حاشیه ساز شدن مراسمی دیگر با مدیریت جمیله علم الهدی؛ ماجرای جشنواره خورشید چیست؟

حاشیه ساز شدن مراسمی دیگر با مدیریت جمیله علم الهدی؛ ماجرای جشنواره خورشید چیست؟

برگزاری یک جشنواره بین المللی جدید با محوریت زنان به نام «جشنواره بین‌ المللی رسانه‌ ای خورشید» توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری بار دیگر نام جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور را بر سر زبان ها انداخته و بسیار حاشیه ساز شده است. سال گذشته نیز برگزاری «کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار» توسط این معاونت و با مدیریت همسر رئیس جمهور جنجال برانگیز شده بود.

ماجرای جشنواره خورشید چیست؟

نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید صبح روز شنبه ۸ مهر با حضور ۱۰۰ بانوی خبرنگار و فعال رسانه ای از ۴۱ کشور جهان در شهر مشهد آغاز به کار کرد.

این جشنواره با مشارکت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و شهرداری مشهد برگزار شد.

مراسم اختتامیه جشنواره خورشید عصر شنبه در شهر مشهد برگزار شد و ۲۰ نفر از فعالان رسانه ای ایرانی و غیرایرانی نفرات برگزیده ی این رویداد بودند.

جشنواره خورشید

۵ برگزیده ی ایرانی این جشنواره، فعالان رسانه های مختلف ایران بودند که آثار آنها حول محورهای مشخص شده، ارزیابی و انتخاب شد. اما ۱۵ بانوی برگزیده ی رسانه ای غیر ایرانی افرادی بودند که فعالیت های چند ساله ی رسانه ای پیرامون محورهای این جشنواره داشتند و بابت این مهم مورد تقدیر قرار گرفتند.

برگزیدگان ایرانی از بین رسانه های استان های مختلف کشور در بخش های مختلف معرفی و تجلیل شدند، شامل: فاطمه شهدوست از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی برای گزارش «هویت از جنس ایرانی»، سعیده اسدیان از خبرگزاری برنا برای گزارش «تو خواستنی نیستی» منطبق بر روایتی از تاثیر شبکه های اجتماعی بر زنان ایرانی، مریم خباز از روزنامه جام جام برای گزارش «شورش تبلیغات علیه سبک زندگی»، سعیده آل ابراهیم از روزنامه شهرآرا برای گفتگو با فروغ رضایی با عنوان «رویش مهر در بند بانوان» و الناز عباسیان از روزنامه همشهری برای یادداشت «زندگی به سبک آدم های خوب».

فعالان رسانه ای برگزیده ی غیرایرانی جشنواره خورشید عبارتند از: فائزه محمد از کشور عمان خبرنگار شبکه خبری عمانیه و نویسنده کتاب «در قلب ایران»، بان فائق القبطان از کشور عراق و عضو هیات مدیره سندیکای روزنامه نگاران عراقی و رئیس گروه خبرنگاران زن عراقی، ایمان شمس الدین از کشور کویت به عنوان پژوهشگر امور رسانه ای عرصه بانوان و نویسنده و روزنامه نگار نشریه العبث، حورا القبیسی روزنامه نگار و متخصص در امور فلسطین از کشور لبنان، حنا السعاده از کشور الجزایر، فاطما الصمادی از کشور قطر به عنوان محقق ارشد مطالعات الجزیره و رئیس مطالعات ایرانی، ماریا فرنادنه برتو یانو از کشور ونزوئلا به عنوان نویسنده و تحلیلگر ژئوپلیتیک، آنا لورا ویرا اسمیت” از کشور اوروگوئه به عنوان فعال رسانه ای آزاد، “راد الوقاب” از کشور سوریه به عنوان روزنامه نگار و مجری تلویزیون و پژوهشگر رسانه.

همچنین دیوسیناوو خبرنگار و مدیرکل همکاری رادیو و تلویزیون بین المللی از کشور سنگال، ژان لی مدیر کل خاورمیانه گروه رسانه ای سی وی تی از چین، هدیا باسیاب از کشور کنیا، وداد محمد از کشور تونس، مالنا سوفای مونتاو فرناندز از کشور اکوادور و مدیر شبکه رادیویی و تلویزیونی، فیورلا ایزابل مایوکا مجری شبکه تلویزیونی و خبرنگار کشور روسیه نیز به عنوان فعالان رسانه ای غیرایرانی برتر نخستین جشنواره خورشید مورد تقدیر قرار گرفتند.

حواشی جشنواره خورشید

همچون کنگره بین المللی زنان تأثیر که زمستان سال گذشته توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری و با مدیریت جمیله علم الهدی، همسر رئیس جمهور برگزار شده بود، جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید هم با حواشی زیادی همراه بوده است.

جمیله علم الهدی در نشست افتتاحیه ی این جشنواره صحبت هایی درباره ی بانوی اول ایران مطرح کرد که با موجی از واکنش ها رو به رو شد.

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

او در بخشی از اظهارات خود در این نشست گفت: «من تازه متوجه شدم که بنده را به عنوان بانوی اول معرفی کردند. لازم است توضیح دهم در ساختار جمهوری اسلامی ایران بانوی اول همسر رهبر معظم انقلاب هستند. سال‌هاست که آرزو می‌کنم بتوانم برای انتقال خاطرات ایشان کاری بکنم. خوشبختانه مشهدی‌ها کار خوبی کردند و آن اینکه منزل ایشان را تبدیل به موزه کردند.»

البته استفاده از این عبارت از سوی جمیله علم الهدی برای همسر رهبری مسبوق به سابقه است که بار قبل هم با واکنش یکی از اعضای برجسته ی دفتر رهبری مواجه شده بود.

مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر آثار رهبری زمستان سال گذشته با انتشار توییتی با درج هشتگ «بانوی اول» به استفاده از این عبارت واکنش نشان داد و نوشت: «کم نبوده‌اند بانوان بزرگ و عالیقدری که در کنار مردان بزرگ نقش‌آفرینی کرده‌اند، اما خطاست که دولتمردان برای تکریم آنها از الگوی نابجای بیگانگان کپی‌برداری کنند.»

با تکرار دوباره ی استفاده از واژه بانوی اول و انتساب آن به همسر رهبری، بار دیگر توییت این عضو دفتر رهبری در رسانه‌ها بازنشر شد.

جشنواره خورشید

صحبت های جدید جمیله علم الهدی درباره ی بانوی اول ایران واکنش های زیادی را در پی داشت، تا جایی که حتی با انتقاد شدید بسیاری از چهره ها و رسانه های اصولگرا و حامی دولت و کاربران موسوم به ارزشی نیز مواجه شد.

اما این تنها حاشیه ی جشنواره خورشید نبود. همچون کنگره زنان تأثیرگذار، این بار نیز حجاب برخی شرکت کنندگان جشنواره خورشید مورد توجه کاربران قرار گرفت و واکنش هایی را به دنبال داشت.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی در واکنش به پوشش شرکت کنندگان جشنواره خورشید نوشت: «دختران ایران به سخنان دولتی‌ها در مورد عفاف و حجاب توجه نمی‌کنند؛ به عملشان در همایش خورشید در مشهد می‌نگرند. شرم‌آور است…»

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

علاوه بر این، انتشار تصاویری از پوشش واقعی یکی از برگزیدگان غیر ایرانی جشنواره خورشید در فضای مجازی جنجال برانگیز شده است.

طی روزهای گذشته تصاویری از پوشش خارج از ایران فیورلا ایزابل مایوکا، مجری شبکه تلویزیونی و خبرنگار کشور روسیه که در جشنواره خورشید مورد تقدیر گرفت، در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در رسانه های رسمی کشور قابل انتشار نیستند!

جشنواره خورشید

جشنواره خورشید

انتقاد یک رسانه اصولگرا از برگزاری جشنواره خورشید

روزنامه اصولگرای «فرهیختگان» از برگزاری جشنواره خورشید انتقاد کرده و نوشته است: «سود حاصل از برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر بدنه اصلی زنان کشور چیست؟»

در این مطلب که تلویحاً به نقد جمیله علم الهدی، همسر رئیس جمهور پرداخته، آمده است:

در سال‌های اخیر برنامه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های اختصاصی زنانه مختلف و حتی پرخرجی ایجاد شده‌ است. همایش‌هایی که قصد داشته چهره‌ بین‌المللی ایران را در مسائل زنان نشان دهد.

از همایش بانوان تاثیرگذار در زمستان سال گذشته گرفته تا جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید که در چندروز اخیر در مشهد برگزار شد و میهمان‌های مختلفی نیز به کشور آمدند.

همایش زنان تاثیرگذار در تهران با همین عنوان عجیب درحالی در کشور برگزار شد که انفعال ما در کمیسیون مقام زن سازمان ملل و همچنین غائله‌های تلخ سال گذشته باعث حذف ایران شد. برخی رسانه‌ها درباره این کنگره نوشتند که حضور نمایندگانی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حداقل می‌توانست بخش عمده‌ای از این رویداد باشد تا به جایگاه ایران کمک کند. اما مدعوین رویداد بیشتر همسران مقامات و رئیس‌جمهور کشورهایی بودند که شاید ایران مراودات فرهنگی و سیاسی چندانی هم با آنها ندارد.

چندی پیش نیز جشنواره رسانه‌ای خورشید با دو هدف زن و رسانه و معرفی جایگاه واقعی زن مسلمان به دنیا برگزار شد. جشنواره‌ای که به گفته شهردار مشهد ۱۰۰ زن فعال رسانه‌ای آزاداندیش و استکبارستیز از بیش از ۴۵ کشور و حدود ۱۲۰ خبرنگار زن ایرانی در آن حضور پیدا کردند و به گفته وی فرصت ارزشمندی برای معرفی و انعکاس جایگاه واقعی زنان ایرانی و واقعیت زیست زنان مشهدی در سطح بین‌المللی بود.

اما آیا می‌توان بعد از پایان این جشنواره دستاوردهای به‌دست‌آمده در آن بازگو شود؟ آیا ارتباطات بین‌المللی به‌دست‌آمده در این دست جشنواره‌ها در طول سال منجر به رشد و توسعه‌ای در حوزه زنان چه در داخل و چه در خارج از کشور خواهد بود؟

سود حاصل از برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر بدنه اصلی زنان کشور چیست؟ حالا که دولت و حکمرانی به این نتیجه رسیده ‌است که باید تصویر مخدوش‌شده از ایران در رسانه‌های بین‌المللی را تغییر دهد و درپی همکاری‌های مختلف بین‌المللی است، قرار نیست این تصویر در داخل ایران نیز به زنان کشور نشان داده شود تا فقط تصور محفلی برای جایزه و تشکر به نام زنان نباشد

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • احسان مهر ۱۰, ۱۴۰۲

    به قول عزیزی :
    نتیجه از جمیع داده ها… ایران قشنگه از نگاه شازده ها
    فضل پدر چه لطفی داره واسه ما…که بابا فاضل بود و فرزند …
    .
    .
    .
    و در ادامه هم میگفت :
    خونه سراسر جدل بحث آشوب…پدر که به ما فقط داد اخماشو
    بچه های دوستشو بقل کرد با شوق…به ما که میرسید کمربند وا شد .
    بیم_یاس

  • محسن مهر ۱۰, ۱۴۰۲

    سود برگزاری چنین همایش‌هایی، ایجاد رزومه و حس ایجاد فعالیت در دولت است. دولتی که در بخش‌های مختلف ناکام بوده و حالا می‌خواهد به سخیف‌ترین شکل برای خودش رزومه ایجاد کند.

  • Mr.Saxobeat مهر ۱۰, ۱۴۰۲

    بعد میگن جشن های دو هزار و پونصپ ساله نابودی سرمایه ملی و بیت المال بود.
    دقیقا این همایش ها چه کاری میکنه؟
    حداقل اون جشن باعث دیده شدن کشور توی دنیا شد.ولی این همایش🤣