چند آداب معاشرت ساده در رابطه با غذا خوردن که هر کسی باید بلد باشد

چند آداب معاشرت ساده در رابطه با غذا خوردن که هر کسی باید بلد باشد

این روزها بسیاری از مردم رعایت آداب معاشرت را امری غیر ضروری و منسوخ شده می دانند. اما هدف از رعایت آداب معاشرت، پیروی کورکورانه از صدها قاعده و تشریفات مختلف کوچک نیست، بلکه اولین و مهم ترین هدف آن این است که به دیگران، فارغ از اینکه چه کسی هستند، احترام بگذاریم. و هدف از رعایت ادب نیز این است که بتوانیم طوری صحبت و عمل کنیم که کسی را نرنجانیم.

آداب معاشرت مربوط به مهمانی ها و ضیافت های رسمی

۱- اگر جای نشستن مهمان ها مشخص نبود، آن ها باید صبر کنند تا میزبان مراسم جایشان را نشان دهد. به شکل سنتی، میزبان سر میز می نشینید، صندلی های دو طرف او به مهمانانی تعلق دارد که بیشترین احترام را در جمع دارند، و جوان ها و کودکان در سر دیگر میز می نشینند.

۲- اول خانم ها پشت میز مینشینند و مردها باید تا نشستن خانم ها ایستاده منتظر بمانند. مردها همچنین باید به خانم ها در نشستن کمک کنند و صندلی خانم ها را برایشان بیرون آورند تا روی آن بنشینند.

۳- آن هایی که تأخیر دارند نباید بقیه را بیشتر از ۲۰ دقیقه منتظر خود بگذارند. اگر دیر رسیدید، عذرخواهی کنید و به بحث ملحق شوید و تا زمانی که ازتان سؤال نشده توضیحی درباره ی علت تأخیرتان ندهید.

۴- اگر نوشیدنی یا غذای بخصوصی هست که به خاطر رژیم غذایی یا مشکلات پزشکی تان آن را نمی خورید، لازم نیست درباره ی آن با همه صحبت کنید. صرفاً از خوردن آن پرهیز کنید.

۵- برخلاف تصور رایج، جای خلال دندان در دستشویی است، نه روی میز غذا. استفاده از خلال دندان، ریختن قطره چشم، درست کردن موها، آرایش صورت و هر جای دیگری از بدن باید تنها در دستشویی انجام شود.

نحوه ی استفاده از قاشق و چنگال

۶- قاشق و چنگالی که از آن استفاده کرده اید را روی میز نگذارید. تنها می توانید آن را یک طرف ظرف تان بگذارید.

۷- از تکه تکه کردن یکباره ی کل غذا خودداری کنید. این کار باعث می شود غذا سریع تر سرد شود و طعمش را از دست دهد. بهتر است هر بار صرفاً یک تکه از غذا را ببرید و فوراً آن را بخورید.

۸- چنگال را طوری در دست بگیرید که دندانه های آن رو به پایین قرار گیرد تا با آن ها بتوانید تکه های غذا را بلند کنید (از چنگال مانند قاشق استفاده نکنید، مگر زمانی که غذا نرم باشد، مانند پوره سیب زمینی). کارد و چنگالی را باید طوری در دست بگیرید که انگشت اشاره تان روی دسته و بقیه ی انگشت ها دور دسته قرار بگیرد.

آداب معاشرت مربوط به قرارهای عاشقانه

۹- بر اساس قواعد آداب معاشرت، در کافه و رستوران اول خانم ها باید سفارش خود را انتخاب کنند.

۱۰- خانم ها نباید ارزان ترین غذا را انتخاب کنند چون ممکن است به مرد بربخورد. خانم ها باید از انتخاب گران ترین غذا هم خودداری کنند چون ذهنیت بدی از آن ها ایجاد می کند.

آداب معاشرت مربوط به دادن انعام

۱۱- سنت انعام دادن در هر کشوری بسیار متفاوت است. مثلاً در حالی که انعام دادن در آمریکا امری ضروری است، در برخی کشورهای آسیایی این کار را توهین می دانند.

۱۲- انعام دادن امری اختیاری است. شما باید تنها در صورتی انعام دهید که واقعاً از خدمات راضی بوده باشید. در برخی رستوران ها، انعام در صورتحساب لحاظ می شود که باید در آن ذکر شود.

۱۳- انعام باید بعد از ارائه ی خدمات داده شود. بعد از آنکه صورتحساب را پرداخت کردید و بقیه ی پول تان را گرفتید، می توانید انعام بدهید. نگویید «بقیه ی پول برای خودتان باشد». ممکن است مغرورانه به نظر برسد.

۱۴- انعام حتماً نباید به شکل پول باشد. بلکه می تواند به شکل یک لبخند و ابراز صادقانه ی قدردانی خود به پیشخدمت باشد.

۱۵- برای انعام دادن از یک مشت پول خرد استفاده نکنید، این کار توهین آمیز است.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۳ نظر

ورود

  • اینجا ایرانه آذر ۱۶, ۱۴۰۲

    اینچا ایرانه. تا امروز هر دوست دختری داشتم گرونترینو انتخاب میکرد. دنگ نمیپرداخت. بی ادب بود. حتی تو یه رستوران داد زد سرم.
    کلا ماها مخصوصا دخترامون خیلی مونده به بقیه برسیم. فکر میکنن چون دختر هستن چه پخی هستن. نه ادب دارن نه اخلاق. حتی تو رستوران و کافه ادب و اخلاق رو رعایت نمیکنن. ماه پیش با دوس دختر سابقم رفتم یه کافه تو کشاورز. دوس دخترم رفتاری داشت که برامون عادی هست. یه زوج خارجی هم حضور داشتن هماهنگ با ما وارد شدن. رفتارها واقعا عجیب و غیر قابل قیاس بود. حتی اون زوج خارجی یه یادمه چندبار نگاه عجیب به ما کردن.

    اخرش اینکه اون زوج خارجی قسم میخورم مرد پول قهوه و کیک خودشو داد. دوست دختر یا همسرش هم پول خودشو داد و رفتن. قسم میخورم ها .بعد اینجا دختره تیغ میزنه هیچی حتی ده تا دوس پسر داره و تیغش میزنه. حتی دنگ خودشو نمیده. صد رحمت به اون خارجیا

    • هوم آذر ۱۶, ۱۴۰۲

      آخه خارجی ها پسراشون هم ادمن هر روز با یه نفر نیستن واسه همین دخترا هم خوب رفتار میکنن

    • سلام رفیق آذر ۱۷, ۱۴۰۲

      رفیق شخصیت بشدت طلبکاری داری و عجیب نیست مورد هایی که بهت میخورن شبیه چیزی هستن که تپ برای دیگران بودی…

    • سما آذر ۱۷, ۱۴۰۲

      خوبه توی متن اینهمه در مورد احترام ب زنها نوشته!!
      آفرین اینجا ایرانه اونا خارجی، توی خارج عرفه ک با هم دوست میشن حتی آدمای با فرهنگ و تحصیل کرده جامعه هم با دوستی رابطه رو شروع میکنن ولی توی ایران آدمای تحصیل کرده و با فرهنگ دوستی غیر هم جنس ک برای خوشگذرونی و عقده‌ای بازیه رو بد میدونن، در نتیجه قشر دخترای بی فرهنگو بیکار میرن سراغ دوستیای بیهوده پس انتظار برخورد محترمانه نباید داشته باشی…

    • ثنا آذر ۱۷, ۱۴۰۲

      آقای محترم..
      هر دختری اونطوری نیست لطفا به هر دختری یا ایرانی ای بی احترامی نکنید …..
      اگه از دست دوست دختراتون عصبی هستید بهتره به خودشون بگید نه اینکه بیاید روی ما خالی کنید …
      من تو این موندم کا اگه نمیتونید یه آدم که شباهت داره به شما رو پیدا کنید بهتره با کسی دوست نباشید مخصوصا جنس مخالف .
      من قصد توهین یا بی احترامی ندارم ولی بعنوان یه مرد باید شخصیت داشته باشید .
      امیدوارم قصد من رو توهین حساب نکنید .

    • سلنا آذر ۱۷, ۱۴۰۲

      ببین عزیزم بستگی داره تو چ …خوردی باشی ک اون اینشکلی رفتار میکنع دخترا همیشه اخلاق دارن تا زمانی ک نپری بهشون شما آبرو سرتون میشه ؟ الکی خودتونو می‌میچسبونید به دخترا بعد طلبکارید؟ تو خیابون درحالی ک من خودم دارم با رلم حرف میزنم پسره ب دوستش میگه دختره داش نگات می‌کرد بعد شما اینجا حرف از شعور میزنید؟

      • کویر آذر ۱۷, ۱۴۰۲

        وقتی متمایز باشی ،وقتی اسوه باشی ،وقتی نگین وار جلب توجه کنی ،هرکسی ممکنه به زعم خودش یه برداشت ازت داشته باشه .شما اصلا به کسی نیگا نکن ،افق دیدتون ۸۰ سانتی متر فقط در راستای حرکت وبسمت جلو باشه .ادم اوانگارد که اهمیتی به چهار تا رعیت نمیده حالا هرچی هم بلغور کنند ….🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • متاسفم واسه اون دخترهایی که با یه گدایی مثل تو دوست شدن یکی میخواد تویه عقده ای پول ندیده رو آموزش بده... آذر ۱۷, ۱۴۰۲

    متاسفم واسه اون دخترهایی که با یه گدایی مثل تو دوست شدن یکی میخواد تویه عقده ای پول ندیده رو آموزش بده…

  • محمد آذر ۱۷, ۱۴۰۲

    متاسفم واسه اون دخترهایی که با یه گدایی مثل تو دوست شدن یکی میخواد تویه عقده ای پول ندیده رو آموزش بده…

  • ثنا آذر ۱۷, ۱۴۰۲

    آقای محترم..
    هر دختری اونطوری نیست لطفا به هر دختری یا ایرانی ای بی احترامی نکنید …..
    اگه از دست دوست دختراتون عصبی هستید بهتره به خودشون بگید نه اینکه بیاید روی ما خالی کنید …
    من تو این موندم که اگه نمیتونید یه آدم که شباهت داره به شما رو پیدا کنید بهتره با کسی دوست نباشید مخصوصا جنس مخالف .
    من قصد توهین یا بی احترامی ندارم ولی بعنوان یه مرد باید شخصیت داشته باشید .
    امیدوارم قصد من رو توهین حساب نکنید .

  • سامانتا آذر ۱۸, ۱۴۰۲

    زیاد سخت نگیرید چیزی که منتشر کردید من رو بیشتر یاد فرهنگ غربی میندازه
    از نظر من انسان هر چه که خدا و پیغمبر و معصومین ع گفته رعایت کنه برای تمام مراحل زندگیش کافی هست چون اونها ذات بشر رو بهتر میشناسن به علاوه بنده وقتی میبینم مردم خودشون هستند و نقش بازی نمیکنن و ادا در نمیارن بیشتر لذت میبرم یکی از مثالهاش وقتی هست که با افراد مختلف سر سفره هستم هر کس یه جور غذا میخوره بعضیها با قاشق و چنگال و برخیها با دست
    در این کارها هیچ کدومش بی احترامی به کسی نیست به علاوه تقلید از فرهنگ غرب هم نشده

    • علی آذر ۱۸, ۱۴۰۲

      بسیار درست و متین
      هر نوع رفتاری صرفاً بی حرمتی و یا احترام نیست خیلی از کارهای ما عادت شده و از سر غریضه انجام میشه ، یه کم از فانتزی بودن جدا کنیم خودمون رو و از روحیات و ذات درونی هر کسی اون رو قضاوت کنیم.

  • علی آذر ۱۸, ۱۴۰۲

    زیاد سخت نگیریم
    هر انسانی یه جور بزرگ شده و یه جور آداب و رفتاری داره
    یه سری نهادینه شده در وجودش و یه سری هم بصورت غیر ارادی و غریضیه
    ذات درونی و منش هر کسی باید مهم باشه