بازیگرانی که قرار بود نقش های مهم فیلم های «هری پاتر» را بازی کنند

بازیگرانی که قرار بود نقش های مهم فیلم های «هری پاتر» را بازی کنند

عوامل مختلفی در انتخاب بازیگران آثار نمایشی بزرگی همچون فیلم های «هری پاتر» دخیل است. این انتخاب ها اغلب به قدری درست اند که مخاطبان رابطه ی قوی ای با شخصیت ها برقرار می کنند، رابطه ای که تمیز دادن بازیگر از نقشش را دشوار می سازد. برای مثال، می توانید شخصیت هری پاتر را با بازی کسی به غیر از دنیل رادکلیف یا شخصیت هرماینی را بدون اِما واتسون تصور کنید؟ گرچه بسیاری از مخاطبان معتقدند این بازیگرها برای بازی در این نقش ها ساخته شده بودند، اما این امکان هم وجود داشت که از سوی خالقان کار پسند نمی شدند و بازیگران دیگری به جایشان انتخاب می شدند.

در ادامه از بازیگرانی خواهیم گفت که قرار بود نقش های مهم فیلم های «هری پاتر» را ایفا کنند.

ایان مک کلن – آلبوس دامبلدور

بعد از مرگ ریچارد هریس، بازیگر نقش آلبوس دامبلدور در میانه ی ساخت فیلم های «هری پاتر»، از سِر ایان مک کلن که بیشتر با بازی فوق العاده اش در نقش گندالف در فیلم های «ارباب حلقه ها» (The Lord of the Rings) شناخته می شود، برای بازی در نقش مدیر مدرسه ی هاگوارتز دعوت شد. این پیشنهاد، مک کلن را در دوراهی دشواری قرار داد.

ماجرا از این قرار بود که ریچارد هریس یک بار پیش از مرگش گفته بود گرچه ایان مک کلن را به لحاظ تکنیک بازیگر درخشانی می داند اما بازیگری او فاقد شور و احساس است. حالا مک کلن باید در مورد میراث دار شدن کسی تصمیم می گرفت که او را به عنوان یک بازیگر قبول نداشت. مک کلن در نهایت تصمیم به رد این پیشنهاد گرفت و گفت که نمی تواند نقش بازیگری را برعهده بگیرد که او را قبول نداشت. نقش دامبلدور در نهایت به مایکل گمبون رسید.

سرشه رونان – لونا لاوگود

سرشه رونان، بازیگر مشهور و محبوب این روزهای هالیوود، بازیگری را از کودکی آغاز کرده است. کمتر کسی می داند اما او برای بازی در نقش لونا لاوگود تست بازیگری داده بود، با این حال، موفق به گرفتن این نقش نشد. ایفای نقش لونا لاوگود در نهایت به ایوانا لینچ سپرده شد که خالق داستان های «هری پاتر»، جی. کی. رولینگ او را شخصاً انتخاب کرد. رولینگ، لینچ را بهترین فرد برای بازی در این نقش می دانست.

با این حال، رونان که حالا ۳ نامزدی اسکار در کارنامه ی بازیگری اش دارد، اذعان کرده انتخاب نشدنش برای نقش لونا لاوگود او را حسابی مأیوس کرده بود. او در مصاحبه ای در اینباره گفته: «خیلی سنم کم بود. ولی آن وقت ها فکر می کردم که خیلی دوست دارم در فیلم های “هری پاتر” باشم. آن زمان به نظرم بازیگرهای “هری پاتر” بهترین شغل دنیا را داشتند.»

لیام ایکن – هری پاتر

در ابتدا قرار بود نقش هری پاتر را لیام ایکن، بازیگر فیلم های «مجموعه حوادث ناگوار» (A Series of Unfortunate Events) ایفا کند. با این حال، جی. کی. رولینگ بار دیگر با نظر خود همه چیز را تغییر داد. رولینگ می خواست تمام بازیگران «هری پاتر» اهل انگلیس باشند. همین امر به کنار گذاشتن ایکن انجامید و در را به روی دنیل رادکلیف برای گرفتن نقش هری پاتر گشود، امری که مسیر بازیگری آینده ی رادکلیف را در زمانی که تنها ۱۱ سال داشت، تعیین کرد.

رولینگ حتی شخصاً با کارگردان فیلم های «هری پاتر»، کریس کلمبوس که وظیفه ی ساخت اقتباسی سینمایی از کتاب های او را برعهده گرفته بود، تماس گرفت تا مطمئن شود ایکن نقش «هری پاتر» را نمی گیرد. تصور می شود دلیل اصرار رولینگ به انگلیسی بودن بازیگران این بود که او می خواست مطمئن شود که فیلم های «هری پاتر» به کتاب هایش وفادار خواهند ماند.

رابین ویلیامز – روبئوس هاگرید

این بار نیز جی. کی. رولینگ بر عدم استفاده از بازیگران آمریکایی اصرار کرد. او که خود اهل انگلیس است، تهیه کنندگان کار را تحت فشار گذاشت تا به خواست او عمل کنند. در نهایت او به خواسته اش رسید و برای همه ی نقش های «هری پاتر» از بازیگران انگلیسی استفاده شد، امری که حس و حال ویژه ای هم به این فیلم ها داده است. به همین دلیل، علاوه بر لیام ایکن، رابین ویلیامز هم که برای بازی در نقش روبئوس ویلیامز انتخاب شده بود، کنار گذاشته شد و این نقش در نهایت به رابی کالترین رسید.

هلن مک کروی – بلاتریکس لسترنج

در ابتدا قرار بود نقش بلاتریکس لسترنج را هلن مک کروی، بازیگر نقش عمه پالی در سریال «پیکی بلایندرز» (Peaky Blinders) ایفا کند. از آنجایی که مک کروی اهل انگلیس بود، احتمال وتوی این انتخاب از سوی جی. کی. رولینگ وجود نداشت. با این حال، باردار شدن مک کروی مانع بازی او در نقش بلاتریکس لسترنج شد. در نهایت، هلنا بونهام کارتر جایگزین او شد که توانست یکی از بهترین نقش آفرینی های فیلم های «هری پاتر» را داشته باشد. با این حال، این اتفاق پایان حضور مک کروی در فیلم های «هری پاتر» نبود و او بعداً توانست با بازی در نقش نارسیسا مالفوی در ۳ فیلم پایانی این پروژه حضور یابد.

هنری کویل – سدریک دیگوری

پیش از آنکه هنری کویل حتی در خیالاتش به بازی در نقش سوپرمن که در نهایت مخاطبان زیادی را در سرتاسر دنیا طرفدار او ساخت، فکر کند، اوضاع چندان بر وفق مراد او نبود. در حقیقت، کویل نه فقط یکی، بلکه ۲ نقش را به رابرت پتیسنون باخت. اولی را کمتر کسی می داند. کویل برای نقش سدریک دیگوری در فیلم «هری پاتر و جام آتش» (Harry Potter and the Goblet of Fire) تست بازیگری داد اما پذیرفته نشد. دومین نقشی که او به پتینسون باخت، ماجرای معروف تری دارد.

کویل به گرفتن نقش ادوارد کالن در فیلم های «گرگ و میش» (Twilight) بسیار نزدیک بود. در حقیقت، او انتخاب اول نویسنده ی کتاب های «گرگ و میش»، استفانی میر بود. با این حال، این نقش هم در نهایت به پتینسون رسید. کویل حالا این رد شدن ها را اتفاق خوبی در زندگی خود می داند و معتقد است که هر چیزی در زمان مناسبش رخ خواهد داد و هرگز نباید عجله کرد.

هتی جونز – هرماینی گرنجر

نقش هرماینی گرنجر تهیه کنندگان «هری پاتر» را در دوراهی دشواری میان انتخاب دو بازیگر کودک قرار داد که هر دو به یک اندازه برای این نقش مناسب بودند: هتی جونز، بازیگر فیلم «مادلین» (Madeline) و اِما واتسون که آن زمان بازیگر شناخته شده ای نبود. جالب است که تصمیم در اینباره در نهایت بر اساس برداشت ذهنی جنت هارشنسن، مسئول انتخاب بازیگر پروژه، از اِما واتسون گرفته شد. هارشنسن معتقد بود که واتسون می تواند حس و حال متفاوتی که نیاز بود را به تمام فیلم دهد. حالا تصمیم او کاملاً درست به نظر می رسد، چرا که واتسون توانست با نقش هرماینی قلب تماشاگران را تسخیر کند و دیگر نمی توان این نقش را با بازیگر دیگری جز او تصور کرد.

جیمی کمپل باور – تام ریدل (نوجوانی لرد ولدمورت)

کمتر کسی می داند اما جیمی کمپل باور که در هر دو فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول» (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1) و «جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندلوالد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) نقش جوانی شخصیت گریندوالد را برعهده داشت، پیش از گرفتن این نقش، برای بازی در نقش تام ریدل، نوجوانی شخصیت لرد ولدمورت در فیلم ششم «هری پاتر» تست بازیگری داده بود. در نهایت او به دلیلی نامعلوم برای این نقش انتخاب نشد و نقش تام ریدل نوجوان برعهده ی فرانک دیلین گذاشته شد.

ادی ردمین – نسخه ی دیگری از تام ریدل (جوانی لرد ولدمورت)

همچون جیمی کمپل باور، ادی ردمین هم موفق نشد نقش تام ریدل، جوانی شخصیت لرد ولدمورت را به دست آورد. با این حال، سال ها بعد برای بازی در تقش نیوت اسکمندر، یکی از شخصیت های اصلی فرانشایز «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) انتخاب شد و توانست فرصت حضور در اسپین آف فیلم های «هری پاتر» را به دست آورد.

ردمین در مصاحبه ای گفته با آنکه بعد از شرکت در تست بازیگری نقش تام ریدل خبری از سوی عوامل «هری پاتر» نشد، اما کماکان در سال های بعدی در اعماق وجودش امیدوار بود که دست کم برای بازی در نقش یکی از اعضای خانواده ی ویزلی انتخاب شود. این اتفاق هرگز رخ نداد اما او بالاخره توانست نقشی در دنیای خلق شده توسط جی. کی. رولینگ به دست آورد. نقش تام ریدل جوان در فیلم «هری و پاتر و تالار اسرار» (Harry Potter and the Chamber of Secrets) را در نهایت کریستین کولسن ایفا کرد.

تیلدا سوینتن – سیبل تریلانی

نقش پروفسور سیبل تریلانی را اِما واتسون، بازیگر برنده ی اسکار ایفا کرد. با این حال، این نقش در ابتدا به دیگر بازیگر برنده ی اسکار، تیلدا سوینتن پیشنهاد شده بود که او آن را رد کرد. این تصمیم او شاید عجیب به نظر برسد اما سوینتن در مصاحبه ای دلیل آن را توضیح داده است. او که خود تجربه ی تحصیل در مدارس شبانه روزی را دارد گفته که معتقد است فیلم های «هری پاتر» تصویری تلطیف شده و غیر واقعی از زندگی در مدارس شبانه روزی را به نمایش می گذارند و او دلش نمی خواست نقشی در این امر داشته باشد. او دراینباره گفته: «به نظرم فضای مدارس شبانه روزی برای اینکه بچه ها در آن رشد کنند خیلی بی رحمانه است و فکر نمی کنم که شکل آموزش در این مدارس برای بچه ها مفید باشد.»

جیسون آیزکس – گیلدروی لاکهارت

جیسون آیزکس که حالا با ایفای نقش لوسیوس مالفوی شناخته می شود، در ابتدا می خواست نقش کاملاً متفاوتی را در فیلم های «هری پاتر» ایفا کند: گیلدوری لاکهارت دورگه (نیمه جادوگر نیمه ماگل). با این حال، تهیه کنندگان «هری پاتر» آیزکس را برای نقش پدر دراکو مالفوی مناسب تر می دانستند و نقش گیلدروی لاکهارت را به کنت برانا سپردند.

آیزکس در آن زمان در نسخه ی غیر انیمیشنی سال ۲۰۰۳ «پیتر پن» (Peter Pan) نقش کاپیتان هوک را ایفا کرده بود و به همین دلیل نمی خواست تصویر شخصیت های شرور فیلم های کودکانه با او بماند. به همین دلیل در ابتدا پیشنهاد بازی در نقش لوسیوس مالفوی را رد کرد. خوشبختانه خانواده ی آیزکس پادرمیانی کردند و او را متقاعد ساختند ایفای این نقش را برعهده گیرد. او در مصاحبه ای با خنده در اینباره گفته: «تمام آخر هفته، هر کسی که مرا می شناخت بهم زنگ زد: خواهرزاده و برادرزاده هایم، فرزندخوانده هایم (فرزندخوانده های تعمیدی) و بعد هم پدر و مادر آن ها. همه شان تلاش کردند مرا راضی کنند این نقش را قبول کنم، نه فقط به خاطر اهمیتی که برایشان داشتم، بلکه هم برای اینکه می خواستند خودشان با من بیایند سر فیلمبرداری!»

کیت وینسلت – هلنا ریونکلا

وقتی مجموعه فیلم «هری پاتر» که یکی از محبوب ترین فرانشایزهای زمان خودش بود، داشت به پایان خود نزدیک می شد، تهیه کنندگانش به این فکر کردند که این مجموعه فیلم باید به بهترین شکل از طرفداران خود خداحافظی کند. آن ها می خواستند همه چیز در کار بی عیب و نقص باشد، از جمله پیدا کردن بازیگر زنی که بتواند بزرگی نقش هلنا ریونکلا را به خوبی به تصویر بکشد، شخصیتی که نقش کوتاه اما بسیار مهمی در داستان داشت. اولین انتخاب آن ها برای این نقش کیت وینسلت بود اما ایجنت وینسلت فیلمنامه را رد کرد حتی پیش از آنکه ببیند آیا خود او علاقه ای به حضور در این پروژه دارد یا خیر. اینگونه شد که در نهایت وظیفه ی ایفای نقش هلنا ریونکلا به کلی مک دونالد سپرده شد.

توماس برودی سنگستر – رون ویزلی

توماس برودی سنگستر، بازیگر نقش جوجن رید در سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) یک بار فاش کرد که خیلی دوست داشت نقش رون ویزلی را ایفا کند. اما علاوه بر آن، او واقعاً هم یک بار برای آن تلاش کرده بود اما این نقش را به روپرت گرینت باخته بود. با این حال، به گفته ی برودی، علیرغم رد شدنش در تست بازیگری نقش رون ویزلی، این اتفاق که اولین تجربه ی سخت او از رد شدن در صنعت سرگرمی بود باعث شد او هنگام شرکت در تست های بازیگری نگاه خوشبینانه تری نسبت به نقش های آینده ی خود داشته باشد، چرا که پایان شب سیه همیشه سپید است.

تام فلتون – رون ویزلی و هری پاتر

حالا شاید باورنکردنی به نظر برسد اما تام فلتون پیش از تبدیل شدن به دراکو مالفوی، برای نقش رون ویزلی و حتی هری پاتر تست بازیگری داده بود. به گفته ی فلتون، علیرغم رد شدنش برای هر دو نقش، هرگز هیچ حس حسادت یا رقابتی نسبت به رادکلیف و گرینت نداشت. برعکس، او بسیار قدردان بود که اصلاً توانسته فرصت حضور در فیلم های «هری پاتر» را پیدا کند. او در اینباره گفته: «من حتی بیشتر قدردان بودم که توانسته بودم نقش دراکو را بگیرم. یک حس خیلی خوبی از جزء یک تیم بودن داشتم.» و همانطور که فلتون نیز گفته، حالا انتخاب بازیگران این ۳ نقش کاملاً درست به نظر می رسد.

جی. کی. رولینگ – لیلی پاتر

جی. کی. رولینگ و جرالدین سامرویل، بازیگر نقش لیلی پاتر با یکدیگر بی شباهت نیستند و شاید به همین دلیل بود که تهیه کنندگان «هری پاتر» در ابتدا از رولینگ خواستند نقش مادر هری پاتر را در فیلم «هری پاتر و سنگ جادو» (Harry Potter and the Philosopher’s Stone) ایفا کند، چرا که به عقیده ی آن ها او کاملاً به این نقش می آمد. با این حال، رولینگ این پیشنهاد را مؤدبانه رد کرد. او در اینباره گفته: «تهیه کننده ها از من خواستند که در فیلم اول نقش لیلی پاتر را بازی کنم اما من واقعاً توانایی بازیگری ندارم، حتی در این حد که یک جا بایستم و دست تکان دهم. حتماً خرابکاری می کردم.»

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود