از ظرفیت تشکل‌ها برای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر استفاده شود

از ظرفیت تشکل‌ها برای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر استفاده شود

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران برگزار شد؛ مرتضی حاجی‌آقا میری درباره اهمیت اقتصاد هنر و صنایع‌دستی گفت و تأکید کرد که باید از ظرفیت تشکل‌ها در راستای هم‌افزایی و درنهایت حل مشکلات برای دسترسی به بازار بین‌المللی استفاده شود.

موضوع این جلسه بررسی چگونگی همکاری کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی با شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و در این راستا اعظم میرزمانی، مدیر امور هنر و صنایع خلاق ستاد فرهنگی اجتماعی از اهمیت همکاری با اتاق در راستای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر گفت.

اعظم میرزمانی در این نشست تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرو دستور مقام معظم رهبری تحول ساختاری را تجربه کرده و در این تحول ساختاری دبیرخانهٔ شورای انقلاب فرهنگی متشکل از چهار ستاد که یکی از آنها ستاد فرهنگی و اجتماعی است، تشکیل شده.

او گفت: در این ستاد دفتر امور هنر و صنایع خلاق تشکیل شده که مأموریت اصلی آن اجرای بندهای نقشهٔ مهندسی فرهنگی کشور است. بر همین اساس میز اقتصاد فرهنگ، میز صنایع‌دستی در دفتر شکل گرفته است.

از ظرفیت تشکل‌ها برای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر استفاده شود

میرزمانی تصریح کرد: میز اقتصاد فرهنگ به دنبال برطرف کردن مشکلات این حوزه است. برای اقتصاد فرهنگ، کارهایی انجام شده که یکی از تعامل اتاق ایران است. امیدواریم اتاق ایران در کنار سایر دستگاه‌های مرتبط دولتی مثل وزارت امور اقتصادی و دارایی به ما کمک کند.

میرزمانی، مدیر امور هنر و صنایع خلاق ستاد فرهنگی اجتماعی ادامه داد: حوزه اقتصاد هنر مشکلات متعددی دارد که یکی از این مشکلات فقدان تخصص، ضعف زیرساخت‌ها و عدم توجه به تدوین قوانین و مقرراتی که مورد نیاز این حوزه، است. یکی از این خواسته‌ها عدم قیمت‌گذاری دستوری در حوزه هنر است.

او تصریح کرد: توانمند شدن فعالان صنایع‌دستی و اسباب‌بازی در کشور است. همچنین اتاق ایران می‌تواند با ساماندهی و ثبت تشکل‌های اقتصادی این حوزه کمک کند تا مشکلات این صنف حل شود.

میرزمانی ادامه داد: می‌توان از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص حل مشکلات این حوزه ازجمله تهیه اقلام و اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ استفاده کرد و مرکز آمار ایران مطالبه کرد. اتاق ایران می‌تواند برای رفع مشکلات آماری این حوزه کمک کند.

میرزمانی گفت: باید فعالان اقتصادی این حوزه توانمند شوند و این از طریق ارتباط با تشکل‌های صنفی ممکن است. همچنین باید با کسب‌وکارهای موفق این حوزه ارتباط گرفت. امروزه کسب‌وکارها را با مدل سنتی نمی‌توان اداره کرد.

در ادامه رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران گفت: اگرچه قبلاً در اتاق ایران به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر خیلی توجه نشده بود، ولی در دوره جدید به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است. ما در حوزه فرهنگ و هنر ظرفیت عظیمی می‌بینیم که باید حتماً در اکوسیستم و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور به آن توجه شود.

حاجی‌آقا میری ادامه داد: اعضای کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران از استان‌های مختلف، تشکل‌ها و رشته‌های مختلف هستند که همه ذیل کمیسیون کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده‌اند. این کمیسیون ظرفیت بسیار خوبی در حوزه اقتصاد فرهنگ، صنایع‌دستی و فرش دارد.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران ادامه داد: ما در این حوزه تشکل‌های توانمندی داریم که باید از ظرفیت‌های آن در راستای حل مشکلات فعالان اقتصادی حوزه اقتصاد هنر، استفاده شود. البته در برخی از حوزه‌ها هم تشکل نداریم که باید به سمت تشکل‌گرایی گام برداشت.

او تأکید کرد: درنتیجه این هم‌افزایی‌ها باید بتوان به بازارهای بین‌المللی متصل شد تا میزان و حجم صادرات این حوزه افزایش یابد.

منبع

بدون نظر

ورود