سود روزشمار چیست؟

سود روزشمار چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هدف اصلی مردم از سرمایه‌گذاری، کسب سود است و سپرده‌گذاری در بانک هم یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کسب سود مطمئن و بدون ریسک محسوب می‌شود. پرداخت سود در بانک‌ها معمولا به دو روش روزشمار و ماه‌شمار انجام می‌شود. طبیعتا سود روزشمار محبوبیت بیشتری بین مردم دارد اما بانک‌ها برای پرداخت سود روزشمار با محدودیت‌هایی مواجه هستند. در این مطلب سعی می‌کنیم بعد از توضیح دادن سود روزشمار و نحوه محاسبه آن، به معرفی راه‌های مختلف برای دریافت سود روزشمار بپردازیم.

سود روز شمار در بورس چیست؟

همان طور که گفتیم پرداخت سود به دو روش روزشمار و ماه‌شمار انجام می‌شود. در پرداخت سود روزشمار، حداقل مانده حساب یک روز، مبنای محاسبه سود در پایان ماه قرار می‌گیرد. این در حالی است که سود ماه‌شمار به سپرده‌هایی که کمتر از یک ماه در بانک باشند، تعلق نمی‌گیرد.

چرا پرداخت سود روزشمار ممنوع شد؟

با گذشت مدتی از پرداخت سود روزشمار، دلالان بازار سکه و ارز شروع به سوء استفاده از قوانین بانکی کردند. این افراد در ابتدای روز، سرمایه خود را از بانک خارج می‌کردند و به خرید و فروش ارز و سکه می‌پرداختند. سپس در پایان روز (پس از کسب سود از معاملات روزانه)، سرمایه خود را به بانک باز می‌گرداندند. با این روش، بانک مجبور بود بدون بهره بردن از سرمایه افراد، به آن‌ها سود روزشمار پرداخت کند. در نتیجه، دولت ایران در سال ۱۳۹۷ پرداخت سود روزشمار را برای بانک‌ها ممنوع کرد. در حال حاضر برخی از بانک‌ها (غالبا بانک‌های خصوصی) اقدام به ارائه طرح‌هایی با سود روزشمار به مشتریان خود می‌کنند اما تعداد این طرح‌ها محدود است. با این شرایط، به نظر شما راهکار مناسب برای افرادی که مایل به استفاده از طرح‌های با سود روزشمار هستند، چیست؟ این دسته از سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه خود را به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دهند و از سود روزشمار این صندوق‌ها بهره بگیرند.

بهترین صندوق سرمایه گذاری با سود روزشمار

معرفی یک صندوق به عنوان بهترین صندوق سرمایه گذاری به همه افراد غیرممکن است. هر سرمایه‌گذار باید با توجه به اهداف و انتظاراتش، مناسب‌ترین صندوق را برای خود انتخاب کند. در حالت کلی می‌توان صندوق‌های درآمد ثابت را به عنوان یکی از بهترین صندوق های سرمایه گذاری به افرادی که به دنبال سود روزشمار هستند، معرفی کرد. صندوق‌های درآمد ثابت در دو نوع با تقسیم سود و بدون تقسیم سود طبقه‌بندی می‌شوند. پرداخت سود در صندوق‌های بدون تقسیم سود، از تفاوت قیمت صدور و ابطال حاصل می‌شود. صندوق‌های درآمد ثابت با تقسیم سود، دقیقا همان صندوق‌هایی هستند که سود روزشمار پرداخت می‌کنند. باید بدانید که زمان پرداخت سود برای هر صندوق متفاوت است. دوره پرداخت هر صندوق توسط مدیران آن تعیین می‌شود. پرداخت سود می‌تواند در دوره‌های ۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه یا ۱ ساله انجام شود. شما می‌توانید پس از بررسی شرایط هر صندوق، بهترین صندوق درآمد ثابت را بیابید و در آن سرمایه‌گذاری کنید.

مزایا و معایب پرداخت سود روزشمار

پرداخت سود روزشمار، معایب و مزایای خود را دارد که در ادامه به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مزایای پرداخت سود روزشمار شامل موارد زیر می‌شود:

۱- جذب سرمایهگذار: پرداخت سود روزشمار باعث جذب مردم به سرمایه‌گذاری می‌شود.

۲- جذب سرمایه: بانک‌ها یا کارگزاری‌هایی که با مشکل کمبود منابع مواجه‌اند، می‌توانند از طریق ارائه طرح‌هایی با سود روزشمار، برای جذب سرمایه اقدام کنند.

۳- سازگاری با سرمایهگذاری کوتاهمدت: سرمایه‌گذاری در طرح‌های با سود روزشمار برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارند، مناسب است.

۴- ریسک پایین: سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، ریسک پایینی دارد و برای افراد ریسک‌گریز مناسب است.

  • موارد زیر از معایب پرداخت سود روزشمار محسوب می‌شوند:

۱- مشکلات پرداخت سود: پرداخت سود روزشمار به خصوص در زمان‌هایی که بانک‌ها با مشکل کمبود منابع مالی مواجه هستند، دشوار خواهد بود.

۲- افزایش نرخ تورم: پرداخت سود روز شمار باعث افزایش نرخ تورم در جامعه می‌شود.

۳- مشکلات برنامهریزی طولانیمدت: همان‌طور که اشاره کردیم، تعداد زیادی از دلالان اقدام به افتتاح حساب‌هایی با سود روز شمار می‌کنند اما سرمایه آن‌ها در طول روز در اختیار بانک نیست. این امر باعث می‌شود برنامه‌ریزی بلندمدت برای بانک سخت شود.

۴- نرخ سود: گاهی اوقات سازمان‌ها سود بالایی را برای بعضی از طرح‌های خود در نظر می‌گیرند در شرایطی که شرایط لازم برای پرداخت این سود را ندارند. این تصمیمات مشکلات زیادی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

کلام آخر

دریافت سود روزشمار یکی از علائق سرمایه‌گذاران است. این نوع پرداخت سود به خصوص برای افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری بلند مدت ندارند، مناسب است. در پرداخت سود روز شمار، به مبلغی که در پایان هر روز در حساب بانکی باقی می‌ماند، توجه می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دلالان در ابتدای روز سرمایه خود را از بانک خارج و در ساعات پایانی روز، آن را به بانک باز می‌گرداندند. در نتیجه پس از مدتی، پرداخت سود روزشمار توسط بانک‌ها ممنوع اعلام شد. با این حال شما می‌توانید برای دریافت سود روزشمار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت استفاده کنید. این صندوق‌ها، ریسک پایینی دارند و به شما سود روزشمار پرداخت می‌کنند. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی به شمار می‌روند.

بدون نظر

ورود