با انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی آشنا شوید

با انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی آشنا شوید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پروفیل یکی از مقاطع فولادی کاربردی بوده که از طریق فرآیندهای مختلف به اشکال قابل استفاده برای صنایع و ساختمان‌ها تبدیل می‌شود. انواع پروفیل فولادی گستره بسیار متنوعی داشته و در یک دسته‌بندی می‌توان این محصول را ازلحاظ نحوه کاربری به دو نوع صنعتی و ساختمانی تقسیم کرد. پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی دو دسته از محصولات مهم در زمینه‌های مختلف بوده و از لحاظ کاربرد و مشخصات، تفاوت‌هایی دارند. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع پروفیل‌های مورداستفاده در صنعت و ساختمان و تفاوت این دو محصول با یکدیگر بپردازیم.

با انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی آشنا شوید

انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی

انواع پروفیل مورداستفاده در صنعت و ساختمان را می‌توان ازنظر جنس، وزن، کاربرد، ابعاد، برند و سایر مشخصات طبقه‌بندی کرد. در واقع بررسی انواع پروفیل طیف بسیار وسیعی داشته که در این مقاله تنها به قسمتی از آن توجه خواهیم کرد. پروفیل مورداستفاده در ساختمان عموما از نوع سبک بوده و شامل پروفیل لنگه دری، پروفیل درب و پنجره، پروفیل سپری یا ۵۰۷ و پروفیل کلافی می‌شود.

هریک از محصولات ذکر شده کاربردهای خاصی داشته و در قسمت‌های مختلف سازه مورداستفاده هستند. پروفیل‌های صنعتی دارای وزن بیشتری نسبت به انواع ساختمانی بوده و عموما از پروفیل‌های سنگین وزن هستند. درواقع فرق پروفیل سبک و سنگین در نوع کاربرد صنعتی و ساختمانی آن‌ها مشخص می‌شود. همچنین ابعاد این دو محصول نیز موجب تفاوت در کاربرد آن‌ها خواهد شد.

https://www.markazeahan.com/product-category/%D9%82%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%84/

کاربرد پروفیل

برای معرفی کاربرد پروفیل نیز بهتر است موارد استفاده این محصول را در صنعت و ساختمان به طور جداگانه بررسی کنیم.

کاربرد پروفیل در ساختمان: برای ساخت انواع اسکلت سازه از پروفیل‌های فولادی با مشخصات مختلف استفاده می‌شود. این اسکلت‌ها مهمترین بخش از ساختمان هستند و وزن و بارهای ساختمان را تحمل می‌کنند. پروفیل‌ها به خصوص در ساختمان‌های بلند و پل‌ها برای توزیع و تحمل وزن‌های زیاد از طبقات بالا به پایین به کار می‌روند. همچنین این محصولات به عنوان اجزای متفرقه در ساخت و نصب نماهای ساختمانی استفاده می‌شوند. از دیگر کاربردهای پروفیل‌ فولادی می‌توان به عنوان اجزای متفرقه در ساخت و نصب نماهای ساختمانی نام برد.

کاربرد پروفیل در صنعت: در صنایع مختلف از پروفیل‌های فولادی برای ساخت و نصب تجهیزات، ماشین‌آلات، تاسیسات صنعتی و سازه‌های مختلف استفاده می‌شود.

انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های مورد استفاده در ساختمان‌سازی از مواد مختلف و با اشکال و اندازه‌های متفاوت برای مقاصد متنوعی استفاده می‌شوند. پروفیل‌های فولادی یکی از برترین انتخاب‌ها برای ساخت اسکلت سازه به شمار می‌روند. همچنین استفاده از پروفیل آلومینیوم برای ساخت نمای ساختمان، پنجره‌ها و درب‌ها گزینه مناسبی است.

از پروفیل چوبی نیز برای ساخت و نصب مبلمان، کابینت‌ها، درب و پنجره‌ها و دیگر اجزای داخلی و خارجی ساختمان‌ استفاده می‌شود. پروفیل PVC برای ساخت نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها، درب و پنجره‌ها، سیستم‌های لوله‌کشی و غیره توسط بسیاری از مهندسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین از انواع جنس و ابعاد پروفیل می‌توان براساس بودجه و نیاز پروژه در ساخت سازه استفاده کرد.

با انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی آشنا شوید

انواع پروفیل صنعتی

صنایع بزرگ معمولاً به پروژه‌ها و واحدهای صنعتی اطلاق می‌شود که نیازمند اندازه و مقیاس بزرگی هستند. در این صنایع، انواع مختلفی از پروفیل‌های سنگین وزن برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. درواقع وزن پروفیل در این صنایع بسیار مهم بوده و لازم است از محصولاتی با توان باربری و تحمل وزن مناسب استفاده شود.

برای مثال استفاده از پروفیل فولادی و  آلومینیومی سنگین برای ساختارهای فلزی در صنایع خودروسازی، هواپیما‌سازی، و تولیدات فلزی بسیار رایج است. پروفیل استنلس استیل نیز برای مقاومت در برابر خوردگی و محافظت در برابر زنگ‌زدگی در صنایع شیمیایی، پتروشیمی، غذایی، فضایی و دریایی استفاده می‌شود. درواقع مقاومت در برابر فشار و خوردگی یکی از نیازهای مهم پروفیل‌های صنعتی به شمار می‌رود.

با انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی آشنا شوید

فرق پروفیل سبک و سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین ساختمانی چیست؟ تفاوت بین این دومحصول معمولاً بر اساس ویژگی‌های فیزیکی، مقاومت ساختاری و کاربرد آنها تعیین می‌شود. همانطور که واضح است پروفیل‌های سبک دارای وزن و چگالی کمتری نسبت به پروفیل‌های سنگین هستند. همچنین مقاومت و استحکام پروفیل سنگین نیز نسبت به انواع سبک بالاتر بوده و معمولاً برای تحمل بارهای سنگین استفاده می‌شوند.

از پروفیل سبک عموما به عنوان پروفیل ساختمانی در ساخت نمای خارجی، درب و پنجره و قطعات داخلی استفاده می‌شود. پروفیل‌های سنگین نیز قابلیت استفاده در اسکلت‌های ساختمانی، باربری‌ها، ستون‌ها، پل‌ها، سازه‌های آبی و سازه‌های صنعتی بزرگ به عنوان پروفیل صنعتی را دارا هستند. در کل، انتخاب بین پروفیل‌های سبک و سنگین و انواع صنعتی و ساختمانی به نیازهای پروژه و اهداف مشخصی که در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد.

بدون نظر

ورود