضو هیئت مدیره گروه پژوهشی ایران-اروپا و چند پژوهشگاه دیگر است. او پژوهشگر در امور بین‌الملل و عمومی در دانشگاه کلمبیا و مشاور غیرنظامی و بین‌المللی ناتو نیز بوده‌است.

عضویت در سازمانی به نام «ائتلاف تضمین دموکراسی» از دیگر سوابق آرین طباطبایی است. این گروه در سال ۲۰۱۷ توسط مقام‌های سابق وزارت اطلاعات و وزارت خارجه آمریکا برای مقابله با تلاش‌های ادعایی روسیه جهت تضعیف نهادهای دموکراتیک در آمریکا و اروپا تشکیل شد.

وی همچنین مؤلف کتاب «نه فتح، نه شکست» درباره ی استراتژی امنیت ملی جمهوری اسلامی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

آرین طباطبایی کیست

آرین طباطبایی در سال ۱۳۹۹ به عنوان مشاور ارشد معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل وزارت خارجه آمریکا منصوب شد. وی اولین زن ایرانی محسوب می شود که توانسته در ایالات متحده آمریکا به یک رتبه ی ارشد سیاسی دست یابد.

دیدگاه‌های او درباره ی ایران، بر اساس آنچه تا کنون در سخنرانی‌ها و مقاله‌های مختلف ابراز کرده به دیدگاه‌های مقام‌های فعلی دولت «جو بایدن» بسیار نزدیک است.

این تحلیلگر مسائل ایران در آمریکا معتقد است سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران در سطح تاکتیکی موثر بوده، اما در سطح راهبردی موفقیتی نداشته، زیرا به تغییر رفتار حکومت ایران منجر نشده است.

دیجیاتو
۱۰ نظر

ورود

  • حسین مهر ۵, ۱۴۰۲

    شیر مادر و نان پدر حرومش

  • سعید مهر ۵, ۱۴۰۲

    یکی از وحشی‌ترین ضدایرانی‌ها تو دوره مذاکرات بود، الان هم نظرات شدیداً ضدایرانی معروفی داره که از بعضی سیاستمدارای آمریکایی هم خشن‌تر عمل کرده!
    و البته پدرش استاد دانشگاه تهران!

  • سعید مهر ۵, ۱۴۰۲

    تو مذاکرات، خود هیئت آمریکایی از حجم خشونت و ضدایرانی بودن این آدم تعجب کرده بودن، و دقیقا به همین دلیل ترجیح دادن از عضویت تیم آمریکایی خارج بشه تا فضای مذاکرات قابل تحمل بشه!

  • سعید مهر ۵, ۱۴۰۲

    تو هر جای دنیا بود دهن پدرش رو (که حامی دختر خائنش هست) سرویس میکردن! اینجا باباش شده استاد دانشگاه تهران!

    • بهزاد مهر ۵, ۱۴۰۲

      سعید جان چقدر پول مییگری کامنت میذاری؟

      • صادقی مهر ۵, ۱۴۰۲

        بهزاد جان خدا کند که بابت این غرب پرستی
        پولی گرفته باشی، والا حمال شیطان هستی

      • حسین مهر ۵, ۱۴۰۲

        بهزاد چقدر میگیری به پر و پای ملی گرا ها بپیچید تو کامنت ها
        یک سنت ارزش وطن فروشی نداره ها

  • یه غربی مهر ۵, ۱۴۰۲

    خاک تو سر عمریکا. اینکه وحشی هستش یا خشن عمل میکنه هم برا رد گم کنیه. یه جاسوسه. خاک تو سرت عمریکا که یه جاسوسو گذاشتی

  • صادقی مهر ۵, ۱۴۰۲

    بهزاد جان خدا کند که بابت این غرب پرستی
    پولی گرفته باشی، والا حمال شیطان هستی

  • صادقی مهر ۵, ۱۴۰۲

    واقعاً حیفِ خون شهدا نیست‌ که وطن فروشانی
    مثل پدر ایشان استاد دانشگاه برای فرزندان ایران
    اسلامی باشد .
    چرا کسی نیست که دانشگاه های کشور را
    ازدست امثال اینها آزاد کند؟