سنت های عجیب کشورهای مختلف دنیا که از آن ها بی خبر بودید

سنت های عجیب کشورهای مختلف دنیا که از آن ها بی خبر بودید

اگر اهل سفر باشید، شوک های فرهنگی را تجربه کرده اید، وقتی که با آداب و رسومی کاملاً متفاوت از محل زندگی خودتان رو به رو می شویم، چرا که هر جایی فرهنگ مخصوص به خود را دارد. با این حال، آداب و رسوم هر کسور می تواند چیزهای ارزشمندیی درباره ی مردم و فرهنگ یک منطقه به ما بیاموزد.

۱- در هند خبری از دستمال توالت نیست

بسیاری از گردشگرانی که به هند سفر می کنند از فهمیدن اینکه در آنجا به ندرت می توان در دستشویی ها دستمال توالت پیدا کرد، شگفت زده می شوند. در حقیقت هندی ها برای شستشوی خود بعد از دستشویی کردن، از یک سطل کوچک استفاده می کنند که همیشه در کنار توالت قرار دارد.

۲- در اندونزی بعد از ازدواج به دستشویی نمی روند

در یکی از قبایل اندونزی به نام «تیدانگ»، عروس و داماد پس از برگزاری مراسم ازدواج به مدت ۳ روز اجازه ی رفتن به دستشویی ندارند. چون مردم این قبیله اعتقاد دارند دستشویی رفتن تازه عروس و داماد برایشان بدشانسی می آورد. در این مدت خانواده های عروس و داماد مراقب شان هستند تا مبادا از این سنت سرپیچی کنند و تنها مقدار اندکی آب و غذا به آن ها می دهند تا نیازی به دستشویی رفتن پیدا نکنند.

۳- در کنیا با تف کردن با هم سلام و احوالپرسی می کنند

در حالی که در بسیاری از فرهنگ ها تف کردن کاری ناپسند و به دور از ادب شمرده می شود، در یکی از قبایل کنیا به نام «ماسای» با این کار با یکدیگر سلام و احوالپرسی و ابراز احترام می کنند. مردم این قبیله پیش از دست دادن، داخل دست هایشان تف می کنند. آن ها این کار را حتی با بچه های تازه به دنیا یا عروس های خود هم می کنند تا برایشان خوش شانسی آورد.

۴- در مکزیک هرگز رز زرد هدیه نمی دهند

گل رز در همه جای دنیا هدیه ای هالی برای نشان دادن احساس خود به یکدیگر است. با این حال، بعضی رنگ های گل رز در بعضی کشورها از معنای بخصوصی برخوردار است. مثلاً در مکزیک بهتر است هرگز برای هدیه دادن به سراغ رز زرد نروید و از همان رز قرمز استفاده کنید، چرا که در فرهنگ این کشور، رز زرد به معنای مرگ است.

۵- در آلمان پیش از ازدواج ظرف می شکنند

آلمانی ها چند هفته پیش از برگزاری مراسم ازدواج، رسم ویژه ای دارند که بر اساس آن، مهمانان عروس و داماد در بیرون خانه ی زوج آینده ظرف می شکنند. بعد از آن، عروس و داماد باید ظرف های شکسته را جمع کنند، کاری که به اعتقاد آلمانی ها، هم برای زوج خوش شانسی می آورد و هم آن ها را تشویق به کار تیمی در زندگی مشترک شان می کند.

۶- در دانمارک به مجردها دارچین می پاشند

در دانمارک رسمی هست که از قرن شانزدهم تاکنون کماکان پابرجا است. در این کشور اگر کسی در روز نولدش مجرد باشد، دوستانش او را غرق در دارچین می کنند. این رسم اشاره ای است که تاجران دانمارکی ادویه که اغلب به دلیل سفرهای مداوم شان، فرصت ازدواج کردن نداشتند.

۷- در ونزوئلا دیر سر قرار می روند

در ونزوئلا، چه یک جلسه ی کاری باشد و چه یک مهمانی، رسیدن افراد دیرتر از زمان تعیین شده، امری رایج است. ونزوئلایی ها در زمینه ی تجارت علاقه ای به شناب و عجله ندارند و در مورد مراسم های بزرگ اجتماعی هم دیر رسیدن تصور می کنند با دیر کردن تصویر خوبی از خود می سازند.

۸- در برزیل اجازه می دهند مورچه ها گازشان بگیرند

در یکی از قبایل برزیل به نام «ساتره ماوه»، وقتی پسری به ۱۸ سالگی می رسد، باید دستشکشی مملوء از مورچه های گلوله زن به دست کند و همزمان یک رقص سنتی انجام دهد. این مراسم بسیار چالشی است، چرا که مورچه های گلوله زن یکی از دردناک ترین گزش های دنیا را دارند.

۹- در جزیره ی وانواتو برای آنکه محصولات کشاورزی خوبی داشته باشند، از بانجی جامپینگ می پرند

در جزیره ی وانواتو سنتی هست که توسط مردان و با این هدف انجام می شود که مطمئن شوند محصولات کشاورزی خوبی نصیب شان خواهد. آن ها در حالی که تنها شاخه های پیچک به دور مچ پاهایشان پیچیده شده، از برج های بلند چوبی به پایین می پرند. به اعتقاد مردم وانواو اگر بتوانند فرود خوبی داشته باشند، این کار باعث افزایش سلامت جسمی آن ها و جذب شانس در طی فصل برداشت محصولات کشاورزی می شود.

۱۰- در فرانسه مجردها کلاه های خنده دار بر سر می گذارند

در فرانسه، ۲۵ نوامبر روز «سنت کاترین»، قدیس محافظ زنان مجرد است. در این روز زنانی که به ۲۵ سالگی رسیده اند، کلاه هایی به رنگ سبز و زرد بر سر می گذارند که نماد خرد و ایمان است. بعضی این روز را به این امید که به زودی متأهل شوند جشن می گیرد و بعضی هم با افتخار زندگی مجردی خود را پذیرفته اند.

۱۱- در آفریقای جنوبی اسباب و اثاثیه ی خانه را از پنجره بیرون می اندازند

در بسیاری از کشورها روز سال نو را با آتش بازی جشن می گیرند، اما در آفریقای جنوبی از زمان پایان دوران آپارتاید، سنت متفاوتی برای جشن گرفتن این روز وجود دارد. مردم اسباب و اثاثیه ی خانه ی خود را از پنجره به خیابان پرت می کنند. این رسم با نظارت پلیس انجام می شود تا کسی آسیب نبیند.

۱۲- در فنلاند جلسات کاری را در سونا برگزار می کنند

سونا جایگاه پررنگی در فرهنگ فنلاند دارد و نه تنها از گذشته جایی برای زایمان بوده، بلکه مکانی برای بحث درباره ی موضوعات کاری یا حتی سیاست هم دانسته می شود. در حقیقت، در فنلاند رسم است که همکاران یا شرکای تجاری باهم به سونا می روند تا در محیط آرام تری با یکدیگر صحبت کنند.

۱۳- در چین عروس ها قبل ازدواج گریه می کنند

در حالی که در بسیاری از کشورها ازدواج اتفاقی مملوء از خنده و شادی است، در چین رسمی هست که بر اساس آن عروس باید از یک ماه قبل از ازدواج گریه کند. بعد از چند روز مادر عروس و دیگر اعضای خانواده اش به پیش او می روند تا خوشحالی خود را از ازدواج او ابراز کنند.

۱۴- در بعضی کشورهای خاورمیانه از دست چپ استفاده نمی کنند

ر برخی کشورهای خاورمیانه، دست چپ را کثیف می دانند چون از آن برای تمیز کردن خود بعد از رفتن به دستشویی استفاده می کنند، به همین دلیل هرگز نباید از آن برای غذا خوردن استفاده کرد.

منبع: brightside
۱۱۲ نظر

ورود

  • هومان سلیمانی آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    از آلمانی‌ها بعیده .حالا در تمام این کشورها با توجه به قبایل متفاوت و زیاد شاید اما از آلمانی ها بعیده

    • علیرضا آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      تو عکسی ک از برزیل گذاشتین اون مرده ک پایین وایساده شلوار پاس نیس🤣🤣🤣🤣

      • . آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        وای راست میگی، اصیددددد

      • محمد آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        اینا تو قبیلشون شلوار نمیپوشن یه چی مثل شورت میپوشن

  • احسان آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    واقعا عقاید احمقانه همه جاست وآدمهای احمق تر پیش رو در این مورد

    • . آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      ما نمیتونیم به عقاید دیگران بی احترامی کنیم حتی اگه اشتباه باشن

      • , آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        به عقاید دیگران (خارجی‌ها) نباید بی احترامی کنیم حتی اگر اشتباه باشند ولی اشکالی نداره به عقاید خودمون (ایرانی‌ها) هرچقدر خواستیم بی‌احترامی کنیم حتی اگر درست باشند.

      • محمد آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        کی گفته نمیتونیم بی احترامی کنیم ؟خوبم میتونیم. همه تو گوشی بچه مثبت شدن

  • محسن آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    در ایران هم رسمه همیشه توصف وایستیم

    • H.gh آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      نه تو ایران بیشتر رسم شده خود زنی کنیم به نظرم! یعنی خود تحقیری! هرچیم بخواییم واقعیت های دنیای ظاهرا متمدنو ببینیم و هنگ کنیم که بابا یعنی اینقد غیر متمدنن برخلاف تصورات قبلی ما؟ بازم اصرار و پافشاری داریم که نه ایران باز وضعش بدتره! اینطور نیست دوست عزیز نظر شما چیه؟!

      • شمشیر عدالت آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        شما بدبختا هم یه کلمه ی خودتحقیری یاد گرفتید هی دارید به کار می برید اگه این کلمه رو ازتون بگیرن نمیدونم چیکار می کنید !

      • Yalda آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        دقیقا همینه
        رسم رسومات و خاص همونطور که در کشور ما وجود داره در همه جای دنیا هم وجود داره ولی بعضی ها اصرار دارند که بگن: وضع ما از همه بد تر و وخیم تره و ما از همه بیچاره تریم
        فرقی هم نداره موضوع چی باشه تنها حرفشون همینه…

      • بهروز آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        در ایرانم هزار جور خرافات هست ولی چون خودمان بهش عادت کردیم برامون‌ عادیه ولی برای خارجیا خنده دار

      • Nazanin آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        به نظر منم شما درست میگید .. کلا ما عادت داریم به خودزنی و خودتحقیری و دقیقا همین دلیل پیشرفت نکردنه ماعه..!

      • لیدا ۱۲ آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        دقیقا درست میگین… ایران از قبل اسلام کشور متمدنی بود با پذیرش اسلام به اوج ترقی رسید. و اینو همه کشورهای دیگه میدونن الا یه عده خود تحقیر غرب زده…

        • کوروش آبان ۲۷, ۱۴۰۲

          الان مطمئنی به اوج ترقی رسیدیم 😐
          بیشتر به اوج بدبختی رسیدیم

    • امیرعلی آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      این رسم و عقیده نیست دوست گرامی
      اسمش نظمه و اگر کسی رعایتش نکنه هرج و مرج توی جامعه به وجود میاد

    • میلاد آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      در ایران هرکی وارد کشور شود تا مچ دست در …فرو میکنند

    • نسیم آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      خب کمتر بخور تا کمتر تو صف وایستی…

  • وطن دوست آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    جهان چقدر احمق داره😞

    • شمشیر عدالت آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      یکیشون خود تویی

    • Yaser آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      از نظر من ایران هم این چیز ها رو دار مثل… که اصلا چیزی به این اسم وجود نداشته اگه وجود داشت چرا کشور های مسلمان دیگه چرا بهش اعتقادی ندارن مثل عربستان

    • لیدا ۱۲ آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      عزیزم شما چادر سر میکنی؟؟؟یه کم قدرت تحلیل داشته باشین. تو هر کشوری یه قانون وایه پوشش داره. تو ایران از یه کم به اسم شال شروع میشه تا حجاب برتر واسه خانمها… اون هم واسه امنیت خودشون و البته جامعه هستش. قانون و سنت و رفتارهای فردی رو با هم قاطی میکنید…

  • S آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    آخه آلمان😂🤣

  • بنده خدا آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    توی ایران هم همه سرشون توی زندگی بقیه هست ، دروغ میگن ، آشغال زمین میریزن ، عین دیوونه ها رانندگی میکنن و ادعای فرهنگ هم میکنن

  • ... آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    واقعا اون دارچینه مزخرف بود، اونهمه دارچین برای یه همچین رسم مسخره ایی حروم میکنن

  • ۲۰۷اسپرت آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    باید درباره ی سنت اولی بگم ، همه ی دنیا که دستمال توالت ندارن میگه بقیه ی دنیا دستمال توالت دارن

  • شهناز آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    عجب رسمهایی مخصوصآ کنیا

  • یه بنده خدا آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    تو همه دنیام حجاب اجباری نیست
    ولی تو ایران باید حتما چادر سر کنی واگرنه از خدمات دولتی محروم میشی

    • محدثه آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      این قانونه نه رسم…تو تمام کشورها قوانین بخصوصی وجود داره چه تو دانشگاه چه تو جامعه هیچوقت حرفای شما از سر عقل و تفکر نبوده…اخه قانون چه ربطی به رسومات عجیب در کشورها داره؟! چرا از رسومات ایرانی ها نمیگی؟ چرا شده حتی یبار به ایرانی بودنه خودتون افتخار نمیکنید؟ واقعا براتون تحقیر آمیز نیست که مردم دنیا هنو از واقعیت ایران از مردم ایران ، از اداب و رسوم قشنگش ، از چهار فصل بودن و متمدن بودنش ، از فرهنگ غنیش چیزی نمیدونن؟! و اگه هم میدونن اونایی که با خصومت دارن براشون وارونه تعریف کردن؟ تا پاتو دو قدم انطرف تر ایران نزاری نمیفهمی چخبره…پایبندی به قانون تو کشورهای دیگه براتون قانونه به کشور خودتون میرسه میشه اجبار؟! اگه دختری تو دنیا همه دارن میبینن پوشش به حفظ امنیت خودت کمک میکنه،اون نرهایی که حمایت میکنن از بی حجابی دنبال تامین شهوت خودشونن دیگه زحمت فیلتر شکن به خودشون نمیدن ..زنده یه دل سیر سر تا پاتو نگاه میکنن با نگاه کثیف جنسیتی تو از بندِ اسارتت رها میشی؟ اگه اقا هستی .حجاب به حفظ روح و روان و حفظ زندگی مشترکت کمک میکنه..هیچ زنی تو دنیا پای خیانت و چشم چرونی مردی واینمیسته..دو دیقه بشینید تفکر کنید خواهشا ..آکبند مغزتونو تحویل خالقتون ندید

      • شمشیر عدالت آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        اولا که درست صحبت کن از طرز صحبتت که مردها رو حیوان خطاب کردی میشه فهمید خودتم یکی از همون آدمایی! و دوما قانونی که اجباریه و تحمیلیه و نود درصد نمیخوان رعایتش کنن و رعایت نکردنش هم ضرری به کسی نمی رسونه فقط شما کوته فکر ها رو با عقاید سنتی … تون آزار میده پس حق نداری دم از ایرانی بودن بزنی! آفرین که پاچه…مالی… نظام رو کردی حالا بهت تیتاپ میدن!فهمیدیم خیلی قانونو بلدی و حالیته حالا برو حجابتو رعایت کن و دیگه سرت تو کار دیگران نباشه فوضولی موقوف!!! از این به بعد هر وقت خواستی تز بدی به جای ورت و پرتای تو صدا و سیما و …یه کتاب هم بخون شاید عقلت قد داد اینقدر چرت و پرت به هم نبافی!

      • . آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        ما به ایرانی بودن خودمون افتخار میکنیم و به نظرمون ایران نباید زیر سلطه ی عرب باشه و چادر سر کنه، چون ما ایرانی هستیم نه عربی و من اینو با افتخار میگم

        • Amirhisein آبان ۲۷, ۱۴۰۲

          چرا چرت می گی ایران از قبل اسلام نیز یکتا پرست بودن و زن ها حجاب رو رعایت می کردند تو اول فکر کن بعد نظر بده الان این پوشش و اخلاق و رفتار و قوانین از جانب خدا است نه از عرب ها غربی ها حجاب نمی کنن پس تو …می خوری از فرهنگ غرب پیروی کنی زبانمان با انگلیسی مخلوط شد تو حالا می گی عرب .اسلام دین اجدادی ته و فقط به زبان عربی هست این مشکلی داره؟نه بسکه عربی حرف می زنی و قرآن و نماز می خونی!کسی تو رو مجبور کرده که عربی حرف بزنی؟چرا از فرهنگ غربی شکایت نمی کنی که چرا می خوان فرهنگ شوند رو جایگزین فرهنگ مون کنه
          کشور های غربی کلی پیش می رن که بدونن جهان چگونه خلق شد ولی دلیلشون چیه؟
          آنها می خوان که بگن طبیعت خودش به وجود اومده که دلیلی داشته باشند که خدا وجود ندارد که ایمان نیارند که بتونن به استعمارشون ادامه بدن ولی تو اینکار هم شکست خوردن.
          انسان عاقل به فرهنگ خودش می چسبه و گرنه فرهنگ جد آبادش رو کنار گذاشته و به کار های زشت گراییده و در آن دنیا به مجازات الهی مبتلا خواهد شد.

      • Nazanin آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻

      • دوست دختر باباتم آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        تموم شد؟خیلی تاثیر گذار بود

      • دوست دختر باباتم آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        تموم شد؟

      • حسین آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        باشه شما درست میگی،قانونه، خانم فهمیده رسمی بود که قانون شد،این که امثال شما هنوز خودشون رو فقط باهوش میدونن وهرکسی که برخلاف نظر اونا فکر میکنه رو مغز آکبند، عجیب ترین خصوصیت کشور خودمون در جهان،اونم حق داری هرکی مثل شما پول پارو می‌کرد برای تمسخر بقیه هم شده افکارش رو به این وقاحت برتر میخوند

    • .... آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      حجاب یعنی نظم خانواده و جامعه

      • شمشیر عدالت آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        تو برو مداحی تو گوش بده و صدا و سیما تو ببین و پاچه مالی نظامو بکن به تو نیومده بیای اظهار نظر بیجا کنی

      • . آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        چه ربطی داره؟ میدونی حجاب یعنی چی؟وقتی یه مهمون میاد خونمون و ما میخوایم یه وسیله معلوم نباشه روش چادر میکشیم، حجاب هم همینه، دارن رومون چادر میکشن که معلوم نباشیم و پنهان باشیم، به نظرت این درسته؟

        • نسیم آبان ۲۷, ۱۴۰۲

          گلابی خانم این چادر که میگی به عربا ربطی نداره، یه نوع پوشش ایرانی هستش، پوشش عربا یه مدل دیگست😊

      • مسافر آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        شاید حجاب اختیاری درست باشه ولی هرچیزی که اجبار بر اکثریت باشه و منافع حداقلی داشته باشه ظلم می‌باشد نه دموکراسی و این امر نشان از دیکتاتوری نوین است چرا ما برای غزه تقاضای نظر سنجی و رفراندوم می‌دین خوبه ولی برای مردم خودمون نفرات صلاحیت این کار رو ندارن

    • ایرانی آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      نگه بقیه دمیا رو دیدی؟ مگه از قوانینشون خبر داری؟ مگه همه قوانین اونا رو قبول داری؟ یعنی تو آمریکای آزاد هیچ قانون گریزی نیست ؟!همه قانون رو پذیرفتن؟!
      تو بعضی کشورها نصف حقوقشون مالیاته ، اگه اونجا بودی میدادی ولی اینجا اونطور بود میشد اخ؟!
      مگه ما مسلمون نیستیم؟مگه حکومتمون اسلامی نیست؟ مگه حکومت بدون قانون هم میشه؟ خب اینم قانون حکومت اسلامی کشورمونه! اینقدر سخته فهمیدنش، کارمند حکومت اسلامی!

    • شفق آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      چاااادر؟ تو ایران زندگی میکنی. اینجا فقط ازت یه پوشش عرفی میخوان یکم موهاتو بپوشون و بدنتو. این دیگه اینقدر ناز و ادا داره. برو تاریخ بخون ببین این چیزی که خودتو داری واسش میکشی و رسانه اسرائیلی تو مغزت کرده یه تفکر فمینیستی که اولین بار تو آمریکا تو مغز زنها انداختن که هر چی بخوام بپوشم و هرجور بخوام رابطه داشته باشم ده سال بعدش نتایج کثیفش رو کردن که آمار طلاق ۲۵۰ برابر شده و بنیان خانواده از هم پاشیده و فرزندان نامشروع بیشتر از فرزندان مشروع شدن و تهش شد افسارگسیختگی تو فساد و قتل و تجاوزات و همجنسگرایی . پس این قانون حجاب به زندگی ما برمیگرده و تو حق نداری بی حیایی رو رواج بدی و این قانون به نفع جامعه است تا سالم بمونه. وگرنه یه بلوز و شلوار یه شال ساده این همه نق زدن نداره. تو چهاردیواری خودت لخت باش باهرکی میخوای باش ولی تو جامعه باید عرف و قانون قبول کنی. این خواسته هر شهروندیه مگر اینکه تو جنگل بخوای بری و قبایل بی تمدن . جامعه هر روز شاهد بچه هایی هست که جون میشن و بر حسب ذات آفرینش میل جنسی دارن که اگه محیط براشون سالم نگه نداری زودتر از زمانش وارد رفتارها و رابطه های پر خطر میشن
      کاش نوک دماغتون نبینی
      کاش یکم تحقیق و مطالعه کنین

    • اردین هخامنشیان آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      حجاب اجبار نیست حجاب یک افتخار وپاک دامنی است حجاب سمبول ایران باستان است حجاب سمبول زنان پاک سیرت است باز بگم

    • trump Bayden آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      چرا شعر میگی تو هنوز فرق بین قانون و رسم رو نمیتونی تشخیص بدی برای چی نظر میدی اخه ،تو همه دنیا هم باید لخت شی وگرنه با چادر از خدمات دولتی و دانشگاه ها محرومی بماند اون همه قانون به نفع شماست ولی حجاب چشاتونو کور کرده

    • ناشناس آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      تو مطمئنی بنده ی خدایی؟ آخه خدا حفظ حجابو ازت خواسته رو به روی خدا هم می ایستید؟

    • نسیم آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      جدی؟؟ یعنی مامانِ شما که چادر سرش نمیکنه از خدمات دولتی محروم شده؟؟؟ پس شما چطور به دنیا اومدی؟ تو …؟؟؟!

    • لیدا ۱۲ آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      عزیزم شما چادر سر میکنی؟؟؟یه کم قدرت تحلیل داشته باشین. تو هر کشوری یه قانون وایه پوشش داره. تو ایران از یه کم به اسم شال شروع میشه تا حجاب برتر واسه خانمها… اون هم واسه امنیت خودشون و البته جامعه هستش. قانون و سنت و رفتارهای فردی رو با هم قاطی میکنید…

    • C آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      با،،تف‌سلام‌میکنن🤣🤣

  • جواد آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    ایران هم رسمه هرچی گرونی بیشتر بشه مردم بیشتر خرید میکنن و انبار میکنن

    • پویا آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      می‌میرید اگر یه روز خودتحقیری نکنید ؟

  • Fred آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    تو ایرانم رسمه هرکی فیلتر شکن نداره فقط میتونه ساعت گوشی شو نگاه کنه و دیگه هیچی😊

    • محدثه آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      تو ممالک اروپایی هم خیلی چیزا فیلتره و خیلی اخبار و وقایع سانسور میشه تازه اونجا هم فیلتر شکن استفاده میکنن..

      • شمشیر عدالت آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        این دروغا رو هرکی بهت گفته خیلی تو دلش بهت خندیده ساده لوح ! منبع خبری تو عوض کن دیگه تو دنیای رسانه نمیتونی چرت و پرت ببافی و برخی ساده لوح دیگه مث خودت باورش کنن

      • taha آبان ۲۶, ۱۴۰۲

        اروپا رفتی اخه اوسگل که هیچی نمیدونی یه چی میگی برا خودت؟!

      • Me آبان ۲۷, ۱۴۰۲

        ای جان شما رفتی المان با چشمای خودت دیدی عزیزم؟

        این دروغا رو از کجاتون درمیارید
        یه‌جوری دروغ میگید خود شیطان هم شما رو گردن نمیگیره

    • Army girl آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      دقیقا

    • ایرانی آبان ۲۶, ۱۴۰۲

      وقتی پیانبر مکه رو فتح کرد ، کفار رو اسیر گرفت و داشت قدم میزد و نگاشون میکرد که لبخندی زد.
      ابوسفیان گفت ای محمد(ص) آیا ریش خند میزنی حال که ما اسیر گرفتی؟
      پیغمبر فرمود: میخندم از اینکه میخوام بزور شما را ببرم بهشت ولی شما نمیخوایید!
      حکایت حکومت اسلامی ایران و افرادی مثل شما که فقط جلوی بینیشان را میبینن همینه.. هر چی بگن ، استدلال بیارن ، تشویق ، اخم ، جریمه ، بگیر ،ببند ، بازم میبینی هنوز نگاهشون به اونور آبه!
      ( ای موسی ما هم بت میخواییم🥴)

    • لیدا ۱۲ آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      تو غرب هم باید واسه دیدن همون ساعت گوشی و شبکه های عادی تلوزیون حتما شارژ بخری،شب تا صبح تو زمستون از سرما بلرزی که شارژ پرداختی پکیجت تموم شده مثل شارژ موبایل … اگه بهتون بگن اینجا سخته واستون خو برین بهتون برمیخوره خوب

  • مهرانا آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    ما در شیراز وقتی اولین بار عروس و داماد به خانه کسی می آیند برایشان در سینی مقداری آرد و برگ سبز و آب می گذارند و در بدرقه آنها پشت سرشان می ریزند
    قبل ازدواج مراسم رخت برون دارند که وقتی چمدان هدایای عروس توسط خانواده داماد آورده می شود خانم خیاطی از خانواده یا غریبه با قیچی اندازه عروس را روی چادر یا پارچه لباس علامت می زند و در قدیم پارچه را کامل بریده و آماده دوخت می کردند این مجلس با حضور بزرگترهای خانم دو خانواده مثل عمه خاله خواهر و مادر … و درجه یک ها برگزار می شود
    فردای عروسی ، داماد صبح به حضور خانواده عروس می رود و دست پدر و مادر عروس را بوسیده بخاطر تلاش در تربیت دخترشان تشکر می کند و به ویژه از مادر زن خود تشکر می کند و مادر زن هدیه ای به او می دهد مثلا یک ساعت شیک
    همچنین ناهار فردای عروسی برای خانواده نزدیک دو طرف به عهده داماد است و عصر هنگام جهیزیه عروس را می آورند و به نمایش می گذارند رسم است که شام نخورده همه خداحافظی کنند و بروند فردای آن روز عروس و داماد همراه مقداری شیرینی و هدیه به منزل عروس می روند و به این رسم جاخالی می گویند البته گذشته این رسم توسط مادر داماد انجام می شده و هدیه ای به مناسبت اینکه جای خالی عروس را کمتر حس کنند و تحمل کنند داده می شده و یک قاب شیرینی برای اینکه اگر کسی در دعوتگیری عروسی جا افتاد باشد و مادر عروس بخواهد کمی از همان شیرینی که دز عروسی پخش شده به آنها بدهد که فردا کسی نگوید ما که شیرینی عروسی دختر شما را نخوردیم.

  • هانی آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    در تمام دنیا ،احمق ها زیادن.

  • احمد آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    تو ایران هم دیکتاتور پروری رسمه

    • ایرانی آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      بابا برانداز ، نکشیمون.
      استاد کلمات قصار ! حرف زدن بلد نیستی حرف نزدنم بلد نیستی؟

    • حجت آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      زاییدی!

    • یه ناشناس آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      دقیقا…مثل چاهزاده پهلوی! فقط از پدری مثل محمدرضا پهلوی تربیت چنین پسری بر میومد

    • ناشناس آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      زیادی …میخوری اضافه وزن نگیری

    • نسیم آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      واقعا؟؟؟ اگه تو ایران دیکتاتور پروری رسم بود که …مثه تو اینقدر راحت نمیومد اینجا زِر بزنه

  • arezo آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    اصلا همشون به کنار اما اخه با تف سلام کردن چیه چع سلام کثیفی😐💔

  • علی آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    خرافات ایران به نظرتون چیه ؟

  • عباس چور مشکیان یزدی آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    در ایران همه در قبیله ای مثل آقازاده ها رسم است ، قبل از اینکه پدران بزرگوارشان بازنشسته شوند، حسابی از بیت المال چپاول کنند که همش براشون خوش شانسی بیاره!

  • ایمان آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    تو ایران هم یک رسم هست هر کس مال مردم خور باشه میشه مدیر، اگر خیلی مال مردم خور باشه میشه وزیر ، و…

    • ن آبان ۲۷, ۱۴۰۲

      خودت هم یه ایرانی هستی!!!! وتموم این خصوصیات را که گفتی خودت شدید ترش رو داری جناب خود تحقیر

  • Lili^^ آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    فقط اندونزی
    فک کن مادر شوهره میشینه جلو در دستشویی مبادا عروسه بره دستشویی😶😭🤣

  • محمد آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    بنظر من هر کاری که عقل و منطق آن را مردود می شمرد و حتی احتمال آسیب بدنبال دارد مسخره هست و این نظر هم نباید توهین به عقاید دیگران تلقی شود خدا به انسان عقل داده که راه درست را انتخاب کند و این رسم و رسومات که بر پایه عقل و منطق نیست مسخره و مردود است

  • محمد آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    نظم کدومه در کار احمقانه قدم گذاشتن که نظم نیست نظم همیشه نتیجه مثبت و مفید داره اینکه فقط گروهی در یک کار مسخره آسیب زا و نابود کننده همراه و همدل باشند رو نمیشه اسمش رو نظم گذاشت نظم یعنی قانون و قانون گذار همیشه نکات مثبت رو برای وضع یک قانون در نظر میگیره نه همراهی و دنباله رو

  • عقاب تک پر آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    اطلاعات غلط و پرت و پلاست

  • Mahya آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    اخری برای چپ دستا از جمله خودم دردناکه🤝🤝

  • حرف حساب آبان ۲۶, ۱۴۰۲

    منی که با دست راست دسشویی میکنم و با دست چپ غذا میخورم چی؟

  • جواد یزدی آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    اون ..ابله نمیفهمه کسی که با دست چپ غذا میخوره با دست راست خودشو میشوره…..و کسی ک راست دسته بر عکسه . خـــــــــــــــدایا از این خاور میانه نجاتم بده

  • سارا آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    هستن خیلی از رسومات توی ایران هر قوم و قبیله رسم های خود‌ش رو داره …
    مثلا ما بلوچا
    رسم داریم که همه ی خرج و مخارج عروسی از قبیل طلا لباس خورد و خوراک و …
    یعنی همه چیز رو باید داماد بدهد دختر هیچی از خانه اش ب خانه شوهر نمیبرد . تعداد کمی از عروس ها ب ای خودشون چند دست لباس دست دوز میدوزح و میبرن بیشتر شون هیچ مبلغی پرداخت نمیکنن.
    اما برعکس بلوچها بقیه اقوام ایرانی شوهر دادن دختر سخت تر از زن دادن پسر هست .

  • سعید آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    اسکلا همتون سر کارین، همش دروغه واسه زیاد شدن بازدید…

  • س... آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    اون امارت که گفته ازدست چپ استفاده نمیکنن دروغ….بااین صورت همه رودروغ گفته

  • هستی آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    این همه دروغ گفتید منبع موثقش کجاست؟؟؟

  • سعید آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    تف ،تفکاری،ههه😆😆😆

  • ایران بزرگ آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    سلام خوبه خودمون تو خاور میانه زندگی می‌کنیم.بعد چون بی جنبه هستیم کاریکاتور گذاشتی خب مثل بقیه تصویر میزاشتی.عقده ای

  • مهدی آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    در ایران هم خانواده ها دخترای مجرد خود را سرمایه میدانند و برای ازدواج با پسر پولدار یا تیغ زدن مهریه اونارو نگه میدارن تا ترشیده بشن

  • علی بابادی آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    اگه بدونن تو ایران واسه ۱۴۰۰ سال پیشه نصف سال میزنن تو سر و سینه و زار زار گریه میکنن اصلا کسی تو دنیا به دیگر کشورها توجه نمیکنه

  • محمد آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    جدیدا تا یچیز میشه میگید خودتحقیری اینو کدوم … انداخت تو دهنتون؟

  • دارا آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    اکثر مردم خاورمیانه نمیتونن خودشون رو بشورن واسه همینم به خودشون شک دارن…خودشون میگن اولین تمدن از اینجا شروع شده،ولی شکل زندگیشون اینجور نمیگه

  • کردار آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    تو اکثر شهرهای ایران اصلا دستشویی نیست…وقتی که هنوز دوتا کانال تلویزیونی داشتیم ،ایران شایعه شده بود که مردم اروپا بعد از دستشویی خودشون رو نمیشورن وفقط با کاغذپاک میکنن اینجا مردم هم میگفتن ارمنی هستن دیگه

  • بردبار آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    نمی دونم این چیزی که گفتید هندی ها توی دستشویی به جای دستمال توالت از اب استفاده می کنند درسته یا نه ولی این که گفتید کار عجیبیه رو درک نمی کنم!
    خب خود ما ایرانی ها هم توی دستشویی از اب استفاده می کنیم، این کجاش عجیبه؟! لااقل برا ما ایرانی ها و حتی کل مسلمونها چیز عادی و طبیعی هست!

  • Shida آبان ۲۷, ۱۴۰۲

    و یکی‌از عقاید ایرانیا هم اینکه با بوق سلامو خدافظی میکنه و البته فوش هم میده.

  • دانیال آذر ۲, ۱۴۰۲

    چرا کامنت های این دیوانه که با اسم محمود کامنت می‌فرسته تایید می‌شود؟ فقط باعث تمسخر سایت و خرد شدن اعصاب کاربرهاست

  • رضا آذر ۲, ۱۴۰۲

    لطفاً این گونه مقالات که بین کشور ها اختلاف می اندازد و باعث تفرقه است منتشر نکنید ممنون

  • صادق آذر ۲, ۱۴۰۲

    جالب بود

  • سجاد آذر ۲, ۱۴۰۲

    به امید حمله هسته ای روسیه به طویله اروپا

  • ناشناس آذر ۲, ۱۴۰۲

    شب و روز منتظرم که خبر حمله اتمی روسیه به اروپا رو بشنوم

  • AV آذر ۲, ۱۴۰۲

    ولی شعار اصلی فقط مرگ بر انگلیس و مرگ بر آمریکا
    که عامل بیشتر فتنه ها و شرارت ها هستن. منبع آلودگی و کثیفی هم هستن

  • Soleyman3@gmail.com آذر ۲, ۱۴۰۲

    مطلب کمی برام جالب بود

  • آرمین آذر ۲, ۱۴۰۲

    سلام

  • رامین آذر ۲, ۱۴۰۲

    جالب

  • رامین آذر ۲, ۱۴۰۲

    جالب بود

  • کیوان آذر ۲, ۱۴۰۲

    دیگه خیلی از این مدل مقالات نوشتید